Ärsyttävin murresana?
Kommentit (1115)
Minua ärsytti nuorena kainuulaisten tapa aloittaa lause "ka", esim. "ka empä tiiä". Nykyään vain naurattaa.
Turun murre, ihan sama mitä sanoo. Kuulostavat vajakeilta.
Ex-poikakaveri savosta sanoi joskus lauseen: justtaan valiolaista ranttuu. Mitähän hittoa tuo mahtaa tarkoittaa???
Vierailija kirjoitti:
Savolaisten käyttämä "miä" = minä on aivan uskomattoman ärsyttävää.
Savolaiset ovat kyllä muutenkin top-3 listalla suomen raivostuttavimmista kansasta./läänistä.
Miä sanaa käytetään etelärannikolla kaakonkulmassa kuten Kotkassa. Mie sanaksi se muuttuu kun mennään Kouvolaan ja siitä ylöspäin.
tehdä jotain VEIHELLÄ vuonna 2022
No tokkopa tuo mittee haittonnee jos jok wödi käyp vähän daijuun. Ei muuta ku ettepäin sanos mummo lumessa.
Kankoonpää, voi vee kun ärsyttää, ja tämä kuultuna tamperelaiselta.
Miä oon Kotkast kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savolaisten käyttämä "miä" = minä on aivan uskomattoman ärsyttävää.
Savolaiset ovat kyllä muutenkin top-3 listalla suomen raivostuttavimmista kansasta./läänistä.Miä sanaa käytetään etelärannikolla kaakonkulmassa kuten Kotkassa. Mie sanaksi se muuttuu kun mennään Kouvolaan ja siitä ylöspäin.
Ihan savolaiset sukujuuret mulla, ja kukaan ei ole koskaan kuulteni sanonut miä eikä mie vaan minä.
Vietän puolet vuodesta nykyäänkin siellä.
Oulun alueella ihmeelliset imperfektit. Näin = näkkiin, luin = lukkiin, tein = tekkiin. 20 vuotta täällä asuneena en ole tottunut vieläkään kuuntelemaan tuota.
Vähän asian vierestä, mutta luin jostain artikkelista joskus, että kun savolainen muuttaa Helsinkiin, parin kuukauden päästä et erota puheesta, että on savolainen. Kun pohjalainen muuttaa Helsinkiin, kohta koko lähipiiri puhuu pohjanmaan murretta!
me aidot stadilaiset osataan puhua.
heinäpaalit teeskentelevät äs... suhinaa. ovat niin olevinaan stadilaisia... että....
monta ,kun kysytään esim.kuinka monta jotain jossain.Vastaushan voi olla että:juu monta oli
Vierailija kirjoitti:
Ennen ovat osanneet sanoa kuten kuuluukin: "Mä en pysty istumaan/seisomaan/puhumaan"
Nyt ei sitten millään osata, vaan sanotaan: "Mä en pysty istua/seisoa/puhua"
TODELLA VAMMAISEN KUULOISTA!
Tämä kulttuurin rikastuminen näkyy jo k a n t asuomalaistenkin puhekielessä.
Miä täält Kuusankoskelt tykkään niin kuunnella lounaismurteit ku telkkarist joskus niit kuulee. Turun murre on minust kivaa kuultavaa kans.
Vierailija kirjoitti:
U -vammaiset jyväskyläläiset.
Aarinko (aurinko)
Aato (auto)
Aastralia (Australia)
Aalanko (Aulanko)
Naalakko (naulakko)
Naala (naula)
Naavo (Nauvo)
Raama (Rauma)
20 vuoteen nauranut näin paljon ! Kiitos tästä 🤣😭
Pääkaupunkiseudun murteet ja muotisanat ovat ärsyttäviä.