Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatteko tokan luokan matikkaa?

Vierailija
31.03.2020 |

Mun on nyt pakko kysyä, että kai kaikki osaa laskea tokan luokan matikanlaskuja? Meillä tilanne se, että itse oon töissä ja mies kotona. Mies ei ollut taaskaan huolehtinut päivän aikana, että lapsi olisi tehnyt kaikkia matikanläksyjä. Lopulta selvisi, että ei ollut osannut?!! Myönnän, että eivät olleet kaikista helpoimpia kun niissä piti päätellä, mutta kai kaikkien ihmisten pitää selviytyä tokan luokan laskuista?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa, kun en tiedä, millaisia laskuja nykyisin tokaluokalla on. Olin tokalla vuonna 1992. Silloin osasin hyvin.

Vierailija
2/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Opetin tokaluokkalaista justiin. Pitäisi aikuisen osata laskea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka on kala. En minä ainakaan tiedä, miten sitä lasketaan.

Vierailija
4/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole noin avuton, kun ei vaan halua tehdä osaansa.

Vierailija
5/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi sinun kannattaa harjoitella sen tokaluokkalaisen kanssa äidinkieltä. Aikuisen ihmisen pitäisi osata muun muassa välimerkkien oikeaoppinen käyttö.

Vierailija
6/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kirja käytössä? Itse tein niitä pyramidin muotoon tehtyjä laskuja tänään tokaluokkalainen kanssa. Hauskoja. Vähän niin kuin sudokuja tekisi. Eikö miehesi osaa laskea allekkain vai mikä on ongelma?

Vierailija
7/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu vai lukio?

Vierailija
8/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen miesvihapläjäys tällä kertaa...

Vierailija
9/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matikka on kala. En minä ainakaan tiedä, miten sitä lasketaan.

Mädin laskua. Siinähän sekoaa laskuissa, on ziellä sen verta mätimunia matikassa.

Zinc

Vierailija
10/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaaa... lapsen matematiikan kirjassa on kyllä tehtäviä, joista hän joutuu selittämään minulle mitä niissä on tarkoitus tehdä. Tehtävänanto on siis puutteellinen/epäselvä, mahdollisesti toistunut aiemmin kirjassa niin että oletetaan että lapsi jo tuntee kuvion, mutta itse en jostain "täytä ruudukko" ohjeesta hoksaa että niinku millä, miten, hä. Lapsi myös käyttää termejä jotka on itselle uusia, kuten "´hajotelma", tai paloittelee laskuja koulussa opetetulla minun aivoille epäloogisella tavalla, mutta vielä ei ole tullut vastaan tehtäviä joita ei olisi yhdessä hoksattu.

Mutta kieltämättä aikaa siihen menee kun tarkistaa kymmeniä ja kymmeniä kertolaskuja, vaikka laskea osaankin, ja hyvin.

Vierailija
11/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen miesvihapläjäys tällä kertaa...

Kuinka hirveitä miehet oikein sun mielestä on kun kerran on miesvihaa pukea sanoiksi mitä joku mies on tänään tehnyt?

Vierailija
12/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kirja käytössä? Itse tein niitä pyramidin muotoon tehtyjä laskuja tänään tokaluokkalainen kanssa. Hauskoja. Vähän niin kuin sudokuja tekisi. Eikö miehesi osaa laskea allekkain vai mikä on ongelma?

Saatto olla sama kirja. Pyramidit olivat vielä osanneet, mutta sitten esim. tyyliltään tällanen lasku 12-20

Tällanen miesvihapläjäys tuli vuodatettua kun ei vaan jaksais aina olla ite vastuussa..

T. Ap

Vierailija
13/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatto olla sama kirja. Pyramidit olivat vielä osanneet, mutta sitten esim. tyyliltään tällanen lasku 12<?-20<14 oli ollut jo liian vaikea.. Ja oikeasti mietin voiko tollanen lasku olla liian vaikea vai eikö vaan viitti?!

Tällanen miesvihapläjäys tuli vuodatettua kun ei vaan jaksais aina olla ite vastuussa..

T. Ap

No en minäkään ymmärrä, miten tuon voi laskea. Haluaisitko avata? Minun aivoni eivät ymmärrä, miten 20 voi olla pienempi kuin 14. 

Vierailija
14/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatto olla sama kirja. Pyramidit olivat vielä osanneet, mutta sitten esim. tyyliltään tällanen lasku 12<?-20<14 oli ollut jo liian vaikea.. Ja oikeasti mietin voiko tollanen lasku olla liian vaikea vai eikö vaan viitti?!

T. Ap

No en minäkään ymmärrä, miten tuon voi laskea. Haluaisitko avata? Minun aivoni eivät ymmärrä, miten 20 voi olla pienempi kuin 14. 

12 < 33-20 < 14 eli

12 < 13 < 14

Vierailija
15/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ekaluokkalaisella jotain unkarilaista Varga-Nemenyi-matematiikkaa. Tehtävistä on välillä todella vaikea tulkita, mitä niissä pitäisi tehdä. Tuo esimerkkitehtäviä vaikuttaa juuri samalta genreltä.

Vierailija
16/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

12 < 33-20 < 14 eli

12 < 13 < 14

Aa, en nähnyt miinusmerkkiä kysymysmerkin ja 20 välissä. Sekava asettelu. 

Vierailija
17/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kymppipari😳 sitten oli väritä kymmenet, ykköset esim124 110...

Vierailija
18/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tuossa ei ole ongelmana "matematiikan vaikeus", vaan monelle arkipäivän elämässä harvinainen merkintätapa.

Vierailija
19/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin osaisin. Olen suorastaan surkea esilaisissa hahmotusta vaativissa tehtävissä. En luultavasti pärjäisi edes eskarissa kaikissa tehtävissä.

Vierailija
20/37 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nainen. En osaa noita. Mitä < tarkoittaa esim? Mitä on laskea allekain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä