Yhdeksänhenkinen erityisperhe jäi ilman avustajia koronan takia
”Yhdeksänhenkisen erityisperheen hallitsematon kaaos
Yhdeksän hengen erityisperhettä Oulun kiireellä toimeenpanemat lomautukset koskivat erityisen rankasti.
Petri Kerman ja Susanna Holmqvist ovat enemmän kuin täystyöllistettyjä kuuden koulua käyvän erityislapsen kanssa ja yhden vielä diagnoosia odottavan päiväkoti-ikäisen kanssa.
Lisäksi Kermanilla on itsellään ADHD-diagnoosi ja Holmqvistilla ADD-diagnoosi.
Holmqvist kuvailee perheen tilanteen muuttuneen hallitusta kaaoksesta hallitsemattomaksi kaaokseksi.” Koko juttu https://yle.fi/uutiset/3-11275784?utm_source=social-media-share&utm_med…
Oliskohan vaikka sen kuudennen erityislapsen jälkeen voinut harkita ehkäisyä jos arjesta ei selvitä ilman apua?
Kommentit (7)
Taisi olla kyseessä uusperhe, miehellä on jutun mukaan 5 lasta joten naisella ilmeisesti sitten 2. Jutusta ei selviä, oliko katraassa yhteisiä lapsia.
Mutta ihan "mielenkiintonen" kombo, kun on ADHD- ja ADD-vanhemmat, joilla erityislapsia.
Suurperheitä syntyy uusperheiden myötä. Ehtii muutaman mukulan pukata, ennen kuin erityisyys tulee ilmi.
Hattua nostan tuohon pyöritykseen! Ihan normivanhemmillakin olisi kovat paikat tuon katraan kanssa. Saati, että lapsillakin on erityistarpeita.
Onneksi lähipiirissäni tarkkaavaisuushäiriödiagnoosin saaneet ovat nähneet realistisesti rajansa ja lapsia on kummallakin vain yksi. Silti kumpikaan ei selviä ilman tukijoukkoja siitä yhdestäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sitten kallis perhe.
Ja kalliimmaksi vain ajansaatossa tulee.
Ja turha tulla selittämään mitään erityisälykkkyydestä tähän väliin. Kallis perhe.
Täytyy muistaa, että diagnoosin saaminen ei ole helppoa. Adhd, add ovat myös vahvasti perinöllisiä. Voi siis käydä niin, että vasta myöhemmin niitä diagnooseja alkaa tupsahdella. Esimerkiksi minä aloin epäilemään adhd:ta 30-vuotiaana. Tuolloin heräsi myös epäilys lapsen kohdalla. Alkoi avautua vyyhti, jossa myös minun vanhemmalla todettiin adhd. Eli jos olisin alun perin halunnut ison perheen, minullakin voisi olla kotona monta erityislasta plus vielä minä.
Onko tämä joku vitsi?