Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen edelleen sitä mieltä, että kaikki pääsykokeet tulisi perua tältä keväältä ja opiskelupaikat tulisi jakaa hakutoiveen/ylioppilastodistuksen perusteella

Vierailija
01.04.2020 |

Olisi kaikille reilu ratkaisu.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu? No ei todellakaan.

Vierailija
2/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin olisi reilu? Perustelisitko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan äärimmäisen epätasa-arvoinen. Pääsykokeet järjestetään kyllä.

Vierailija
4/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaat oppilaat saa opiskelupaikat.

Vierailija
5/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim tän vuoden kirjoittajat joutuneet älyttömän paineen alla suoriutumaan ylppäreistä, joten voinut tulla aika paljon alisuoriutumista tasoon nähden. Olis ihan kiva päästä näyttämään osaamistaan pääsykokeissa...

Vierailija
6/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedät ap että kaikki korkeakouluopiskelijat eivät ole käyneet lukiota? Omassakin pääaineessa on ihmisiä jotka ovat hakeneet yliopistoon ammattikoulupohjalta, pääsykokeiden perusteella. Ei tuo olisi mitenkään päin reilu ratkaisu.

Vierailija
7/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät välttämättä. Ammattikoulujen puolelta tulee myös lahjakkaita oppilaita, jotka eivät ole kirjoittaneet mitään.

Pääsykoe on kaikkein tasa-arvoisin menetelmä. Kaikilla on sama lukuaika ja koeaika, ja lisäksi testataan luetun soveltamista sille nimenomaiselle hakualalle. Tulokset ovat myös keskenään kaikkein vertailukelpoisimmat.

Vierailija
8/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on olevinaan niin hyvä, niin silloin pääsee todistusvalinnassa muutenkin. Jos todella haluat korkeakouluun, lue pääsykokeeseen.

Vierailija
9/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on ne joilla kiinnostus opiskeluun on herännyt vasta aikuistumisen myötä, eli jotka ovat vuosia sitten kirjoittaneet alisuoriutuen, ja jotka nyt hakevat motivoituneina opiskelemaan. Ylppäritodistusten merkitys on pääsykoeuudistusten myötä noussut valtavasti. Esim silloin kun itse kirjoitin vuonna 2013 kaikki sanoivat että "ei niitä numeroita kukaan kysy myöhemmin". Silloin ei kysyttykään. Ei mun todistus huono ole, mutta ei sillä kyllä myöskään voiteta tuoreita ylioppilaita jotka ovat lähteneet kirjoituksiin tietäen mistä saa pisteitä opiskelijavalintaan.

Vierailija
10/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samaa mieltä, vaikka en omista hyvää yo-todistusta. Ei pidä vaarantaa opiskelijoita koronan takia, vaan ottaa kaikki sisään heidän todistuksien mukaan.

Vierailija
11/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse samaa mieltä, vaikka en omista hyvää yo-todistusta. Ei pidä vaarantaa opiskelijoita koronan takia, vaan ottaa kaikki sisään heidän todistuksien mukaan.

Kaikki sisään korkeakouluihin? Viiraako?

Vierailija
12/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on ne joilla kiinnostus opiskeluun on herännyt vasta aikuistumisen myötä, eli jotka ovat vuosia sitten kirjoittaneet alisuoriutuen, ja jotka nyt hakevat motivoituneina opiskelemaan. Ylppäritodistusten merkitys on pääsykoeuudistusten myötä noussut valtavasti. Esim silloin kun itse kirjoitin vuonna 2013 kaikki sanoivat että "ei niitä numeroita kukaan kysy myöhemmin". Silloin ei kysyttykään. Ei mun todistus huono ole, mutta ei sillä kyllä myöskään voiteta tuoreita ylioppilaita jotka ovat lähteneet kirjoituksiin tietäen mistä saa pisteitä opiskelijavalintaan.

Tämä. Itselläkin ihan kohtuullinen yo-todistus, mutta paremmankin olisin saanut jos kotioloni olisivat olleet normaalit. Isäni sairastui vakavasti psyykkisesti kun olin lukiossa, meillä oli kotona turvattomuutta, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, pelkoa ja jokapäiväistä alkoholinkäyttöä. Välillä lähdimme äidin ja siskon kanssa sukulaisille isää pakoon muutamaksi viikoksi. Välillä isä oli suljetulla lepäämässä kunnes helvetti repesi taas kotona.

Kirjoita siinä sitten ylioppilaaksi parhaansa mukaan....(anteeksi pitkästä sepustuksesta).

Vierailija
13/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on huono yo-todistus, niin sitä voi mennä korottamaan.

Samanlaisia ongelmia voi olla myös ihmisillä, kun on pääsykokeiden aika, jolloin ei välttämättä voi lukea niin hyvin kuin voisi. Miksi silloin pääsykoe on suuremmassa arvossa, kuin yo-todistukset? En ymmärrä.

Vierailija
14/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itselläkin ihan kohtuullinen yo-todistus, mutta paremmankin olisin saanut jos kotioloni olisivat olleet normaalit. Isäni sairastui vakavasti psyykkisesti kun olin lukiossa, meillä oli kotona turvattomuutta, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, pelkoa ja jokapäiväistä alkoholinkäyttöä. Välillä lähdimme äidin ja siskon kanssa sukulaisille isää pakoon muutamaksi viikoksi. Välillä isä oli suljetulla lepäämässä kunnes helvetti repesi taas kotona.

Kirjoita siinä sitten ylioppilaaksi parhaansa mukaan....(anteeksi pitkästä sepustuksesta).

Tämäpä juuri. Mulla oli ylppäreiden aikaan myös kotona hankalaa isän alkoholismin takia. Suurin osa abiturienteista asuu kotona, ja ovat epätasa-arvoisessa asemassa keskenään erilaisten kotiolojensa vuoksi. Muun muassa tämän takia ylppäritodistuksen ei pitäisi painaa kovin paljoa opiskelijavalinnassa.

Vierailija
15/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Mulla oli ylppäreiden aikaan myös kotona hankalaa isän alkoholismin takia. Suurin osa abiturienteista asuu kotona, ja ovat epätasa-arvoisessa asemassa keskenään erilaisten kotiolojensa vuoksi. Muun muassa tämän takia ylppäritodistuksen ei pitäisi painaa kovin paljoa opiskelijavalinnassa.

Mutta samanlaisia hankalia tilanteita voi olla myös pääsykokeiden aikaan. Mielestäni on hirveää, että henkilö joka on opiskellut hyvin ja ahkerasti ei pääse välttämättä kouluun, koska yksi pääsykoe meni huonosti henkilökohtaisten syiden takia. Ja pääsykokeen pääsee vain kerran vuodessa tekemään, yo-kokeen sen sijaan kahdesti.

Vierailija
16/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyvä ajatus. Oikeasti tämän vuoden abit ovat olleet todella stressaavassa tilanteessa, kun äkillisesti yo-kokeet aikaistettiin ja tiivistettiin.

Keväällä ei pääsykokeita voida järjestää, mutta ehkä sitten syksyllä tai jonkinlainen etä-pääsykoe keväällä.

Vierailija
17/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on huono yo-todistus, niin sitä voi mennä korottamaan.

Samanlaisia ongelmia voi olla myös ihmisillä, kun on pääsykokeiden aika, jolloin ei välttämättä voi lukea niin hyvin kuin voisi. Miksi silloin pääsykoe on suuremmassa arvossa, kuin yo-todistukset? En ymmärrä.

1. Osa yliopistoon hakevista ei ole kirjoittanut lainkaan ylioppilaaksi.

2. Pääsykoe mittaa tasapuolisemmin ja kohdennetummin kykyä selvitä yliopisto-opinnoista juuri sillä alalla jolle on haemassa.

3. Korottaminen sen jälkeen kun yo-kokeesta on esim kymmenen tai kaksikymmentä vuotta on järjetön vaatimus. Mieti työssäkäyvää aikuista, onko realistisempaa työn ohella valmistautua pääsykokeisiin lukemalla samat materiaalit kuin kaikki muutkin hakijat, vai lukea uudestaan kymmenen kurssikirjaa historiaa?

4. Pitkälle menevien johtopäätösten tekeminen 18-vuotiaana saadusta koenumerosta on jo lähtökohtaisesti idioottimaista. Pääsykokeessa hakija näyttää ajankohtaiset kykynsä monipuoliseen ja soveltavaan ajatteluun. Mielestäni siitä saa aikalailla enemmän infoa hakijasta mahdollisena opiskelijana kuin siitä onko hän kirjoittanut matikasta ämmän vai een.

5. Se, mistä aineesta saa mitenkin paljon pisteitä on usein hyvin epäloogista. Matemaattisten aineiden arvosanat painavat suhteessa enemmän kuin muut, myös haettessa humanistisiin aineisiin. Haluatko kaikki vuosia sitten lukion käyneet täyttämään iltalukion matikankurssit että he pääsevät opiskelemaan englantia tai kirjallisuustiedettä? Onko tämä oikeasti mielestäsi järkevä systeemi?

Vierailija
18/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin linjoille järjestetään aina pääsykoe netissä. Tässä olisi vaihtoehto muillekin pääsykokeille. Koe aika on niin lyhyt ettei siinä juurikaan kerkeä katsomaan vastauksia kirjoista. Itse en ehtinyt vastaamaan neljään vikaan kysymykseen ollenkaan kun itse hain kouluun viime vuonna tuollaisella pääsykokeella. Enkä tosiaan ehtinyt mitään kirjoja tutkailemaan kun piti vastata 100 kysymykseen 2 tunnissa. Parhaat tuosta kirjallisesta kokeesta kutsuttiin netissä pidettävään haastatteluun.

Vierailija
19/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan olisi reilua. Itse olen vaihtamassa alaa (taustalla jo yliopistotutkinto) ja haen lääkikseen. Kirjoitin aikanaan biologian, maantiedon, lyhyen matikan, äikän, englannin ja ruotsin, joista kaikista on L:ää ja E:tä. En kuitenkaan voisi päästä todistusvalinnalla sisään, koska en ole kirjoittanut fysiikkaa, kemiaa tai pitkää matikkaa, jotka tarvitaan lääkiksen todistusvalintaan.

Vierailija
20/45 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä haluaisi sellaiselle lääkärille, joka on päässyt sisään säälistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä