Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se mitä en uskalla ääneen sanoa (koronasta)

Vierailija
02.04.2020 |

Siksi en uskalla, että mua pidettäisiin sydämettömänä kusipäänä, mitä en ole. Olen vain realisti:
Korona on saanut aivan naurettavat mittasuhteet. Tähän mennessä, tänä vuonna pelkästään Suomessa on kuollut 500 ihmistä kausi-influenssaan. Kukaan ei puhu näistä kuolemista. Nämä, ketkä ovat kuolleet nyt koronaan, olisivat kuolleet hyvin todennäköisesti myös kausi-influenssaan tai noroon ja mitä näitä on.
Olen itse myös riskiryhmää, enkä pelkää. Olen jo vuosia sitten sisäistänyt että virustaudit ovat minulle riski. Korona ei eroa millään tavalla influenssasta.

Lakatkaa nyt hyvät ihmiset lietsomasta paniikkia. Pelkää käsiä ja ymmärtäkää, että 80% ihmisistä sairastaa taudin lievänä. Eihän se varmasti kiva tauti ole, mutta sinulla, ei-riskiryhmäläinen, on alle 1% riski kuolla siihen.

Ja jos olet huolissasi läheisistä vanhuksista, olethan myös aiempina vuosina ollut yhtä huolissasi siitä, sairastuvatko he influenssaan?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se itse nuhakuume pelota, mutta viruksen aiheuttamat tuntemattomat vauriot elimistössä ja nuorilla muuten oireettomilla todetut aivoverenkiertohäiriöt ovat vähän liian jännittäviä omakohtaisesti koettaviksi.

Vierailija
42/91 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 miljardista ihmisestä koronaan on kuollut puoli miljoonaa. Jotain suhteellisuudentajua hysterikoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

V#@tun väliä. Ja kuolemat vaan korjaa meidän huoltosuhdetta. Heikot ja tuottamattomat pois. Muutama normi jos menee niin menköön.

Vierailija
44/91 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikainfluenssaan kuoli koko pandemian aikana yhteensä 16 000, koronaan on vain Euroopassa kuollut jo yli tuplasti paljon enemmän lyhyemmässä ajassa. Kiinan luvuista puhumattakaan.

Miettikää kuinka nopeasti kuolleisuusluvut ovat nousseet. Tästä kommentista on vain kolmisen kuukautta. Tänä päivänä koronaan on kuollut maailmassa yhteensä noin 572 000 ihmistä. Entä vuoden lopussa? Kuinka monta miljoonaa?

Vierailija
45/91 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se itse nuhakuume pelota, mutta viruksen aiheuttamat tuntemattomat vauriot elimistössä ja nuorilla muuten oireettomilla todetut aivoverenkiertohäiriöt ovat vähän liian jännittäviä omakohtaisesti koettaviksi.

Ja nämä aivoverenkiertohäiriöt tai -infarktit voivat tulla aivan yllättäen viikkojen tai kuukausien päästä perusterveelle ihmiselle. Koronavirus jollain mekanismilla saa veren hyytymään niin, että syntyy valtavasti pieniä verihyytymiä. Lääkärit ovat kommentoineet, ettö eivät ole nähneet mitään vastaavaa.

Vierailija
46/91 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V#@tun väliä. Ja kuolemat vaan korjaa meidän huoltosuhdetta. Heikot ja tuottamattomat pois. Muutama normi jos menee niin menköön.

Hyvä uutinen sinulle: virus on mutatoitunut helpommin tarttuvaksi. Muista nyt vain nuolla kaikki kauppaostoksesi ja kynnen alusesi niin saadaan huoltosuhdetta tasattua. Me muut hoidetaan ne vauvatalkoot.

Vierailija
47/91 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

#tuberculosiskillsmore on sensuroitu instagramissa.

Vierailija
48/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, että vielä löytyy ap:n kaltaista porukkaa. Miettikää kuinka paljon esim. Italiassa on kuollut porukkaa viimeisen kuukauden aikana. Espanjassa myös. Tätä tautia ei voi verrata influenssaan. Myös nuoria, terveitä ja hyväkuntoisia kuolee tähän.

Nälkään kuolee vuosittain miljoonia ellei kymmeniä miljoonia ihmisiä, mutta mietitkö sitä kun syöt kuin porsas? Et mieti.  Myönnä pois. Sinua ei tippaakaan kiinnosta kenenkään kuolemat. Pelkäät vain oman perseesi puolesta. Mistään muusta ei ole kyse.

Vierailija
49/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedät kai mikä ero on 500 ja 50 000 tuhannella? Ilman varotoimenpiteitä kuolisi tod näk 50 000 ihmistä pelkästään Suomessa koronaan.

Influenssaan on olemassa varotoimenpide, nimittäin rokote. Kuinka monta kuolisi influenssaan ilman tätä varotoimenpidettä?

Vierailija
50/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kausi-influenssa ei kuormita terveydenhuoltoa samalla tavalla kuin korona. Se ei täytä sairaaloja tehohoitoa tarvitsevilla.

Se, että varotoimenpiteet ovat SUOMESSA tehonneet kiitos harvan asutuksen ja aikaisen puuttumisen, ei tee taudista vähemmän vakavaa. Tämä on vaan hoidettu hyvin. Jos katsot ruotsia, voit nähdä miten siellä on mennyt. Sieltä on jouduttu lähettämään  Suomeen hoidettavaksi sairastuneita, koska sairaaloiden kapasiteetti ei riitä. Se, että sairaaloiden kapasiteetti ei riitä, tarkoittaa, että ei-koronapotilaatkaan eivät saa välttåmättå tarvitsemaansa hoitoa koska tehohoito on täynnä ja sairaalapedit käytössä tai että ihmiset eivät uskalla tai kehtaa lähteä lääkäriin, jolloin hoito viivästyy ja terveydenhoito kasaantuu tulevaisuudessa ja aiheuttaa ongelmia vielä pitkään. On huomattavasti nopeampaa ja halvempaa hoitaa sairaus, joka ei ole kehittynyt pitkälle.

Vierailija
51/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronasta saa paljon pahempia jälkitauteja. Osa vakavasti sairastuneiden keuhkokapasiteetti jää pysyvästi vajavaiseksi. Harvemmin kausi-influenssan sairastuttua ja siitä selvittyä tarvitsee käyttää happipulloa loppuelämän.

Mun epämoraalinen mielipide on, etten tunne mitään ahdistusta siitä, että pa kolaisia jää jumiin rajaan ja osa kuolee koronaan. Minusta heidät pitäisi kuskata pikemminkin Jenkkeihin, jotka saivat pako laisaallon aikaan. Suomen prioriteetti pitäisi pitää ensin omista ennen kuin ruvetaan satsaamaan miljardeilla johonkin kehitysapuun.

Minua ei haittaa tippaakaan vaikka kaikki persut ja persumieliset kuolisivat koronaan. Päinvastoin, se olisi hyvä asia.

Vierailija
52/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea Jenkkien uutisia jos miettii että Suomen varotoimet oli ihan liikaa.... Siellä pahin on vasta edessä ja jo nyt koko maa on täysin polvillaan.

Vierailija
53/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mitäkö ei viitsi sanoa koronasta ääneen?

Tauti on luonnon tapa karsia ihmismäärää painottaen heikkoihin ja sairaisiin.

Surullista, joo, mutta ihmisiä on liikaa ja jollain tapaa määrää on pakko suitsia.

Vierailija
54/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on liikaa. Lääketiede pitkittää monen elämänhaluttomankin elinkaarta, vain koska se pystyy siihen. Pandemiat ovat luonnonilmiö siinä missä tulivuorenpurkaukset ja tornadotkin. Tietysti se kauhistuttaa urbaania muovielämää eleleviä. 5000 tai 50000, mitä välii.

Vierailija
55/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee tän perus suomalaisen asenteen:

"Niin kauan, kun minä en ole urhi, niin asialla ei ole väliä."

Niin kauan, kun itse ei ole vaarassa joutua uhriksi tai kuolla, niin "Ihmisiä on liikaa muutenkin, voihan ne MUUT kuolla".

Niin itsekkäitä ihmisiä.. Ja sitten kun jossain vaiheessa joutuvat uhriksi, niin kauhea ulina siitä, miksi kukaan ei välitä. No ei kukaan välitä, kun ette tekään aikoinaan välittäneet.

Vierailija
56/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi, suurvaltabotti!

Ei le läpi toista kertaa, älä yritäkään.

Vierailija
57/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät kai mikä ero on 500 ja 50 000 tuhannella? Ilman varotoimenpiteitä kuolisi tod näk 50 000 ihmistä pelkästään Suomessa koronaan.

Influenssaan on olemassa varotoimenpide, nimittäin rokote. Kuinka monta kuolisi influenssaan ilman tätä varotoimenpidettä?

No sepä mutta kun pahimmat koronasta vauhkoajat omassa tuttavapiirissäni ovat juuri niitä joiden mielestä ”influenssarokote on turha”. Nyt nämä tyypit makaa poteroissaan vessapaperiröykkiöiden kanssa ja syyllistää Varsin ahkerasti myös muita.

Nämä juuri odottaa nyt rokotetta kieli pitkällä, ja kun yhdeltä kysyin äskettäin, että olethan ottanut vuosittain influenssarokotteen, niin vastaukseksi sain, että ”en koska turha ja koska sikainfluenssarokote”. Kun kysyin, että mikä logiikka tuossa on, niin sain vain olankohautuksia osakseni.

Aika epäloogista. Sen olen huomannut näin korona-aikana, että pelko tekee ihmisistä välillä todella epäloogisia. Järkeviltäkin ihmisiltä lentää logiikka nurkkaan ja aletaan toimia ihan järjettömästi.

On hyvä, että riskiryhmiä suojellaan mutta oikeasti tauti pitää laittaa oikeisiin mittasuhteisiin.

Vierailija
58/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat riskiryhmää. En ole pelännyt influenssaa heidän kohdallaan, koska sitä varten on rokotus. Tätä varten ei ole. Se on se ero. Luulis ymmärtävän.

Noroa varten ei ole.

Eikä influenssarokote toiminut tänä vuonna kunnolla, sillä sitäkin tulee koko ajan kehittää ja muuntaa hieman, jotta se olisi ajantasalla muuntuneeseen virukseen. Näin ei ehtinyt edellisen rokotteen kohdalla olla eli ts. Influenssan voi hyvinkin saada ja sairastaa myös rokotettuna. Se voi kuitenkin lieventää oireita ja erityisesti jälkitauteja, mikä kaikkein tärkeintä riskiryhmäläisten kohdalla ja miksi rokotetta silti jaettiin.

Influenssaa on monenlaista eikä kaikkea vastaan rokoteta, vaikka ihan yhtälailla nekin voi saada aikaan vakavia seurauksia.

Tarkoitan, ettei auta tuudittautua ainakaan rokotteen voimalla huolettomaksi tai ainakaan huolimattomaksi. Käsien pesu on edelleen paras lääke ja välttää kontakteja kun on itsellä tai toisella oireita.

Ap:n kanssa olen samoilla linjoilla. Tosin sairastimme Koronan perheeni kanssa, yksi oli lähes täysin oireeton. Kuulumme myös riskiryhmään ja perussairautemme ovat sellaisia myös, että aivan pieni flunssa toisilla voi itsellänikin olla kahden viikon kuumeilu sängyn pohjalla.

Koronasta ei vielä tiedetä tarttuuko ja kuinka pian voi tarttua uudelleen sen jo sairastaneeseen eli jatkamme tavanomaiseen tapaamme käsien pesua ja maalaisjärjen käyttöä.

En kuitenkaan kannata änkeämistä riskialueille tai muutenkaan täysin turhien riskien ottamista kun tässä ei ajatella vain itseä vaan myös muita, en halua tartuttaa ketään silti, vaikka itse voisin hyvin. Tähänkin sopisi vanha (vaikkakin muuhun asiayhteyteen kuuluva ) mainoslause: jos välität, et välitä. :)

Vierailija
59/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap luulee että, joko kuolet tai tervehdyt täysin koronasta.

Vierailija
60/91 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kuollaan kaikki!