Ruotsissa 146 kuollutta nyt :(
Ihmettelen miten kauan ne jatkaa nykyisellä linjalla, eikö kansa ala kapinoimaan?
Kommentit (854)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italian ja Espanjan tilanne selittyy varmaankin kaikkien noiden tekijöiden yhdistelmällä. Antibioottiresistentit bakteeri kannat, iäkäs väestö, runsas tupakointi, nuoremmat asuvat vanhempien ja isovanhempien kanssa, jatkuva halailu ja suutelu, yhdessä tiivis jaettu ruokailu usein, heikko luottamus valtioon ja auktoriteetteihin eli tietynlainen kulttuurinen omapäisyys sääntöja kohtaan ainakin Italiassa, huoleton elämään suhtautuminen, geenit, suuret määrät turisteja, korruptio virkamies koneistossa, alun hidas reagointi, vilkas seksuaalinen elämä, paikoittain puutteelliset käsienpesu mahdollisuudet esim. kouluissa ja työpaikoilla.
t. Italiassa elänyt
Mielestäni juuri näin. Samoin on Espanjan kanssa. Muistan joskus opiskeluaikana kuulleeni siellä sh-harjoittelussa olleilta (itse en sh, satuin olemaan läsnä) miten kauhistelivat paikallista sairaala-hygieniaa, hoitjata kävivät työvaatteissa lähikaupoissa tai syömässä ruokatunneilla, käsien pesuun jopa ei kiinnitetty niin suurta huomiota yms.
Luulen, että Saksa, pohjoismaat ja ehkä muutkin pohjoisemman Euroopan maat välttyvät pahimmilta juuri paremman hygienian ansiosta. Muitakin kulttuurisia suojaavia tekijöitä on kuten poskipusukulttuurin puuttuminen, isojen sukujen viikottaiset "mamman padalle" -tapaamiset ei meillä yleistä. No, aika näyttää miten tässä käy.
Juuri näin. Pohjois-Italia on myos tunnettu huonosta ilmanlaadustaan ja osa tukijoista pitää tätä syynä korkeille luvuille, sekä tietysti ylipainoa joka on yleistä kaikissa länsimaissa.
Italia on myos ollut tunnollinen ilmoitetuissa kuolin luvuissa eli kaikki joilla on ollut Korona tartunta on ilmoitettu siihen kuolleeksi vaikka olisi jo ollut sairaalassa muista syistä. Tätä linjaa ei ole otettu monissa maissa, Ruotsissa tuskin ollenkaan joilloin luvut luonnollisesti pysyvät alempana.
Vaikka Italialaisen sairaanhoidon sanotaan olevan laadukasta alhaiset hygieenian kriteerit tulee vaikuttamaan, valitettavasti. Yleinen mielipide tutkijoiden keskuudessa on myos että alun räjähdysmaisen leviämisen estämiseksi ei tehty tarvittavia toimenpiteitä, ja tämä näkyy nyt ruuhkautuneessa sairaanhoidossa. Ihmisiä kuolee paljon siksi, että heitä ei pystytä yksinkertaisesti hoitamaan. En ymmärrä miten Ruotsi kuvittelee välttävänsä saman tilanteen...
t. Italiassa asunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänäkin vuonna maailmassa on syntynyt 20 miljoonaa ihmistä enemmän kuin on kuollut. Onko vielä joku jossain, jonka mielestä ihmisiä on sopiva määrä? En itse ole tavannut yhtäkään koulutettua ihmistä, jonka mielestä ylikansoitus ei olisi yksi maailman suurimpia ongelmia. Länsimaissa vaan ollaan niin tekopyhiä, että kun kerrankin olisi mahdollisuus itse osallistua ylikansoitusongelman ratkaisuun, niin tehdään kaikkemme luonnollisten kuolemien estämiseksi.
Ilmoittaudutko vapaaehtoiseksi tehohoitopaikan vapauttajaksi?
Mielelläni. Enkä varmasti ole ainoa. Olen ollut suomalaisessa terveydenhoidossa myös töissä ja olen sen vuoksi tehnyt hoitotahdon, jossa kieltäydyn kaikesta hoidosta, joka ei ole absoluuttisen välttämätöntä. Ja jos elän niin vanhaksi, että saan syöpädiagnoosin, lupaan hoitaa sen taudin rautatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänäkin vuonna maailmassa on syntynyt 20 miljoonaa ihmistä enemmän kuin on kuollut. Onko vielä joku jossain, jonka mielestä ihmisiä on sopiva määrä? En itse ole tavannut yhtäkään koulutettua ihmistä, jonka mielestä ylikansoitus ei olisi yksi maailman suurimpia ongelmia. Länsimaissa vaan ollaan niin tekopyhiä, että kun kerrankin olisi mahdollisuus itse osallistua ylikansoitusongelman ratkaisuun, niin tehdään kaikkemme luonnollisten kuolemien estämiseksi.
Ilmoittaudutko vapaaehtoiseksi tehohoitopaikan vapauttajaksi?
Mielelläni. Enkä varmasti ole ainoa. Olen ollut suomalaisessa terveydenhoidossa myös tissä ja olen sen vuoksi tehnyt hoitotahdon, jossa kieltäydyn kaikesta hoidosta, joka ei ole absoluuttisen välttämätöntä. Ja jos elän niin vanhaksi, että saan syöpädiagnoosin, lupaan hoitaa sen taudin rautatiellä.
Mitä jos hoitaisit ihan vaan vaikka kotona!!! Et taida ymmärtää minkälaista haittaa se aiheuttaa vaikka olet muka ollut terveydenhuollossa töissä. Soita vielä vaikka häkeen ensin niin ei tarvitse kenenkään ummikon lytää. Kuulostaa lähinnä siltä että olet tehnyt hoitotahdon jossa kieltäydyt psykiatrisesta hoidosta
Aika tyly tuo ruotsalaisten käyrä... Tehohoidon paikat ei tule riittämään :(
Aika paljon noita tartuntoja tulee vuotamaan myös suomeen ruotsin kautta. Sama tuon itärajan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen takia ne kontit hankittiin kun ei voi hautajaisia pitää. Kaikkia ei tuhkata,tässä ajatellaan nyt omaisia. He haluavat jättää kunnolliset jäähyväiset kalervikaalepille kun hän heittää veivinsä.
Korona estää tämän kun ei saa olla yli 2 henkeä samassa tilassa.
Ei vaan siksi että ruumiita ei ehditä haudata tai tuhkata sitä tahtia kuin niitä tulee.
Ne jotka puhuu nyt kausi-influenssakuolleisuudesta, huomioikaa että kausi-influenssaan ja muihin viruksiin on kuollut suomalaisia tänäkin talvena. Ja myös heitä on siellä tehoilla hoidettu. Nämä koronatapaukset tulevat kaiken tuon muun kuormituksen PÄÄLLE.
En myöskään halua miettiä miten traumatisoitunutta on hoitohenkilökunta kaiken tämän jälkeen jos kaikkia potilaita ei pystytä enää hoitamaan vaan pitää tehdä valintoja... Suuronnettomuuskin olisi eri asia, kun se on kertarysäys, sitten paluu takaisin arkeen. Tämä on pitkään kestävä erittäin kuormittava tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antibioottiasiaan liittyen: on totta että Etelä-Euroopassa antibioottiresistentit bakteerikannat (ns. sairaalabakteerit) ovat käsittääkseni hieman yleisempiä kuin esim. Suomessa. Antibioottiresistenssin leviäminen on nopeutunut liiasta ja osin turhasta antibioottien käytöstä (ja karjan kasvatuksessa aiemmin käytetyistä antibiooteista -nykyisin EU:ssa kielletty), keskeytetyistä kuureista yms. johtuen. Antibioottiresistenssi ja ns ESKAPE bakteerikannat ovat pian tulevaisuudessa suuri ongelma kaikkialla. Sairaalabakteeri voi tulla helpommin Koronan jälkitautina, sillä keuhkojen suojaava kudos vahingoittuu.
Mutta, Italian ja Espanjan paha tilanne ei ole selitettävissä tällä, se ei ole niin merkityksellinen tekijä. Enemmän selittyy sillä, että väestö on iäkästä ja kulttuuriin kuuluu perhekeskeisyys ja yhdessäolo sekä koskettelu (poskisuudelmat yms.) Italia oli ensimmäisiä Euroopan maita joissa tartunnat lähtivät kovasti leviämään, joten siellä ei ehditty varautua ja ottaa muista mallia niinkuin täällä Suomessa. Lisäksi arvellaan että geeneillä on vaikutusta: coronaan kuolleilla on elimistö ei ilmeisesti usein ole pystynyt tehokkaasti siirtymään synnynnäisestä (innate) immuniteetista adaptiiviseen immuniteettiin eli muistisoluja muodostavaan spesifiseen immuniteettiin. Viruksilla on paljon keinoja ”hämätä” immuunijärjestelmää ja arvellaan että potilaan geeneillä voi olla jotain tekemistä asian kanssa.
T: biokemiaa opiskeleva. En sano olevani aiheen ylin asiantuntija, alan julkaisuja olen seurannut, mutta tietämystä viruksista ja immuunijärjestelmästä on kuitenkin jonkin verran
Jossain oli 13-vuotias poika kuollut koronaan ja mainittiin että hänellä oli aiemmin psoriasis, ikään kuin selittävänä tekijänä kuolemalle. Minulla on psoriasis mutta sairastan hyvin harvoin mitään. Osaatko sanoa onko psoriasis tosiaan jotenkin immuunijärjestelmää heikentävä sairaus, jolla voisi olla tässä jotain merkitystä?[/
Hei!
En tunne psoriasista kovinkaan hyvin, joten en uskalla sanoa mitään varmaa kun ei ole tietoa. Kannattaa kysyä esimerkiksi lääkäriltä!Spekulaatiota kuitenkin vähän: nopealla googlauksella selvisi että psoriasis on autoimmuunisairaus, jolloin immuunijärjestelmä on yliaktiivinen (T-solut hakeutuvat iholle). Se saattaa jotenkin häiritä viruksen aiheuttamaa immuunivastetta.
Suomen psoriasisliitolla näyttää olevan auttava puhelin, sieltä varmaan saa neuvoja!
Älä liikaa luota minuun tässä, olen vasta opiskelija! Älkää kuitenkaan panikoiko, pysykää kaikki turvassa ja huolehtikaa hygieniasta!
T: se biokemisti
Miehelläni psorias ja mennyt niveliin.
Kuuluu riskiryhmään eli heikentynyt vastustuskyky jonka aiheuttaa lääke mitä pitää käyttää koko ajan.
Ruotsissa 373 kuolemaa nyt, suomessa 25. Taitaa ruotsissa tehohoidon paikat nopeammin loppua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antibioottiasiaan liittyen: on totta että Etelä-Euroopassa antibioottiresistentit bakteerikannat (ns. sairaalabakteerit) ovat käsittääkseni hieman yleisempiä kuin esim. Suomessa. Antibioottiresistenssin leviäminen on nopeutunut liiasta ja osin turhasta antibioottien käytöstä (ja karjan kasvatuksessa aiemmin käytetyistä antibiooteista -nykyisin EU:ssa kielletty), keskeytetyistä kuureista yms. johtuen. Antibioottiresistenssi ja ns ESKAPE bakteerikannat ovat pian tulevaisuudessa suuri ongelma kaikkialla. Sairaalabakteeri voi tulla helpommin Koronan jälkitautina, sillä keuhkojen suojaava kudos vahingoittuu.
Mutta, Italian ja Espanjan paha tilanne ei ole selitettävissä tällä, se ei ole niin merkityksellinen tekijä. Enemmän selittyy sillä, että väestö on iäkästä ja kulttuuriin kuuluu perhekeskeisyys ja yhdessäolo sekä koskettelu (poskisuudelmat yms.) Italia oli ensimmäisiä Euroopan maita joissa tartunnat lähtivät kovasti leviämään, joten siellä ei ehditty varautua ja ottaa muista mallia niinkuin täällä Suomessa. Lisäksi arvellaan että geeneillä on vaikutusta: coronaan kuolleilla on elimistö ei ilmeisesti usein ole pystynyt tehokkaasti siirtymään synnynnäisestä (innate) immuniteetista adaptiiviseen immuniteettiin eli muistisoluja muodostavaan spesifiseen immuniteettiin. Viruksilla on paljon keinoja ”hämätä” immuunijärjestelmää ja arvellaan että potilaan geeneillä voi olla jotain tekemistä asian kanssa.
T: biokemiaa opiskeleva. En sano olevani aiheen ylin asiantuntija, alan julkaisuja olen seurannut, mutta tietämystä viruksista ja immuunijärjestelmästä on kuitenkin jonkin verran
Jossain oli 13-vuotias poika kuollut koronaan ja mainittiin että hänellä oli aiemmin psoriasis, ikään kuin selittävänä tekijänä kuolemalle. Minulla on psoriasis mutta sairastan hyvin harvoin mitään. Osaatko sanoa onko psoriasis tosiaan jotenkin immuunijärjestelmää heikentävä sairaus, jolla voisi olla tässä jotain merkitystä?[/
Hei!
En tunne psoriasista kovinkaan hyvin, joten en uskalla sanoa mitään varmaa kun ei ole tietoa. Kannattaa kysyä esimerkiksi lääkäriltä!Spekulaatiota kuitenkin vähän: nopealla googlauksella selvisi että psoriasis on autoimmuunisairaus, jolloin immuunijärjestelmä on yliaktiivinen (T-solut hakeutuvat iholle). Se saattaa jotenkin häiritä viruksen aiheuttamaa immuunivastetta.
Suomen psoriasisliitolla näyttää olevan auttava puhelin, sieltä varmaan saa neuvoja!
Älä liikaa luota minuun tässä, olen vasta opiskelija! Älkää kuitenkaan panikoiko, pysykää kaikki turvassa ja huolehtikaa hygieniasta!
T: se biokemisti
Miehelläni psorias ja mennyt niveliin.
Kuuluu riskiryhmään eli heikentynyt vastustuskyky jonka aiheuttaa lääke mitä pitää käyttää koko ajan.Ok, itselläni ei ole mitään lääkitystä tähän.
laahaako ruotsin tilastointi jäljessä? eikö viikonlopun aikana tilastoida?
Eilen oli 333 ja tänään 373 eli 40 lisää vuorokaudessa
Huhhuh mitähän ruotsin luvut on viikon päästä, rajoitustoimenpiteet olisi pitänyt sielläkin aloittaa jo pari viikkoa sitten...
V. 2018 kuoli Ruotsissa n. 19000 ihmistä, niin mitä sitten?
Italia ja espanja
Lihavat vanhukset
Tupakointi
Antibioottien suruton käyttö
Sairaalabakteerit
Perimä
Olisiko päiväpiikki ensi viikolla 168 per pv
Ilmeisesti kyseessä on ainakin osittain se, että miehillä on keuhkoissa enemmän ACO2-reseptoreita. Sen mukaan mitä olen asiasta lukenut (en ole ekspertti, mutta seurannut tarkasti korona-aiheisia uutisia), koronavirus tunkeutuu näihin reseptoreihin keuhkoissa ja lisääntyy siellä. Koska miehillä niitä on enemmän, virus saa helpommin jalansijaa ja siksi miehillä esiintyisi useammin vakavaa taudinkuvaa. Tätä tutkitaan parhaillaan lisää ja tietoa tulee varmasti enemmän lähiaikoina myös muista taudin vakavuuteen vaikuttavista tekijöistä, kuten geneettisestä alttiudesta.