Miten saada 11kk ikäinen vauva nukkumaan aamuisin pidempään??!
Neiti herää lähes joka aamu klo 4-5 välillä pirteenä kuin peipponen, ei meinaa rauhoittua takaisin unten maille millään vaan pyörii ja itkeskelee tai nousee istumaan ja juttelemaan =/ On otettava viereen rinnalle, muuten en ole saanut rauhoittumaan, enkä jaksa kovin massiivisiin nukutusrumbiin ryhtyä aamuyöllä kun itse parhaimmassa unessa olisin... Illalla tyttö menee nukkumaan klo 21.30 ja nukkuu päivisin yhdet päiväunet, n. 1,5-3 tuntia.
Nyt olis kaikki pätevät neuvot tarpeen!
Kiitos!
Kommentit (13)
Siis pakko antaa tissiä ja ottaa viereen nukkumaan, kun muuten neiti nousee seisomaan pinnasängyssään ja huutelee sieltä! Yritin lopettaa yösyötöt, mutta pakko antaa maitoa neljän aikoihin jos haluaa vielä nukkua! Tytteli on 10kk.
Meidän tyttö vetelee sikeitä 11 saakka, ja aikaisemmin ei saa hereille vaikka mitä tekisi. On kuin herätetty karhu, jos menen herättämään... Ja elokuussa pitäisi päivähoitoon lähteä jo 7 aamulla!!!!!
Tyttö on nyt 10kk ja tuollainen nukkuja on ollut 2,5kk asti...
Olisiko tämäkin ohimenevää!?!?
11 kk menee normaalisti nukkumaan klo 21 ja nukahtaa 21.30 mennessä. Herää 8-8.30 välillä. Parina iltana olen laittanut nukkumaan jo 20.15 ja on ollut unessa 20.30 mennessä. Nukkunut aamulla puoli kymmeneen eli tunnin pidempään vaikka menee tuntia aiemmin nukkumaan!!!!!!
Tuli vaan mieleen, että jos laittaisit aikaisemmin nukkumaan, niin toi heräämisvaihe olisi jo kolmen maissa. Jospa niin yöllä sitten jatkaisikin uniaan??? Kuulostaa hullulta, mutta kaikkeahan voi koittaa...
Meillä 11 kk nukkuu 12 h yöllä ja lisäksi kahdet 1-2 h päiväunet. Määrällisesti siis paljon enemmän kuin teillä? Jostain luin joskus, että riittävät päiväunet takaavat hyvät yöunet. Jos lapsi herää viiden maissa, niin koska menee päiväunille? Jos nukkuu puolen päivän maissa, niin eikö ole jo alkuillasta ihan poikki? Jos todellakin laittaisit aikaisemmin nukkumaan? Tuskin kuitenkaan kahden aikaan yöllä alkaa heräillä päivään???
Tyttö menee nukkumaan 20-21 välillä. Yhdet päikkärit nukkuu päivällä n. 2h.
terv.5
P.S. Tiedän, että tyttö nukkuu epätavallisen paljon.... jostain syystä vain tarvitsee paljon unta. Normaalisti kasvanut ja kehittynyt pikkuinen :0)
mutta toisaalta yksilöllistähän se unen tarve lapsillakin on!
Vertailun vuoksi;
Mulla on pian 2v tyttö joka nukkuu yöunet klo 20-07 ja 1-2h päikkärit. Nukkunut vauvasta asti omassa huoneessaan, omassa sängyssä joten perhepeti-näkökulmaa minulla ei ole.
Muutamia kertoja on alkanut heräilemään samoihin aikoihin kun sun tyttö, eli neljän viiden aikaan aamulla.
Olen saanut kurottua oman rytmin takaisin silleen, että johdonmukaisesti en anna mitään " palveluja" siihen aikaan vaan vain pakolliset, enkä ala seurustella lapsen kanssa. (ei laiteta valoja, ei puhuta ääneen jne)
Annan ymmärtää ja sanon että " nyt on yö, nyt nukutaan" , ja vien lapsen sänkyynsä. Tottahan aluksi protestoi mutta tajuaa sitten kun on tarpeeksi monta kertaa sama tilanne toistunut ettei päivää aloiteta vielä.
Rankkaahan se on ja vaatii itseltä pinnaa ja johdonmukaisuutta, mutta palkitsee lopulta.
Ethän halua, että lapsesi sitten ottaa tavakseen herätä päivään
klo 04 joka aamu?
Kyllä se rytmi vielä kääntyy, varsinkin jos jaksat panostaa.
Arkinen vanhemmuus on minusta rankimmillaan juuri aamuyön hetkinä kun oma väsymys on valtava ja velvollisuus vaan kutsuu!
Voimia!
Meillä annettiin iltapuuro ja juuri ennen nukkumaan menoa vielä pullo velliä päälle... Jospa kuitenkin herää nälkään/alhaiseen verensokeriin?
Ja nukuttiin pari tuntia pitempään kun teillä! Tsemppiä...
kaksi lautasellista (pientä), joskus vain puolet yhdestä lautasellisesta. Puuron kanssa marja- tai hedelmäsoseita. Lisäksi esim hedelmää, riisikakkua... Ei ole kovin innokas syömään.
Meillähän esikoinen on nukkunut ihan eri tavalla, nukkui kaksia päikkäreitäkin pitkään. Mutta tämä kuopus jos nukkuu kahdet päikkärit niin illalla ei rauhoitu millään nukkumaan. =(
ap
ostaa lastenhuoneeseen oikea pimennysverho. Jos suostuisi ihan pimeässä nukkumaan?
ja heti takaisin nukkumaan? Eli ei valoja eika jutteluja tms. Mun lapset teki just nain etta heras pullolle 4-5 aikaan mutta nukkuivat sitten johonkin 8 asti. Sopi mun systeemeihin tosi hyvin, eika siina syottamisessa menny kun 10-15 minuuttia.
Kyllä hän siitä vähitellen alkaa nukkumaan pidempään, sori vaan, noin oli meilläkin.