Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me lähdetään tänään, emmekä ole varmasti ainoita

Vierailija
26.03.2020 |

Nelihenkinen perheemme asuu pk-seudulla kerrostalossa ahtaasti 60 neliön kaksiossa. Uusi asunto etsinnässä. Minä olen etätöissä, mies sai lomautuslapun viime viikolla. Olemme olleet eristyksessä kohta kaksi viikkoa ja noudattaneet tosi tarkasti ohjeita, emmekä ole olleet lähikontaktissa kenenkään kanssa. Kenelläkään meistä ei ole oireita. Seinät rupeaa kaatumaan vain kaikilla päälle tässä vaiheessa.
Minun 75-vuotiaat vanhempani asuvat 400 kilometrin päästä täältä, syrjäkylällä, keskellä metsää. He tarvitsevat arjessa jonkin verran apua, jota tähän asti on naapureiden kautta järjestynyt, mutta nyt naapuritkin ovat flunnsassa ja karanteenissa. Olen koittanut järjestellä heille kauppa- ja apteekkiapua täältä 400 km päästä, mutta vaivalloista tuntuu olevan.
Meidän perhe lähtee tänään ajamaan mummolaan ennen kuin tiesulut ilmestyvät. Käydään täällä kaupassa ja ajetaan sen jälkeen pysähtymättä mummolaan. Mummolassa ihan ekana saunaan. Maalla on lapsilla tilaa ulkoilla ja leikkiä, on trampat ja leikkimökit pihassa, kissa ja koira kavereina. Ollaan siellä niin kauan kuin pois tullaan, todennäköisesti kesään asti.
Mummo oli niin helpottunut ja onnellinen kuullessaan päätöksestämme eilen, että puhkesi itkemään. Ei ollut itku kaukana minullakaan. Tiedän, että meitä paheksutaan tämän päätöksen vuoksi, enkä aio siitä kertoa kenelläkään, siksi vuodatan täällä anonyymina. Mutta tämä ratkaisu on oikeasti paras, ja väitän että meidän tilanteessamme ainoa järkevä.
Ovatko muut samassa tilanteessa?

Kommentit (323)

Vierailija
321/323 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kiinnostaa lähinnä että missä on vielä metri lunta? Missä ylipäänsä on lumiraja? Täällä itärajan tuntumassa ei oo lumesta tietoakaan.

Lapissa. Kannattaa seurata muutakin kuin korona -uutisointia. 😄

Ja sielläkö ei nyt kellään ole pikkurahasta pulaa, vaikka just tuli miljoonamenetykset hiihtokeskusten sulkeuduttua?

Lumiraja nyt ei varsinaisesti ole uutinen.

Katsopa nyt Suomen karttaa, merkkaa kuntarajat ja sijoita sinne hiihtokeskukset. Jos Tampereelta suljetaan iso työnantaja, niin miten paljon se vaikuttaa vantaalaisten elämään?

Olin aikoinaan Helsingissä töissä ja silloin helsinkiläiset olivat hyvin tarkkoja siitä, että Espoota tai Vantaata ei missään nimessä saanut sotkea Helsinkiin. Silti heille Oulu ja Rovaniemi oli samaa paikkakuntaa tai "sehän on siinä ihan lähellä, sama asia".

Vierailija
322/323 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä, että olisiko siinä mitään pahaa, jos meidän perhe lähtisi kevääksi mökille. Emme asu Uudellamaalla ja mökki on alle tunnin päässä kotoa, joten pääsisimme tarvittaessa omaan terveyskeskukseen, emmekä kuormittaisi mökkipaikkakunnan terveydenhuoltoa. Kotimme on kerrostalossa, joten siellä helposti vaihdetaan naapurien kanssa viruksia ja mökillä ei ole naapureita lähellä. Ainoastaan kaupassa saattaisi törmätä ihmisiin, mutta mökillä on hyvin varastotilaa, niin voisi hamstrata ruokaa enemmän kuin kotiin. Datayhteyksiä kyllä kuormitettais, kun minä ja lapset opiskellaan etänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/323 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kiinnostaa lähinnä että missä on vielä metri lunta? Missä ylipäänsä on lumiraja? Täällä itärajan tuntumassa ei oo lumesta tietoakaan.

Lapissa. Kannattaa seurata muutakin kuin korona -uutisointia. 😄

Ja sielläkö ei nyt kellään ole pikkurahasta pulaa, vaikka just tuli miljoonamenetykset hiihtokeskusten sulkeuduttua?

Lumiraja nyt ei varsinaisesti ole uutinen.

Katsopa nyt Suomen karttaa, merkkaa kuntarajat ja sijoita sinne hiihtokeskukset. Jos Tampereelta suljetaan iso työnantaja, niin miten paljon se vaikuttaa vantaalaisten elämään?

Olin aikoinaan Helsingissä töissä ja silloin helsinkiläiset olivat hyvin tarkkoja siitä, että Espoota tai Vantaata ei missään nimessä saanut sotkea Helsinkiin. Silti heille Oulu ja Rovaniemi oli samaa paikkakuntaa tai "sehän on siinä ihan lähellä, sama asia".

Tässä on nyt kyse siitä, kun sivukaupalla on puhuttu kuinka kunnan yrittäjät ovat päättäneet etteivät auraa Uudeltamaalta tulevien mökkiläisten teitä, ja että mökkiläinen ei sitä itse saa tehtyä, koska tiellä on metri lunta. Jos niin paljon lunta on vasta jossain Saariselällä, ei siis juurikaan etelämpänä, ja juuri siellä on hiihtokeskus yhtäkkiä suljettu, niin luultavasti joku tosiaankin rahalla sen tien auraa.

Sivumennen sanoen olen ollut hiihtokeskuksessa töissä ja sinne ainakin tultiin tosi pitkän matkan takaa töihin, ihan ympäri Lappia. Sellainen 100-150 km työmatka oli hyvin tavallinen. Tämä keskusten äkkisulkeminen todellakin heilauttaa laajalla alueella ihmisiä, kun työt lopahtivat kesken kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä