Voiko olla "lievä korona"? Mulla muutaman päivän ajan väsymystä ja sellaisia outoja vilunväristyksiä, kuume ei tosin noussut. Ei nuhaa eikä yskää.
En muista, että juuri tällaisia oireita olisi aiemmin ollut. Siis ilman kuumetta/nuhaa/yskää.
Kommentit (54)
Suu maistuu metallille ajoittain. Kieltä polttaa. Suu on ikään kuin turtunut. Päätä särkee. Vatsa on sekaisin.
Näistä kaikista oireista ei edes puhuta vaikka monet koronan sairastaneet tietävät varmasti että se oli korona. Testaamme vain sairaanhoitoon joutuneet tai terveydenhoitoalan henkilöstön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuollaista aina välillä. Ollut jo jonkun ajan vaihtelevasti. Tulee ja menee.
Kuinka pitkällä aikavälillä?
Tuo sana hengenahdistus on vähän harhaanjohtava tämän covidin kohdalla, se ei oikein kuvaa sitä oiretta kunnolla. Tuntui siltä, kuin keuhkot vähitellen, päivä päivältä täyttyisivät jollakin, joka tekee hengittämisestä pinnallisempaa. Selällään en uskaltanut nukkua, tuntui että hukkuisin, jos siihen asentoon jäisin. Oireet olivat pahempia yöllä.
Mä en tiedä onko mulla korona, mutta astma on ja tuo "hengenahdistus" mikä minulla on ei ole ollenkaan samanlaista kuin astmassa. Hengitysvaikeus olisi ainakin minusta oikeampi sana kuvaamaan tätä outoa painon tunnetta rintakehällä ja sitä, että ilma kyllä kulkee keuhkoihin sinänsä ihan ongelmitta (astmassa siis menee tukkoon ihan kaikki eikä henki kulje kunnolla ja vinkuukin usein) ja tästä ainakin itsellä puuttuu tuo "astmamaisuus" ihan kokonaan. Enemmänkin tuntuu siltä, ettei se happi pääse keuhkoista eteenpäin.
Itsellä nämä oireet (väsymys, päänsärky, silmäsärky ja oudot jomotukset siellä täällä) plus tuo hengitysvaikeus palasi eilen/tänään liki viikon täysin oireettoman jakson jälkeen. Sitä ennen näitä oireita oli vaihtelevasti reilun kuukauden. Kuumetta tai yskää ei ole ollut ollenkaan. Eikä nuhaa tai ripulia ja maku- ja hajuaistikin on ollut tallessa kokoajan. Suu tuntui yhdessä vaiheessa siltä kuin olisi juonut hieman liian kuumaa ja se olisi palanut/turta/tunnoton ja lisäksi oli sellainen metallinen maku välillä.
Testiin ei näillä oireilla pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuollaista aina välillä. Ollut jo jonkun ajan vaihtelevasti. Tulee ja menee.
Tuo sana hengenahdistus on vähän harhaanjohtava tämän covidin kohdalla, se ei oikein kuvaa sitä oiretta kunnolla. Tuntui siltä, kuin keuhkot vähitellen, päivä päivältä täyttyisivät jollakin, joka tekee hengittämisestä pinnallisempaa. Selällään en uskaltanut nukkua, tuntui että hukkuisin, jos siihen asentoon jäisin. Oireet olivat pahempia yöllä.
Mä en tiedä onko mulla korona, mutta astma on ja tuo "hengenahdistus" mikä minulla on ei ole ollenkaan samanlaista kuin astmassa. Hengitysvaikeus olisi ainakin minusta oikeampi sana kuvaamaan tätä outoa painon tunnetta rintakehällä ja sitä, että ilma kyllä kulkee keuhkoihin sinänsä ihan ongelmitta (astmassa siis menee tukkoon ihan kaikki eikä henki kulje kunnolla ja vinkuukin usein) ja tästä ainakin itsellä puuttuu tuo "astmamaisuus" ihan kokonaan. Enemmänkin tuntuu siltä, ettei se happi pääse keuhkoista eteenpäin.
Itsellä nämä oireet (väsymys, päänsärky, silmäsärky ja oudot jomotukset siellä täällä) plus tuo hengitysvaikeus palasi eilen/tänään liki viikon täysin oireettoman jakson jälkeen. Sitä ennen näitä oireita oli vaihtelevasti reilun kuukauden. Kuumetta tai yskää ei ole ollut ollenkaan. Eikä nuhaa tai ripulia ja maku- ja hajuaistikin on ollut tallessa kokoajan. Suu tuntui yhdessä vaiheessa siltä kuin olisi juonut hieman liian kuumaa ja se olisi palanut/turta/tunnoton ja lisäksi oli sellainen metallinen maku välillä.
Samat oireet oli mulla, lisänä randomripuli yksittäisinä päivinä. Käsivarsien lihaksia särki, painon tunne oli mulla selän puolella ja hengenahdistus tuntui makuuasenossa, iltaisin yskityksenä, joka ei sitten ollutkaan yskää, kun yski (kuulostaa ääliömäiseltä, oli siis hentoa eikä helpottanut yskimällä). Kurkkukipu meni ja tuli kolme viikkoa. Ei testiin tietenkään, ja olin tuolloin töissä sairaalassa. Poisjäämiseni jälkeen keuhkoputkea poltteli vielä viikon.
Mulla oli lieväoireinen korona maalis-huhtikuun vaihteessa. Testillä siis todettu. Kurkkukipua, vilunväristyksiä, lievää päänsärkyä ja vähäistä lihaskipua. Nyt ollut kaksi viikkoa oireeton. Pari vuotta sitten sairastamani influenssa oli pahempi, nyt jaksoin olla pihalla ja tehdä etätöitä koko ajan. (Omakotitalo, lähin naapuri yli sadan metrin päässä). Pari työkaveria myös sairastanut lievän koronan, molemmat nyt jo kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi muutama oire lisää, jos ihan oikeasti haluat kovasti sinne testiin.
Eikö jossain sanottu, että korona irrottaa rautaa punasolusta, siksi se happi ei imeydy/kulje, vaikka hengittääkin. Ja siksi osalle tulee sellaista oloa, että hengittäisi lasia (jos sitä rautaa on paljon).
Juttelin taannoin koronan positiiviseksi testatun tuttuni kanssa ja hän sanoin juuri sitä, että nukkumaanmeno on ollut jo viikkoja jotenkin kamalaa, koska kehossa on sellainen tunne, ettei tiedä herääkö siitä unesta koskaan.
Jos haluatte koronatesteihin, vaatikaa niitä nyt. Kokoajan puhutaan että nyt pitäisi päästä jo pienistä oireista.
Saadaan tartuntaketjut katkaistua.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte koronatesteihin, vaatikaa niitä nyt. Kokoajan puhutaan että nyt pitäisi päästä jo pienistä oireista.
Ei jaksa vaatia. Silloin kun oireeni oli pahimmillaan niin en saanut mitään testiä.
Ollut rintakipua, hengitysongelmia, palelua, jaloissa pistelee.
Vierailija kirjoitti:
Koronatestit ei auta kun sen voi saada uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ollut rintakipua, hengitysongelmia, palelua, jaloissa pistelee.
Sama setti ja lisäksi tuota pistelyä on sormissa ja silmäluomissa. Silmiä myös kirvelee, kutittaa ja särkee ja eilen aamulla oikeasti ihan säikähdin kuinka punaiset silmät herätessä oli. Tuo palelukin on erikoista, välillä on vaan "normisti" kylmä ja välillä sitten on noita vilunväreitä, mutta yhtenä yönä heräsin siihen että palelin niin kovasti että hampaatkin kalisi ja ne vilunväristysaallot oikein meni kropan läpi kuin jotkut sähköshokit. Sitä kesti vajaan tunnin ja sitten olinkin ihan hetkessä niin hiessä että piti nousta vaihtamaan yöpaitaa ja käydä pesulla. Oikeasti oli kuin joku olisi kaatanut vadillisen vettä mun päälle, enkä mä edes käsitä mistä sellainen määrä hikeä voi tulla. Tuosta paleluun heräämisestä meni siis se tunti tuohon että piti vaihtaa yöpaitaa.
Mietin jälkeenpäin että mahtoiko tuo olla sitä nopeasti sahaavaa kuumetta? En hoksannut siinä edes mitata, koska olo oli kaikkineen niin outo ja pelottavakin.
Päänsärky on myös sellaista ettei siihen ihan normisärkylääkkeet tehoa vaan se jatkuva jomotus "vanne pään ympärillä" höystettynä todella jäätävillä vihlaisuilla meinaa viedä välillä jalat alta.
Korona voi olla lievässä muodossa - sehän siinä onkin vaarallista, että ei tiedä sairastavansa sitä, vaan ajattelee kyseessä olevan vain jonkin pikkuflunssan, ja sitten tietämättään levittää sitä kuin aikoinaan "Lavantauti-Mary" ("Typhoid Mary").
""Suurin osa sairastaa sohvalla televisiota katsoen ja vessassa istuen" – normikoronasta toipunut Ulla Järvi toivoo arkisempaa uutiskuvastoa
Omakohtaista koronakokemusta saanut tiedetoimittaja toteaa epädramaattisten tarinoidenkin olevan tärkeää vertaistukea."
Yksi melko hyvä oire koronaviruksesta on maku- ja hajuaistien totaalinen katoaminen. Jollakin toipuneella suomalaisella ei kuulemma kumpikaan palautunut tervehtymisen jälkeen n. viikkoon...
Vierailija kirjoitti:
Yksi melko hyvä oire koronaviruksesta on maku- ja hajuaistien totaalinen katoaminen. Jollakin toipuneella suomalaisella ei kuulemma kumpikaan palautunut tervehtymisen jälkeen n. viikkoon...
Uskon tuon. Enkä ole missään taudissa tuntenut että suussa on jokin pelottava maku.
Olen perusterve ja sairastin koronan.
Tärkeää olisi tiedottaa siitä, että covidin oireet ovat moninaisia ja vaihtelevia eri ihmisillä. Näin ihmiset toivon mukaan ymmärtävät, että jos tänä aikana sairastuu mihin tahansa oireisiin, pitäisi jäädä kotiin.
Ärsyttää nekin ihmiset, jotka menevät tartuttamaan tavallista flunssaa työpaikoille.
Median antama yksipuolinen ja hyvin yksioikoinen kuva koronasta on mielestäni ollut vahingollinen. Samoin se omaolotestin tekemä oletus (en tiedä onko nyt muutettu tietoa), että jos ei ole itse käynyt ulkomailla, ei voisi sairastaa koronaa. Voihan sitä Suomessakin olla osa jotain tartuntaketjua!