Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä luulo, että Suomessa ei saisi ulkoilla?

Vierailija
29.03.2020 |

Tällä palstalla on monta ketjua, joissa valitetaan sitä, että joudutaan olemassa sisällä. Missä maassa te asutte?
Vai ettekö tosiaan tiedä, että ei Suomessa ole ulkonaliikkumiskieltoa. Siitä on todisteena ne tuhannet autot, jotka ovat liikkeellä Uudeltamaalta poisjohtavilla teillä, jos ette muuten usko.

Mistä teillä suomalaisille on tullut se käsitys, että ei saisi poistua kotoa? Vai ettekö te tosiaan käy ulkona (= asunnon ulkopuolella) muuten kuin kaupoissa, baareissa ja joissakin nyt suljetuissa paikoissa? Pohjoisessa on hankittu suksia ja pilkkivälineitä enemmän kuin koskaan ennen, eli aivan varmasti ollaan ulkona.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ulkoilut ennen koronaa olivat sellaiset että ensinnäkin joudun menemään hissillä krs 8 -> ulos, alaspäin tietysti voi kävelläkin mutta ylöspäin no way. Sitten menisin bussilla pisteestä A pisteeseen B josta lenkkeilisin kotiin. Tai sitten kävelisin tylsää tienlaitaa haluamani matkan. Tai sitten olisin läheisessä ulkoliikuntapuistossa. Usein lenkin jälkeen olen hakenut jotain valmisruokaa, esim. sushia noutobuffasta kun alkaa olla jo kova nälkäkin sitten jo. Ja sitten kotiin, kenties taas bussilla jos tuo A->B olisi jossain kauempana, hissi joka tapauksessa.

Laskehan huvikseksi kuinka monta tartunnanlähdettä tuollaisella reissulla tulisi.

Jo hissi on sellainen paikka jonne en halua mennä ellei ole pakko etten tule tartutetuksi (kuulun riskiryhmäänkin).

Töihin on mentävä, sinne kontaktit hissi, bussi, työpaikan käytävät, henkilökuntaruokala, ihmiset omassa työyksikössä, pukuhuoneessa.

Ehkä tässä tilanteessa on parempi jättää ne ulkoilut jotka voi väliin kokonaan.

Vierailija
2/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhu on peräisin tältä palstalta. Hysteeriset mammat keksivät koronakiimassaan päivittäin uusia sääntöjä ja rajoituksia ja haaveleivat sotatilasta ja liikekannallepanosta. Kaikki pitää kieltää, mitä ei erikseen sallita 😳

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskiryhmäläisiä?

Vierailija
4/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskiryhmäläisiä?

Jos lukutaidottomuus on riski? Yksin tai samassa taloudessa asuvan kanssa saa ulkoilla riskiryhmässäkin.

Vierailija
5/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ohje on ”Pysy kotona” niin se on helppo tulkita että ulkonakaan ei saisi käydä muussa kuin välttämättömässä tilanteessa. Kenenkään koti ei ole ulkoilmassa vaan se sana mielletään tarkoittamaan sisätiloja.

Vierailija
6/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minäkin olen ihmetellyt. Asun toisessa Euroopan maassa jossa rajoitukset ovat nyt tiukemmat mutta ulkoilla saa ja siihen kehoitetaankin, tosin max 2 ihmistä yhdessä ja 2 m väli toisiin.

Vierailija
7/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskiryhmäläisiä?

Jos lukutaidottomuus on riski? Yksin tai samassa taloudessa asuvan kanssa saa ulkoilla riskiryhmässäkin.

Ottaa varman päälle.

Vierailija
8/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just tuli se Aalto-yliopiston tutkijan neuvo, että itse ei liikkuisi ollenkaan ulkona kun tietää, miten helposti korona leviää pisatartuntana. 

Vierailija
9/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hallitus on sanonut että kaikkea vapaa-ajan matkailua tulee välttää tai seuraa rangaistus. Mitä ulkona oleminen sitten on jos ei vapaa ajan matkailua?

Vierailija
10/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oikein ymmärrä koko tilannetta, sillä normaalioloissa elän niin, että käyn kaupassa ja ulkona kävelypolulla. Mitään muuta merkitystä "olla ulkona" ei minulle tarkoita. Puhutaanko täällä siis "ulos menosta" siihen ajatukseen pohjautuen, että se tarkoittaisi bilettämistä baareissa ja kirjastoissa luuhaamista jne.?

Vierailija
11/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sillä periaatteella, että voipi tulla kallis hinta yhdelle ulkoilukerralle.

Vierailija
12/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin itsekin tai oikeastaan, onko multa mennyt jotain pahasti ohi ja nyt on ulkonaliikkumiskielto (mitä tietty eilen pari koiranulkoiluttajaa, muutama lapsiperhe ja mummo plus lukuisat autoilijat) rikkoi. Palstan keskustelujen perusteella ulkonaliikkumiskielto koskee kaikkia eikä vain riskiryhmäläisiä.

Muutama päivä sitten kun olin lasten kanssa ulkona, kyllä, vaikka sekin muutaman mamman mielestä on tuomittavaa toimintaa, oli siellä vanhuksia liikkeellä suhteessa muuhun väestöön melkoinen määrä. Ja miehiä ja tupakoitsijoita ja ylipainoisia. Ei tosin asuta Helsingin tai muun ison kaupungin keskustassa.

Jostain löytyi helposti ymmärrettävä taulukko missä oli eri ihmisryhmät (esim terveet, riskiryhmäläiset) ja sallitut, vältettävät ja kielletyt toimet. Ulkoilu oli sallittua. Ihmiset peloissaan lukkiutuu sisään, ihan ymmärrettävää, ja katkeroituu kun kaikki ei tee samoin ja alkaa syyllistäminen. Tuohan toisten kyttääminen täytettä elämään, jos ei muuta.

Vierailija
13/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe vapaalaiset ovat laatineet ihan omia sääntöjään :D

Vierailija
14/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin itsekin tai oikeastaan, onko multa mennyt jotain pahasti ohi ja nyt on ulkonaliikkumiskielto (mitä tietty eilen pari koiranulkoiluttajaa, muutama lapsiperhe ja mummo plus lukuisat autoilijat) rikkoi. Palstan keskustelujen perusteella ulkonaliikkumiskielto koskee kaikkia eikä vain riskiryhmäläisiä.

Muutama päivä sitten kun olin lasten kanssa ulkona, kyllä, vaikka sekin muutaman mamman mielestä on tuomittavaa toimintaa, oli siellä vanhuksia liikkeellä suhteessa muuhun väestöön melkoinen määrä. Ja miehiä ja tupakoitsijoita ja ylipainoisia. Ei tosin asuta Helsingin tai muun ison kaupungin keskustassa.

Jostain löytyi helposti ymmärrettävä taulukko missä oli eri ihmisryhmät (esim terveet, riskiryhmäläiset) ja sallitut, vältettävät ja kielletyt toimet. Ulkoilu oli sallittua. Ihmiset peloissaan lukkiutuu sisään, ihan ymmärrettävää, ja katkeroituu kun kaikki ei tee samoin ja alkaa syyllistäminen. Tuohan toisten kyttääminen täytettä elämään, jos ei muuta.

Tässä. Ulkoilu on ihan sallittua myös riskiryhmille. Täällä on jotenkin hysteerinen meno.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Vierailija
15/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikein ymmärrä koko tilannetta, sillä normaalioloissa elän niin, että käyn kaupassa ja ulkona kävelypolulla. Mitään muuta merkitystä "olla ulkona" ei minulle tarkoita. Puhutaanko täällä siis "ulos menosta" siihen ajatukseen pohjautuen, että se tarkoittaisi bilettämistä baareissa ja kirjastoissa luuhaamista jne.?

Ei

Vierailija
16/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sillä periaatteella, että voipi tulla kallis hinta yhdelle ulkoilukerralle.

Miten tämä kaikki poikkeaa normaaleista riskeistä?! Todennäköisempää on edelleenkin se, että joku ajaa suojatiellä autolla päälle, kuin se että saan koronan.

Vierailija
17/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä. Ulkoilu on ihan sallittua myös riskiryhmille. Täällä on jotenkin hysteerinen meno.

Mitä muuta siitä voisikaan syntyä kuin ylihysteriaa kun useampi nainen kokoontuu samaan paikkaan.

Vierailija
18/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhat ihmiset on kuukausitolkulla täysin liikkumatta, niin kyllä se tekee kovaa hallaa liikuntakyvylle ja toimintakyvylle jatkossa.

Vierailija
19/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ulkoile, mutta en toisaalta valitakaan asiasta. THL ei oikein vakuuta ja ulkomaisista lähteistä voi lukea, että virus on ilmassa kolme tuntia sen jälkeen, kun joku on ollut siellä. Välttelen siis rappukäytävää, ulko-oven koskettamista ja keskustan jalkakäytävillä kulkemista, koska muut ihmiset eivät noudata turvavälejä. Ruoat tulee kotiinkuljetuksella ja muutaman kuukauden lääkkeet tilasin netistä juuri ennen kotiin eristäytymistä.

Ulkoilu ei ole minulle niin suuri nautinto, että ottaisin pieniäkään riskejä sen takia. Keväisin vielä vähemmän, pärskin, niistän ja aivastelen katu- ja siitepölyn takia. Treenailen kotona ja vietän hyvällä säällä aikaa parvekkeella.

Vierailija
20/34 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta siitä voisikaan syntyä kuin ylihysteriaa kun useampi nainen kokoontuu samaan paikkaan.

No jaa. Myös nimimerkki MikaK vaikuttaa vauhkolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän