Voiko olla "lievä korona"? Mulla muutaman päivän ajan väsymystä ja sellaisia outoja vilunväristyksiä, kuume ei tosin noussut. Ei nuhaa eikä yskää.
En muista, että juuri tällaisia oireita olisi aiemmin ollut. Siis ilman kuumetta/nuhaa/yskää.
Kommentit (54)
Vatsa ollut löysänä 1,5 viikkoa ja sitä kipristelee välillä. Nenä vuotaa vähän ja välillä yskähtelen mutta en useasti päivän aikana. Lämpöä ei ole mutta alilämpöä aamuisin. Palelen ja vilunväristyksiä on usein. Samoin lapaluiden kohdalla jossakin syvällä on ollut kipua reilu viikon ja sisäelimiä nipistelee välillä. Yleisvointi kuitenkin hyvä.
Koronasta ei ole hirveästi tietoa tarjolla, mutta arvioita on oireettomien ja hyvin lieväoireisten osuudesta tartunnan saaneista. Noin 30% oireettomia on muutamassa lähteessä saatu arvio, mutta määrä vaihtelee hyvin pienistä prosenteista jopa yli puoleen altistuneista. Totuus selviää vasta epidemian laannuttua vasta-ainetesteillä. Kiinan lukuihin suhtautuisin varauksella kuten myös Suomena ja koko Euroopan. Etelä-Koreassa testaus on ollut mittavinta ja tässä määrä tuo luotettavuutta eli Etelä-Korean sairaustilastoja pitäisin huonoista otannoista parhaana.
Kannattaa muistaa, että tällä hetkellä on paljon muitakin tauteja liikkeellä. Suomen testauspolitiikan takia kannattaa jokaisen kohdalla varoa kuin olisi korona, koska ei vaan voi tietää. Ei silti kannata pelätä jokaisen lenssun olevan koronaa. Pidetään vaan riskiryhmät suojassa pysymällä kotona, jos oireillaan edes lievästi.
Kummallisia oireita minullakin ja lapsella https://www.vauva.fi/keskustelu/3710987/kenellakaan-tallaista-oireilua
No olet rauhaksiin kotona muutaman päivän. Oli mitä tahansa. Kaikki hengitystieinfektiot hoidetaan nyt kotioloissa kotona kotona tapaan. Jos nousee kova kuume, joka ei lääkkeillä pysy kurissa tai henki menee ahtaalle, soita päivystykseen. Muuten podet kotona ja otat levon kannalta.
Suurin osa täällä kärsii varmaankin katupölyn ja tänne jo ennättäneen siitepölyn aiheuttamista oireista. Pieni osa kärsii psykosomaattisista harhoista ja minimaalinen osa on saanut sen koronan.
Eikö vieläkään löydy ketään, kuka olisi testattu ja sairastanut vain lievästi?
Onko lieväoireista koronaa lainkaan olemassa?
Mietin samaa kunnes huomasin että patteri oli kiinni ja kämpässä kylmä. Vilunväristykset loppui kun pistin lämmityksen päälle
Voidaan sitten vasta-aineilla joskus testata oliko vai ei. Itsellä lievää kurkkukipua ja syke vähän normaalia korkeampi. Ei kuumetta, hengenahdistusta tai muitakaan oireita.
Mullakin on ollut kohta viikon joku tauti, jossa outoja oireita. Kaiken aikaa ollut lievä yskä ja liman tunne kurkussa. Lisäksi on ollut kuumetta, päänsärkyä ja poikkeuksellisen voimakkaita lihassärkyjä alaselässä ja jaloissa parina ekana päivänä, välillä vapinaa ja pahoinvointia, parina päivänä myös ripulia. Koskaan aiemmin ei tällaista flunssaa ole ollut, mutta enimmäkseen vointi on kuitenkin ollut aika ok eikä kuume ole missään vaiheessa mennyt yli 38 asteen. Varsinaista nuhaa ei ole ollut yhtään.
Olipa mukavaa että YLE kirjoitti viimeinkin jutun "lievästä koronasta."
https://yle.fi/uutiset/3-11334071
"Suurin osa sairastaa sohvalla televisiota katsoen ja vessassa istuen" – normikoronasta toipunut Ulla Järvi toivoo arkisempaa uutiskuvastoa
Omakohtaista koronakokemusta saanut tiedetoimittaja toteaa epädramaattisten tarinoidenkin olevan tärkeää vertaistukea."
"Diagnoosin "tavallisesta koronasta" saanut Ulla Järvi yritti etsiä kohtalotovereiden tarinoita verkosta, mutta niitä ei juuri löytynyt.
Sen sijaan oli kyllä julkkisten dramaattisia kertomuksia sairaalakokemuksista. Onneksi suurin osa tartunnan saaneista selviää ilman sairaalahoitoa.
– Tavallisen vessanpytyllä istuvan koronapotilaan tarina ei ole välttämättä kelvannut mediaan, arvelee Järvi."
- - -
Itse sairastuin maaliskuun alussa ja olen kurkkua myöten täynnä näitä teho-osastouutisia. Ärsytti se Rönkän naamanvääntely, kun kerrottiin Italian kuolleista, mutta jätettiin mainitsematta, että valtaosa heistä oli kuitenkin perussairaita vanhoja miehiä.
En halua vähätellä, sillä tauti ei ollut mikään flunssa. Ei se silti johtanut edes sairaalahoitoon, enkä valitettavasti päässyt testeihin. Oireet minulla kuitenkin niin selvät, että hyvin todennäköisesti siitä kyse, samoin kuin ajallinen yhteys. Päivittäin etenevää hengenahdistusta syvällä rintakehässä, aivan kuin sakkaa keukoissa, ripulia ja outoja vatsavaivoja, päänsärkyä, pahoinvointia. Olen perusterve, ei muita sairauksia eikä allergioita.
Suomessa kesti pari kuukautta, ennen kuin mediassa edes kerrottiin, että myös vatsaoireita voi ilmaantua. Itse sain ajantasaista tietoa mm. Singanporen terveysministeriön sivulta jo varhain keväällä. Jostain syystä Suomen medialla oli kaksi ääripään käsitystä koronasta:
1. Tauti on aina kuolemaan tai teholle johtava sairaus.
2. Tauti on kuin flunssa.
Ei tämä tauti muistuta flunssaa oireiltaan vähääkään. Ehkä enemmän inlfuenssaa ja/tai salmonellaa, mutta on myös niitä outoja keuhko-oireita, silmien punoitusta ja hajuaistin menetystä, sekä muita ihan tälle uniikkeja oireita. Toivottavasti tulevaisuudessa covid pystytään tunnistamaan oireiden perusteella.
Mulla on tuollaista aina välillä. Ollut jo jonkun ajan vaihtelevasti. Tulee ja menee.
Uskon. Mulla yli kaksi viikkoa kurkku kipeä, todella voimaton ja väsynyt olo, ripulia ja oksetti. Lämpöä nousi pari kertaa ja yhtenä yönä särki koko vartaloa. Kuitenkaan mitään kovaa kuumetta tai yskää ei koskaan noussut. Ja asun Itiksessä, joten hyvin helppo saada koronavirus Citymarket Eastonista tai 550-bussista, jolla olen matkustanut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuollaista aina välillä. Ollut jo jonkun ajan vaihtelevasti. Tulee ja menee.
Kuinka pitkällä aikavälillä?
Tuo sana hengenahdistus on vähän harhaanjohtava tämän covidin kohdalla, se ei oikein kuvaa sitä oiretta kunnolla. Tuntui siltä, kuin keuhkot vähitellen, päivä päivältä täyttyisivät jollakin, joka tekee hengittämisestä pinnallisempaa. Selällään en uskaltanut nukkua, tuntui että hukkuisin, jos siihen asentoon jäisin. Oireet olivat pahempia yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Uskon. Mulla yli kaksi viikkoa kurkku kipeä, todella voimaton ja väsynyt olo, ripulia ja oksetti. Lämpöä nousi pari kertaa ja yhtenä yönä särki koko vartaloa. Kuitenkaan mitään kovaa kuumetta tai yskää ei koskaan noussut. Ja asun Itiksessä, joten hyvin helppo saada koronavirus Citymarket Eastonista tai 550-bussista, jolla olen matkustanut.
Hei. Kävin juuri Eastonissa ja sairastin jo koronan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin mahdollista. Koronan tartuntaketjuja Suomessa ei silloin alussa jäljitetty, eikä alussa laitettu matkailijoita karanteeniin, vaan he palasivat maakuntiinsa ilman mitään vastaanottoa tai karanteeniohjeita vielä maaliskuun toisella ja kolmannella viikollakin.
Kuumeen ei edes tarvitse nousta 40 asteeseen ja siltikin voi sairastella vaikka kuusi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuumeen ei edes tarvitse nousta 40 asteeseen ja siltikin voi sairastella vaikka kuusi viikkoa.
Kuumetta ei välttämättä esiinny lainkaan. Ihminen voi sairastaa myös kuumeettoman keuhkokuumeen, ilmenee vain muina keuhko-oireina.
Ei ole koronaan koska ei ole kovaa kuumeilua.