Mummottelusta
Nuoret naiset ja muutkin ovat kritisoineet tytöttelyä esim työelämässä. Se on ihan oikein. Silti monet nais- ja miestoimittajat harrastavat itse mummottelua ja papattelua artikkeleissaan ja otsikotkin ovat tyyliin mummot tekivät tai eivät tehneet sitä ja tätä.
Tuskin kaikki yli 70v ovat näiden toimittajien mummoja. Mielestäni mummo-titteli kuuluu perhepiiriin, ei yleistämään tiettyä ikäryhmää. Kaikilla ei ole lapsiakaan joten eivät voi edes olla mummoja. Eiköhän kaikille ihmisille löydy jotain muitakin nimityksiä.
Kommentit (13)
Hyvä mielipide ja kannatan, että sen yleisen mummottelun voisi jättää vähemmälle siinä kuin on opittu eroon tytöttelystä. Etenkin, kun nuoremmat naiset harrastavat itsekin sitä´mummottelua.
Kyllä minua saa mummotella ihan vapaasti, vaikka en edes vielä ole 70 vuotias.
Mikä siinä tytöttelyssä ja mummottelussa oikein mättää?
Onko jonkun elämä, itsetunto ja muu sellainen tosiaan niin heikoilla, että tuollaisesta pitää loukkaantua ja nostaa jokin tasa-arvo tai muu meteli?
Olen kuullut elämässäni molempia sanontoja, eikä ole hätkähdyttänyt yhtään.
Kaikki miehet ovat aina kuitenkin kohdelleet minua asiallisesti ja fiksusti.
Nuo sanonnat ovat suurelta osin pelkkää huumoria.
No, minä en ole vielä mummo, mutta joskus kovasti haluaisin olla. Jos mummoista ja papoista puhutaan positiivisessa sävyssä merkityksellä varttuneet, ikääntyneet, niin ei minua haittaa eikä loukkaa.
Mutta kun puhutaan mummoista merkityksessä kalkkikset tai muutoin negatiivisesti vähätellen, niin sitten haittaa!
Mummo ei perskules vie ole mikään haukkumanimi, joten sellaisena sitä ei pidä käyttää.
Sen sijaan ap olet kyllä väärässä siinä, että mummo olisi pelkästään isoäitiä tarkoittava sana. Mummolla tarkoitetaan aivan Kielitoimistonkin sanakirjan mukaan ikääntynyttä naista (sen lisäksi, että toinen merkitys siis on isoäiti). Sen käyttöä ei siten tarvitse rajata pelkästään isoäiteihon, saati nyt omaan isoäitiinsä. Olen minäkin myös äiti, vaikka olenkin oma äiti vain kahdelle...
No mikä termi olisi sitten sopiva?
"vanhus" kuulostaa ikävältä, "seniori" kuulostaa oudolta, ja kaikki yli 70v ihmiset eivät ole eläkeläisiä...
Vierailija kirjoitti:
No, minä en ole vielä mummo, mutta joskus kovasti haluaisin olla. Jos mummoista ja papoista puhutaan positiivisessa sävyssä merkityksellä varttuneet, ikääntyneet, niin ei minua haittaa eikä loukkaa.
Mutta kun puhutaan mummoista merkityksessä kalkkikset tai muutoin negatiivisesti vähätellen, niin sitten haittaa!
Mummo ei perskules vie ole mikään haukkumanimi, joten sellaisena sitä ei pidä käyttää.
Sen sijaan ap olet kyllä väärässä siinä, että mummo olisi pelkästään isoäitiä tarkoittava sana. Mummolla tarkoitetaan aivan Kielitoimistonkin sanakirjan mukaan ikääntynyttä naista (sen lisäksi, että toinen merkitys siis on isoäiti). Sen käyttöä ei siten tarvitse rajata pelkästään isoäiteihon, saati nyt omaan isoäitiinsä. Olen minäkin myös äiti, vaikka olenkin oma äiti vain kahdelle...
Mummo ei ole haukkumanimi vaan ihan kunniakas titteli silloin kun se on oikeassa asiayhteydessä. Jos Kielitoimiston kanta on tuo mainitsemasi niin voisivat päivittää sen nykyaikaan. Ap
Onko mummouden ikäräja juuri 70? Siis merkityksessä iäkäs nainen.
N. 35-vuotias on tinderissä mummo, mutta jos sama onkin hallituksessa, niin sitten se on teini.
Teinin mielestä mummouden ikäraja on toki alhaisempi mutta nämä toimittajat ovat aikuisia kouluttautuneita.
No miksi täytyy yleensä käyttää jotainihmesanaa tietystä ikäluokasta.Mummo ja pappa ovat ihan sopivia jospuhutaantutussa piirissä oikeasta omasta mumosta tai vaarista yms.
Sensijaan vieraiden ihmisten mummottelu on kamalaa.
Vielä hirveämpi sana on tuo vanhus.Olen kirjoittanut siitä eräät kerrat ja nyt koko corona-aika on kulunut vanhuksista puhuttaessa.Vanhus-sana sopii jotenkin,jos on hyvin ikääntynyt ja huonokuntoinen,joka tarvitsee paljon hoivaa.Nyt Corona-aikana vanhus-sanaan on niputettu kaikki 70-vuotiaat,ymmärrän,että tuo ikäluokka voi olla riskiryhmää itse Coronalle,mutta miksei vain puhuta ikäihmisistä.Se olisi paljon järkevämpi sana.Vanhemmille ihmisille ei kyllä ole kehitetty oikein kunnon tavallista sanaa,ennen yli kuusvitoset muuttuivat keski-ikäisistä vanhemmiksi ihmisiksi.Silloinkin käytettiin välillä vanhus-sanaa,hupaisinkin tuloksin.Tosijuttu:60-vuotias menehtyi liikenneonnettomuudessa,lehti uutisoi;vanhus jäi auton alle.
Kyseinen vanhus tuli mopolla metsäsavotalta moottorisahansa kanssa.
Rahjus,nahjus,vätys,köntys,löntys,vanhus.
No hyppäsin vähän aiheesta,mummoista piti puhua.Jos lasketaan että 70 ois "mummousraja",niin musta tuli mummo 27 vuotta aiemmin.Olen nyt 60 ja kuuden lapsen mummo.
Ehkä en enää tule uudeksi mummoksi,mutta seitsenkymppisenä voin hyvin tulla isomummoksi.
Sit voi sanoa lähipiirissä vapaasti vaikka ylämummoksi,mutta ei vanhukseksi.
Voit laittaa vaikka paidan jossa lukee minua saa mummotella. Niinhän naisetkin voivat laittaa paitaan tekstin saa tytötellä ja pimutella.Mummo sana kuvaa Suomen kielen sanoissa vanha nainen. Meillä on ikärasismi kielletty tai sukupuoli vapaa maa.
Vierailija kirjoitti:
Annas kun arvaan... puhut itse sujuvasti setämiehistä?
Setämies tarkoittaa nuoria naisia ahdistelevaa miestä, mummo taas isäsi tai äitisi äitiä. Älä käytä kumpaakaan sanaa väärin.
Annas kun arvaan... puhut itse sujuvasti setämiehistä?