Luokalle jättäminen koronan aikana
Olen opettaja peruskoulussa ja hyvin huolissani tästä tilanteesta, niin kuin varmaan arvata saattaa. Haluaisin jakaa kanssanne dilemman, joka minulla nyt on.
Iso osa oppilaista ei tee ollenkaan etätehtäviä. Osa vanhemmista syyttää minua, että heidän Justus-Viljaminsa herää kuudelta illalla joten minun tulisi järjestää opetus sen mukaisesti. Osa vanhemmista luovuttaa kokonaan eikä käytä enää Wilmaa. Minulla ei siis ole joihinkin oppilaisiin minkäänlaista kontaktia. Ei tule Wilmaan viestiä, ei tule palautuksia.. väitänpä että kokeeseen ei tule osallistumaan tai pääsemään siitä läpi.
Minun työni on kuitenkin hoitaa nuorille oppivelvollisuuden vaatima koulutustaso.
Miten annan kevään arvosanat oppilaalle joka ei tee kolmeen kuukauteen mitään kouluhommia koronan takia? Vaikka tässä eletään poikkeustilaa, niin ei kaikkea voi katsoa läpi sormien. Minulla on oppilaita, joiden kohdalla näyttää siltä, että ei voi päästää edes luokalta. Pitääkö minun todellakin pyöristää tällaisen oppilaan numeroa ylöspäin ihan vaan etten saa somemyrskyä niskaani siitä että "oppilas jätettiin luokalle koska koronan aikana ei tarjottu opetusta"? Oma vikahan se on jossei kiinnosta etäopiskella.
Heitän pallon tässä kohtaa vanhemmille. Varautukaa siihen, että kutosluokka käydään ensi vuonna uudestaan, ja siinä on turha soitella minulle tai syytellä virusta.
Kommentit (40)
No jospa vaikka laitat Wilman, Whatsappin tai muun median kautta muistutuksen tai soitat näille vanhemmille, että tehtävien ja kokeiden tekeminen johtaa automaattisesti luokalle jäämiseen.
Mitä väliä sillä on jos vanhempi ei käytä wilmaa?
Siis jos vamhempi ei käytä wilmaa ei sinulla ole yhteyttä oppilaisiin? Miten sinä niitä nyt siis opetat eli teet sen velvollisuutesi?
Wilma-viestien laittaminen ei ole opettamista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on jos vanhempi ei käytä wilmaa?
Niin eihän se opettaminen ollut vanhempien vastuulla. Miksi ap ei siis ota yhteyttä oppilaisiin?
Tää on provo, ei kukaan ope ole noin kädetön. Esimieheen yhteys, jos oppilaita ei tavoita. Nelosen antamiselle on tiukat säädökset. Jos kaikista tukitoimista ja uusintamahiksista huolimatta oppilas ei suoriudu, tulee ehdot. Vanhempua kuullaan jne. Ihan höpölöpöä koko aloitus, ammattitaidottomuus paistaa läpi.
T.yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Tää on provo, ei kukaan ope ole noin kädetön. Esimieheen yhteys, jos oppilaita ei tavoita. Nelosen antamiselle on tiukat säädökset. Jos kaikista tukitoimista ja uusintamahiksista huolimatta oppilas ei suoriudu, tulee ehdot. Vanhempua kuullaan jne. Ihan höpölöpöä koko aloitus, ammattitaidottomuus paistaa läpi.
T.yläkoulun ope
Ai ootko muka eri mieltä siinä että nuoret ei etäopiskele koronan aikana? Ihan samat ongelmat pitäis sullakin olla.
Jos oppilas ei osallistu etäopetustunneille, tulee poissaolomerkintä. Palauttamattomista tehtävistä myös merkinnät. Mitä yleensä teet oppilaille, jotka ei ilmesty kouluun ja heihin ei saa yhteyttä? Soitat ehkä vanhemmille. Jos mitään ei tapahdu, olisin yhteydessä lastensuojeluun, kuten varmaan normaalisti olisit, jos lapsi ei tule kouluun eikä kotiin saa kontaktia. Mistä sitä tietää, miten ne asiat siellä kotona oikein ovat. Ei opettaja voi vain luovuttaa ja jättää luokalle, jos vanhempiin ei saa yhteyttä, vaikka onkin poikkeustilanne. Jos vanhemmat ei käytä Wilmaa eikä vastaa puhelimeen, tekisin lasun.
Ja tehtävien laittaminen Wilmaan ei ole etäopetusta. Opetusta ei voi sysätä vanhemmille, vaan sinun tulee hoitaa opetus.
Pitäisikö ottaa puhelin käteen ja soittaa vanhemmille, miten menee?
Vierailija kirjoitti:
Tää on provo, ei kukaan ope ole noin kädetön. Esimieheen yhteys, jos oppilaita ei tavoita. Nelosen antamiselle on tiukat säädökset. Jos kaikista tukitoimista ja uusintamahiksista huolimatta oppilas ei suoriudu, tulee ehdot. Vanhempua kuullaan jne. Ihan höpölöpöä koko aloitus, ammattitaidottomuus paistaa läpi.
T.yläkoulun ope
Terveisin 15 vuotta alalla ollut, joka ei enää muista miten pihalla sitä oli alussa?
Alakoulun opeille on tyypillistä, että pykälistä ei välitetä ja yritetään keksiä omia temppuja, kun luullaan itsestään liikoja. Ketään ei todellakaan jätetä yllärinä luokalle. Siinä on monta välietappia ja open täytyy antaa vaikks mitä välitietoja kotiin, palaveerata huoltajien kanssa, tarjota tukea, antaa uusintamahiksia jne. Ap, olet todella pulassa, jos annat jollekin yllärinelosen. Sekään ei vielä tarkoita luokan kertaamista vaan ehtoja. Arviointiohjeita tulee vielä keväällä yhteisesti kaikille opeille poikkeustilannetta koskien
Toinen ope
No mitä se tähänastinen osaaminen on ollut? Kuitenkin 75% lukuvuodesta käyty ja jos siellä on tullut edes kuutosta, et kovin helposti voi nelosta antaa enää tässä vaiheessa. Jos on vitosilla menty, ei niillä tiedoin pitäisi ketään päästää luokalta edes siinä tapauksessa, että nyt olisi koulua. Silloin koulun tehtävä olisi ollut tarjota tukea.
Poissaoloiksihan voit merkitä jos oppilasta ei tavoita mitenkään eikä palautuksia tule. 100h on rajana kouluopetuksessa että lähtee lasu. Tai jossain jo 50h.
Eli sen mukaan.
Toinen ope tässä hei.
Ensinnäkin: vauvapalsta on kyllä ihan väärä paikka tälle keskustelulle. Ennustan, että tämä lähtee ihan väärille urille ja opeviha leimahtaa oikein kunnolla. Nämä keskustelut pitäisi käydä kodin kanssa suoraan sekä moniammatillisesti koulussa. Vastaan nyt kuitenkin jotain, sillä ymmärrän kyllä opettajan turhautumisen tässä tilanteessa.
Jos tavallissa oloissa koulussa lakkaisi kategorisesti käymästä maaliskuussa, olisi seuraus itsestään selvästi luokalle jääminen ja lastensuojelun asiakkuus. Etäkoulu on myös velvoittavaa, eli sitäkään ei voi vain jättää käymättä. Olosuhteet ovat nyt kuitenkin toisenlaiset ja nuoren tipahtaminen voi johtua koko kodin kriisiytymisestä. Et myöskään ihan tarkkaan voi tietää, opiskeleeko nuori sentään jotain kotona.
Siksi ohjeena olisikin nyt ihan aluksi nuoren ja vanhempien tavoittaminen selkeästi tämän asian tiimoilta. Ei siis uusien tehtävien jakaminen vaan nyt ihan erilainen yhteydenotto ja stoppi tälle käytökselle. Puhelun voi varmasti soittaa myös rehtori.
Normioloissa lintsaavan lapsen tilanne vietäisiin oppilashuoltoon, niin myös nyt. Oppilashuoltopalaveri voidaan varmasti pitää myös etänä? Mukaan ainakin kuraattori, erkka, koulupsykologi, huoltaja ja sinä. Tietty määrä poissaoloja = lastensuojeluilmoitus. Tämän tiedostaminen ehkä herättää koteja.
Jos oppimisen tavoitteet jäävät saavuttamatta, jää oppilas luokalle niitä kertaamaan. Tämä harkintavalta on aina opettajalla olemassa. Jos oppilas on 7-8 tasoa ennen etäopiskelua, hän ei voi mitenkään tipahtaa taidollisesti 4-5 tasolle parissa kuukaudessa. Jos taas oppiminen on ollut hankalaa jo ennen koronaa, voi todellakin olla tarpeen kerrata kutosluokka.
Lintsaaminen on kuitenkin erillinen asia, joka pitää saada kuntoon ensin. Sen jälkeen tulee miettiä, onko kutosen tavoitteet saavutettu.
Mikä siinä luokalle jäämisessä on niin hankalaa? Hintaa ei lasketa.
Jos lapsi ei käy koulua, on opettajan tehtävä lastensuojeluilmoitus. Vanhemman tehtävä on huolehtia se lapsi hereille ja kouluun (etätunnille).
Jos lapsi ei ole etätunnille paikalla, on se luvaton poissaolo. Jos ei tee ja palauta tehtäviä, on se tekemättömät tehtävät.
Tämä kaikki kannattaa kertoa sille huoltajalle asap . Ja jos homma jatkuu, niin lastensuojeluilmoitus. Perhe tarvitsee tukea. Ihan samahan se on näiden lintsareiden kanssa.
Eikö tuossa käynyt ilmi, että vanhemmat syyttävät opettajaa ja yrittävät vaatia opetusta illaksi, kun lapsi ei herää aamuisin?
Yhteys kuraattoriin ja erityisopettajaan. Onko sinulla lapsen kännykkänumeroa? Soita hänelle ja kerro, mitä käy, jos ei osallistu eikä tee tehtäviä. Lähetä poissaoloista ja tekemättömistä tehtävistä koonti (nämä pitää olla tehty, jos haluaa päästä pois kuudennelta luokalta) postitse, Wilma-viestinä ja puhelimitse vanhemmille.
Tämän jälkeen jätät lapsen luokalle eli järjestät palaverin (vanhemmat, sinä, rehtori ja lapsi itse). Meillä se tehtäisiin etänä mutta jos vanhemmat ei suostu, niin sitten varmaan lähikontaktissa. Pidä kiirettä, palaveri kannattaa järjestää heti toukokuun alkuun viimeistään, mielellään jo aiemminkin.
Ap, ota nyt ekana yhteys esimieheesi. Olet selvästi ihan kujalla ja tarvitset ohjeita esimieheltäsi.
Pitää ajatella siltäkin kannalta, saako oppilas tänä vuonna kasaan tiedot ja taidot, joiden avulla pärjää koulussa ensi vuonna seuraavalla luokalla, AP:n tapauksessa siis yläkoulussa. Se hyppäys on muutenkin iso ja jos nyt jättää viimeiset 3 kk kokonaan opiskelematta, niin varmasti on vaikea aloittaa syksyllä 7-luokka.
Oppilaaseen ja vanhempiin pitäisi saada nyt jokin yhteys. Puhelimella ehkä nopeiten ja jos ei vastata, niin kirjeposti vielä kulkee. Koulussa lienee muitakin kuin luokanopettaja, joilta apua voi tässä tilanteessa saada.
Ehkä opettaja/rehtori/kuraattori tms. voisi tätä yhtä oppilasta tavata myös ihan kasvokkain, jos etäyhteyttä ei saada tai sen kautta asian selvittely ei etene. Perheessä on selvästi isoja ongelmia, jos vanhemmat eivät edes tässä poikkeuksellisessa tilanteessa mitenkään reagoi wilmaviesteihin.
Kai sinulla oppitunnit alkaa etäopetusjärjestelmän kanssa aamulla normaaliin aikaan? Poissaolomerkintää vaan niille jotka eivät osallistu