Kauanko pärjäisit, jos rahantulo loppuisi?
Moni haluaa sulkea Suomen koronan pysäyttämiseksi. Se tuo mukanaan lomautuksia, työttömyyttä ja etuuksien viivästymistä. Niinpä kysyn, kauanko sinun taloutesi kestäisi, jos ei tulisi euroakaan lisää, mutta välttämättömät kulut juoksisivat? Monihan toisaalta voi saada pankista lyhennysvapaata, neuvotella laskuille lisäaikaa, hakea ruokaa leipäjonosta, käyttää luottokortteja jne.
Joskus suositeltiin kolmen kuukauden nettopalkkaa tilillä. Mikä on sinun tilanteesi?
Kommentit (66)
Siis jos rahantulo tyystin loppuisi, niin varmaan kuolisin.
Zinc
Millä aikavälillä on eri juttu. Verkkoja kyllä veisin mereen kilometrin ennen sitä, että kuolisin nälkään, kylmään ja janoon.
Varmaan pari vuotta jos kulutuksen vetäisi ihan minimiin. Muuten noin vuoden.
Mulla on suunnilleen kymppitonni säästössä. Sillä eläisin tiukan paikan tullen vuoden, mutta mitään ylimääräistä ei voisi ostaa.
Puskurisäästöillä pärjäisin ehkä 10kk. Jos laskisin asp-säästöt lisäksi mukaan, pärjäisin 2-3 vuotta.
Muutama vuosi, edellyttää että vaihtaa auton halvempaan. Sitten pitäis realisoida sijoituskämppä ja kakkoskoti… niillä pärjännee iisisti eläen kymmenisen vuotta.
Asuntosäästöt käyttämällä 3-6 vuotta riippuen kuinka vähällä eläisin
Mulla on muutama tonni käteistä aina kotona, koska pankkiautomaatit, nettipankkiyhteydet ym ovat usein epäkunnossa.
Eläke tulee varmasti jatkossakin tilille.
Vuoden pärjäisin, kun on teinityttö vielä elätettävänä. Tiukkaa kyllä tekisi, kun rahaa on säästössä 20 000, mutta tiukan paikan tullen sillä ainakin vuosi elettäisiin.
Muutama kuukausi ehkä menisi, 4-6kk ehkä. Opiskelevia lapsia en enää avustaisi.
Olin yksinyrittäjä. Puskuria oli kahdeksi vuodeksi - viisi vuotta sitten. Nyt pärjäisin ehkä ensi lauantaihin saakka, jos olisin oikein pieniruokainen.
Pärjäisin pitkäänkin, mutta sitten pitäis käyttää säästössä olevat rahat, joita olen ajatellut käyttää asunnon ostoon jossain vaiheessa.
Ehkä 9 kuukautta, tarkalla rahankäytöllä mahdollisesti vuosi. Tässä siis mukana vain ne rahat, jotka ovat eri tileillä ja heti nostettavissa. Ei rahastoja. Niitä en aio myydä nyt, koska menisivät tappiolla.
jos hinnat pysyvät suurinpiirtein nykyisellään ja ruokaa ja muuta välttämättömyystarviketta on saatavilla pärjäisin 4 - 5 vuotta.
3 kk "irtorahoilla" pärjäisi meidän nelihenkinen perhe. Jos myytäisiin osakkeet ja kumpikin auto, pärjättäisiin varmaan 1,5 vuotta ja jos myytäisiin kämppäkin ja muutettaisiin johonkin hellahuoneeseen, niin pärjättäisiin 3-5 vuotta.
Kysely taitaa kiinnostaa vain niitä, jotka ovat pelivaraa miettineet. Vai onko suomalaiset oikeasti noin varautuneita?
Omalla käteisellä ehkä vuoden ja sit äidiltä lainaisin niin toisen vuoden. Ja sit täytys muuttaa porukoille ja siellä loppuelämän voisi loisia ja sais varmaan viikkorahaakin, mut järki lähtis.
Kolmen kuukauden tulojen verran on säästettynä. Olen alalla, jolla nytkin on töitä. Jos jotain muutoksia tulisi, kyse olisi siitä, onko töitä enemmän vai vähemmän. En ekana joutuis kajoamaan säästöihin.
Neljä vuotta. Säästötilillä löllii asuntosäästöt kun oli tarkoitus tehdä kaupat nyt alkuvuodesta. Nyt kyllä odotan vielä hetkisen...
Vierailija kirjoitti:
Kolmen kuukauden tulojen verran on säästettynä. Olen alalla, jolla nytkin on töitä. Jos jotain muutoksia tulisi, kyse olisi siitä, onko töitä enemmän vai vähemmän. En ekana joutuis kajoamaan säästöihin.
Pärjäisin siis 1200 eurolla kuussa, se kattaisi välttämättömät menot, olen laskenut näin.
On myös 800 eurolla rahastoja, mutta tuskin haluisin niitä myydä, jos pitäisi myydä tappiolla.
Vuoden päivät pärjättäisiin säästöillä ihan hyvin.