Itsemurhiin kuolee enemmän ihmisiä kuin koronaan kun tämä on ohi
Pelkään että kun akuutti korona-kriisi on ohi, niin taloudellisiin vaikeuksiin korona-kriisin vuoksi joutuneet unohdetaan. Yksityisillä ihmisillä on paljon velkaa, samoin yrityksillä. Riittävätkö valtion toimet, riittääkö yrittäjän kekseliäisyys ja ahkeruus, kuinka käy asuntovelallisen tai muuten paljon velkaantuneen? Jos talouden pyöriä ei saada pyörimään, niin tämä saattaa päättyä rumasti monen kohdalta. Tunnetusti velkojat ovat loppujen lopuksi aika säälimättömiä vaikka tällä hetkellä ilma on täynnä lupauksia.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkun vihaa vaan muita, mutta ihan oma moka on, ellei 30 vuodessa saa asioitaan kuntoon.
Ootko vähän lapsellinen? Mä olin vaipoissa 90-luvun laman aikaan mutta tiedän silti että tuon laman uhrien velat vanhentuivat vasta 1.1.2020 :D Silloin pankit kaatoivat täysin terveitä yrityksiä, veivät taloja jne. Voit kuvitella sitä tilannetta niin, että ilman mitään syytä sulle tulisi kirje että sulla on viikko aikaa maksaa maksaa loput sun talolainasta tai yrityslainasta tai olet velkavankeudessa loppuelämäsi jos et maksa. Siihen aikaan kun ei ollut mitään takarajaa velkojen vanhentumiselle, niin en ihmettele että moni menetti uskonsa elämään koska se oli uskomaton oikeusmurha.
Joo, ja nykyään jos vaikka talo lähtee alta niin sulle jää velkaa se mitä jää sen jälkeen (jos jää) kun se talo on myyty eteenpäin, ja nykyään sille sentään on joku syy jos näin tapahtuu. Mutta siihen aikaan ymmärtääkseni vietiin se talo, mutta jouduit silti maksamaan sen. Ja ilman järkevää syytä! Eikä ikinä saatu pankkeja ja vouteja vastuuseen tästä. Reilua peliä!
Ei kai kukaan nyt pelkästään rahan takia "tai sen puuttumisen" takia tee itsaria enää vuonna 2020?
Vaikka raha on tärkeä asia meidän arjessa, mutta parhaat asiat ovat kuitenkin ilmaisia, tuskin kukaan miljonääri olisi tehnyt itsaria jos raha olisi tehnyt heidät onnellisiksi, onnellisuus ja tyytyväisyys omaan elämään tulee kyllä jostain muusta kuin rahasta, siksi en ymmärrä miksi joku tekisi itsarin rahan takia.
Yllättävän pienellä rahalla ihminen kyllä oppii pärjäämään jos haluaa, siinäkin asenne ratkaisee + vanha sanonta: ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Perintäfirmat vois laittaa viimeinkin oikeesti kuriin. Velathan ei näissä lyhene, vaan kuppaavat vaan tekaistuja laskuja. Näistä on tuomioitakin, mutta ei oo hallintoa kiinnostanut tarttua ongelmaan.
Toinen mihin pitää puuttua, on ulosottoviranoimaisen tulospalkkiot. Viranomaisen pitää pystyä toimimaan puolueettomasti ja omalla logiikallani on eturistiriita, jos viranomaisen omat tulot on kiinni siitä kuinka paljon voi velallisilta repiä.
Ulosotossa oli jo ennen koronaa puoli miljoonaa suomalaista, minimitoimeentulolla eli 500 eurolla, (yksin asuva perheetön) josta maksetaan asumista lukumatta useimmiten kaikki, on ollut pitkään tuhannet ihmiset, jotka ovat tottuneet jo olemaan matkustelematta, harrastamatta, ostelematta mitään turhuuksia. Katto pään päällä ja edes jonkinlaista ruokaa. Perusjuttuja. Kaikki muu on ekstraa. Ei jälleenrakentaminen sotienkaan jälkeen tapahtunut hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Perintäfirmat vois laittaa viimeinkin oikeesti kuriin. Velathan ei näissä lyhene, vaan kuppaavat vaan tekaistuja laskuja. Näistä on tuomioitakin, mutta ei oo hallintoa kiinnostanut tarttua ongelmaan.
Toinen mihin pitää puuttua, on ulosottoviranoimaisen tulospalkkiot. Viranomaisen pitää pystyä toimimaan puolueettomasti ja omalla logiikallani on eturistiriita, jos viranomaisen omat tulot on kiinni siitä kuinka paljon voi velallisilta repiä.
Ja ne velan perimisen korot, niihin pitäisi saada jotain tolkkua.
Pelkästään Intiassa itsari vie noin 220500 henkeä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkun vihaa vaan muita, mutta ihan oma moka on, ellei 30 vuodessa saa asioitaan kuntoon.
Ootko vähän lapsellinen? Mä olin vaipoissa 90-luvun laman aikaan mutta tiedän silti että tuon laman uhrien velat vanhentuivat vasta 1.1.2020 :D Silloin pankit kaatoivat täysin terveitä yrityksiä, veivät taloja jne. Voit kuvitella sitä tilannetta niin, että ilman mitään syytä sulle tulisi kirje että sulla on viikko aikaa maksaa maksaa loput sun talolainasta tai yrityslainasta tai olet velkavankeudessa loppuelämäsi jos et maksa. Siihen aikaan kun ei ollut mitään takarajaa velkojen vanhentumiselle, niin en ihmettele että moni menetti uskonsa elämään koska se oli uskomaton oikeusmurha.
Joo, ja nykyään jos vaikka talo lähtee alta niin sulle jää velkaa se mitä jää sen jälkeen (jos jää) kun se talo on myyty eteenpäin, ja nykyään sille sentään on joku syy jos näin tapahtuu. Mutta siihen aikaan ymmärtääkseni vietiin se talo, mutta jouduit silti maksamaan sen. Ja ilman järkevää syytä! Eikä ikinä saatu pankkeja ja vouteja vastuuseen tästä. Reilua peliä!
Se oli täysin harkiten tehty varkaus, tai pikemminkin ryöstö. Ne tyypit jotka olivat junailleet tuon ihmisten talojen varastamisen pitäisi vihdoinkin SAADA VASTUUSEEN TEOISTAAN. En Persujen kanssa ole kaikesta samaa mieltä, mutta tuosta Laura Huhtasaarenkin esiintuomasta asiasta olen.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kuriin saada. Yksi ihmislaji repii voittoa muiden onnettomuudesta ilman mitään rajoja.
Minä olen vuosien työttömyyden kuluessa vajonnut tilanteeseen, jossa velattomasta ihmisestä on tullut perintätoimistojen ja ulosottoviraston kuppauksen kohde. Ensin ajattelin vain tehdä itsestäni selvän, mutta kun edellä mainittujen tyyppien varsinainen motiivi,asenne ja luonne on tullut tutuksi, olen viimeisen pisteen koittaessa päätymässä pahempaan ratkaisuun. Olen ihan kiltti ihminen, enkä osaa edes korottaa ääntäni muille ihmisille. Enkä minä noille tyypeille mitään tee, mutta onhan heillä perheet. Ei tämä kirjoitus tässä kauan pysy, mutta ehkä joku asianomainen alkaa ajatella temppujaan tarkemmin.
Psykiatrista hoitoa on alasajettu päättäväisesti kauan.
Kaikki eivät jaksa. Itsemurhat on salassapidättävää tietoa. Mutta ei henkilöllisyyden suojaamiseksi, vaan siksi että peitetään systeemin virheet. Laeissa on paljon enemmän pykäliä työntekijän suojaksi kuin potilaan eduksi.
Helsingin kaupunki poisti traumaterapeutit ostopalvelulistalta. Pahuus kukoistaa päättäjissä: odottavat että potilaat tekee itsemurhan, että eivät rasittaisi heitä enää. Ne harvat työntekijät jotka hoitaisi, vaiennetaan.
Luultavasti. Pienyritykset menevät nurin, lomautetut alkoholisoituvat, edellisestä lamasta voi katsoa mitä tulee käymään, ei tarvitse kristallipalloa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Epidemian aikana velanperintä seisauttaa.
Päivä kerrallaan, hyvät ystävät. Murehtiminen turhaa, vaikka tiedän miltä se kuulostaa vaikeuksien keskellä, niitä on riittänyt minunkin elämässäni. Ja just en jaksa itsekään edes miettiä miten meitä työttömiä, sairaita, köyhiä ym. taas aletaan pian kurittaa tosiaan tämän katastrofin jälkeen, mutta onneksi sentään ei ole oikeistolaiset ruorissa enää. Perustulo ratkaisisi tässäkin kivasti asioita, mutta sitä vatuloidaan ja vastutetaan niin paljon, että ei kai sitten:(
seli seli