Facebookissa syytellään jo vanhempia jotka ulkoilevat lastensa kanssa
Meidän paikkakunnan face-ryhmässä syyllistetään jo perheitä siitä, että ulkoilevat lasten kanssa. Moni on vastannut, että käyvät ulkona, mutta välttävät muita ihmisiä eivätkä mene leikkipuistoon jos siellä on jo joku muu.
Silti moni on sitä mieltä että ulkoilu on riski myös. Tosi kiva meille, jotka asumme kerrostalossa taajamassa 😔 Parvekkeellako tässä pitäisi ulkoilla 4-vuotiaan kanssa, vaikka minkäänlaista ulkonaliikkumiskieltoa ei Suomessa vieläKÄÄN ole?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen törmännyt samaan. Se on vielä jotenkin perusteltua, että kritisoidaan leikkipuistossa käymistä. Siellä kun taudit voi levitä. Mutta jotkut on ihan vakavissaan ottaneet sen kannan, että lasten kanssa ei saisi mennä ulos laisinkaan. Edes kävelylle tai metsään.
Itse aion mennä niin pitkään, kun se on sallittua. Ollaan muuten otettu lapset pois hoidosta ja koulusta, tehdään etätöitä ja jätettiin kaikki kodin ulkopuolella liikkuminen minimiin jo viikkoja sitten. Mutta jos ADHD-lasten kanssa ei saisi lähteä uloskaan, alkaa jo tulla ruumiita.
Kiva kun viet sen pikkuräkänenän köhimään ja levittämään koronaa joka paikkaan. Tiesithän että kuka tahansa voi olla viruksen kantaja vaikka olisi täysin oireeton?
Mihin se tarttuu esim. metsässä jos ei ole edes näköyhteyttä kehenkään?
Virus selviää pinnoilla ja hengitysilmassa ainakin sen kolme päivää.
No ei kannata nuoleskella sitä jalkakäytävää tai metsässä polun varrella olevia puita.
Olen minäkin ihmetellyt, kun pihan leikkipuistossa on joka päivä jopa 15 ihmistä kerralla. Ihan kuin taudit ei siellä leviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn hoitolasten kanssa lähileikkipuistossa. Ihan sama onko siellä joku. Arki ja työnteko kuitenkin jatkuvat osalla täysin normaalisti.
Oletpa huono hoitaja kun et kykene huomioimaan poikkeustilan viranomaisohjeistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin ihmetellyt, kun pihan leikkipuistossa on joka päivä jopa 15 ihmistä kerralla. Ihan kuin taudit ei siellä leviäisi.
Leppävaaran skeitti- ja Angry Birds puistossa se vasta kuhina käykin.
Ulkoilla saa ja pitääkin, mutta isoja porukoita pitää välttää ja turvaväli pitää. Lisäksi jos on oireita, on pysyttävä kotona. Aika simppeliä.
Kukaan ei varmaan enää ihmettele 40-luvun tapahtumia ja moralisoi sen ajan ihmisiä, kun suomalaiset ovat jo viikon poikkeusolojen jälkeen valmiita lähettämään vanhuksia tai itselleen sopivia ihmisryhmiä muiden vuoksi hautaan ja syyttelevät toisiaan ristiin kuka mistäkin.
Kyllä vihervasemmiston aikainen Suomi on mahtava paikka. Alle vuodessa koko maa aivan sekaisin kokemattomuuden ja tyhmyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei saisi liikkua yleisillä paikoilla niin sitten kun välttelet niitä niin valittavat ns maanomistajat kun tullaan meidän maille vaikka ei olisi pihaan tunkemassakaan. Missäköhän tässä tiheäänasutussa maassa saa nykyään liikkua ylipäätään?
Maanomistajalle voi muistuttaa jokamiehenoikeuksista. Metsässä saa liikkua ja pelloillakin, jos ei siellä vielä kasva mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei saisi liikkua yleisillä paikoilla niin sitten kun välttelet niitä niin valittavat ns maanomistajat kun tullaan meidän maille vaikka ei olisi pihaan tunkemassakaan. Missäköhän tässä tiheäänasutussa maassa saa nykyään liikkua ylipäätään?
Sulleko on tultu sanomaan? Ei kyllä pitäis. Viimeisin ohje minkä minä olen nähnyt on, että ulkoilla saa, kunhan välttää kontakteja. Ei ole määritelty missä ulkoilee. Ihan samaan tapaan ne jokamiehenoikeudet on voimassa kuin ennenkin, eli toisten mailla saa liikkua kunhan siellä ei tuhoa mitään, ei tunge kotirauhan piiriin, tai tallo peltoja. Muistathan ettei myöskään autolla ole sopivaa tukkia väyliä ja on myös yksityisteitä joille ei ole asiaa ajella. Toisten pihatiet ei ole parkkipaikkoja, eikä takapihat lenkkipolkuja. Ihmetyttää miten maanomistaja on sinut voinut tavata, jos olet meidän normaaleja lakeja noudattanut. Melkoinen tuuri sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulleko on tultu sanomaan? Ei kyllä pitäis. Viimeisin ohje minkä minä olen nähnyt on, että ulkoilla saa, kunhan välttää kontakteja. Ei ole määritelty missä ulkoilee. Ihan samaan tapaan ne jokamiehenoikeudet on voimassa kuin ennenkin, eli toisten mailla saa liikkua kunhan siellä ei tuhoa mitään, ei tunge kotirauhan piiriin, tai tallo peltoja. Muistathan ettei myöskään autolla ole sopivaa tukkia väyliä ja on myös yksityisteitä joille ei ole asiaa ajella. Toisten pihatiet ei ole parkkipaikkoja, eikä takapihat lenkkipolkuja. Ihmetyttää miten maanomistaja on sinut voinut tavata, jos olet meidän normaaleja lakeja noudattanut. Melkoinen tuuri sanoisin.
Olikin kyse Facebookista missä näistä valittavat. Henkilökohtainen reviirintarve ei aina korreloi jokamiehenoikeuksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen törmännyt samaan. Se on vielä jotenkin perusteltua, että kritisoidaan leikkipuistossa käymistä. Siellä kun taudit voi levitä. Mutta jotkut on ihan vakavissaan ottaneet sen kannan, että lasten kanssa ei saisi mennä ulos laisinkaan. Edes kävelylle tai metsään.
Itse aion mennä niin pitkään, kun se on sallittua. Ollaan muuten otettu lapset pois hoidosta ja koulusta, tehdään etätöitä ja jätettiin kaikki kodin ulkopuolella liikkuminen minimiin jo viikkoja sitten. Mutta jos ADHD-lasten kanssa ei saisi lähteä uloskaan, alkaa jo tulla ruumiita.
Kiva kun viet sen pikkuräkänenän köhimään ja levittämään koronaa joka paikkaan. Tiesithän että kuka tahansa voi olla viruksen kantaja vaikka olisi täysin oireeton?
Mihin se tarttuu esim. metsässä jos ei ole edes näköyhteyttä kehenkään?
Ymmärrätkö että talojen ilmanvaihtojärjestelmätkin vie hengitysilman ulos? Virukset ei muutenkaan ulkoilmassa kauan pärjää. Ja vaikka nuolisi puunrunkoa, niin osuuko joku nuolemaan samaa kohtaa hetken päästä?
Vierailija kirjoitti:
Niin, aika ristiriidaista, että yli 70v mummelit ja papat senkus sauvakävelevät siellä täällä ja ruokakaupat ovat täynnä hamstraajia, mutta mä en sitten saisi kävellä rattailla lapseni kanssa kodin läheisillä kaduilla.
Mielestäni sekä sinun kävelysi lastesi kanssa, että yli 70-kymppisten sauvakävelyt ovat hyviä ja terveellisiä. Jatka vaan! Nyt on vaan sellainen tilanne, että teetpä mitä tahansa tai jätät tekemättä, niin saat kuraa päällesi.Ikävää, että tämä tautitilanne on tuonut niin paljon ilkeyttä ja vihaa ihmisten välille.Ei tarvitse kuin avata joku keskustelu niin näkee kuinka ilkeät sanat lentävät. ps.kerron jo valmiiksi, että luen näitä palstoja todella vähän.Totta kai voi olla kokonaan lukemattakin mutta eiväthän ne ihmisten ajatukset siitä katoa.
Ulkoilu on ihan jees ja kyllä pk-seudultakin pitäisi löytyä rauhallisia paikkoja ulkoiluun. Mutta sitä en ymmärrä, että taloyhtiöni sisäpihan leikkipaikoilla on jatkuvasti iso kasa eri ikäisiä lapsia. Isommat ovat siellä keskenään ja pienemmät niin, että vanhemmat seisoskelee leikkipaikkojen vieressä kännykät kädessä. Tuollaista ulkoilua kyllä kritisoin.
Totta kai ulkoillaan lasten kanssa. Meidän lapset ovat kaikki siinä iässä että normaalisti ulkoisivat yksinään, mutta nyt mennään mukaan juurikin varmistamaan että turvavälit pidetään eikä rynnätä naapurin lapsen kanssa leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikin kyse Facebookista missä näistä valittavat. Henkilökohtainen reviirintarve ei aina korreloi jokamiehenoikeuksien kanssa.
Siis fabossa kerroit että ulkoilet tietyllä alueella ja maanomistaja kielsi? En nyt ymmärrä tätä kyllä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Jokamiehenoikeudella saa kulkea luonnossa (ei pihapiireissä, hoidetuissa ympäristöissä kuten puutarhoissa tai pelloilla). Ja siis mistä lähtien Suomi on ollut tiheään asuttu maa?
Vierailija kirjoitti:
Mutun hänessä aistin.
Tietenkin saa ulkoilla. Sitä en ymmärrä, että tuttuni lapsi oli ulkoilemassa jonkun kerhon kanssa?? Koska hän ei kuulemma suostu ulkoilemaan ilman kavereita. Vanhemmat tai yksi tuttu kaveri ei ilmeisesti leikkiseuraksi sitten kelpaa, ei kyllä ihme kun vanhempiaan ei leikkiminen tunnu kiinnostavan tippaakaan vaan kännykkä on tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta köhivä ja räkäinen taapero ei ole oireeton. Kyllä mä pidän tuolla tavoin oireilevan lapsen kotona etenkin tällaisena aikana. Mitä nämä sauvakävelijät ja urheilijat sitten ovat, kun kerran oireettomatkin levittävät tautia? Miksi lapset on otettu tässä silmätikuksi?
Justiinsa täällä oli juttua kuinka joku äiti toi sairaan näkyvästi sairaan lapsensa päiväkotiin. Eikä edes ollut kriittisillä aloilla työskentelevä vaan joku perus toimistotäti. Kyllä naiset on niin itsekkäitä ettei ole todellista. Ollaan valmiita kuolemantuottamukseen jos ei tartte OMAA lastaan hoitaa.
t. mies
Kyllä me ulkoillaan ihan normaalisti jatkossakin ja käydään kaupassa silloin kun tarvii. Hysteerikot pysykööt kotonaan.