Arkea päiväkodissa nyt korona-aikaan
Lapsia on yhä lisääntyvä määrä, n 40% paikalla, kuitenkin niin että poikkeuksetta ne ns haastavasti käyttäytyvät lapset ovat päiväkodissa klo 8-16:30 vaikka räkä valuu nenästä. Lastenhoitajat ja varhaiskasvatuksen opettajat odottavat lomautuspäätöksiä ja mieliala on odottava.
Siisteyteen ei ole kiinnitetty suurempaa huomiota, aika menee valvoessa käsien pesua ja silti, aivastellaan, yskitään, työnnetään sormia suuhun ja lähmitään kuolaisilla käsillä muita/kalusteita/leluja.
Työntekijöillä ei ole mitään suojavarusteita, eikä lasten eritteitä yksinkertaisesti voi välttää, lapset kun eivät opi hygieniaa samalla tavalla kuin aikuiset omaksuvat asioita.
Itselläni on perussairaus jonka hoito laskee immuunia, työnantaja ei tarjoa etätyömahdollisuutta, eikä lääkärit kirjoita todistuksia jonka pohjalta työtehtävien uudelleenjärjestely olisi mahdollista, karanteeneista puhumattakaan.
Olen tänäänkin saanut päälleni noin kuusi yskäisyä ja neljä aivastusta. Kunnassamme on yli 100 todettua koronavirustartuntaa, totuus on jotain aivan toista.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Meidän päiväkodissa pärskivät lapset lähetetään kotiin eikä takaisin oteta ennenkuin ovat terveet.
Pitäiskö teidänkin?
On yritetty. Vastauksena saamme kuulla: ”Eikäko kato ko allergia”.
Olemme myös soittaneet hakemaan räkäisen lapsen pois, mutta aikaa hakemiseen kuluu n 4 tuntia ja seuraavana päivänä lapsi on tullut vielä vähän aiemmin, kun oman ryhmän työntekijää ei ole paikalla.Ehkäpä niillä lapsen vanhemmilla on töitä, jos on vaikka tärkeä kokous varattu iltapäivälle niin ei siinä voi lähteä hakemaan lasta päiväkodista vain sen takia että se vähän niiskuttaa. Ei voi muuta sanoa kuin että kateeksi käy lapsettomia työkavereita näinä aikoina, osa istuu toimistolla omassa rauhassaan ja hakee ravintolasta noutoruokaa.
Toiset taas joutuu paimentamaan, opettamaan ja ruokkimaan lapsia siinä työn ohessa koko päivän ja sitten jos lapsi on vielä sairaana niin yritä nyt siinä tehdä jotain töitäkin välissä.
Olet itse valinnut lisääntymisen, deal with it ja lopeta valittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsia todella vähän ja meillä tiukka linja.Hoitoon tullaan täysin terveinä,nenä ei saa valua.Ei lapsilla,eikä hoitajilla.
Jos tuodaan räkäisenä,käännytetään kotiin ja jos alkaa nenä valua,soitetaan heti hakemaan.
Vanhemmat ymmärtäneet hyvin.Kaikkien etu.
Meillä työterveys on linjannut että työntekijä voi mennä töihin mikäli kunto sen sallii, myös siis ylähengitystieoireisena. Kun tätä esimiehelleni ihmettelin, hän sanoi että työntekijöitä koskee eri ohjeistukset kuin lapsia.
Ei kukaan ole urputtanut siitä, että kriittisen alan työntekijät tuovat lapsensa päiväkotiin. Näinhän sen kuuluu olla! Älytöntä sen sijaan on, että ihan kaikki muutkin saavat tuoda lapsensa päiväkotiin. Poikkeustilanteessa olisi pitänyt tulla selvä ohje ja linjaus, ettei päivähoito nyt vain kuulu kaikille. On myös älytöntä, että ryhmässä pyörii 4 aikuista 4 lasta kohden ja näin he tuovat omia mahdollisia tartuntojaan tehokkaasti perheiltään, ruokakaupasta yms. Aika ivallisesti täälläkin mietitään, mitä etätöitä muka voisivat varhaiskasvattajat tehdä, mutta päiväkodeissa tehdään suuret määrät myös paperitöitä, joita voitaisi hoitaa kotona. Työntekijät voisivat tehdä 2 viikkoa etänä - 2 viikkoa päiväkodilla, jolloin tartuttavien aikuisten määrä olisi pienempi. Peukalonpyörittelyksi menee, jos aikuisia on yhtä paljon paikalla kuin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että lapsilla hygieniaan liittyvät asiat vielä opettelua ja että tilanne on ikävä varsinkin riskiryhmään kuuluville työntekijöille mutta silti ihmettelen tuota kommenttia että työnantaja ei anna mahdollisuutta etätyöhön. Miten sinun työsi voisi hoitaa etänä? Pitäisikö ne pienet lapset jättää yksin kotiin ja sinä huutelisit videopuhelun välityksellä kieltoja? Käytännössä siis olet töissä alalla jossa etätyö on täysi mahdottomuus eikä kyse ole ilkeästä työnantajasta. Oletko taas puolestasi varautunut siihen että jos päiväkodit suljetaan niin samalla loppuu myös palkanmaksu koska työtäsi ei voi ollenkaan tehdä etänä eikä tässä taloustilanteessa kunnat pysty maksamaan pelkästä kotona oleilusta.
Päiväkodeissa työskentelee monenlaisilla ammattinimikkeillä olevia ihmisiä. Kaikki työ mitä päiväkodeissa tehdään, ei ole ns näkyvää työtä, hoitoa tai opettamista, vaan se on myös suunnittelua, arviointia ja kehittämistyötä. Esimerkiksi tällainen ei lasten kanssa tehtävä työ on esimerkiksi varhaiskasvatussuunnitelman/esiopetussuunnitelman arviointi tai lasten oppimissuunnitelmien arviointi ja päivitys, myös yhteistyötahoihin yhteydessä olo, esiopetusmateriaalin laatiminen etänä oleville esikoululaisille tai arviointikeskustelujen pitäminen vanhempien kanssa etänä. Tässä vain muutama ei lasten kanssa tehtävä työ, joka on tehtävä ja johon työnantajan on varattava työntekijälle aikaa ja erilliset tilat, poissa lapsiryhmästä.
Etätyö voisi siis olla hyvinkin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että lapsilla hygieniaan liittyvät asiat vielä opettelua ja että tilanne on ikävä varsinkin riskiryhmään kuuluville työntekijöille mutta silti ihmettelen tuota kommenttia että työnantaja ei anna mahdollisuutta etätyöhön. Miten sinun työsi voisi hoitaa etänä? Pitäisikö ne pienet lapset jättää yksin kotiin ja sinä huutelisit videopuhelun välityksellä kieltoja? Käytännössä siis olet töissä alalla jossa etätyö on täysi mahdottomuus eikä kyse ole ilkeästä työnantajasta. Oletko taas puolestasi varautunut siihen että jos päiväkodit suljetaan niin samalla loppuu myös palkanmaksu koska työtäsi ei voi ollenkaan tehdä etänä eikä tässä taloustilanteessa kunnat pysty maksamaan pelkästä kotona oleilusta.
Päiväkodeissa työskentelee monenlaisilla ammattinimikkeillä olevia ihmisiä. Kaikki työ mitä päiväkodeissa tehdään, ei ole ns näkyvää työtä, hoitoa tai opettamista, vaan se on myös suunnittelua, arviointia ja kehittämistyötä. Esimerkiksi tällainen ei lasten kanssa tehtävä työ on esimerkiksi varhaiskasvatussuunnitelman/esiopetussuunnitelman arviointi tai lasten oppimissuunnitelmien arviointi ja päivitys, myös yhteistyötahoihin yhteydessä olo, esiopetusmateriaalin laatiminen etänä oleville esikoululaisille tai arviointikeskustelujen pitäminen vanhempien kanssa etänä. Tässä vain muutama ei lasten kanssa tehtävä työ, joka on tehtävä ja johon työnantajan on varattava työntekijälle aikaa ja erilliset tilat, poissa lapsiryhmästä.
Etätyö voisi siis olla hyvinkin mahdollista.
Niinpä! Ei ole vaan ”päiväkodin tätejä” vaan on lastenhoitajia, varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiserityisopettajia, esiopettajia, päiväkodin johtaja, ryhmäavustaja, henkilökohtainen avustaja, laitoshuoltaja, keittiöhrnkilökunta, siistijä. Siinä yleisimmät päiväkodintädit.
Vierailija kirjoitti:
Omassa kunnassani, Uudellamaalla, riskiryhmäläiset ovat etätöissä tai päiväkodissa tekemässä suunnittelu-ym töitä lapsiryhmän ulkopuolella.
Tämä vaihtelee tosi paljon. Pohjois-Savossa riskiryhmään kuuluvat ovat normaalissa hoitotyössä, itse mukaan lukien :(
En nyt ihan ymmärtänyt tätä aloitusta. Alueissa taitaa olla suuria eroja. Itse asun Espoossa ja kaksivuotiaani on nyt käynyt ihan normaalisti hoidossa. 12 lapsen ryhmässä on ollut kaksi lasta, joten todella paljon lapsia on ainakin täällä kotona. Hoitoon ei saa viedä nuhassa ja oman tietoni mukaan vanhemmat ovat tätä kunnioittaneet. Samoin sukulaisperheen hoitopaikassa Tapiolassa ovat joutuneet hoitamaan lastaajan jo toista viikkoa kotona, kun nenä vuotaa ulkoillessa. Eli eikös vanhemmille vaan voi sanoa, että minkäänlaisessa flunssassa ei voi lasta tuoda hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kauhee valitus päiväkodin työntekijöillä IHAN KOKO AJAN. Tottakai vien 2 lastani päiväkotiin, koska lähden itse kriittisen alan työpaikalleni, samoin tekee puolisoni. Mihin me lapset laitettaisiin? Töistä ollaan kysytty, palkatonta ei saada (koska kriittinen ala molemmilla). Tilanne on tämä, eikä tämä ole kivaa meillekään. Ei varmasti kenellekään. Mutta koska tilanne on tämä, keskittykää valituksen sijaan itse toimintaan. Eli niihin lapsiin !
En minä ottanut aloitusta syyllistävänä, ymmärsin aloituksen oikein hyvin, inhottava tilanne kaikkineen. Ja minulla on myös lapsi varhaiskasvatuksessa tällä hetkellä, olen sairaanhoitaja. Mutta kas, ei kaikki herneitä nenään ensi kerralla, joonos.
Vierailija kirjoitti:
Kurja juttu. Minunkin tuttava vie lastaan hoitoon vaikka on kotona helpon vauvan kanssa. Haluaa nauttia äippälomasta. Ei ole kyse oikeasta hoidon tarpeesta, on ei-korona-aikaankin ns. virikelapsi. Molemmat vanhemmat kotona. Tapaavat myös yli 70v. isovanhempia, jotka eivät noudata karanteenia. Lapsi on kaupassakin mukana. Kävi lastensairaalassakin.
Tartuntaketjua kerrakseen.
Lisäksi vievät lapsen päiväkotiin jonka utelias hoitaja läpisee vanhempien asioista ,ei kunnioita yksityisyyttä pätkääkään?
Skarppaa hei vähän.
t.lastenhoitaja myös.
Onko sulla omia lapsia? Miten jos sun muksun nokka vähän vuotaa? Voitko olla töistä pois?
Tuon takia on tosi raskasta käydä etelässä lomalla lasten kanssa. Ne kun tykkää kontata pitkin lentokentän lattioita ja nuohota ympäriinsä nurkkia sekä pintoja.
Ihme ettei mitään taruntaa tullut ja en itse enää jaksanut komennella. Kaikki oltiin väsyneitä pitkästä matkasta. Makasivat vain lattioilla ja pyörivät ympäriinsä.
Todella suuri ihme ettei mitään pöpöä tullut.
Ja ihan äskettäin vieläpä.
Ei ne tartuntataudit niin helposti tule, vaikka luulette.
Meillä lapset saatta pyöriä bussinkin lattioilla kuin känniset toopet.
Yritän aina kimittää heille että pöpöt pöpöt tulee, mutta nämä räkäpäät ei välitä. On ne niin hassuja nuo lapset :D
Ei meidän suvussa kyllä yleensä edes sairasteta. Viimeksi sikainfluenssan kärsin ja mitään kausiflunssiakaan ei ole ollut.
Ehkä ihmisten kannattaisi enemmän pyöriä lattioilla kuten räppäritkin tekee tanssiessaan vauhdikkaita breikkijuttujaan.
Kun tämä alkoi 2,5 sitten niin päikyn tädit olivat huutamassa täällä kuinka lapset räkii heidät sairaaksi. No, koronatapauksia ei suomalaisissa päiväkodeissa ole juuri yhtään. Joten turhaa valitusta, lapset eivät tätä juuri sairasta eivätkä tartuta.
Vierailija kirjoitti:
Kauhee valitus päiväkodin työntekijöillä IHAN KOKO AJAN. Tottakai vien 2 lastani päiväkotiin, koska lähden itse kriittisen alan työpaikalleni, samoin tekee puolisoni. Mihin me lapset laitettaisiin? Töistä ollaan kysytty, palkatonta ei saada (koska kriittinen ala molemmilla). Tilanne on tämä, eikä tämä ole kivaa meillekään. Ei varmasti kenellekään. Mutta koska tilanne on tämä, keskittykää valituksen sijaan itse toimintaan. Eli niihin lapsiin !
Ymmärsin; teillä vanhemmilla on niin KRIITTINEN ja TÄRKEÄ työ. Eikö sitten olisi varaa palkata omille lapsille lastenhoitaja kotiin, etteivät he tai muut päiväkodin lapset sairastu teidän tärkeän työnne takia?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla omia lapsia? Miten jos sun muksun nokka vähän vuotaa? Voitko olla töistä pois?
Voin olla 3pv, kun ilmoitan töihin. Jos lapsen sairaus jatkuu, mies voi olla myös palkallisella 3pv. Minkälainen työehtosopimus Sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Kun tämä alkoi 2,5 sitten niin päikyn tädit olivat huutamassa täällä kuinka lapset räkii heidät sairaaksi. No, koronatapauksia ei suomalaisissa päiväkodeissa ole juuri yhtään. Joten turhaa valitusta, lapset eivät tätä juuri sairasta eivätkä tartuta.
Mistäs sen tiedät? Mä olen päiväkodissa töissä ja vuorotellen ollaan kaikki hoitajat saikulla. Mä oon ollu viikon yskässä, mutta mihinkään testiin ei pääse todellakaan. Mä oon suht nuori ja terve, ei se korona mulla välttämättä tän pahemmaksi tule. Mutta ei kaikki päiväkodeissa ole perusterveitä ja nuoria, eikä heidän perheenjäsenet.
Kaverini helsinkiläisessä päiväkodissa töissä. Siellä normaalisti 120 lasta mutta nyt 20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurja juttu. Minunkin tuttava vie lastaan hoitoon vaikka on kotona helpon vauvan kanssa. Haluaa nauttia äippälomasta. Ei ole kyse oikeasta hoidon tarpeesta, on ei-korona-aikaankin ns. virikelapsi. Molemmat vanhemmat kotona. Tapaavat myös yli 70v. isovanhempia, jotka eivät noudata karanteenia. Lapsi on kaupassakin mukana. Kävi lastensairaalassakin.
Tartuntaketjua kerrakseen.Lisäksi vievät lapsen päiväkotiin jonka utelias hoitaja läpisee vanhempien asioista ,ei kunnioita yksityisyyttä pätkääkään?
Skarppaa hei vähän.
t.lastenhoitaja myös.
En ole lastenhoitaja tai päikyssä töissä. Nämä tiedän ihan siksi, että on tuttava. Ei heitä voi tästä kukaan tunnistaa. Mutta on hyvä tuoda ilmi, että systeemiä käytetään aika julmasti hyväksi nyt kun pitäisi totella ohjeita meidän kaikkien hyvinvoinnin takia. Ja että päivähoidon työntekijät ovat oikeassa valittaessaan, että joutuvat aikamoisen tartuntariskin alle nyt.
Ymmärrän, että hoidossa käyvät edelleen työssäkäyvien lapset, kun etätyö ei onnistu ym.
Päiväkodit kiinni ja hoitajat kriittisten alojen työntekijöiden kotiin hoitamaan niitä lapsia. Riittää resurssitkin ,kun ei muiden lapsia hoideta.
Palkka ei nyt varmaan ole ykkösprioriteetti vaan se kuinka tästä tilanteesta selvitään parhaiten ja ennenkaikkea terveyden ja ihmishenkien suojaaminen.