Kauanko pärjäisit, jos rahantulo loppuisi?
Moni haluaa sulkea Suomen koronan pysäyttämiseksi. Se tuo mukanaan lomautuksia, työttömyyttä ja etuuksien viivästymistä. Niinpä kysyn, kauanko sinun taloutesi kestäisi, jos ei tulisi euroakaan lisää, mutta välttämättömät kulut juoksisivat? Monihan toisaalta voi saada pankista lyhennysvapaata, neuvotella laskuille lisäaikaa, hakea ruokaa leipäjonosta, käyttää luottokortteja jne.
Joskus suositeltiin kolmen kuukauden nettopalkkaa tilillä. Mikä on sinun tilanteesi?
Kommentit (66)
Kauan nyt kesällä, mutta miten pärjäisi vakuutus- ja sähkölaitokset, niin ja verottaja??? Koska en ottaisi enää vakuutuksia, en maksaisi sähköä kuin hitusen (ryhtyisin lämmittämään puilla) ja verottajalle ei löytyisi rahaa lainkaan.
Olen tehnyt jo Plan B:n, mistä suunnasta lakkaisin maksamasta laskuja. En siis heittäytyisi ulosoton asiakkaaksi, vaan lakkaisin ostamasta vakuutuksia, sähköjä ja bensaa. Ne ovat isoimmat menoni, ja pystyisin vetämään ne liki nollaan, jos olisi ihan ihan pakko.
Varmaan pari viikkoa. Olen sairauspäivärahalla joka on 600e.
Noin vuoden. Onneksi en sijoittanut opintolainoja, valmistun pian ja töiden löytyminen jäänee haaveeksi...
Rakas Taivaan Isä❤️ tietää minua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tienasin töissäollessani noin 1900 euroa kk nettona ja nyt olen ollut hoitovapaalla vuoden. Silti säästöihin on kertynyt 10 vuodessa 100 000 euroa, vaikka olen muutaman ulkomaanmatkaakin tuona aikana tehnyt. Ruokaostoksissa en säästä, mutta kaikessa muussa kyllä olen aika tarkka, mitä ostan. Yllättävän helposti sitä saa säästöön pienestäkin palkasta.
Onko totta? Jos on, niin respect, äärimmäisen harva pystyy tuohon.
Itsellä netto 2200 ja säästöjä reilu 30 000, olen siitäkin ihan todella ylpeä. Olen kyllä samaa mieltä, että pienestäkin palkasta pystyy kyllä säästämään, kun on rahasta tarkka.
Suurimmat asumiskulut ovat lämmitys ja kotivakuutus. Näin kesää kohti mennessä lämmitykseen ei enää onneksi mene paljon. Jos tilanne siis jatkuisi nykyisellään eli työskentelisin kotoa käsin, niin matkakulujakaan ei syntyisi. Minulla on tililläni neljän kuukauden nettopalkka ja sillä maksaisin oman puolikkaani asumis- ja ruokakuluista varmaan pitkälle syksyyn saakka. Ehkä jopa vuoden loppuun riippuen em. lämmityskuluista.