Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:
Olen tosi pahoillani. Mulla on lähipiirissä jo useita, jotka saaneet lomautuslapun. Eikä mitään uutta työtä tiedossa.

Toisaalta sulta voi saada rahaa jos on huonosti asiat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisolla elatusvelvollisuus.

Avioliitto; niin myötä kuin vastamäessäkin

Entä avoliitto, pelkkä rekisteröimätön parisuhde? Kuinka on mahdollista, että valtio pakottaa avopuolisot elättäjiksi?

Kuinka on mahdollista, että puoliso ei tilapäisen kriisin kohdatessa halua auttaa rakastaan? 

Kysyinkin aivan eri asiaa ja tiedät sen, leikit nyt vain jotain muuta, ja koetat rakkaudesta lässyttämällä savuverhottaa oikean pointin. Väännetään siis rautalangasta: Kyse ei ole siitä rakastaako tai välittääkö avopuoliso kumppanistaan ja onko hän tätä valmis tiukan paikan tullen tukemaan, vaan siitä että ns. hyvinvointiyhteiskunnassa ei sairas saa hoitoa ja diagnoosia, ja yksittäiset sinänsä sivulliset henkilöt pannaan maksamaan kaikki sairaan elämisestä aiheutuvat kustannukset, vaikka valtion pitäisi lain mukaan olla niiden maksaja eläke- ja kuntoutusrahojen tai vähintään toimeentulotuen muodossa. Savuverhoa on myös se, että rinnastat sairastumisen aina tilapäiseksi kriisiksi, vaikka todellisuudessa näin ei aina todellakaan ole, vaan sama elatusvelvollisuus koskee nykyään myös kroonisesti sairastuneiden ja työkykynsä pysyvästi menettäneiden avopuolisoja ja kämppäkavereita.

Vastaisitko nyt onko tämä oikein?

Muistaakseni tämän ketjun aihe ei ole sairaiden hoito, vaan ap:n toimeentulo. Savuverho tainnut pöllähtää siellä aika monta kertaa, kun tuollaiseen sepustuksen päädyit kirjoittamaan. 

Et siis pysty vastaamaan, no olipa yllätys. 💩 PS. AV:ssa ketjuilla ei ole mitään tiukasti määrättyä aihetta, jossa olisi pakko yksipuolisesti pysyä. Yleensäkin keskustelun tarkoitus on tuoda esiin erilaisia kokemuksia, ja aihe tässä tapauksessa oli toimeentulo eli se, ettei tämä aiemmin hyvinvointiyhteiskuntana tunnettu valtio enää takaa sitä tavallisille kansalaisille hätätilanteissakaan, kuten esim. koronapandemian tai muun sairastumisen aiheuttaman itsestä riippumattoman työttömyyden aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vastailenpa vähän eri kysyjille. Minua ei ole lomautettu, mutta työkeikkoja ei enää ole kun asiakkaat ovat koronavaaran takia peruneet. Työnantajayritys ei siis enää tarvitse minua. Ei ole puskuria, tilillä on ehkä 200€ enää. En sanonut etteikö puolisolla olisi halua auttaa sen verran minkä pystyy, vaan ihmettelin ettei tällaisessa tilanteessa saa valtiolta minkäänlaista apua. Itse olen avoliitossa. Työtä kyllä yritän hakea, eli en valtion elätiksi olisi ryhtymässä. Hirvittää vaan, että jossain vaiheessa ne rahat kyllä loppuu jos en työtä saa.

Ongelma ei lopu tähän, nimittäin olemme molemmat pienituloisia puolisoni kanssa eikä ole niin varmaa riittävätkö hänen rahansa myös minun elättämiseeni nyt kun hän joutuu yksin huolehtimaan vuokran maksusta. Hänellä on myös kaksi lasta ex-puolisonsa kanssa, joiden kulut hän maksaa puoliksi exän kanssa. Eli aika tiukille menee jos en yhtään pysty osallistumaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hymistellään kuitenkin piirissä, että terveys edellä mennään. 😊

Hymistelijät eivät ota huomioon sitä, että se terveys menee aika nopeasti heikoksi, jos ihminen ei saa ruokaa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat