Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulosotosta ei saa lyhennysvapaata edes vallitsevassa tilanteessa

Vierailija
26.03.2020 |

Vaikka työvuorot saattaisivat tilapäisesti vähentyä meneillään olevasta tilanteesta johtuen, niin ulosotosta ei siltikään saa muutamaa vapaakuukautta. Tulon pieneneminen ei ole peruste vapaakuukausille. Suojaosuus on se summa, joka pitää jättää käteen kuitenkin, ja se summa olisi ruhtinaalliset 678 euroa. Ulosottomies vain totesi siihen, että "onhan se tietysti pieni raha jos sillä yhtäkkiä pitää elää jos aiemmin on saanut enemmän palkkaa".

Joo-o, niin on kieltämättä aika pieni summa, kun siitä pitäisi maksaa vielä 530 euron vuokrakin.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisiko kannattanut hoitaa ne laskut ylipäätään ajoissa.

Siellä kommentoi joku kermaperse, jolla ei ole koskaan ollut vaikeaa eikä tiedä mitään oikeasta elämästä.

Kuuleppas, ei tarvitse olla kermaperse siihen että hoitaa asiansa niin että ei ole koskaan ulosoton kanssa tekemisissä. Olen ollut työelämässä, tällä hetkellä työtön. Olen elänyt aina sen mukaan mitkä ovat rahavarat, en yli niiden. Yleensä nämä ulosoton asiakkaat ovat niitä jotka eivät osaa elää omien varantojensa mukaan vaan elävät niiden yli.

Vierailija
42/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae tt-tukea. Palkasta ulosmitattava summa luetaan menoksi jolloin se huomioidaan tt-tuessa. Saatat saada myös muita tukia.

Ei toimi noin, muuten velallinen voisi sopia kahden tonnin palkastaan ulosottosummaksi 1800€/kk ja hakea ilmaista rahaa sossusta. 

Hmm. Uelaisuudesta kysyn, että eikö kaikki tulot, siis myös sossusta saadu "almut" huomioida silloin kun ulosotto on niskanpäällä?  

Ei huomioida tulona, mutta jos toimeentulotuesta säästää pankkitilille vaikka lapsen ajokorttia varten, voi ulosotto viedä pankkitililtä säästöt.

Toimeentulotuessa huomioidaan vain maksukieltolaskurin mukainen ulosotto, ei itse maksettua. Siksi ei voi maksaa koko palkka itse ulosottoon ja hakea toimeentulotukea.

Aloittajalle antaisin taas vanhan neuvon: älä provoa sellaisesta asiasta, jota et tunne. Älä varsinkaan sellaisesta, joka on monelle lukijalle tuttu. En nyt mainitse kaikkia virheitä, joita aloituksessa oli vaan jätän sen huvin muille.

Voi älykkyysosamäärä sentään. En minä mitään provoa vaan kerroin niin kuin asia on. Olen keskustellut uo-miehen kanssa puhelimessa, ja vastaus on - edelleen - se jonka jo kerroin: tulojen pieneneminen ei ole perusta vapaakuukausille. Suojaosuus pitää kuitenkin jättää. Ja automaattisesti ei saa lyhennysvapaita ainakaan minun tapauksessani, kyse ei ole tulorajaulosmittauksesta (nettotuloni ovat yli kaksi kertaa suojaosuuden). 

Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta oon ollut ulosotossa. Ulosotto on myöntänyt mulle vapaakuukauden pyykkikoneen, jää/pakastinkaappi ja silmälasien ostoon. Ei tietenkään perättäisinä kuukausina. Mitään kuitteja ei ole tarvinnut lähettää hankinnoista. Voithan sieki sanoa että pyykkikone hajos ja saat vapaakukauden maksusta.

Vierailija
44/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä oikein ymmärrä, mihin tarvitset vapaita kuukausia. Palkka toki pienenee ja sitä vastoin pienenee silloin lyhennys, suojaosuus pysyy. Oothan sä sillä samalla rahalla elänyt aikaisemminkin, ei tilanne muutu muuten kuin siltä osin, että ulosoton maksuaika pitenee.

Vierailija
45/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä oikein ymmärrä, mihin tarvitset vapaita kuukausia. Palkka toki pienenee ja sitä vastoin pienenee silloin lyhennys, suojaosuus pysyy. Oothan sä sillä samalla rahalla elänyt aikaisemminkin, ei tilanne muutu muuten kuin siltä osin, että ulosoton maksuaika pitenee.

En ole koskaan saanut niin pientä palkkaa, että ulosmittauksen jälkeen käteen jäisi vain suojaosuus 678 e. Yleensä käteen jää vähintään 1000 e. Mutta jos toimeentulotukea saan, niin se helpottaa tietenkin tilannetta. Kelakin tosin edellyttäisi että haen vapaakuukausia tai että ulosoton määrää pienennettäisi. Kerran edellyttivät, ja kysyin ensin uo-mieheltä asiasta puhelimitse. Hän sanoi, (vedoten erinäisiin pykäliin ja seikkoihin) että "ulosoton määrän pienentämiselle ei ole perustetta vaan se on se 1/3, kyllähän tämän pitäisi olla Kelalle selvää". Jouduin kuitenkin byrokraattisesti lähettämään sille uo-miehelle anomuksen määrän pienentämisestä, mistä hän sitten antoi kirjallisen hylkäävän päätöksen jonka lähetin Kelalle. 

Vierailija
46/46 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae tt-tukea. Palkasta ulosmitattava summa luetaan menoksi jolloin se huomioidaan tt-tuessa. Saatat saada myös muita tukia.

Ei toimi noin, muuten velallinen voisi sopia kahden tonnin palkastaan ulosottosummaksi 1800€/kk ja hakea ilmaista rahaa sossusta. 

Suojaosuus 490 e/kk pitää jäädä uo:n ja vuokran jälkeen. Jos ei jää voi hakea tt-tukea. Esim. työn osa-aikaistuessa on ihan järkevää hakea ttt:ta. Jos systeemiä ei olisi monen uo:ssa olevan olisi mahdotonta käydä töissä jolloin nämä ihmiset syrjäytyisivät ja yhteiskunnalle jäisi entistä isompi lasku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme