Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sopivaa käyttää lasta leikkimässä eri taloyhtiöiden leikkipaikoilla? Ei liity nyt koronaan, vaan kautta aikojen.

Vierailija
28.03.2020 |

Tuttavani tekee näin, mutta en ehkä itse kehtaisi.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt halutaan olla pikkutarkkoja, niin minulla ei ole lapsia, enkä käytä taloyhtiön piha-aluetta itse, mutta silti maksan sen ylläpidosta samalla tavalla kuin lapsiperheetkin. Miten tämä on reilua, että joudun kustantamaan itselleni hyödytöntä aluetta? Ehkäpä minun osuuteni kattaa sitten niiden muualla asuvien lasten leikkimisen pihalla.

Meidän yhtiössä tästä on ihan aiheestakin riitaa kun piharempassa hallitus "pikkuisen" salaa poikkesi suunnitelmista ja ennen ihanaan olopihaan ei jätetty muuta kuin lasten leikkipaikat joihin panostettiin sitten paljon... Yllättäin puheenjohtajalla itsellään on leikki-ikäisiä. Ei suostuta hommaamaan edes yhtä penkkiä jolla lapsettomat voisi istua. Kuulemma voi tulla sinne hiekkalaatikolle istumaan ja juttelemaan. Ei kuunnella kun sanotaan että kun on omat lapset saanut maailmalle, ei huvita tulla sinne hiekkiksen reunalle istumaan enää. Sitä paitsi tulee vähän friikki olo mennä siihen hiekkiksen viereen istumaan ilman omia lapsia, jos toisten tenavat on leikkimässä etenkin, kun penkit on sijoitettu hiekkiksen "katsomoksi".

Vierailija
62/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt halutaan olla pikkutarkkoja, niin minulla ei ole lapsia, enkä käytä taloyhtiön piha-aluetta itse, mutta silti maksan sen ylläpidosta samalla tavalla kuin lapsiperheetkin. Miten tämä on reilua, että joudun kustantamaan itselleni hyödytöntä aluetta? Ehkäpä minun osuuteni kattaa sitten niiden muualla asuvien lasten leikkimisen pihalla.

Miten ajattelit toimia taloyhtiön saunan ja pyykkituvan suhteen, kun et niitä käytä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä jännä. Meidän pihalle kyllä tulee toisesta pihasta vanhempia ja lapsia, mutta kun meiltä menee sinne lapsia, niin aletaan huutelemaan parvekkeelta että ei saa tulla ja on yksityispiha.

Kuitenkin siitä talosta lappaa porukkaa ja tulevat oikein ottamaan aurinkoa.

Toistaiseksi ollaan vain otettu asia niin että ei edes olevinaan kuulla huutoja ja valittavia ihmisiä.

Leikkikää kuuroa niin nämä mt-ongelmaiset kyllästyvät huuteluun.

Vierailija
64/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä. Valittajat voi kyssaa itsensä

Vierailija
65/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössäkin on nykyään vain hiekkalaatikko. Kyllähän talon ainoa lapsiperhe sitä purnasi, mutta perusteluna oli, että alle kilometrin päässä on useita leikkipuistoja ja leikkivälineet houkuttelevat naapureita. Nyt tosin on myös aita, niin niitä käy vähemmän. Laki ei kiellä, mutta se on hyvien tapojen vastaista. 

Tästä on silloin tällöin juttua, tässä ote täältä: https://www.kaksplus.fi/lifestyle/vapaa-aika/kerrostalojen-leikkipaikat…

Jos taloyhtiö on päättänyt, että ulkopuoliset lapset eivät ole leikkipaikalle tervetulleita, tulee siitä olla selkeä merkki: aita tai kyltti, jotta pihalle tulija huomaa asian.

Vierailija
66/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muutat taloyhtiöön, joudut maksamaan myös niistä ominaisuuksista, mitä et käytä. Tässä taloyhtiössä on ilmainen pyykkitupa, mutta emmem tarvitse sitä. Silti ei ole tullut mieleen purnata siitä. Eikä meilläkään, joilla on aikuiset lapset, ole mitään tarvetta leikkipaikoille. Monella on jotain, mitä ei tarvitse, mutta muut tarvisevat. Ainahan voi tehdä niin, että kaikki on koodilukon takana sitä takapihaa myöten ja lukon koodin saa, jos maksaa siitä. 

Vierailija
67/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tähän joku sääntö?

Joo, sellainen et pihat ovat jonkun omia. Mun mummolan pihakeinuunkaan ei tulla siitä viereiseltä levähdyspaikalta kiikkumaan.

Vierailija
68/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muutat taloyhtiöön, joudut maksamaan myös niistä ominaisuuksista, mitä et käytä. Tässä taloyhtiössä on ilmainen pyykkitupa, mutta emmem tarvitse sitä. Silti ei ole tullut mieleen purnata siitä. Eikä meilläkään, joilla on aikuiset lapset, ole mitään tarvetta leikkipaikoille. Monella on jotain, mitä ei tarvitse, mutta muut tarvisevat. Ainahan voi tehdä niin, että kaikki on koodilukon takana sitä takapihaa myöten ja lukon koodin saa, jos maksaa siitä. 

Sinulta ja muilta tähän kommenttiin tarttuneilta on tainnut mennä sen pointti ohi. Ei minua todellisuudessa kiinnosta että maksan jostain mitä en itse käytä, tiesin kyllä asunnon ostaessani mihin sitoudun. Minusta vain on typerää nillittää siitä ketä siellä hiekkalaatikolla leikkii sen takia että näiden lasten vanhemmat eivät osallistu pihan ylläpitämisen kustannuksiin. Minä osallistun, joten minun osuuteni kattakoot ne pari ylimääräistä tenavaa jotka pihalla pyörivät. Muutama ylimääräinen mukula ei aiheuta sen enempää häiriötä ja vahinkoa kuin ne oman pihan penskat kavereineen. Antaa lasten leikkiä, sitä varten se piha on olemassa.

Ja jos nyt jonkun lapselle vahinko käy leikkiessä ja vanhemmat ovat vaatimassa taloyhtiötä vastuuseen, niin menkööt itseensä. Jokainen on omistaan vastuussa, jos päästät lapset valvomatta ulos niin et voi odottaa että joku toinen on heitä koko ajan vahtimassa.

Vierailija
69/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläköön sosialismi!

Vierailija
70/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkisitko jonkun toisen omistaman omakotitalon pihan läpi? Käyttäisitkö jonkun toisen omistaman omakotitalon hiekkalaatikkoa, jos et tunne omistajaa? Et. Et myöskään silloin kulje taloyhtiön pihan läpi tai käytä sen leikkialueita.

Vierailija
71/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidatuille pihoille ei ulkopuoliset saa mennä, eikä aitaamattomillekaan meno ainakaan hyvien tapojen mukaista ole.

Vierailija
72/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulkisitko jonkun toisen omistaman omakotitalon pihan läpi? Käyttäisitkö jonkun toisen omistaman omakotitalon hiekkalaatikkoa, jos et tunne omistajaa? Et. Et myöskään silloin kulje taloyhtiön pihan läpi tai käytä sen leikkialueita.

Itse näen omakotitalon ja kerrostalon eri asioina. Kerrostalossa piha on jaettava naapurien kanssa, joten se ei ole kenenkään yksityistä omaisuutta, siksi minusta on ok että siellä käy ulkopuolisiakin koska yksityisyyttä siellä ei ole kuitenkaan. Omakotitalossa taas yksittäinen ihminen/perhe maksaa juuri siitä luksuksesta että saa oikeasti oman yksityisen talon ja pihan, sinne ei ole ulkopuolisilla asiaa.

Vierailija
73/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Ethän mene varaamaan itsellesi pesutupaa tai saunavuoroakaan talosta, jossa et itse asu. Vaikka ovi olisi auki eikä "yksityisalue"-kylttiä näkyvillä. Ei kyse ole siitä, että tila juuri sinun käytöstäsi loppuun kuluisi, mutta se nyt vain on omistajien ja asukkaiden käyttöön rajattu tila ja hyödyke. Naapuruston omaan, yksityiseen käyttöön.

Toisten pihoihin mennään leikkimään ainoastaan kutsuttuna. Tämä oli ihan selvää Helsingissä jo 80-luvulla (vaikka toki lapset aina hieman rajoja koettelevat). Ystävällisesti voi asiasta huomauttaa ja leikkijät siirtyä kaupungin puistoon tai omille pihoilleen.

Vierailija
74/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näen omakotitalon ja kerrostalon eri asioina. Kerrostalossa piha on jaettava naapurien kanssa, joten se ei ole kenenkään yksityistä omaisuutta, siksi minusta on ok että siellä käy ulkopuolisiakin koska yksityisyyttä siellä ei ole kuitenkaan. Omakotitalossa taas yksittäinen ihminen/perhe maksaa juuri siitä luksuksesta että saa oikeasti oman yksityisen talon ja pihan, sinne ei ole ulkopuolisilla asiaa.

Ihan samalla tavalla kerrostaloasujakin maksaa siitä, että saa oman pihan ja oman talon tilat asukkaiden yksityiseen käyttöön. Ei sinnekään ole ulkopuolisella mitää asiaa, ellei ole asukkaan kanssa ja kutsuttuna. Ei todellakaan ole ok käydä ulkopuolisena,  tämä kannattaa nyt oppia jos oli uusi asia.

Vierailija
75/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kerrostalon pihassa voi käydä ihan hyvin muutkin leikkimässä, ei ne pienet lapset sitä leikkipaikkaa tuhoa. Koululaisia meidän pihassa ei juurikaan ede näy.  Asutaan Helsingissä pienessä lähiössä ja kyllä täällä ihan yleisesti käydään toisten pihoilla leikkimässä. Lapsiperheet tuntevat toisensa ja tokihan siinä usein on juuri sen leikkipaikan talostakin lapsia mutat ei aina. En ole koskaan kuullut kenenkään valittavan asiasta. Vuosia sitten lapsettomana en tosiaan edes ajatellut asiaa, enkä myöskään tunnistanut lapsista ketkä kuuluvat samaan taloyhtiöön.

Vierailija
76/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannoin koko pascan.

Kyllä teille kommareille saa sopia ihan hyvin että käymme kenen pihalla tahansa leikkimässä.

Pankaa aita pystyyn jos ei kelpaa.

Vierailija
77/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla logiikalla paritalon piha on yhteistä aluetta kaikille alueella asuville.

Vierailija
78/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiössäkin on nykyään vain hiekkalaatikko. Kyllähän talon ainoa lapsiperhe sitä purnasi, mutta perusteluna oli, että alle kilometrin päässä on useita leikkipuistoja ja leikkivälineet houkuttelevat naapureita. Nyt tosin on myös aita, niin niitä käy vähemmän. Laki ei kiellä, mutta se on hyvien tapojen vastaista. 

Tästä on silloin tällöin juttua, tässä ote täältä: https://www.kaksplus.fi/lifestyle/vapaa-aika/kerrostalojen-leikkipaikat…

Jos taloyhtiö on päättänyt, että ulkopuoliset lapset eivät ole leikkipaikalle tervetulleita, tulee siitä olla selkeä merkki: aita tai kyltti, jotta pihalle tulija huomaa asian.

Tuo on yhden ainoan lakimiehen mielipide. Vastaavasti minä voisin haastattelussa todeta, että kerrostalon pihassa voi ihan hyvin jättää autonsa jonkun toisen autopaikalle, koska ei ole olemassa mitään ehdotonta oikeutta kyseiseen maalänttiin. Pelkkä sopimus taloyhtiön kanssa on vain sopimus ja jos haluaa, että autopaikkaanei muut käytä, niin se pitää aidata ja merkein kertoa, että tähän ajaminen on kielletty.

Vierailija
79/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla logiikalla paritalon piha on yhteistä aluetta kaikille alueella asuville.

Kyllä. Paitsi sinulle, juustopää.

Vierailija
80/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaali ihminen ymmärtää milloin ollaan liian lähellä toisen asuntoa ja ikkunoita. Jos eri kerrostaloyhtiöiden lapset leikkivät keskenään kaikilla pihoilla se on tietenkin eri juttu kuin jonkun mennä heilumaan sun rivaris pihalle metrin päähän olkkarista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän