Suomen valtio petti Rissaset totaalisesti: jumissa Samoalla
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rissasen-perhe-on-kayttanyt-tuhansi…
Suuri häpeä, Suomi. Suuri häpeä.
Kommentit (326)
Jos lentokenttä on kiinni, se on kiinni.
Ei siinä auta kansallisuus.
Lentokenttävirkailija on saanut ohjeet ylempää. Vaikka oli lippu, ensiksi koneeseen pääsee australian kansalaiset. Siksi jäivät rannalke.
Ymmärrän äitiä tosi hyvin. Ovat pitkään säästäneet ja oli unelmamatka. Euroopassa alettiin vähentämään matkoja vkon 9 jälkeen. Mutta eivät halunneet tulla vielä kotiin.
Itkeminen ei auta.
Siellä olette, kunnes kenttä aukeaa.
Onneksi eivät jääneet jumiin Tahitille. Tuolla asuminen on sentään kohtuuhintaista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä peruttuihin lentoihin käytettyjä rahoja saa takaisin?
Lentoja on peruutettu miljoonia.
Takaisinmaksuissa on nyt ruuhkaa
Me suunnittelimme keväälle matkaa eurooppaan ja syksylle kaukomatkaa. Lyötiin kaikki suunnitelmat jäihin tammikuussa kun tilanne alkoi näyttämään epävarmalle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä velvollisuus valtiolla on huolehtia näistä hupimatkalaisista? Siellähän ovat.
Ja sama päinvastoin, eli jos joku on tullut hupimatkalle ulkomailta Suomeen, niin hänet hoidetaan täällä. Eikö niin?
Mä en ymmärrä: Mihin v****uun ne rahat menee jos ensimmäisellekään lennolle ei pääse. Eikös se ole ryöstö/varkaus jos tarjoaa lentoa, ottaa rahat mutta ei päästä lennolle???
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kipeitä ihmisiä taas täällä.
Ikävä tilanne, kaikki sympatiani tuolle perheelle.
No ikävä kyllä he eivät sympatialla kotiin pääse. Lähetä r a h a a.
Miksi valtiolla pitäisi olla tässä tilanteessa velvollisuus hakea joku toiselta puolelta maailmaa kotiin, kun ihan itse ovat vapaaehtoisesti tuonne lähteneet? Jos yhtään on seurannut uutisia, niin kyllä Korona-tilanteeseen olisi ollut mahdollista varautua jo tammikuussa. Mutta ei, haluttiin vielä jatkaa lomaa, ja nyt nyyhkitään kun kakka osui tuulettimeen ja odotetaan veronmaksajia siivoamaan sotku.
"perhe päätti tehdä suunnitelmiin muutoksen jo maaliskuun puolivälissä"
Siis miten niin "jo"?! Ihan on oma moka jos vasta tuolloin ymmärsivät reagoida.
Turhaa itkua, itse halusivat lähteä matkalle. Jos olisi huoli ollut lapsista, niin eivät olisi lähteneet.
Suomi ei ole hylännyt ketään, omaa itsekkyyttä.
Missä pussinperällä te oikein elätte, jotka meinaatte ettei tammikuussa tiennyt vielä mitään? Kyllä tiesi. Jos Kiinasta alkaa kuulua epidemiauutisia niin ei tarvitse olla kovinkaan välkky ymmärtääkseen, että menee vain silmänräpäys niin epidemia on myös Euroopassa.
Luulis jossain Samoalla olevan nyt turvallisempaa kuin Suomessa.
Sitä ihmettelin, kun rouva Rissanen valitti lehdessä, että on käyttänyt satoja euroja jo pelkkiin puheluihin, kun on yrittänyt saada lentoja. Eikö Samoalla myydä paikallisia puhelinkortteja, millä voisi halvemmalla soittaa kuin suomalaisella liittymällä? :O Jotenkin tuntuu hieman vähäjärkiseltä näiden maailmanmatkaajien toiminta...
Vierailija kirjoitti:
Kai heillä on varallisuutta (talo, auto?) Suomessa? Ne voinee laittaa myyntiin sähköisesti, jos sukulaisilla ei ole antaa rahaa. Siitä saavat ruokarahaa ja heti tilaisuuden tullen lentoliput Suomeen. Luulisi että heillä on omaisuutta. Paljon karumpi tilanne olisi köyhällä ja varattomalla, joka olisi jumissa Samoalla.
Monikaan ei näin epävarmassa tilanteessa edes harkitse ostelevansa taloja ja autoja.
Ymmärrän kyllä, jos tammikuussa ei olla osattu aavistaakaan, että tilanne menisi tähän. Kuitenkin jos ovat vasta maaliskuun puolessavälissä havahtuneet tilanteeseen, on kyllä vähän peiliinkin katsominen. Euroopan ensimmäiset kuolemat ilmaantuivat helmikuun lopussa ja maaliskuun alkuun mennessä ja korona oli levinnyt koko Eurooppaan. Tästä on siis mennyt arviolta vielä viikko-pari, että perhe on tajunnut tilanteen vakavuuden. Jos on lapsiakin mukana, niin miksi pitää toimia vasta sitten, kun on jo aivan liian myöhäistä? Tuliko siinä vaiheessa yllätyksenä, että voi tuottaa hankaluuksia päästä kotiin toiselta puolelta palloa? Jotenkin osaa turhauttaa tällainen aivottomuus, kun pientä aivotoimintaa käyttämällä ois voinut ennakoida ja palata kotiin heti, kun tauti levisi Lähi-Itään ja Eurooppaan.
Samoalla on mukavaa, lämmin ilta
28°
Zinc
Mikäs siellä lomaillessa ..
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelin, kun rouva Rissanen valitti lehdessä, että on käyttänyt satoja euroja jo pelkkiin puheluihin, kun on yrittänyt saada lentoja. Eikö Samoalla myydä paikallisia puhelinkortteja, millä voisi halvemmalla soittaa kuin suomalaisella liittymällä? :O Jotenkin tuntuu hieman vähäjärkiseltä näiden maailmanmatkaajien toiminta...
Paikallisella puhelinkortilla ei voi soittaa uuteen-seelantiin paikallispuhelua. Juu joo krääks kriiks ..
Mitkä älyköt täällä taas koheltaa.
Zinc
Täällä taas betonikuutiosta, jotka eivät ole päässeet vielä naapurikaupunkiin käymään elämänsä aikana jakavat neuvoja maapallon toiselle puolelle, miten maailman kiertäjien tulisi lomailla ;)
Niin Av palstan elämässä häviäjiä taas !!
Zinc
Voin kuulostaa tiukkapipoiselta ja tuomitsevalta vanhalta tantalta, mutta ensimmäiseksi mulle tulee mieleen, että miksi kukaan lähtee noin pienten lasten kanssa monen kuukauden maailmanympärysmatkalle? Itse olen lapseton entinen reppureissaaja ja nykyisinkin harvakseltaan eksoottisissa kaukokohteissa matkustelija ja en voi käsittää, miksi jotkut vievät pieniä lapsia tuollaisille matkoille. Etenkin, jos säästössä ei ole kuusinumeroisia summia varakassana jos jotain tapahtuu. Kattavatkaan matkavakuutukset eivät korvaa kaikkea. Jos itse olisi tuolla jumissa Samoalla niin strategiani olisi ottaa pankkiin yhteyttä ja pyytää jotain joustavaa kulutusluottoa tilille siirrettäväksi. Sen varmasti saisin, sillä minulla on vakityö keskimääräistä jonkin verran paremmalla palkalla. Suomeen palattuani alkaisin säästökuurin lainan takaisin maksamiseksi. Mutta ikinä en kuvitteellisia lapsiani, etenkään alle kouluikäisiä, raahaisi minnekään maailmanympärysmatkalle! Lasten kanssa matkustelisin samoin miten omat vanhempani tekivät silloin kun olin pieni: vain tuttuja ja turvallisia lomakohteita, joissa on riittävän hyvä hygienia ja terveydenhuolto, suorat lennot, ei liian kaukana Suomesta. Tyyliin Keski-Eurooppa. Kun ollaan jossain hornan tuutissa, on liikaa ennustamattomia tekijöitä joihin on ihan turha altistaa perheen pieniä lapsia. Lapsille riittää seikkailuksi kyllä ihan lähimetsä.
Rissasille ehdotan samaa ratkaisua mitä itse tekisin, eli pankkiin yhteyttä nopeasti saatavan lainan hankkimiseksi. Totta kai varmasti harmittaa maksella sitä myöhemmin takaisin, mutta aina kun mennään pitkille matkoille eri puolelle maailmaa, siihen sisältyy riskejä että jotain ikävää tapahtuu. Voi tulla luonnonmullistuksia, poliittisia epävakauksia, lakkoja. yms. ja matkabudjetti moninkertaistuu syistä, joihin ei itse voi vaikuttaa. Esim. kerran itselleni kävi niin, että en päässyt lennolle ja jatkolennolle siksi, koska eräässä Aasian maassa alkoi monen päivän yleislakko. Aikuisellekin siinä oli sumplimista, voin vaan kuvitella mikä syyllisyys itselläni olisi ollut jos mulla olisi pieniä lapsia ja he olisivat olleet siellä kanssani hankalissa olosuhteissa.
Purjeveneen kyytiin vaan. Nyt rahaa sukulaisilta ja palkkaamaan purjehtijaa, joka purjehtii heidät eurooppaan ja siitä sitten maiteitse. Tietty jos purjehtija sairastuu koronaan keskellä valtamertä, niin se on riski. Itse purjehtisin kotiin tuolta, pääsis ihan Helsinkiin saakka❤️
Psykologiaa: Jos ei olisi koronakriisi päällä, perheellä ei olisi mikään kiire pois sieltä Samoalta. Mutta kun ihmistä jotenkin rajoitetaan, niin sitten iskee hirveä hinku tehdä juuri niin kuin on kielletty.
Toisekseen on näitä hiilijalanjälkeä työkseen kasvattavia superreissaajia, joiden elämän sisältö on lennellä ympäri maailmaa monta kertaa viikossa. Voi kyynel, kun ei voi toteuttaa itseään.
Yritysmaailmassa matkustusrajoitukset alkoivat levitä helmikuussa laajeten kriisialueilta askeleittain. Reagointi ollut paljon herkempää kuin valtiolla.
Lähetystöt ja muut edustukset voivat ja minusta tulisi auttaa antamalla ammatittaitoa sekä kontakteja. Rahallisesti asia ei minusta kuulu valtiolle.