40v ja kuivat limakalvot - mistä apua?
Minulla on ilmeisesti tullut esivaihdevuosioireita. Limakalvot pamahtivat punaisiksi ja kipeiksi. Kaikki on testattu, ei ole hiivaa, bakteeritulehdusta eikä seksitauteja. Olen kokeillut itsehoitotuotteet ja eri voiteet. Tunne on kamala, tuntuu aralta, kutisee ja polttaa. Gyne ehdottelee eri asioita, jotka eivät auta. Jo yli kuukauden jatkunut ja tuntuu että olen ihan epätoivoinen. Onko joku löytänyt avun?
Kommentit (26)
Onko käytössä jokin ehkäisypilleri /kierukka? jospa on sivuoireita niistä?
nyt ekaksi kandee miettiä mitä on tapahtunut ennenkuin limkalvot pamahti punaseksi aloitetaan siitä
eli onko ollut muutoksia pyykinpesuaineessa, mies vaihtunut? irtosuhde? lainannut jonkun sauvaa?
lääkekuuri ollut jne
Lue tämä: jo on kumma jos ei näillä ohjeilla auta. Ei muuta sitten kuin lekuriin vaan uudestaan.
https://seura.fi/terveys/nainen-nain-hoidat-kutiseva-alapaa/
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut tyrniöljykapseleita?
Nämä auttoivat minulla noin 2-3vk ja kauheimmat pms oireetkin loppuivat!! En ole enää päivääkään ilman. Ovestin ja canesten voide auttavat myös hetkellisesti. Mutta tyrniöljy kapselit ❤️❤️❤️
Ruuasta kaikki ylimääräiset sokerit, hiilarit pois.
Löysin tälläisen:
Lähes puolet naisista kärsii emättimen ja virtsateiden limakalvojen kuivuudesta jossain elämänsä vaiheessa. Tyypillisesti limakalvot ohenevat ja kuivuvat vaihdevuosien yhteydessä, kun estrogeenin tuotanto vähenee. Naiset kärsivät kuivista limakalvoista myös vaihdevuosien jälkeen, kun muut vaihdevuosioireet ovat jo hävinneet.
Kuivat alapään limakalvot eivät kuitenkaan ole pelkästään ”mummojen vaiva”. Nuoremmilla naisilla limakalvot saattavat kuivua hormonaalisten muutosten, kuten raskauden, imetyksen, ehkäisypillereiden käytön sekä kohdun tai munasarjojen poiston takia. Lisäksi sairauksista esimerkiksi nivelreumaan, Sjögrenin syndroomaan ja atooppiseen ihottumaan liittyy limakalvojen kuivuutta.