Mistä luulo, että Suomessa ei saisi ulkoilla?
Tällä palstalla on monta ketjua, joissa valitetaan sitä, että joudutaan olemassa sisällä. Missä maassa te asutte?
Vai ettekö tosiaan tiedä, että ei Suomessa ole ulkonaliikkumiskieltoa. Siitä on todisteena ne tuhannet autot, jotka ovat liikkeellä Uudeltamaalta poisjohtavilla teillä, jos ette muuten usko.
Mistä teillä suomalaisille on tullut se käsitys, että ei saisi poistua kotoa? Vai ettekö te tosiaan käy ulkona (= asunnon ulkopuolella) muuten kuin kaupoissa, baareissa ja joissakin nyt suljetuissa paikoissa? Pohjoisessa on hankittu suksia ja pilkkivälineitä enemmän kuin koskaan ennen, eli aivan varmasti ollaan ulkona.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ulkoile, mutta en toisaalta valitakaan asiasta. THL ei oikein vakuuta ja ulkomaisista lähteistä voi lukea, että virus on ilmassa kolme tuntia sen jälkeen, kun joku on ollut siellä. Välttelen siis rappukäytävää, ulko-oven koskettamista ja keskustan jalkakäytävillä kulkemista, koska muut ihmiset eivät noudata turvavälejä. Ruoat tulee kotiinkuljetuksella ja muutaman kuukauden lääkkeet tilasin netistä juuri ennen kotiin eristäytymistä.
Ulkoilu ei ole minulle niin suuri nautinto, että ottaisin pieniäkään riskejä sen takia. Keväisin vielä vähemmän, pärskin, niistän ja aivastelen katu- ja siitepölyn takia. Treenailen kotona ja vietän hyvällä säällä aikaa parvekkeella.
Ei se virus ulkona ilmassa odota kolmea tuntia, että osut kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sillä periaatteella, että voipi tulla kallis hinta yhdelle ulkoilukerralle.
Miten tämä kaikki poikkeaa normaaleista riskeistä?! Todennäköisempää on edelleenkin se, että joku ajaa suojatiellä autolla päälle, kuin se että saan koronan.
Se on just tämä mitä nämä hysteerikot ei tajua. Normaali elämä jatkuu edelleen tietyin rajoituksin ja näitä rajoituksia ei ole tehty vain korona tartunnan estämiseksi. Ihmiset saa edelleen sydänkohtauksia, sairastuu, joutuu onnettomuuksiin, jne. Ja tällä pyritään takaamaan, että hoitoa saa kaikki joka sitä tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ulkoile, mutta en toisaalta valitakaan asiasta. THL ei oikein vakuuta ja ulkomaisista lähteistä voi lukea, että virus on ilmassa kolme tuntia sen jälkeen, kun joku on ollut siellä. Välttelen siis rappukäytävää, ulko-oven koskettamista ja keskustan jalkakäytävillä kulkemista, koska muut ihmiset eivät noudata turvavälejä. Ruoat tulee kotiinkuljetuksella ja muutaman kuukauden lääkkeet tilasin netistä juuri ennen kotiin eristäytymistä.
Ulkoilu ei ole minulle niin suuri nautinto, että ottaisin pieniäkään riskejä sen takia. Keväisin vielä vähemmän, pärskin, niistän ja aivastelen katu- ja siitepölyn takia. Treenailen kotona ja vietän hyvällä säällä aikaa parvekkeella.
Tää on niin parasta viihdettä, kun kuvitellaan että virus iskee sillä hetkellä, kun astut ovesta ulos tai joku tulee lenkillä vastaan. :D
Ärsyttää ihan sairaasti! En mä voi päästää lapsiani pyöräilemään korttelia ympäri kun naapurin lapset saavat hengailla ihan vapaasti ja tulla juttelemaan ja hakemaan ulos leikkimään. En voi ottaa sitä riskiä että joku tulee juttelemaan alle metrin päähän mun lapsen kanssa ja yskii päin. Helvetti, pitäkää ne kakarat kurissa.
Vierailija kirjoitti:
No just tuli se Aalto-yliopiston tutkijan neuvo, että itse ei liikkuisi ollenkaan ulkona kun tietää, miten helposti korona leviää pisatartuntana.
Minkä alan tutkija? Aallossa tuskin on ketään tämän alan asiantuntijaa tutkijana. Hänellä oli siis mielipide, kuten sinullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin parasta viihdettä, kun kuvitellaan että virus iskee sillä hetkellä, kun astut ovesta ulos tai joku tulee lenkillä vastaan. :D
Mua sattuu päähän. Sitten se sama virus, joka vaanii ulkona, ei kuitenkaan leijaile parvekkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just tuli se Aalto-yliopiston tutkijan neuvo, että itse ei liikkuisi ollenkaan ulkona kun tietää, miten helposti korona leviää pisatartuntana.
Hänellä tuskin on kokemuksellista tutkimuspohjaa, joten hänkin esittää vain henkilökohtaisia mie-li-pi-tei-tään, kuten sadat muutkin ”asiantuntijat”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä tuskin on kokemuksellista tutkimuspohjaa, joten hänkin esittää vain henkilökohtaisia mie-li-pi-tei-tään, kuten sadat muutkin ”asiantuntijat”.
Ja näitä asiantuntijoita riittää, joka haluaa päästä osalliseksi pelastaakseen maailman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näitä asiantuntijoita riittää, joka haluaa päästä osalliseksi pelastaakseen maailman.
Terve järki riittää, joka nyt tuntuu kadonneen. Ei se sen kummempaa asiantuntemusta vaadi. Reippaasti vaan ulos, eikä jäädä pärskimään vast aantujoiden kasvoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve järki riittää, joka nyt tuntuu kadonneen. Ei se sen kummempaa asiantuntemusta vaadi. Reippaasti vaan ulos, eikä jäädä pärskimään vast aantujoiden kasvoille.
Yhtä hyvin voi reippailla kotosalla avoimen ikkunan ääressä, ei eroa salillakäymisestä.
Onneksi täällä maalla voi olla päivät pihalla, tuskinpa se tuolta kilometrien päässä olevasta naapurista leijailee meille.
Siis ulkona lenkkeilyä ei ole mitenkään kielletty, se on hyväksi mielenterveydelle ja fyysiselle terveydelle. Itse olen alkanut nyt kriisin aikana laihduttaa ja tosissani liikkua, kävelyä 1-2 tuntia päivässä ja kotona pari kertaa viikossa kuminauhajumppa.
Toki kannattaa välttää tartuntariskiä liikkumalla paikoissa joissa ei ole kovaa tungosta jossa joutuisi ohittamaan muita liian läheltä. En esim lähtisi Nuuksioon nyt kun siellä on uutisoitu olevan kovat ruuhkat ja kapeilla poluilla joutuu ohittamaan ihan läheltä kun maa polun ulkopuolella on upottavaa ja märkää. Mutta esim täällä Helsingin Viikissä jossa asun on tilaa väistää vaikka ihmisiä onkin ihan hyvin liikkeellä. Olen huomannut myös että suosituksia noudatetaan erittäin hyvin eikä ns laumoja ihmisiä näy liikenteessä vaan lähinnä yksinäisiä, pariskuntia tai perheitä. Koiran ulkoiluttajatkaan ei päästä yhtään koiria tervehtimään nyt, mikä onkin järkevää koska vaikka tauti ei tartu koiraan, voi se varmasti toimia passiivisena tartunnan välittäjänä samaan tapaan kuin joku pinta mihin viruksia on päätynyt.
Tulin juuri tunnin aamulenkiltä. Täällä on oikein kaunis keväinen aamupäivä. Melko paljon oli ihmisiä liikeellä ja kaikki vanhuksia ja muutama keski-ikäinen pariskunta koirineen. Jos lukee vain palstaa voisi luulla maailmanlopun tulleen. Ihan lehdissäkin on ne ohjeet. Jopa koronan omaava saa käydä lenkillä jos pystyy, joskin suojaväli täytyy pitää.
Vain tällä palstalla ihmiset on kotejensa vankina. Minä lenkkeilen päivittäin niin kuin moni muukin.