Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se mitä en uskalla ääneen sanoa (koronasta)

Vierailija
02.04.2020 |

Siksi en uskalla, että mua pidettäisiin sydämettömänä kusipäänä, mitä en ole. Olen vain realisti:
Korona on saanut aivan naurettavat mittasuhteet. Tähän mennessä, tänä vuonna pelkästään Suomessa on kuollut 500 ihmistä kausi-influenssaan. Kukaan ei puhu näistä kuolemista. Nämä, ketkä ovat kuolleet nyt koronaan, olisivat kuolleet hyvin todennäköisesti myös kausi-influenssaan tai noroon ja mitä näitä on.
Olen itse myös riskiryhmää, enkä pelkää. Olen jo vuosia sitten sisäistänyt että virustaudit ovat minulle riski. Korona ei eroa millään tavalla influenssasta.

Lakatkaa nyt hyvät ihmiset lietsomasta paniikkia. Pelkää käsiä ja ymmärtäkää, että 80% ihmisistä sairastaa taudin lievänä. Eihän se varmasti kiva tauti ole, mutta sinulla, ei-riskiryhmäläinen, on alle 1% riski kuolla siihen.

Ja jos olet huolissasi läheisistä vanhuksista, olethan myös aiempina vuosina ollut yhtä huolissasi siitä, sairastuvatko he influenssaan?

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä mutta sanon sen ääneenkin. Media rakastaa kun koko ajan on uutta kauhistuteltavaa....

Vierailija
2/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät kai mikä ero on 500 ja 50 000 tuhannella? Ilman varotoimenpiteitä kuolisi tod näk 50 000 ihmistä pelkästään Suomessa koronaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat riskiryhmää. En ole pelännyt influenssaa heidän kohdallaan, koska sitä varten on rokotus. Tätä varten ei ole. Se on se ero. Luulis ymmärtävän.

Vierailija
4/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

varotoimia noudattamalla tauti luultavasti saadaan pidettyä aisoissa. mutta jos rajoituksia ei olisi, niin korona vaikuttaisi myös muiden tautien hoitoon koska teho-osastolle päätyisi enemmän porukkaa eikä muilla onnettomuuksille olisi sijaa.

koronalla on myös pitkä toipumisprosessi. vakavasti sairastuva kolmekymppinenkin voi tarvita teho-hoitoa parikin viikkoa. se syö resursseja. eli vaikka koronan sairastaisikin vakavasti verrattain vähän ihmisiä, hoito on niin vaativaa että se vie tilaa muilta tapauksilta mikä lisäisi yleistä kaaosta. siksi nämä rajoitukset.

Vierailija
5/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat riskiryhmää. En ole pelännyt influenssaa heidän kohdallaan, koska sitä varten on rokotus. Tätä varten ei ole. Se on se ero. Luulis ymmärtävän.

Noroa varten ei ole.

Vierailija
6/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että vielä löytyy ap:n kaltaista porukkaa. Miettikää kuinka paljon esim. Italiassa on kuollut porukkaa viimeisen kuukauden aikana. Espanjassa myös. Tätä tautia ei voi verrata influenssaan. Myös nuoria, terveitä ja hyväkuntoisia kuolee tähän.

Vierailija
7/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedät kai mikä ero on 500 ja 50 000 tuhannella? Ilman varotoimenpiteitä kuolisi tod näk 50 000 ihmistä pelkästään Suomessa koronaan.

150 000 ei ole mahdoton.

Viimeksi laumaimmuniteetti tuli kun 1/3 kansasta oli puupalttoossa.

Kukaan ei tiedä. Eikä ainakaan THL.

Vierailija
8/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia vaan ap:lle kun tulee vielä järkyttymään kuinka väärässä olikaan. Seuraapa mitä Ruotsissa tapahtuu tässä lähiviikkoina. Et voi enää vedota tuohon Pohjoismaa-perusteluun. Minulle ei ainakaan ole mitään hätää kun olen suojannut itseni ja perheeni. Säälittää vaan kaikki naiivit ihmiset, jotka elää omassa kuplassa ja kuvittelevat, että korona on influenssaan verrattava pikku vaaraton nuha.

Vierailija
9/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuhaan en ole verrannut vaan influenssaan. Yhtä ”tappavia” molemmat.

Vierailija
10/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ne ihmiset jotka nyt isoon ääneen rajoittavat omaa elämäänsä ja moittivat ja syyllistävät muita suojellakseen riskiryhmiä, mutta jotka eivät koskaan ota influenssarokotetta koska se on turha.

Ja siis olen sitä mieltä että on jokaisen oma asia ottaa tai olla ottamatta influenssarokotus, mutta koronakriisin aikaan on turha kiillottaa sitä omaa kruunua.

Vierailija
11/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuolisi normaalisti noin 54 000 ihmistä vuodessa. Paljonko koronakuolemia lopulta tuleekaan, niin tuohon lukemaan voi verrata.

Vierailija
12/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudessa on kuollut 50 000 ihmistä koronaan vaikka on tehty lähes kaikki voitava asian eteen.

Minkälainen olisi lukema jos elämä oli jatkunut normaalisti, 250 000?

Vierailija
13/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen toisin kuin sinä. Kohta kuolee niitä jotka eivät muuten kuolisi.

Vierailija
14/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia vaan ap:lle kun tulee vielä järkyttymään kuinka väärässä olikaan. Seuraapa mitä Ruotsissa tapahtuu tässä lähiviikkoina. Et voi enää vedota tuohon Pohjoismaa-perusteluun. Minulle ei ainakaan ole mitään hätää kun olen suojannut itseni ja perheeni. Säälittää vaan kaikki naiivit ihmiset, jotka elää omassa kuplassa ja kuvittelevat, että korona on influenssaan verrattava pikku vaaraton nuha.

Se on naivia, säälittävää ja typerää.

Vierailija
15/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on tärkeä ja varsinkin omaiselle. Se voi olla suuri tragedia, oli se sitten kausi influ tai muu. Onko muuten suomeen tehty lääketilauksia jo, esim. se hi-virukseen vaikuttava lääkeaine.

Vierailija
16/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä trollaajat on sitä samaa porukkaa jonka mielestä kuussakaan ei ole käyty.

Yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
17/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustelut?

Vierailija
18/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kylmäsi kyllä lukea, että Laakson sairaalan pihalle on jo tuotu kylmäkontteja ruumiita varten ja vastaavat tulossa myös Malmin sairaalan pihalle. Ei tältä uutisoinnilta voi välttyä, mitä enemmän tietää, sen hurjemmalta tuntuu.

Vierailija
19/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, että vielä löytyy ap:n kaltaista porukkaa. Miettikää kuinka paljon esim. Italiassa on kuollut porukkaa viimeisen kuukauden aikana. Espanjassa myös. Tätä tautia ei voi verrata influenssaan. Myös nuoria, terveitä ja hyväkuntoisia kuolee tähän.

Miksi ne mediaan ”nuoret ja terveet” ei näy virallisissa tilastoissa?? Italiassa kuolleiden keski-ikä on yhä n. 80.

Vierailija
20/91 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos olet huolissasi läheisistä vanhuksista, olethan myös aiempina vuosina ollut yhtä huolissasi siitä, sairastuvatko he influenssaan?

No en ole. Riskiryhmäläiset ottavat rokotteen ja ilman rokotettakin influenssan saamisen riski on paljon pienempi kuin koronan.

Korona on nykyhetken parhaan tiedon mukaan huomattavasti tavallista kausi-influenssaa raskaampi sairastettava. 80% sairastaa lievänä, mutta sairaalahoitoa tarvitsevien osuus on 10% luokkaa, kun tavallisessa kausi-influenssassa se on 1% luokkaa. Kuolemissa samaten on vastaava mittaluokkaero.

Ihan loogista olla enemmän huolissaan monikymmenkertaisesta riskistä.