Itsensä irtisanominen yt-tilanteessa. Mitä eroa tuissa?
Meillä on yt:t, mutta olen päättänyt irtisanoa itseni maanantaina ennen sitä. Menetänkö jotain tukia tai tuleeko pidempi karenssi? Olen määräaikainen ja tiedän, että mahdollinen lomautus kestää luultavasti työsopimukseni loppuun asti ja sen jälkeen lennän pellolle. En vaan kestä enää tätä ahdistusta, joten irtisanon itseni itse maanantaiaamuna. Olen ollut pätkissä 10 vuotta kunta-alalla. Työsopimuksessani lukee, että sopimus voidaan purkaa yhteisellä sopimuksella.
Kommentit (33)
Jos olisin ap, sanoisin esimiehelleni olevani vapaaehtoinen irtisanottava.
Menetät lomakorvauksesi, joka saattaa olla suht isokin summa.
Vierailija kirjoitti:
Lomakorvaus on palkka ansaituista lomapäivistä ei sitä voi menettää jos irtisanoo itsensä, se maksetaan lopputilissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomakorvaus on palkka ansaituista lomapäivistä ei sitä voi menettää jos irtisanoo itsensä, se maksetaan lopputilissä.
Siis jos ei pidä niitä lomiaan sitä ennen pois.
Sama.
En tule saamaan mitään lomakorvauksia, koska määräaikaisille lomat maksetaan aina palkan yhteydessä. Ehkä viimeisessä palkasta tulee parista päivästä korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ensin selvää siitä voitko pitää "lomaa", eli että voiko karenssi olla takautuva vai alkaako se siitä päivästä kun ilmoittaudut työkkäriin. Sinnehän ei ole pakko ilmoittautua, mutta, jos haluat 3 kk jälkeen tukia niin ota selvää että pitääkö sinun ilmoittautua jo nyt.
En tiedä nykytilanteesta, mutta 2009 ainakin karenssi laskettiin taaksekinpäin. Irtisanouduin ja viimeinen työpäivä oli maaliskuun lopussa. Ilmoittauduin kortistoon heinäkuun alussa ja ei tullut karenssia.
Ilmeisesti ainakin TE-keskuksen sivujen mukaan asia olisi näin, että se aika katsotaan työsuhteen päättymisestä, mutta toki samahan se kyllä on sinne työkkäriin ilmoittautua jo valmiiksi, niin onpahan sitten karenssin jälkeen nopeasti lausunnot menossa maksajalle (Kelalle tai kassalle) eikä tarvitse odotella vielä asioiden käsittelyä. Omavastuuaika tulee joka tapauksessa ilmoittautumisen jälkeen, mikä tällä hetkellä on viisi päivää työttömyyden alusta lähtien ja näiltä päiviltä ei makseta etuutta.
Tämä suoraan TE-toimiston sivulta:
Työstä eroaminen
Jos eroat työstä ilman pätevää syytä, korvaukseton määräaika eli karenssi on 90 päivää työsuhteen päättymisestä.
Jos aiheutat omalla moitittavalla menettelyllä työsuhteen päättymisen, karenssi on 60 päivää.
Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, karenssi on 30 päivää.
Mitä tuo oma moitittava menettely on?
Oma moitittava menettely on esim. se, että alat perseilemään oikein kunnolla ja työnantaja irtisanoo.
Taidan sitten repäistä viimeisten aikojeni kunniaksi ja ryhtyä perseilemään. Keksin jotain kivaa tässä viikonlopun aikana.
Onko kenelläkään mitään hyviä ideoita, joilla saa varmasti potkut?
Jos sinut joka tapauksessa lomautetaan, sinun ei enää tarvitse mennä töihin vaan saat tavanomaisen työttömyyskorvauksen. Ja jos lomautuksen jälkeen työsopimuksesi päättyy, niin miksi ihmeessä ottaisit 3 kk:n karenssin?
Saat sinä kaiken aikaa hakea muita töitä, koska olet lomautettuna. Ja ihan samat kurssikomennot sinulle tulisi siinäkin tapauksessa että olisit itse irtisanoutunut. Huomaathan, että karenssi alkaa vasta siitä päivästä kun ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, eli et sinä voi ensin pitää 'omatoimikarenssia ' ja ilmoittautua vasta sitten.
Ei nyt varmaan ole lomautetuille mitään toimenpiteitä tarjolla, kun ei niitä toteuteta edes elämäntapatyöttömille.
Otan mieluummin 3 kk karenssin, koska silloin irtisanoutuminen on oma päätökseni. Irtisanotuksi tuleminen on pahempi tilanne koska työnantaja päättää, että meistä kaikista minä olen paskin työntekijä ja ansaitsen joutua pois. Minusta halutaan eroon. Olen ollut 10 vuotta töissä ja sopimustani ei varmaan jatketa edes tämän koronan jälkeen. Oikeasti olen pitänyt työstäni enkä haluaisi lähteä. En kuitenkaan näe muuta vaihtoehtoa.
En tiedä nykytilanteesta, mutta 2009 ainakin karenssi laskettiin taaksekinpäin. Irtisanouduin ja viimeinen työpäivä oli maaliskuun lopussa. Ilmoittauduin kortistoon heinäkuun alussa ja ei tullut karenssia.