Oletko ollut yhteydessä ihan oikeasti mieleltään sairastuneen henkilön kanssa?
Eli oletko joutunut lähipiirissäsi tapaamaan mielensä tasapainon menettänyttä ihmistä koskaan elämäsi aikana? Millaisia ajatuksia se sinussa herätti?
Kommentit (49)
Mitenkäs ap määrittelee tuon "mielen tasapainon menettämisen"? Masennusta (erittäin yleistä), psykoosia, maniaa?
Aika moni epävakaaksi arvioitu on vain henkisen väkivallan uhri.
Eli perheestä/suhteesta on hoidossa väärä ihminen.
No mitäpä ajatuksia läheisen sairaus herättää. Jos ei ole päihdeongelmaa niin lähinnä huolta. Päihdeongelman kera pelkoa omasta turvallisuudesta.
Mielenterveysongelmat ovat nykypäivänä niin normaali asia kun diabetes... ja tasojakin niin erilaisia. Olen itse epävakaa mutta perheeni on aina ollut hyvä. Minulle sen laukaisi koulukiusaaminen ja voimakas ulkopuolisuuden tunne. Perheeni on aina ollut normaali ja väkivaltaa ei käytetty.
Kaverilla puhkesi lukiossa skitsofrenia
Kyllä se siinä akuuttivaiheessa oli pelottavaa, kun ne hänen ajatukset oli ihan toisesta todellisuudesta, mutta hänelle selvästi totta ja ahdistavia. Lääkitys taas teki toisella tavalla vieraaksi, hitaaksi henkisesti ja fyysisesti.
Pari ihmistä tunnen joilla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Toinen syö lääkkeensä ja ei hänestä huomaa mitään erikoista. Toinen taas ei oikein tykkää maniaa estävistä lääkkeistä, joten niitä jätetään syömättä ja sitten menee kovaa ja korkealta, vierestä katsoen ihan hirvittää, sekä se sekoilun määrä että tieto siitä että kohta kolistaan alas kuin lyijypaino. Lääkkeet syödessään ja vielä hypomaniassa tosi mukava tyyppi, "lennossa" tai masennuskuopassa aika raskasta seuraa.
Todella typerä kysymys. Kaikki meistä tuntevat mieleltään sairastuneita. He eivät ole mitään harvinaisuuksia, joiden kohtaamisessa olisi jotain kummallista.
Kyllä, lähipiirissä ja oppilaissani on tai on ollut skitsofreniikkoja, syvästi masentuneita, päihdepsykoosista kärsiviä, vaikeasti neuroottisia tai foobisia, kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavia, dementian sekoittamia ihmisiä jne.
Heitä kävelee vastaasi jokaisella kauppareissullasi.
Ja mitä ajatuksia nyt inhimillinen kärsimys herättää.
Olen ollut ja saanut kokea sellaisen henkilön oireisiin kuuluvan erikoisen sairaanloisen kohtelun. No, se on kauan sitten mennyttä aikaa elämäni varrelta ja mä olen selvinnyt siitäkin, ja onnekseni saanut säilytettyä oman mielenterveyteni kunnossa. Kiusaajani joutui itse osastohoitoon, ja hyvä niin. Pillerit auttoivat häntä aikansa, kunnes kuolema armahti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ja saanut kokea sellaisen henkilön oireisiin kuuluvan erikoisen sairaanloisen kohtelun. No, se on kauan sitten mennyttä aikaa elämäni varrelta ja mä olen selvinnyt siitäkin, ja onnekseni saanut säilytettyä oman mielenterveyteni kunnossa. Kiusaajani joutui itse osastohoitoon, ja hyvä niin. Pillerit auttoivat häntä aikansa, kunnes kuolema armahti.
Mikä se sellainen loinen on?
Kyllä. Se on hyvin raskasta, hyvin hyvin raskasta. Kun ei ole ammattilainen eikä osaa auttaa, niin on vaara että toisen tuska/epätoivo/mielensairaus tulee omaksi taakaksi. Kun mieli järkkyy, pitää hakea ammattiapua, ja apu pitää ulottaa myös lähimmäisiin jotta tietävät miten voivat auttaa, ilman että omat voimat menevät. Jos omat voimat menevät ei voi auttaa toista.
Mikä on "oikeasti' mieleltään sairastunut?
Enpä tiedä onko niin typerä kysymys sittenkään. Moni tuntee erikoisesti ja ärsyttävästi käyttäytyviä ihmisiä, mutta ei pysähdy miettimään, onko sen käytöksen taustalla joku syy. Monien neurologista tai mielenterveysongelmat ei ole koskaan diagnosoitu.
En. Katkaisen yhteydet itseeni aina kun mieleni sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä onko niin typerä kysymys sittenkään. Moni tuntee erikoisesti ja ärsyttävästi käyttäytyviä ihmisiä, mutta ei pysähdy miettimään, onko sen käytöksen taustalla joku syy. Monien neurologista tai mielenterveysongelmat ei ole koskaan diagnosoitu.
Mielestäni kysymys on typerä, koska se implikoi, että mielisairaudet yms. ovat jotain harvinaista ja eksoottista. Ja myös, että mielisairaat ovat aina seinille kiipiviä sekopäitä.
Minkä kiven alla ap asuu?
Omassa lapsuuden kodissani tutuiksi on tulleet alkoholismi, masennus ja työuupumus. Kerran asuin pahaa kaksisuuntaista sairastavan henkilön naapurissa. Ihan älyttömän hyvä ja mielenkiintoinen tyyppi, mutta maniassa meno oli... jotain uskomatonta.
Eniten tuossa naapurissa huoletti se, kuinka hyväksikäyttäjät ilmestyivät heti paikalle kun hänellä oli vauhti päällä. Tein hänestä useamman huoli-ilmoituksen ja yritin muutenkin jeesiä. Läheiset olivat luovutaneet, koska ei pitänyt itse huolta lääketasapainostaan. Ymmärrän kyllä hänen läheisiäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kysymys on typerä, koska se implikoi, että mielisairaudet yms. ovat jotain harvinaista ja eksoottista. Ja myös, että mielisairaat ovat aina seinille kiipiviä sekopäitä.
Minkä kiven alla ap asuu?
No joo, mutta toisaalta kysymys voi herätellä myös kiven alla asuvia miettimään, ovatko kaikki heidän tuntemansa henkilöt tosiaan terveitä ja tasapainoisia mieleltään. Ja ovatko he edes itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Lapsena asuin kotona. Siellä riitti mielenvikaisia.
Sama!
7/8 kommentoijalle: Itse olet typerä, kun alat selittämään, että kaikki ihmiset ovat olleet tekemisissä läheisen ihmisen kanssa, jonka henkinen terveys sairastuu esim. 2-suuntaiseen mielen sairauteen. Nimittäin melkoisen moni ihminen ei ole, eikä tiedä, kun ei koskaan ole sellaisen ihmisen kanssa ollut läheisessä kontaktissa esim. perheenjäsen tai lähisukulainen. Ap:n kysymys ei liittynytkään yleisesti kadulla tai kauppareissulla vastaan tuleviin vieraisiin erilaisista mielen sairauksista kärsiviin tuntemattomiin ihmisiin. Niitähän toki vastaantulijoissa on, mutta et sinäkään voi sinulle ennestään tuntemattomasta ihmisestä tehdä noin vain päätelmiä, onko henkilöllä mielenterveyssairautta vaiko ei, vaikka olisit nähnyt ja tavannut useitakin tuntemasiasi kyseisiä tapauksia opettajan tehtävässäsi.
Kyllä. Lapsena asuin kotona. Siellä riitti mielenvikaisia.