Miksi tietekonepelien pelaajat/pelien puolustajat eivät hyväksy minkäänlaista kritiikkiä?
En ole koskaan kohdannut ihmisryhmää, joka eläisi yhtä vahvasti omassa kuplassaan. Tällä palstalla kaikki vähänkään pelaamista kritisoivat aloitukset saavat aina useita kymmeniä alanuolia ja teilaavia kommentteja (jotka vastaavasti saavat paljon ylänuolia).
Mistä tämä oikein johtuu?
Kommentit (120)
Valitettavasti törmään naisena jatkuvasti siihen, että pelipiirien ulkopuolella harrastus on pidettävä salassa, koska se jostain syystä herättä joissakin ihmisissä voimakkaita aggressioita enkä jaksa myöskään jankuttajia, jotka alkavat tivaamaan ja tenttaamaan perusteluita sille, että harrastan asiaa x. Asia ei kuulu heille. Olen sovelluskehittäjä ja jopa niissä piireissä osa pitää lapsellisena ajanvietteenä ja kokee tarvetta korostaa omaa sivistystasoaan muiden yli. On aika surullista. Täällä mainittu kirjojen lukeminen on myös oma yhtä pitkäaikainen harrastukseni kuin pelaaminen enkä näe näitä asioita toisiaan poissulkevina. Harrastan tuohon päälle vielä monia muitakin asioita ja katson välillä myös hömppää telkkarista. En myöskään halua pelata ihan kaikkea ja toivoisin, että lapset eivät saisi pelata aikuisten pelejä. Osa peleistä on mielestäni ihan roskaa ja pelkkää rahastusta, mutta näitä on myös kirjoissa ja elokuvissa ja tv-sarjoissa ja ihan kaikessa viihteessä. Sieltä jokainen löytää itselleen parhaimman tavan rentoutua.
Vihaajilla vaan on ongelmia ja kummallisia fanatismeja sekä fiksaatioita.
Ap ja muut pelikriitikot. Mitä itse harrastatte?
Vierailija kirjoitti:
Teen 8 h päivästä töitä ja sen päälle jäävän vapaa-ajan käytän ihan niin kuin huvittaa. En
a) usko, että se muiden kritiikki tarvitsee minun hyväksyntääni
b) minäkään näe juuri järkeä jossain alamäkipyöräilyssä.
Alamäkipyöräilyssä olisit ulkona ja kuntoilisit
Ap haukkuu pelailua harrastavat turhiksi, mieleltään häiriintyneiksi kakaroiksi, mutta itse selvästikin nauttii suu vaahdossa raivoamisesta mammapalstalla. Kummallakohan tässä on järkevämmät harrastukset ja terveempi pääkoppa?
Ja ei, en itse pelaile, joten turha haistatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen 8 h päivästä töitä ja sen päälle jäävän vapaa-ajan käytän ihan niin kuin huvittaa. En
a) usko, että se muiden kritiikki tarvitsee minun hyväksyntääni
b) minäkään näe juuri järkeä jossain alamäkipyöräilyssä.Alamäkipyöräilyssä olisit ulkona ja kuntoilisit
Täällä olisi yksi alamäkipyöräilyä ja pelaamista harrastava nainen.
Vierailija kirjoitti:
Monesti se kritiikki on vain pelaajien haukkumista joka tulee ihmisiltä jotka eivät ole koskaan pelaamiseen sen paremmin tutustuneet.
Itse olen pelannut siitä asti kun 8bit Nintendo Suomeen saapui eli n. 30v.
Pelilaitteet jotka olen omistanut ovat Nes, Snes, Sega Mega Drive, Ps1, Ps2, Ps3 jonka jälkeen laitoin rahaa säästöön ja ostin kunnon tehomyllypöytäkoneen. Koneeseen vaihdoin lähinnä sen takia, että teen sillä paljon muutakin kuin pelaan.
Miksi kaikki pelaamiseen kriittisesti suhtautuvat ajattelevat sen olevan vain haitallista?
Itse osasin esim. englantia jo monta vuotta ennen kuin sitä koulussa opetettiin nimenomaan pelaamisen ansiosta. Pelit kun ainakin silloin olivat kaikki englanniksi niin oli vähän pakko opetella kieltä jos halusi päästä pelissä eteenpäin. Vaikka joskus pelaan vähän enemmänkin niin ei se silti ole jokapäiväistä vaan lähinnä sitten jos tulee joku uusi peli joka kiinnostaa tai voi pelata vaikka naisystäväni kanssa jotain kivaa kaksinpeliä.
Koskaan ei ole pelaaminen tuhonnut yhtään suhdetta, työpaikkaa tai muutakaan asiaa. Jos niin pääsee käymään on silloin kyseessä ongelmapelaaminen joka on sitten asia erikseen ja ongelmahan voi ihmiselle tulla lähes mistä tahansa.
Pelejä löytyy nykyään miljoonia erilaisia ja genrejä todella paljon joista varmasti löytyisi kaikille kiva peli jos siihen maailmaan haluaa edes jollain tasolla tutustua.
Pelaaminen ei myöskään tarkoita, että olet finninaamainen, energiajuomia kittaava laiskamato.
Itse tykkään yksin kotona ollessa nimenomaan mieluummin pelata kuin vaikka katsoa tosi-tv-ohjelmia, elokuvia tai muuta jossa ei juuri tarvi muuta tehdä kuin katsoa ruutua.
Pelaaminen aktivoi aivoja aivan erilailla ja tekee monesti jopa niille erittäin hyvää. Auttaa muistamaan asioita paremmin, pitämään reaktioita terävämpinä ym.
Minulle uppoaa lähes genre kuin genre riippuen ihan sen hetkisestä fiiliksestä, monesti poislukien juuri räiskintäpelit, jotka käyvät nopesti tylsäksi (oma mielipide) kun ovat liikaa saman toistoa.
En usko, että kukaan pelaaja suuttuu kritiikistä jos se on rakentavaa ja jossa on jokin muu pointti kuin se, että pelaaminen on lasten juttu ja se aiheuttaa ihmisille vain ongelmia.
Sori pitkä teksti ja kiva jos jaksoit lukea loppuun.
T: Mies 36v
Hyvä kommentti, inspiroi jopa aloittamaan pelaamaan.
Eikun pelien markkinoijaksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut pelikriitikot. Mitä itse harrastatte?
- jos haluan pelata lätkää tai futista, liityn harrastejoukkueeseen tai lähden höntsäämään kaverien kanssa
- jos haluan soittaa rokkia, opettelen soittamaan instrumenttia ja liityn bändiin
- jos haluan tapella, menen kamppailutreeneihin
- jos haluan sotia, lähden kriisinhallintatehtävään Afganistaniin tai Irakiin
jne jne.
Tajuat varmaan pointin? Sillä aikaa kun minä teen, elän ja koen oikeasti, joku muu istuu luolassaan ja pelaa kuvitellen tekevänsä noita samoja asioita.
En pelaa itse, ei kiinnosta. Pitkäaikaisena (+30v) tietotekniikan kanssa työskennelleenä kaikki liikenevä aika on ollut mielenkiintoisempaa käyttää lisää oppimiseen koko ajan alalta, eikä pelaaminen ole missään vaiheessa kiinnostanut, olen vain kokeillut joitakin pelejä joskus vuosikymmeniä sitten.
Olen toki nähnyt kun muut pelaa uudempia pelejä ja ymmärrän jotenkin sen harrastuksena ja ajankuluna, niille joilla sisältöä siitä elämäänsä saavat. Käytän itse mieluummin sen ajan muuhun. Ohjelmoin, korjaan kotona jotain, vaikka elektronisia laitteita, kameroita tai vaatteita. Pyöräilen, käyn lenkillä tai kävelemässä, uimassa tai vaikka vain keskustelen jonkun kanssa verkossa kun olen liian väsynyt muuta tekemään.
Mutta eUrheilu on minusta pelkkää sairasta kaupallista roskaa. Toki se vaatii osaamista pelaajilta ja ne saa siitä isoja palkintoja, mutta muutenkin on pelkkää pelifirmojen rahat pois tyhmiltä bisnestä. Se on todella järkyttävää roskaa nuorille ja lapsille joille siitä syntyy mielikuvia hienosta urasta, joka sitten onnistuu vain hyvin harvalle ja kaikkia muita riistetään jotta ne firmat ja harvat sillä rikastuisivat. -- sairasta touhua!
Kaikki se aika mitä ihmiset käyttävät pelaamiseen, jos he sen ajan ymmärtäisivät kunnolla opiskella pelaamisen sijaan niin tosi moni heistä ansaitsisi todella hyvin palkatuissa töissä rahaa joko Suomessa tai muualla.
Onko joku syy miksi jotain harrastusta pitäisi kritisoida? Itse en pelaa viedopelejä muuta kuin kumppanin kanssa joskus kaksD mariobrossia, joten tilanne on sama kuin hiihdon kanssa. Tykkään tehdä sitä jäällä hyvällä kelillä, ja teenkin, mutta tosi moni hiihtää paremmin, nopeammin, ja hienommin.
Jos tässä nyt tarkoitetaan sitä että mies pelaa vaan, eikä hoida lapsia tai käy kaupassa, niin ongelma ei ole pelaaminen, vaan se mies, paitsi niissä tapauksissa joissa ollaan peliholisteja, ja tällöin hoito on sama kuin alkoholisteillakin. Se pitää vaan jättää, ja jos se ei ikinä huomaa addiktiotansa, niin kyllä se kuolee siihen jossain välissä.
Pitäisi siis tietää millä tavoin pelaaminen on arvostelun kohteena, vrt.
Juon lauantaisin yhden oluen saunan jälkeen.
Olen nuori, ja juon enenevissä määrin, jopa niin että en pääse aamulla kouluun, enkä ymmärrä huolehtia hygieniastani
Vetäisen kerran kuussa persukset kalsarikännösissä olalle omassa olkkarissa
Juon sidukkaa ja briitserii frendien kaa yökerhossa harva se vkl.
"Itse tykkään yksin kotona ollessa nimenomaan mieluummin pelata kuin vaikka katsoa tosi-tv-ohjelmia, elokuvia tai muuta jossa ei juuri tarvi muuta tehdä kuin katsoa ruutua."
Mä tykkään taas yksin kotona ollessa mieluummin tehdä jotain käsilläni, kuin katsoa tosi tv:tä tai pelata, tai jotain muuta jossa vain tuijotetaan ruutua. Jotain sellaista mitäs tulee jotain. Tai sitten lukea ja opiskella esim. taloon liittyviä remppajuttuja. Tietysti jos on vain pieni kt-kämppä, niin ymmärtäähän sen että siellä täytyy sen tekemisen tapahtua ruutuja katsellen kun muuhun ei oikein tilaa olekaan.
Koska tietyt ihmiset yrittävät väen vängällä keksiä peleihin jotain väkivaltaa ja/tai seksismiä aiheuttavia "vaikutuksia" jotta voisi päästä niitä ja pelaavia ihmisiä pilkkaamaan ja haukkumaan. Ilmeisesti ap on itse juuri tällainen.
Jos pelaa liikaa, niin sen negatiiviset ilmiöt ovat lähinnä samat kuin töllön tuijotuksessa: takamus ja vatsa leviää. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
En pelaa itse, ei kiinnosta. Pitkäaikaisena (+30v) tietotekniikan kanssa työskennelleenä kaikki liikenevä aika on ollut mielenkiintoisempaa käyttää lisää oppimiseen koko ajan alalta, eikä pelaaminen ole missään vaiheessa kiinnostanut, olen vain kokeillut joitakin pelejä joskus vuosikymmeniä sitten.
Olen toki nähnyt kun muut pelaa uudempia pelejä ja ymmärrän jotenkin sen harrastuksena ja ajankuluna, niille joilla sisältöä siitä elämäänsä saavat. Käytän itse mieluummin sen ajan muuhun. Ohjelmoin, korjaan kotona jotain, vaikka elektronisia laitteita, kameroita tai vaatteita. Pyöräilen, käyn lenkillä tai kävelemässä, uimassa tai vaikka vain keskustelen jonkun kanssa verkossa kun olen liian väsynyt muuta tekemään.
Mutta eUrheilu on minusta pelkkää sairasta kaupallista roskaa. Toki se vaatii osaamista pelaajilta ja ne saa siitä isoja palkintoja, mutta muutenkin on pelkkää pelifirmojen rahat pois tyhmiltä bisnestä. Se on todella järkyttävää roskaa nuorille ja lapsille joille siitä syntyy mielikuvia hienosta urasta, joka sitten onnistuu vain hyvin harvalle ja kaikkia muita riistetään jotta ne firmat ja harvat sillä rikastuisivat. -- sairasta touhua!
Kaikki se aika mitä ihmiset käyttävät pelaamiseen, jos he sen ajan ymmärtäisivät kunnolla opiskella pelaamisen sijaan niin tosi moni heistä ansaitsisi todella hyvin palkatuissa töissä rahaa joko Suomessa tai muualla.
Harrastan pelaamista, mutta en joka päivä enkä kovin pitkiä pätkiä kerrallaan. Ompelen vaatteita ja neulon, mutta en joka päivä enkä pitkiä aikoja kerrallaan. Käyn pyörälenkeillä, mutta vain kaksi tai kolme kertaa viikossa ja niiden kesto on maksimissaan tunti. Teen lihaskuntoliikkeitäkin ja harrastan joogaa, mutta ne vuorottelevat pyöräilyn kanssa. Tähän päälle harrastan lisäksi vielä parin instrumentin (poikkihuilu ja piano) soittamista, mutta niitäkin soittelen pari kolme kertaa viikossa ja puoli tuntia kerrallaan omaksi ilokseni vanhoilta pohjilta. Lisäksi koodaan työkseni ja teen sitä myös vapaa-ajalla. Harrastan myös puutöitä. Nyt en pääse verstaalle, koska on Korona ja olen kotona kumppanini kanssa. Luen kirjallisuutta, mutta en yhtä tiettyä vaan kaikenlaista fantasiasta ja klassikkoromaaneista tietokirjoihin. Mielestäni ei kannata suhtautua pelaamiseen niin vakavasti tai omien uskomusten kautta. Se vie suurimmalla osalla aika vähän aikaa elämästä, mutta on kivaa. Minä pelaan siksi, että se on kivaa. Ei se sen kummempaa ole. Mihin tahansa voisi suhtautua niin, että käyttäisi sen ylimääräisen ajan opiskeluun, mutta sen käyttää sitten johonkin muuhun turhaan, koska ei ihminen jaksa opiskella ja suorittaa koko ajan. Aivot tarvitsevat välillä lepoa ja toiset löytävät sen vaatteiden paikkailusta ja toiset pelaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Harva aihe näyttäytyy yhtä mustavalkoisena keskusteluissa kuin pelaaminen.
Pelaaminen on monien mielestä yksinkertaisesti joko 100% hyvä ja hyödyllinen asia, tai 100% huono ja turha asia. Kumpikaan ryhmä ei ota huomioon mitään muuttujia; pelaaminen on hyvästä/pahasta vei se sitten päivästä tunnin tai 16 tuntia.
Aikuisten tekemiset eivät itseäni jaksa kiinnostaa, pelaan itsekin. Mutta lasten kohdalla ärsyttää, kun joku pelifanaatikko meuhkaa että ei ole lapselle mitenkään haitaksi pelata raakoja väkivaltapelejä useita tunteja päivässä. Että harrastus se on siinä missä vaikka jalkapallokin. No, ei ole, lapsi tarvitsee liikuntaa ja peleissä on ikärajatkin ihan syystä.
Kuvailemasi "pelifanaatikko" on oman mielikuvituksesi tuote. Ei kukaan väitä, että lapsille on hyväksi pelata lapsilta kiellettyjä pelejä 16 tuntia päivässä.
Juuri tällaista olkiukkoilua te kukkahatut harrastatte, kun sitä perusteltua kritiikkiä ei ole.
Okei. Itse olen törmännyt usein moiseen.
/sama
No et ole.
/eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta, että kritiikkiä pelaajana harvemmin kuulee, kyllä se on kuuroa trollaamista pikemminkin. Tuskin kukaan pitää addiktoitunutta elämäntapaa hyvänä, oli se addiktion kohde mikä hyvänsä. Jos joku pelaa tietokoneella 16-18 tuntia päivä niin, että sosiaaliset suhteet kärsii, työ/koulu/opiskelu kärsii ja terveys menee keturalleen, niin aika harva tällaista pelaamista pitää hyvänä asiana. Lisäksi kaikkien pelien niputtaminen samaan kastiin on aika puusilmäistä touhua, koska pelejä on valtavasti laidasta laitaan ja mikäli tiedossa on vaikka pelkät CS:n ja candy crush, joiden perusteella "kaikki pelit on roskaa ja aivot tuhoavaa hommaa", niin suosittelen hieman perehtymään asiaan.
Pelaan ja olen pelannut fps-pelejä (ensin yksin tai hotseatina) aika nuoresta, enkä koe olevani kovin kieroon kasvanut. Nykyään suurin osa pelaamistani on mmorpgeja ja välillä tulee pelattua koko viikonloppu laneilla. Saatan myös lähteä vaeltamaan tai melonta/fillarireissulle viikonlopuksi ja käyttää siihen ihan vastaavasti aikaa. Työt ei ole koskaan kärsineet pelaamisesta. Sen sijaan hyötyjä näen paljon (kielitaito, ryhmätyöskentely, tietynlainen ongelmanratkaisukyvyn kehittyminen). Ainoa nega, mikä tulee mieleen, on pelimaailmassa esiintyvä misogynia, jota melko varmasti jokainen naispelaaja saa kuulla.
Tuo mainittu mustavalkoisuus pelaamiseen liittyvissä keskusteluissa on kyllä harvinaisen totta, enkä keksi muuta harrastusta, josta ihmisillä olisi yhtä vahvat puolesta tai vastaan-mielipiteet (ehkä metsästys?)
Itse en ole törmännyt misogyniaan peleissä koskaan. Päin vastoin, tytöt/naiset on olleet aina pidettyjä ja haluttuja pelikavereita. Sama on ollut niin tekstipohjaisissa mudeissa, wowissa, ja fps peleissä.
Oletko pelaava nainen? Koska erikoista jos näin todella on. Kokeile pelata naisena mmorpg-pelejä ja kerro sitten uudestaan kokemuksiasi.
Täällä nainen, joka on pelannyt useampaa MMORPGtä (ESO, Neverwinter Online, SWTOR). En ole juuri kohdannut misogyniaa, lukuun ottamatta jotain yksittäisiä kakaroita jotka pvp-matsin hävittyään haukkuvat nartuiksi niin mies- kuin naispuoliset kanssapelaajansa. En sano, etteikö kukaan nainen sitä kohtaisi, mutta tuntuu joskus hämmentävältä kun siitä puhutaan kuin siihen ei voisi olla törmäämättä. Eihän MMORPGssä edes tiedä pelikavereiden sukupuolta, monet miehetkin pelaavat naishahmoja.
En ole pelannut mainitsemiasi, joten niistä en tiedä. Mutta sukupuoli paljastuu kyllä, jos olet Teamspeakissa tai vastaavassa. Ei sillä, monesti on ollu asiallisia partyja ainakin jos suht pienessä ryhmässä pelaa, mutta keskimäärin isompiin raidaamisporukoihin mahtuu persläpiä mukaan. Tosin kiitettävästi näitä on viime aikoina vaiennettu muiden pelaajien toimesta. Ja minä nyt olen sen ikäinen ja sen verran kovanahkainen (plus pelaan useimmiten samassa miesporukassa, jonka kanssa olen pelannut jo aika monta vuotta), että en niin justiinsa jaksa ottaa itseeni, mutta nuorempien, varsinkin yksin pelaavien nubarityttöjen puolesta välillä ärsyttää kuunnella.
Ja sitten on nämä likasangot kuten LOL, joissa chatissa saa kyllä ihan sukupuolesta huolimatta varmana jokainen osansa jossain vaiheessa.
Olen vähän hämilläni.
Miksi pelaamista pitäisi kritisoida?
En minäkään kritisoi salkkareita tai temppareita, jotka vasta aivoja mädättävätkin.
AP on bäjän niinkuin nä 5G:n vastustajat, jotka ohittavat oikeat tutkimukset ja sekoilevat ihan hulluja juttuja.
Kun peruskoulussa on jo käsitelty asioita, jotka osoittavat omat luulot ja pelot vääriksi. Mutta tarina ei toki ole yhtään yhtä jännä kuin jonkun röllin salaliittoteoria.
Jo sana "kritiikki" on itsessään järjetön kun itketään, valitetaan ja ilkeillään muiden ihmisten vapaa-ajan käytöstä.
"Mulla olisi kyllä tarjota vähän kritiikkiä ton naaputin Pertin postimerkkeily harrastuksesta."
Vierailija kirjoitti:
No hyväksyvätkö jääkiekon pelaajat tai jääkiekon katsojat?
Jääkiekko on Suomen turhin urheilulaji, joka kuolisi jos otteluissa ei saisi myydä kaljaa.
Lisäksi se aiheuttaa eniten aivovammoja lajeista Suomessa.
Sopii niille, joille aivot eivät ole työkalu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta, että kritiikkiä pelaajana harvemmin kuulee, kyllä se on kuuroa trollaamista pikemminkin. Tuskin kukaan pitää addiktoitunutta elämäntapaa hyvänä, oli se addiktion kohde mikä hyvänsä. Jos joku pelaa tietokoneella 16-18 tuntia päivä niin, että sosiaaliset suhteet kärsii, työ/koulu/opiskelu kärsii ja terveys menee keturalleen, niin aika harva tällaista pelaamista pitää hyvänä asiana. Lisäksi kaikkien pelien niputtaminen samaan kastiin on aika puusilmäistä touhua, koska pelejä on valtavasti laidasta laitaan ja mikäli tiedossa on vaikka pelkät CS:n ja candy crush, joiden perusteella "kaikki pelit on roskaa ja aivot tuhoavaa hommaa", niin suosittelen hieman perehtymään asiaan.
Pelaan ja olen pelannut fps-pelejä (ensin yksin tai hotseatina) aika nuoresta, enkä koe olevani kovin kieroon kasvanut. Nykyään suurin osa pelaamistani on mmorpgeja ja välillä tulee pelattua koko viikonloppu laneilla. Saatan myös lähteä vaeltamaan tai melonta/fillarireissulle viikonlopuksi ja käyttää siihen ihan vastaavasti aikaa. Työt ei ole koskaan kärsineet pelaamisesta. Sen sijaan hyötyjä näen paljon (kielitaito, ryhmätyöskentely, tietynlainen ongelmanratkaisukyvyn kehittyminen). Ainoa nega, mikä tulee mieleen, on pelimaailmassa esiintyvä misogynia, jota melko varmasti jokainen naispelaaja saa kuulla.
Tuo mainittu mustavalkoisuus pelaamiseen liittyvissä keskusteluissa on kyllä harvinaisen totta, enkä keksi muuta harrastusta, josta ihmisillä olisi yhtä vahvat puolesta tai vastaan-mielipiteet (ehkä metsästys?)
Itse en ole törmännyt misogyniaan peleissä koskaan. Päin vastoin, tytöt/naiset on olleet aina pidettyjä ja haluttuja pelikavereita. Sama on ollut niin tekstipohjaisissa mudeissa, wowissa, ja fps peleissä.
Oletko pelaava nainen? Koska erikoista jos näin todella on. Kokeile pelata naisena mmorpg-pelejä ja kerro sitten uudestaan kokemuksiasi.
Täällä nainen, joka on pelannyt useampaa MMORPGtä (ESO, Neverwinter Online, SWTOR). En ole juuri kohdannut misogyniaa, lukuun ottamatta jotain yksittäisiä kakaroita jotka pvp-matsin hävittyään haukkuvat nartuiksi niin mies- kuin naispuoliset kanssapelaajansa. En sano, etteikö kukaan nainen sitä kohtaisi, mutta tuntuu joskus hämmentävältä kun siitä puhutaan kuin siihen ei voisi olla törmäämättä. Eihän MMORPGssä edes tiedä pelikavereiden sukupuolta, monet miehetkin pelaavat naishahmoja.
Sellaisia ne kulttuurierot on. Ikävä kyllä, amerikkalaiset arvot siirtyvät täkäläisiinkin kakaroihin aika nopeasti.