Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tietekonepelien pelaajat/pelien puolustajat eivät hyväksy minkäänlaista kritiikkiä?

Vierailija
01.04.2020 |

En ole koskaan kohdannut ihmisryhmää, joka eläisi yhtä vahvasti omassa kuplassaan. Tällä palstalla kaikki vähänkään pelaamista kritisoivat aloitukset saavat aina useita kymmeniä alanuolia ja teilaavia kommentteja (jotka vastaavasti saavat paljon ylänuolia).

Mistä tämä oikein johtuu?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on bäjän niinkuin nä 5G:n vastustajat, jotka ohittavat oikeat tutkimukset ja sekoilevat ihan hulluja juttuja.

Kun peruskoulussa on jo käsitelty asioita, jotka osoittavat omat luulot ja pelot vääriksi. Mutta tarina ei toki ole yhtään yhtä jännä kuin jonkun röllin salaliittoteoria.

Kuulin juuri, että briteissä oli poltettu 5G -mastoja ja uhkailtu insinöörejä, koska 5G kuulemma on aiheuttanut KORONAN!?! XD

Ehkä brittien olisi pitänyt jättää EU jo aikaisemmin. EU:n keskimääräinen älykkyysosamäärä lähti nimittäin heti räjähtävää nousuun! :X :D XD

Voi jeesus.

Vierailija
102/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän hämilläni.

Miksi pelaamista pitäisi kritisoida?

En minäkään kritisoi salkkareita tai temppareita, jotka vasta aivoja mädättävätkin.

Pelit kehittävät aivoja, eivät mädätä niitä. Pieni korjaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyväksyvätkö jääkiekon pelaajat tai jääkiekon katsojat?

Jääkiekko on Suomen turhin urheilulaji, joka kuolisi jos otteluissa ei saisi myydä kaljaa.

Lisäksi se aiheuttaa eniten aivovammoja lajeista Suomessa.

Sopii niille, joille aivot eivät ole työkalu.

Jalkapallo on muuten hyvä kakkonen noissa aivovammoissa. Jalkapallon pukkaaminen vastaa nyrkkeilyssä saatua kunnon päänheilahdusiskua, vaikka isku onkin fyysisesti heikompi.

Vierailija
104/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muut pelikriitikot. Mitä itse harrastatte?

- jos haluan pelata lätkää tai futista, liityn harrastejoukkueeseen tai lähden höntsäämään kaverien kanssa

- jos haluan soittaa rokkia, opettelen soittamaan instrumenttia ja liityn bändiin

- jos haluan tapella, menen kamppailutreeneihin

- jos haluan sotia, lähden kriisinhallintatehtävään Afganistaniin tai Irakiin

jne jne.

Tajuat varmaan pointin? Sillä aikaa kun minä teen, elän ja koen oikeasti, joku muu istuu luolassaan ja pelaa kuvitellen tekevänsä noita samoja asioita.

Jaa. Minä kamppailen ihan oikeasti, pyöräilen, ulkoilen, lenkkeilen ja lisäksi PELAAN. 

Yksi ei estä toista. Paitsi yksinkertaisilla.

Vierailija
105/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka katsovat temppareita aivot narikassa ja vihaavat ihmisiä jotka pelaavat esim. strategiapelejä, ovat vain yksinkertaisesti helvetin tyhmiä.

Tarkoitan että tämän temppariporukan älyykkysosamäärä on kengännumeron paikkeilla. Miksi minua kiinnostaisi mitä mieltä nämä ihmisperseet ovat mistään asiasta?

Niin naurettavia nämä geimerien puolustelut. Jos kritisoit videopelejä niin olet joku tosi-tv/tempparifani. Minulla tuossa juuri Thomas Mannia luettavana. Leiki sinä vaan sitä miekkasankaria siellä taikamaailmassasi.

Olen lukenut mm. Leo Tolstoin Sodan ja rauhan. Lisäksi pelaan. 

On jotenkin harmittavaa, että toisten käsittelykyky ei riitä kuin yhteen asiaan. No, meitä on moneen junaan..

Vierailija
106/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä tässä pitää puolustaa? Minä tykkään situa 12-15 tuntia koneen ääressä ja pelata WoWia. Jos se on jostain syystä jollekin ongelma niin eihän sillä ole minulle mitään merkitystä. Ja se ei ole minulle itselleni millään tavalla ongelma vaan elämänvalinta.

Vierailija
107/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä tässä pitää puolustaa? Minä tykkään situa 12-15 tuntia koneen ääressä ja pelata WoWia. Jos se on jostain syystä jollekin ongelma niin eihän sillä ole minulle mitään merkitystä. Ja se ei ole minulle itselleni millään tavalla ongelma vaan elämänvalinta.

istua*

Vierailija
108/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan totta, että kritiikkiä pelaajana harvemmin kuulee, kyllä se on kuuroa trollaamista pikemminkin. Tuskin kukaan pitää addiktoitunutta elämäntapaa hyvänä, oli se addiktion kohde mikä hyvänsä. Jos joku pelaa tietokoneella 16-18 tuntia päivä niin, että sosiaaliset suhteet kärsii, työ/koulu/opiskelu kärsii ja terveys menee keturalleen, niin aika harva tällaista pelaamista pitää hyvänä asiana. Lisäksi kaikkien pelien niputtaminen samaan kastiin on aika puusilmäistä touhua, koska pelejä on valtavasti laidasta laitaan ja mikäli tiedossa on vaikka pelkät CS:n ja candy crush, joiden perusteella "kaikki pelit on roskaa ja aivot tuhoavaa hommaa", niin suosittelen hieman perehtymään asiaan.

Pelaan ja olen pelannut fps-pelejä (ensin yksin tai hotseatina) aika nuoresta, enkä koe olevani kovin kieroon kasvanut. Nykyään suurin osa pelaamistani on mmorpgeja ja välillä tulee pelattua koko viikonloppu laneilla. Saatan myös lähteä vaeltamaan tai melonta/fillarireissulle viikonlopuksi ja käyttää siihen ihan vastaavasti aikaa. Työt ei ole koskaan kärsineet pelaamisesta. Sen sijaan hyötyjä näen paljon (kielitaito, ryhmätyöskentely, tietynlainen ongelmanratkaisukyvyn kehittyminen). Ainoa nega, mikä tulee mieleen, on pelimaailmassa esiintyvä misogynia, jota melko varmasti jokainen naispelaaja saa kuulla.

Tuo mainittu mustavalkoisuus pelaamiseen liittyvissä keskusteluissa on kyllä harvinaisen totta, enkä keksi muuta harrastusta, josta ihmisillä olisi yhtä vahvat puolesta tai vastaan-mielipiteet (ehkä metsästys?)

Itse en ole törmännyt misogyniaan peleissä koskaan. Päin vastoin, tytöt/naiset on olleet aina pidettyjä ja haluttuja pelikavereita. Sama on ollut niin tekstipohjaisissa mudeissa, wowissa, ja fps peleissä.

Oletko pelaava nainen? Koska erikoista jos näin todella on. Kokeile pelata naisena mmorpg-pelejä ja kerro sitten uudestaan kokemuksiasi.

Mikähän wow sitten mahtoi olla jos ei mmorpg? Eipä sinänsä en usko että siellä ainakaan yleisen populaation joukossa vieraillessa ei tulisi vastaan kaikenmaailman epäkypsiä räkänokkia. Monet vaan pitää huolen etteivät kommunikoi juurikaan yleisen populaation kanssa vaan ainoastaan kiltansa ja kaveriporukkansa. 

Se on MMO

jätetään se rpg pois

Jos ollaan oikein tarkkoja, niin WoW on itseasiassa lähempänä "oikeaa" roolipeliä kuin esim. Baldurs Gate, jossa varsinainen roolipelaaminen on aika simppeliä valmiiden valintojen toteuttamista.

Vierailija
109/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelaa itse, ei kiinnosta. Pitkäaikaisena (+30v) tietotekniikan kanssa työskennelleenä kaikki liikenevä aika on ollut mielenkiintoisempaa käyttää lisää oppimiseen koko ajan alalta, eikä pelaaminen ole missään vaiheessa kiinnostanut, olen vain kokeillut joitakin pelejä joskus vuosikymmeniä sitten.

Olen toki nähnyt kun muut pelaa uudempia pelejä ja ymmärrän jotenkin sen harrastuksena ja ajankuluna, niille joilla sisältöä siitä elämäänsä saavat. Käytän itse mieluummin sen ajan muuhun. Ohjelmoin, korjaan kotona jotain, vaikka elektronisia laitteita, kameroita tai vaatteita. Pyöräilen, käyn lenkillä tai kävelemässä, uimassa tai vaikka vain keskustelen jonkun kanssa verkossa kun olen liian väsynyt muuta tekemään.

Mutta eUrheilu on minusta pelkkää sairasta kaupallista roskaa. Toki se vaatii osaamista pelaajilta ja ne saa siitä isoja palkintoja, mutta muutenkin on pelkkää pelifirmojen rahat pois tyhmiltä bisnestä. Se on todella järkyttävää roskaa nuorille ja lapsille joille siitä syntyy mielikuvia hienosta urasta, joka sitten onnistuu vain hyvin harvalle ja kaikkia muita riistetään jotta ne firmat ja harvat sillä rikastuisivat. -- sairasta touhua!

Kaikki se aika mitä ihmiset käyttävät pelaamiseen, jos he sen ajan ymmärtäisivät kunnolla opiskella pelaamisen sijaan niin tosi moni heistä ansaitsisi todella hyvin palkatuissa töissä rahaa joko Suomessa tai muualla.

Oleellinen oivallus tuli heti ensimmäisessä lauseessa. Et ole kiinnostunut pelaamisesta. Joku toinen on ja joku kolmas ihan eri asioista. Jokainen saa harrastaa mitä haluaa.

Vierailija
110/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- jos haluan pelata lätkää tai futista, liityn harrastejoukkueeseen tai lähden höntsäämään kaverien kanssa

- jos haluan soittaa rokkia, opettelen soittamaan instrumenttia ja liityn bändiin

jne jne.

Tajuat varmaan pointin? Sillä aikaa kun minä teen, elän ja koen oikeasti, joku muu istuu luolassaan ja pelaa kuvitellen tekevänsä noita samoja asioita.

Oli kyllä niin käsittämättömän typerä kommentti, että en edes tän enempää vaivaudu siihen vastaamaan.

Voin tiivistää sun kommentin ongelman: MINÄ!

Vierailija
111/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan totta, että kritiikkiä pelaajana harvemmin kuulee, kyllä se on kuuroa trollaamista pikemminkin. Tuskin kukaan pitää addiktoitunutta elämäntapaa hyvänä, oli se addiktion kohde mikä hyvänsä. Jos joku pelaa tietokoneella 16-18 tuntia päivä niin, että sosiaaliset suhteet kärsii, työ/koulu/opiskelu kärsii ja terveys menee keturalleen, niin aika harva tällaista pelaamista pitää hyvänä asiana. Lisäksi kaikkien pelien niputtaminen samaan kastiin on aika puusilmäistä touhua, koska pelejä on valtavasti laidasta laitaan ja mikäli tiedossa on vaikka pelkät CS:n ja candy crush, joiden perusteella "kaikki pelit on roskaa ja aivot tuhoavaa hommaa", niin suosittelen hieman perehtymään asiaan.

Pelaan ja olen pelannut fps-pelejä (ensin yksin tai hotseatina) aika nuoresta, enkä koe olevani kovin kieroon kasvanut. Nykyään suurin osa pelaamistani on mmorpgeja ja välillä tulee pelattua koko viikonloppu laneilla. Saatan myös lähteä vaeltamaan tai melonta/fillarireissulle viikonlopuksi ja käyttää siihen ihan vastaavasti aikaa. Työt ei ole koskaan kärsineet pelaamisesta. Sen sijaan hyötyjä näen paljon (kielitaito, ryhmätyöskentely, tietynlainen ongelmanratkaisukyvyn kehittyminen). Ainoa nega, mikä tulee mieleen, on pelimaailmassa esiintyvä misogynia, jota melko varmasti jokainen naispelaaja saa kuulla.

Tuo mainittu mustavalkoisuus pelaamiseen liittyvissä keskusteluissa on kyllä harvinaisen totta, enkä keksi muuta harrastusta, josta ihmisillä olisi yhtä vahvat puolesta tai vastaan-mielipiteet (ehkä metsästys?)

Itse en ole törmännyt misogyniaan peleissä koskaan. Päin vastoin, tytöt/naiset on olleet aina pidettyjä ja haluttuja pelikavereita. Sama on ollut niin tekstipohjaisissa mudeissa, wowissa, ja fps peleissä.

Oletko pelaava nainen? Koska erikoista jos näin todella on. Kokeile pelata naisena mmorpg-pelejä ja kerro sitten uudestaan kokemuksiasi.

Mikähän wow sitten mahtoi olla jos ei mmorpg? Eipä sinänsä en usko että siellä ainakaan yleisen populaation joukossa vieraillessa ei tulisi vastaan kaikenmaailman epäkypsiä räkänokkia. Monet vaan pitää huolen etteivät kommunikoi juurikaan yleisen populaation kanssa vaan ainoastaan kiltansa ja kaveriporukkansa. 

Se on MMO

jätetään se rpg pois

Jos ollaan oikein tarkkoja, niin WoW on itseasiassa lähempänä "oikeaa" roolipeliä kuin esim. Baldurs Gate, jossa varsinainen roolipelaaminen on aika simppeliä valmiiden valintojen toteuttamista.

Ja wowissa ei ole edes sitä vähää roolipelaamista mitä esimerkiks Baldurs Gatessa. Noin pelin itsensä puolesta siis, pelaajat nyt voi järjestää juuri sitä mitä huvittaa. Tosin siitäkin mitä pelaajat järjestää ja koko yhteisölle näkyy noin 99% on GS innissä ja sen ympäristössä rinkirunkkaamista. Ihan kirjaimellisesti siis koska MRP näyttää kivoja asioita.

Vierailija
112/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jne jne.

Meeppä sinä sitten oikeasti tappelemaan singolla demonien kanssa, minulle riittää doomi. 

Vierailija
113/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä suurin osa vastaajista siis pelaa vähän, harrastaa liikuntaa, taiteita, käsitöitä, lukemista sekä käy tämän päälle töissä. Veikkaan, että osalla on myös perhe ja lapsia.

Mikä tässä siis tosiaan oli se ongelma ja kritiikin aihe? Se, että ei tykkää samoista asioista kuin ap ja muut samanmieliset? Faktat ja tutkimukset eivät tue väitteitänne pelien lapsellisuudesta tai muustakaan negatiivisesta. Pelejä on monia genrejä ja niissä kaikissa on hyviä ja huonoja yksilöitä. Jos ap ei ole trolli niin hän kärsii huolestuttavan pahasta ylivertaisuusvinoumasta.

Vierailija
114/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jne jne.

Joo pointti kävi selväksi mikäli se oli se, että et tajua asiasta pätkääkään.

Vierailija
115/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jne jne.

Meeppä sinä sitten oikeasti tappelemaan singolla demonien kanssa, minulle riittää doomi. 

Maanantai alkaa tuolla.

Vierailija
116/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on MMO

jätetään se rpg pois

Ja wowissa ei ole edes sitä vähää roolipelaamista mitä esimerkiks Baldurs Gatessa. Noin pelin itsensä puolesta siis, pelaajat nyt voi järjestää juuri sitä mitä huvittaa. Tosin siitäkin mitä pelaajat järjestää ja koko yhteisölle näkyy noin 99% on GS innissä ja sen ympäristössä rinkirunkkaamista. Ihan kirjaimellisesti siis koska MRP näyttää kivoja asioita.

Et taida oikein ymmärtää, mitä ROOLIpelaaminen tarkoittaa.

Vierailija
117/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on MMO

jätetään se rpg pois

Pelaajat luovat roolipelin, vaikka kyllä noita yksinpelattaviakin voi kutsua roolipeliksi jos haluaa. Säännöt luovat vain puitteet, jossain Skyrimissä ja Baldurissa voi pelata roolia itse miten haluaa. Mutta toisaalta niin voi Doomissakin. 

Vähissä on roolipeli ilman muita ihmisiä, kun koko sessio voi olla pelkästään kommunikointia ilman sääntöihin tukeutumista. Kirja(pöytä)roolipelit ovat paljon vapaampia pelinjohtajineen kuin tietokoneversiot, mutta kyllä tietokoneavusteisestikin voi pelata vaikka pöytäpelejä. Näin koronan aikaan kätevää, kun larppaamista (ultimaattinen roolipelaus IMO) ei voi harrastaa.

Vierailija
118/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vanhana ei enää jaksa pelata niin paljoa kuin ennen. Nettipeleihin en ole päässyt ikinä sisään, aloitin jo 80-luvun alussa peliurani jolloin moisista ei ollut tietoakaan. Lasten kanssa olen kokeillut noita, viimeksi Predator: Hunting Grounds tuntui hyvältä nettiräiskinnältä. Aikoinaan tuli pelattua Aliens vs Predatoria, toi muistoja mieleen.

Nyt tulee lähinnä pelattua simulaattoreilla, odotan uuden Flight Simulator 2020:n ilmestymistä. Half-Life Alyxiä tekisi mieli kokeilla jossain vaiheessa kanssa. Muuten mielipelejäni nykyisistä peleistä ovat olleet Tomb Raiderit ja Spiderman. Nyt aloitin Assassin's Creedin, saa nähdä jaksaako kiinnostaa loppuun asti.

Vierailija
119/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Gamerit" on keskenkasvuisia mieslapsia tai naislapsia. Jos yhtään seuraa keskustelua videopelien ympärillä niin huomaa tämän. Jatkuvia itkupotkuraivareita kun jossain uudessa pelissä on joku bugi tai jotain muuta mitätöntä ja sitten lähetellään tappouhkauksia pelintekijöille. Kuin hemmoteltuja kakaroita jotka tottuneet mamman kellarissa saamaan namit suoraan suuhun itkemällä ja jalkaa polkemalla. Ei heiltä voi odottaa minkään sortin kypsää suhtautumista yhtään mihinkään.

Nojuu, kos joku kutsuu itseään geimeriksi, niin se kyllä noloa.

Pelaamisessa ei kyllä ole mitään vikaa.

Vierailija
120/120 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jne jne.

Mut mä haluan seikkailla avaruudessa, lentää lohikäärmeiden kanssa, tehdä mielettömiä taikoja, harrastaa seksiä alieneiden kanssa, hiiviskellä menneisyyden maailmoissa, ratkoa murhia rinnakkaistodellisuudessa, kokea maailmanlopun jälkeistä maailmaa jne. 

Harrastan kyllä myös taiteita, juoksua, joogaa, veneilyä ja metsäretkeilyä täällä reaalimaailmassakin.  Tajuat varmaan pointin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi