Voiko työnantaja pakottaa tässä tilanteessa töihin?
Olen riskiryhmään kuuluva lähäriopiskelija. Olen tehnyt sijaisuuksia eräässä sosiaalialan yksikössä, en halua tarkemmin kertoa millä puolella.
Koulujen mennessä kiinni minulle ehdotettiin pitempää sijaisuutta, jonka hyväksyin. Kumminkin korona tilanne on muuttunut nopeasti näiden viikkojen aikana ja pelkään mennä työpaikalle, jos saan sieltä joltain tartunnan.
Otin yhteyttä etten sittenkään haluaisi ottaa niitä töitä, mutta minulle vaan sanottiin, että tultava on jos en ole kipeänä. Tässä on kumminkin vaan sellainen mutta, ettei mulle ole edes työsoppareita kirjoitettu.
Voiko siis työnantaja "pakottaa" tulemaan vaikkei olisi sopimusta eikä ei ole ammattiin papereita? Ahdistaa pelkkä ajatus töihin menosta koronan takia:(
Kommentit (26)
Aina kun on keskusteluja toisin päin, missä kysytään suullisen sopivuuden pätevyydestä, niin muistutetaan että sitä on erittäin vaikea lähteä todistamaan oikeudessa, kun on sana sanaa vastaan. Etenkin tässä tilanteessa kun on suullisesti sovittu ja työntekoa ei ole aloitettu vielä eikä kirjoitettu mitään sopimuksia. Jos suullisella sopimuksella on jo työskennelty jonkin aikaa, silloin on paljon helpompi todistaa että sopimus on muodostunut.
Tuskin työnantaja lähtee tässä tilanteessa minnekään oikeuteen, jos ap ilmoittaa ettei mene töihin eikä halua tehdä työsopimusta, josta on ollut puhetta. Työnantaja nyt vaan on (ymmärrettävästi) hädissään koska työntekijöistä taitaa olla pulaa ja hän yrittää härskisti hyväksikäyttää sitä, ettei nuori työntekijä tiedä oikeuksiaan.
1. Jos ei ole kirjallista sopimusta, miten työnantaja voi muka todistaa suullisen sopimuksen olemassaolon?
2. Jos ap pelkää tehdä työtä johon on koulutettu, lienee syytä vaihtaa alaa. Poikkeustilanteessa kuitenkin jokaisella on työvelvollisuus. Vaikka koko av-mammalauma voidaan komentaa esim. pakkaamaan ruumiita arkkuihin tai kaivamaan hautoja. Tähän vaaditaan hallituksen esitys valmiuslain työvelvollisuuden aktivoinnista ja eduskunnan päätös.
Jos jätät tulematta voit menettää ammattioikeuden
Vierailija kirjoitti:
1. Jos ei ole kirjallista sopimusta, miten työnantaja voi muka todistaa suullisen sopimuksen olemassaolon?
2. Jos ap pelkää tehdä työtä johon on koulutettu, lienee syytä vaihtaa alaa. Poikkeustilanteessa kuitenkin jokaisella on työvelvollisuus. Vaikka koko av-mammalauma voidaan komentaa esim. pakkaamaan ruumiita arkkuihin tai kaivamaan hautoja. Tähän vaaditaan hallituksen esitys valmiuslain työvelvollisuuden aktivoinnista ja eduskunnan päätös.
2 kohtaan vastaan, että olen tämän päivän miettinyt onko tämä ala täysin minua varten. Rehellisesti sanottuna rakastan tällä alalla opiskelua, työharjoittelut kaikki ovat olleet mielenkiintoisia ja mukavia sekä sijauuksia olen ottanut mielelläni.
Mutta tämän poikkeustilanteen vuoksi olen miettinyt, että sitten kun valmistun ja jos tulevaisuudessa opiskelen toisen ammatin (ikinä ei voi tietää mitä elämä tuo) ja tulisikin koronan kaltainen tilanne uudelleen, ja kaikki joilla on lähärikoulutus, joutuisivat kentälle. En välttämättä silloinkaan uskaltaisi lähteä leikkimään hengellä.
Ehkä liikaa olen tätä pohtinut mielessäni, mutta kyllä tämä herättää kaikenlaisia kysymyksiä.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos jätät tulematta voit menettää ammattioikeuden
Miten voin menettää ammattioikeuden, kun en ole vielä edes valmistunut? Korkeintaan menetän työpaikkani.
Kerropa, miksi kaikkia kehotetaan jäämään kotiin, mutta riskiryhmään kuuluvan tulisi henkensä uhalla mennä töihin ottamaan tartunta?
Olemme todella epätasa-arvoisissa asemissa töidemme takia. Osa saa jäädä kotiin turvaan, osa taas patistetaan töihin ja vähätellään ja naureskellaan, kun meitä hirvittää. Oikeasti pelottaa, kuka meidän perheessä sairastuu ekana ja saadaanko kaikki sairastaa se lievänä, vai joutuuko joku sairaalahoitoon. Me käymme mieheni kanssa edelleen joka työpäivä työpaikalla ja lapsi on sillä aikaa päiväkodissa.