Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sopivaa käyttää lasta leikkimässä eri taloyhtiöiden leikkipaikoilla? Ei liity nyt koronaan, vaan kautta aikojen.

Vierailija
28.03.2020 |

Tuttavani tekee näin, mutta en ehkä itse kehtaisi.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiellettyä. Sitäpaitsi harva kaikkia naapureitaan edes tuntee.

Huh...ei voi olla todellista.

Vierailija
22/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuon takia meidän taloyhtiössä purettiin koko leikkipaikka taloyhtiön pihasta, kun asukkaat eivät työpäivän jälkeen jaksaneet siivota näiden kotiäitien lasten jälkiä.

Siellä oli pillimehutölkit, purkat ja hiekkalelut pitkin pihoja tai tuuli kanteli niitä pitkin pihaa.

Voi hellanlettas 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon tarkoitukseen ovat kunnan leikkikentät.

Vierailija
24/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin ristiriitaista infoa löytyy netistä. Tähän ei ilmeisesti lakipykälää ole mikä kieltäisi moisen?

Miten olisi ihan peruskäytöstavat? Sen leikkipaikan ovat maksaneet taloyhtiön asukkaat itse yhtiövastikkeissaan tai vuokrissaan.

Vierailija
25/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi aiheen, mutta muistan kun mummoni asui rivitalossa ja kun olin hänen luona kylässä, niin hänen naapurit häätivät minut pois heidän pihan leikkupaikalta. Talossa ei edes asunut muita lapsia ja leikin ihan hiljaa puhumatta mitään, keinuin vain.

Ja siis naapurit kyllä tiesivät minut ja tiesivät minun olevan mummoni lapsenlapsi ja kylässä mummoni luona.

Mietin vain, että mikähän tuossakin oli ideana. Lapsena ajattelin että he inhosivat minua jotenkin erityisesti.

Mutta mitä itse ketjuun tulee, niin tietenkään ei voi mennä kenen tahansa pihalle leikkimään. Eri asia, jos joku talon asukas on kutsunut lapset omien lasten kanssa pihalle leikkimään tms.

Vierailija
26/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytkö sinä myös grillaamassa naapurin omakotitalojen pihassa tai menet ottamaan auringoa toisten terassille. Syksyllä käyt tietenkin hakemassa naapurin omppupuusta omput piirakkaan.

Tässä ei ole kyse yksityispihoista.

Vierailija
27/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikään nyt taloyhtiö se kuitenkin pitää niistä huolta ja vastaa kustannkusista.

Ootteko idiootteja...

Sama se on monen muunkin asian kanssa. Metsänkin omistaa joku ja pitää siitä huolta, mutta kaikki siellä saa kulkea.

Metsässä kulkemista säätelee jokamiehenoikeus. Jokamiehenoikeus ei ulotu pihamaahan, jota leikkipaikat ovat.

Se oli vain esimerkki. Jos oikein kovasti mietit saatat keksiä muitakin asioita joita ihmiset voivat yhdessä käyttää.

Vierailija
28/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön piha on yksityisaluetta, jota saavat käyttää talon asukkaat ja heidän vieraansa, hehän ylläpitävät ja kustantavat sen. Aidattomuus ei tee siitä vapaata riistaa.

Minua ei kuitenkaan haittaa jos lapset siellä leikkivät, kunhan aikuiset ovat siivosti. Eli pitävät huolen että siellä käyttäydytään kunnolla ja jäljet siivotaan.

Tässäkin asiassa pätee kasvattajan vastuu. Mitä enemmän itse perseilet, sitä ikävämmin lapsiisi suhtaudutaan.

Sama kuin esim koirissa.

Minulla ei koiriakaan vastaa mitään ole, mutta kun ulkoiluttajat eivät kerää niitä passkoja niin siitä syystä suhtaudun koiriin taloyhtiön liepeillä vihamielisesti.

Vierailija
29/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohi aiheen, mutta muistan kun mummoni asui rivitalossa ja kun olin hänen luona kylässä, niin hänen naapurit häätivät minut pois heidän pihan leikkupaikalta. Talossa ei edes asunut muita lapsia ja leikin ihan hiljaa puhumatta mitään, keinuin vain.

Ja siis naapurit kyllä tiesivät minut ja tiesivät minun olevan mummoni lapsenlapsi ja kylässä mummoni luona.

Mietin vain, että mikähän tuossakin oli ideana. Lapsena ajattelin että he inhosivat minua jotenkin erityisesti.

Mutta mitä itse ketjuun tulee, niin tietenkään ei voi mennä kenen tahansa pihalle leikkimään. Eri asia, jos joku talon asukas on kutsunut lapset omien lasten kanssa pihalle leikkimään tms.

Kun olin lapsi 80 luvun lopussa, kävin joskus mummoni luona kerrostalossa.

Nurmikolle ei saanut astua. Ainoastaan asfalttia pitkin sai kävellä. Pihalla ei saanut olla maleksimassa, ainoastaan taloon tai sieltä pois sai kävellä. Muunlainen hengaaminen oli kielletty. Pysähtyä ei saanut. Leikkiä sai ainoastaan hiekkalaatikossa tai olla keinussa. Hiljaa piti olla, puhua piti kuiskaten. Ei missään nimessä oleskelua keinuja ympäröivällä nurmikolla. Virheellisestä toiminnasta tuli välittömät huudot talon iäkkäältä valvontaosastolta.

Vierailija
30/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me leikittiin pienenä kaikki kaikkien lähitalojen pihoilla, enimmäkseen omalla pihalla, mutta usein se kokoontuminen nyt vaan sattui erityisesti jollekin pihalle ilman mitään suunnitelmaa. Ei jätetty jälkeemme mitään roskia tai pillimehuja, joku pesismaila saattoi joskus jäädä.

Nykyinen aikuiset hyysää kakaroitaan ja kyttää toisiaan ikkunoista on ihan pelleä. Joo, maailma on muuttunut.

Vierailija
31/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pokkaa. Kyllä meidän taloyhtiössä tiedetään asukkaat lapsineen tosi hyvin.

Vierailija
32/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi ymmärtää mitä se ketään haittaa jos kerrostalon tai rivitalon leikkipaikalla leikkii vieraita lapsia, eikö ihmisillä ole mitään omaa elämää johon keskittyä pihamaan kyttäämisen sijaan? Minun puolestani voi vaikka koko kaupungin pennut leikkiä tuossa hiekkalaatikolla, hyvä vaan että ovat ulkona, eikä se ole minulta mitenkään pois. Siivosti pitää tietysti olla, jos paikkoja aletaan tahallaan hajottamaan niin se on tietysti eri asia.

Vierailija
33/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa käyttää tietysti, mikäli ei ole aidattu ja yksityisaluetta. 

Tässä meidän naapurustossa alle 1km välein useita leikkipuistoja. Miksi niissä ei saisi käydä? o.O

Vierailija
34/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä meidän naapurustossa alle 1km välein useita leikkipuistoja. Miksi niissä ei saisi käydä? o.O

Ja lisätäkseni vielä, varsinkin kun on käytöstavat kunnossa, ei roskaamista, huutamista jne. 

Istutaan hiekkalaatikolla, sankoa ja lapiota ihmettelemässä (2 vuotiaan kanssa) :D

Vierailija
35/82 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiö on vastuussa jos leikkipaikalla sattuu laitteissa, esim keinussa onnettomuus, vaikka leikkivä lapsi ei olisikaan taloyhtiön asukas. Joku hiekkalaatikko on tässä suhteessa aika harmiton ja turvallinen.

Vierailija
36/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiö on vastuussa jos leikkipaikalla sattuu laitteissa, esim keinussa onnettomuus, vaikka leikkivä lapsi ei olisikaan taloyhtiön asukas. Joku hiekkalaatikko on tässä suhteessa aika harmiton ja turvallinen.

Onko todella näin? Ihan älytöntä, omassa lapsuudessani jos lapsi tippui kiipeilytelineestä niin ei siinä syntipukkeja etsitty, se oli vain onnettomuus ja osa elämää. Jokainen oli vastuussa omasta lapsestaan.

Vierailija
37/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön piha ei ole yleinen leikkipuisto. Se on yksityisalue, vaikka ei olisi aidattu.

Vierailija
38/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön piha on osakkeenomistajien yksityisaluetta. Se ei ole vähääkään julkista, oli aita tai ei. Miten vääristynyt voi olla ihmisten oikeudentaju jos heidän mielestään on okei mennä toisen pihalle viettämään aikaa ja hyödyntämään heidän pihavälineitään? Tuskin osallistuvat pihatalkoisiin ja korjauksiin kumminkaan.

Onhan se selvää että poliisilla on parempaakin tekemistä kuin jahdata mokomia törkimyksiä. Mutta hyvä olisi tällaisille antaa selkeäsanaista palautetta.

Emme elä sosialismissa vaikka jotkut harhoissaan sellaista kuvittelevat.

Vierailija
39/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä väännetään joka vuosi kevään tullen.

Jos taloyhtiön piha ei ole aidattu ja merkattu yksityialueeksi, saa pihalla leikkiä vapaasti kuka tahansa. Et siis esim. voi soittaa poliisia häätämään ketään sieltä pois, jos nätisti leikkii. Siitä kyllä voi soittaa poliisin, jos itse alat jotakuta siellä pihallasi ahdistella tai uhkailla.

Itse en käy lasten kanssa muiden pihoilla. Minua ei kyllä haittaa jos joku ulkopuolinen leikkii meidän taloyhtiön pihalla. Kerran kun esikoinen oli 1v keinutin häntä hetken naapuriyhtiön vauvakeinussa, jolloin joku mummo alkoi huudella minulle kiukkuisesti parvekkeelta. Nauratti, jokainen voisi vähän laittaa asioita perspektiiviin. Jos iso lauma lapsia hyökkää pihalle iltamyöhään huutamaan ja hajoittamaan paikkoja, niin tottakai sellaiseen puuttuminen on ihan ymmärrettävää.

Tiesithän, että tämä ei ole totta. Tuo "taloyhtiön piha on kaikkien" -mantran aloitti aikoinaan ympäristöministeriön edustaja ja se on jäänyt elämään omana totuutetaan. Tosiasiassa kerrostalon (taloyhtiön) pihan on samalla tavalla yksityisaluetta kuin mikä tahansa muukin piha.

Vierailija
40/82 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihassa kävi viime syksynä pari äitiä leikittämässä lapsiaan, kun tässä taloyhtiössä "lapsille on niin paljon kivaa tekemistä". Naapurin mummo meni siihen kännykällä kuvaamaan ja kun äidit sanoivat, että ei saa kuvata, niin mummo vastasi, että toki saa, tämähän on yhteistä aluetta ja hän kuvaa juuri niin paljon kuin haluaa. Äidit väitti, että ehei, tämä on yksityisalue, piha. Mummo vastasi, että teille tämä tuntuu olevan yhteinen, koska ette asu tässä taloyhtiössä, joten kuvaan juuri niin paljon kuin haluan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi