Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatteko tokan luokan matikkaa?

Vierailija
31.03.2020 |

Mun on nyt pakko kysyä, että kai kaikki osaa laskea tokan luokan matikanlaskuja? Meillä tilanne se, että itse oon töissä ja mies kotona. Mies ei ollut taaskaan huolehtinut päivän aikana, että lapsi olisi tehnyt kaikkia matikanläksyjä. Lopulta selvisi, että ei ollut osannut?!! Myönnän, että eivät olleet kaikista helpoimpia kun niissä piti päätellä, mutta kai kaikkien ihmisten pitää selviytyä tokan luokan laskuista?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti tuossa ei ole ongelmana "matematiikan vaikeus", vaan monelle arkipäivän elämässä harvinainen merkintätapa.

Tämä. Voi myös olla, ettei heti muista, mitä merkit < ja > tarkoittavat, kun niitä harva arjessa käyttää. 

Vierailija
22/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi sinun kannattaa harjoitella sen tokaluokkalaisen kanssa äidinkieltä. Aikuisen ihmisen pitäisi osata muun muassa välimerkkien oikeaoppinen käyttö.

Lukase huvikses se juttu missä kerrotaan millaiset ihmiset huomauttelee nuista jutuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tässä vtun "laskussa" edes tavoitellaan.

En ymmärrä.

Zinc

Vierailija
24/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekankin tehtävät tuotti joskus ongelmia kun lapsi ei suomenkielisessä koulussa ja paljon sanallisia tehtäviä

Vierailija
25/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon nainen. En osaa noita. Mitä < tarkoittaa esim? Mitä on laskea allekain?

"Piikki pistää pienempää" eli < merkin vasemmalla puolella oleva luku on pienempi kuin oikealla oleva. Allekkain lasku on mm tätä:

12

+13

= 25

Tuohon 13 alle kuuluisi viiva, mutta en osaa tänne sitä tehdä. Mallissa ensin lasketaan 2+3 ja tulos tulee niiden alle. Sen jälkeen lasketaan 1+1 eli kymmenet ja tulos tulee niiden alle. Helpottaa mm. isojen lukujen laskemista. Samaa voi soveltaa miinus. Jakolaskulle on oma tapansa, jakokulma, jonka käyttöä en itsekään enää osaa.

Vierailija
26/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan lapsesi isäänsä tullut?

Meillä tokaluokkalainen tekee matematiikan tehtävät nopeammin kuin minä luen hänen opettajansa kirjoittaman wilma-viestin. Hänen opettajansa kirjoittaa ihan sairaan pitkiä viestejä, ja minä olen hidas lukemaan. Ensimmäisenä toki etsin siitä viestistä lapselle jotain tekemistä, jotta voin rauhassa keskittyä koko tekstiin. Toki osaisin neuvoa lastani, jos hän neuvoja tarvitsisi, mutta kun on matemaattisessa ajattelussaan tullut äitiinsä (ja isäänsä), ei hän neuvoja tarvitse.

Vierailija
27/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon melko varma että väestöstämme löytyy ihmisiä jotka eivät osaa tokan matikkaa. Itse en sellaisen kanssa löisi hynttyitä yhteen.

Tokaluokkaisen äiti

Vierailija
28/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan lapsesi isäänsä tullut?

Meillä tokaluokkalainen tekee matematiikan tehtävät nopeammin kuin minä luen hänen opettajansa kirjoittaman wilma-viestin. Hänen opettajansa kirjoittaa ihan sairaan pitkiä viestejä, ja minä olen hidas lukemaan. Ensimmäisenä toki etsin siitä viestistä lapselle jotain tekemistä, jotta voin rauhassa keskittyä koko tekstiin. Toki osaisin neuvoa lastani, jos hän neuvoja tarvitsisi, mutta kun on matemaattisessa ajattelussaan tullut äitiinsä (ja isäänsä), ei hän neuvoja tarvitse.

"Kukapa kissan hännän nostaisi jos ei kissa itse" 

Vierailija
29/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi sinun kannattaa harjoitella sen tokaluokkalaisen kanssa äidinkieltä. Aikuisen ihmisen pitäisi osata muun muassa välimerkkien oikeaoppinen käyttö.

Kiinnittäisin myös huomiota tarpeettoman suureen "että"-sanan käyttöön kirjallisessa ilmaisussa.

Vierailija
30/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap kehtaat julkisesti myöntää, että miehesi on noin tyhmä?

Minä en todellakaan viitsisi.  Sen verran on ns. laumasuojaa veressä.

Vierailija
31/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettelen, että hän haluaa esitellä noin heikolla tasolla olevaa kirjoitustaitoaan. Itse en kehtaisi.

Vierailija
32/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyisiä alakoulun matikan tehtäviä välttämättä aikuiset osaa, kun asiat opetetaan eri tavalla kuin joskus ennen (tai ei muista, mitä kaikkea silloin lapsena opeteltiin). Tehtävistä ei siis välttämättä tajua, mitä niillä haetaan, kun harjoitellaan jotain juttua, josta katsotaan olevan hyötyä myöhempien asioiden oppimiseksi.

Vierailija
33/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtään syytä, miksi minun pitäisi osata jotain ap:n esimerkin kaltaisia laskuja. Perus plus-, miinus-, kerto- ja jakolaskut riittävät vallan mainiosti normaalissa elämässä. 

Vierailija
34/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kirja käytössä? Itse tein niitä pyramidin muotoon tehtyjä laskuja tänään tokaluokkalainen kanssa. Hauskoja. Vähän niin kuin sudokuja tekisi. Eikö miehesi osaa laskea allekkain vai mikä on ongelma?

Saatto olla sama kirja. Pyramidit olivat vielä osanneet, mutta sitten esim. tyyliltään tällanen lasku 12<?-20<14 oli ollut jo liian vaikea.. Ja oikeasti mietin voiko tollanen lasku olla liian vaikea vai eikö vaan viitti?!

Tällanen miesvihapläjäys tuli vuodatettua kun ei vaan jaksais aina olla ite vastuussa..

T. Ap

No en minäkään ymmärrä, miten tuon voi laskea. Haluaisitko avata? Minun aivoni eivät ymmärrä, miten 20 voi olla pienempi kuin 14. 

12 < 33-20 < 14 eli

12 < 13 < 14

Ei tuo ole mikään lasku vaan päättelytehtävä kuten ne facessa olevat kuvat joissa eri esineet edustaa jotain lukua ja sitten niitä lasketaan yhteen. En mä ainakaan ymmärtäny yhtää mitä tuossa ajettiin takaa.

Vierailija
35/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimettömänä kehtaan mitä vaan;D

Kiitokset vastauksista, ei näköjään olekaan kaikille niin helppoja kuin mitä luulin!

T. Ap

Vierailija
36/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon nainen. En osaa noita. Mitä < tarkoittaa esim? Mitä on laskea allekain?

Sinä et ole naista nähnytkään. 

Vierailija
37/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh...

Olen onneksi voinut lukioon siirtyvälle lapselleni kertoa, että minä pystyn häntä aika pitkälle briifaamaan.

N50 ins AMK ja YAMK

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi