Etätyöstä takaisin toimistoon
Esimieheltä tuli viesti, että joudutaan siirtymään etätöistä takaisin toimistoon työskentelemään. Onko muilla käynyt näin? Mitään järkeviä perusteluita ei esimieheltä tullut.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko että olet itse saanut tehtyä kotona kaiken sen työn mitä olisit tehnyt työpaikalla ollessasi?
Vaikea uskoa, että kaikki jaksavat ja ehtivät panostaa saman ajan työntekoon kotonaan kuin normaalisti työpaikalla, etenkin jos siellä kotona on lapsetkin samalla hoidettavana.
Olen saanut tehtyä vähintään saman verran töitä, kun teen töissä normaalisti. Kotona työteho on välillä parempi kuin töissä. Esimiehen asenteena tuntuu olevan se, että koronan takia kotona pysyttely on ylireagointia.
ap
Valitettavasti etätöiden osalta pätee se, että mädät omenat mädättää koko satsin. Eli jos joku tai jotkut lusmuilee niin esimies ei voi alkaa erottelemaan tasapuolisuuden nimissä niitä, jotka saa etäillä ja niitä, jotka ei saa.
Tietysti, jos työ on jollain lailla mitattavaa, on helpompi todistaa esimiehelle, että tosissaan tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen ohjeistuksen vastaista tuo toimistolla työskentely. Ei tietenkään voida nyt kukaan työskennellä täydellä teholla, kun moni firma on poikkeustilassa. Etätyössä on nyt ihan eri tavoitteet: tartuntojen välttäminen.
Tätä samaa ihmettelen. Tuntuu johdolla olevan etätyön tarkoitus sisäistämättä.
ap
Eiköhän se lähinnä ole aika monella työntekijällä hakusessa jos johto on havainnut ettei tulosta synny ja siirryttävä takaisin toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ainakin ihan jo mulle tulevan sähköpostin ym. määrän ja asioiden etenemisnopeuden suhteen ihan selvänä havaintona että tekeminen on vähentynyt todella paljon siitä kun siirryttiin etätöihin. Joskus voi mennä jopa pari-kolme päivää ennenkuin joku edes vastaa sähköpostiin kun normaalisti saman päivän aikana.
Projektit saattaa seisoa viikon odottamassa sitä että joku päättää jonkun asian, tieto ei meinaa kulkea henkilöiden välillä ja toiset puuhaa omiaan omaan tahtiin ja toiset ei taas tee juuri mitään.
Tässä näkee eron työskentelykulttuureissa firmojen välillä. Meillä on sisäinen chat jolla ollaan jatkuvasti yhteydessä muihin firman työntekijöihin eikä paltsut ole ainakaan mihinkään vähentyneet. Jos joku alkaa lusmuilla siitä nousee välittömästi haloo. Organisaatio toteuttaa tietoisesti tai tiedostamatta jonkinlaista itsevalvontaa. Siitä huolimatta meillä on aina hyvä henki ja kaikki tekevät töitä innolla. Näinäkin aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko ehditte olla etätöissä?
Aluksihan puhuttiin paljon kahdesta viikosta, joten osa työnantajista lienee ajatellut, että sen aikaa firman talous kestää vaikka työteho vähän laskisi ja suunnitelma oli alun perinkin palata normaalikäytäntöön mahdollisimman pian.
Olen ollut etätöissä kaksi viikkoa. Työtehoni on ollut sama kuin ennenkin, joten tappiota ei ole syntynyt.
ap
Tuskin olet ainoa joka on jäänyt etätöihin ja nyt kutsuttu takaisin toimistolle? Ainakin isommasta porukasta löytyy aina niitäkin, joille se etätyö tarkoittaa enemmän lisääntynyttä vapaa-aikaa kuin normaalia työntekoa.
Mulla kyllä menee Teams välillä ei aktiiviseksi vaikka koneella olenkin. Mulla on myös sellaisia paperitöitä, että voin hyvin olla tunnin-pari pois koneelta vaikka teenkin töitä kokoajan.
Jos iltapäivällä yrittää Teamsissa tavoittaa työkaveria ja tilana näkyy away 3hrs niin siitä voi päätellä mikä se työn tehokkuus oikein on. Kalenteri tyhjä ei mitään käyntiä missään merkattu tms.
Siinähän se firma vasta tulosta tekee, kun koko porukka ootte koronassa...
Minä taas palaisin ihan mieluusti työpaikalle, mutta etätöihin on määrätty, ja tässä tilanteessa ihan hyvä niin. Meillä ei etänä lusmuilla, jokaisen työmäärä on helposti mitattavissa, ja pomo varmaan seuraakin silmä kovana erilaisia raportteja joita työmääristä per henkilö on ajettavissa. Uskon, että meillä työ on ylipäätään tehokkaampaa etänä. Vaikka pomo tätä tietysti etukäteen epäilikin.
Meillä jatketaan etätöitä koronan jälkeenkin, jos vaan itse haluaa. Tulos parantunut huomattavasti. Ennen etätyö ei ollut mahdollista.
Onneksi on sellainen työ, mitä on mukava tehdä etänäkin. Ei ole tarvetta lusmuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen ohjeistuksen vastaista tuo toimistolla työskentely. Ei tietenkään voida nyt kukaan työskennellä täydellä teholla, kun moni firma on poikkeustilassa. Etätyössä on nyt ihan eri tavoitteet: tartuntojen välttäminen.
ap
Eiköhän se lähinnä ole aika monella työntekijällä hakusessa jos johto on havainnut ettei tulosta synny ja siirryttävä takaisin toimistolle.
Meitä ei ole siirretty takaisin toimistolle siitä syystä, että tulosta ei synny. Esimies on yhtäkkiä päättänyt, että työtä ei pystykään tekemään etänä vaikka kaksi viikkoa ollaan siihen kyetty.
ap
Minullakin tuli tänään kutsu takaisin töihin. Saa nähdä näkyykö kirpparilla asiakkaita. Työt oli tauolla kaksi viikkoa sillä ajatuksella että korona kriisi olisi siihen mennessä ohi. Nut se kaksi viikkoa tuli täyteen ja työt alkaa jatkua normaalisti vaikka kriisi on edelleen käynnissä.
En ole saanut kutsua takaisin. Sen sijaan sekä minulle että miehelleni tuli ilmoitus että etätöitä jatketaan toukokuun puoliväliin (olemme eri työpaikoissa ja aloilla). Olemme molemmat tehneet töitä yhtä paljon kuin ennenkin, minä enemmänkin, koska poikkeusjärjestelyistä tullut lisätöitä. Silti aikaa ja rahaa säästyy kun ei ole turhia työmatkoja ja lounaita on kiva syödä yhdessä miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin tuli tänään kutsu takaisin töihin. Saa nähdä näkyykö kirpparilla asiakkaita. Työt oli tauolla kaksi viikkoa sillä ajatuksella että korona kriisi olisi siihen mennessä ohi. Nut se kaksi viikkoa tuli täyteen ja työt alkaa jatkua normaalisti vaikka kriisi on edelleen käynnissä.
Sitten vaan odottelemaan sitä, että hallitus sulkee kaikki muut kaupat/myymälät paitsi ruokakaupat ja apteektit.
ap
Itseasiassa meilläkin tuli Teams palaverissa tänään tieto, että mahdollisesti jatkossa osa olisi konttorilla aina viikottain ja sitten vaihto. Ja että tarvittaessa kutsu töihin voisi tulla nopeastikin tärkeään tapaamiseen. Siinähän sitä tukka räjähtäneenä lähdet 5 minuutissa asiakaspalaveriin...
En kyllä ymmärrä miksi moinen uusi ohjeistus. Itse olen tehnyt töitä etänä ja tehokkaampi kyllä kotona olen. Teen kyllä koululaisille ruuan, mutta vähennän sen työtunneista. Tehokkuutta meillä seurataan monella tapaa eikä sen olisi pitänyt ainakaan olla laskenut. Tietty voi olla että meidän työpaikalla sitten muutama lusmu on ja siksi nämä uudet säännöt, vaikea sanoa. Itsellä hommia riittää liikaakin eikä pysty yhtään hölläämään. It-ala.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa meilläkin tuli Teams palaverissa tänään tieto, että mahdollisesti jatkossa osa olisi konttorilla aina viikottain ja sitten vaihto. Ja että tarvittaessa kutsu töihin voisi tulla nopeastikin tärkeään tapaamiseen. Siinähän sitä tukka räjähtäneenä lähdet 5 minuutissa asiakaspalaveriin...
En kyllä ymmärrä miksi moinen uusi ohjeistus. Itse olen tehnyt töitä etänä ja tehokkaampi kyllä kotona olen. Teen kyllä koululaisille ruuan, mutta vähennän sen työtunneista. Tehokkuutta meillä seurataan monella tapaa eikä sen olisi pitänyt ainakaan olla laskenut. Tietty voi olla että meidän työpaikalla sitten muutama lusmu on ja siksi nämä uudet säännöt, vaikea sanoa. Itsellä hommia riittää liikaakin eikä pysty yhtään hölläämään. It-ala.
Minusta vaikuttaa että voi olla vaikka vihiä että jollakin meinaa lähteä alkoholin käyttö lapasesta. Jos annetaan olla kotona muutaman kuukauden niin voi olla työkunto vähän heikkoa sen jälkeen. Monella se retkahdus voi tapahtua mitä normaalisti ei tapahtuisi kun pitää töissä olla kuitenkin viikolla ihan kunossa.
Sitä se vähän uumoilisi että ohjeistetaan että pitää olla valmiina jos tulee kutsu töihin nopeasti eli ettei oltaisi humalassa ja välillä otetaan osa toimistolle että nähdään vähän että ovat edelleen kunnossa ja saadaan edes välillä putki poikki.
ap