Millä korvata amerikkalaisen reseptin Worcesterkastike?
Kommentit (22)
Löytyy myös täältä Posiolta, eli silmät käteen kaupassa käydessä.
Vierailija kirjoitti:
HP on vähän samaa osastoa.
Ei todellakaan ole. Tosin samalta hyllyltä usein löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se siellä ruuan seassa ihan riittävän samanlaista. Ehkä en Bloody Maryyn laittaisi.
Worcester on englantilainen kastike. Sanoohan sen nimikin.
Ymmärtääkseni sillä tarkoitus tuoda ruokaan happamuutta ja mausteita (ainakin suolaa).
Korvaisin siis jollain, joka tuo happamuutta (etikka, sitruuna) ja mausteilla (suola, pippuri, chili, sokeri). Miettisin, pitäisikö olla soijaa myös.
Sinappi, ketsuppi ja kurkkusalaatti ajaa saman asun suomiversiona.
Worcester-kastikkeen ainesosa on tamarindi, jonka makua on vaikea kuvailla tai jäljittää. Jos syö paketillisen tamarindeja, sen maun muistaa aina.
Risteytä kuivattu luumu ja sitruuna, eivaan, jos ei ole sitä, tee jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hpn yksi valmistusaine on worcesterkastike . Tämän voit lukea kyseisestä pullosta. Itse ostin worcesterkastiketta viimeksi (itseasiassa viime maanantaina) tuppukylän k-marketista. Taitaapa löytyä myös Lidlistä.
Sopii lihapullataikinaan. Löytyy joka marketista ja on tosiaan kyllä englantilainen soosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oo
Vierailija kirjoitti:
Hpn yksi valmistusaine on worcesterkastike . Tämän voit lukea kyseisestä pullosta. Itse ostin worcesterkastiketta viimeksi (itseasiassa viime maanantaina) tuppukylän k-marketista. Taitaapa löytyä myös Lidlistä.
Mutta myös monia muitakin ja koostumuskin on eri.
Worcesterissa ei ole tamarindeja vaan tamaria joka on japanilainen soijakastike. Itse korvaisin japanilaisella soijakastikkeella johon lisätty siirappia _noin neljäsosa soijasta_ valkoviinietikalla _samoin noin 1/4_ ja jauhettua rosepippuria tai maustepippuria.
Mämmi on hyvä kotimainen korvike.
Gourmetkokki kirjoitti:
Worcesterissa ei ole tamarindeja vaan tamaria joka on japanilainen soijakastike. Itse korvaisin japanilaisella soijakastikkeella johon lisätty siirappia _noin neljäsosa soijasta_ valkoviinietikalla _samoin noin 1/4_ ja jauhettua rosepippuria tai maustepippuria.
Worcester kastikkeessa nimenomaan on tamarindia (Tamarind Extract), ei siis japanilaista soijaa.
Mitä ihmettä täällä höpötetään japanilaisista soijakastikkeista? Worchester -kastikkeen pääraaka--aineita on nimenomaan tamarindimehu ja ANJOVIS (kala), lisäksi mausteita ja sokereita, sekä mallasta. Kypsytetään tynnyreissä 3 vuotta ennen lasipulloon pakkaamista.
Mihin kaikkeen sitä voisi laittaa? Joihinkin pataruokiin olen laittanut, mutta kovin hitaasti pullo tuntuu hupenevan.
Worcesterkastike löytyy ainaskin täältä stadista joka kaupasta useita merkkejä. Tuu hakeen täältä! Ai niin, et pääse! No harmi!