Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa avattua lapselle tiliä!

Vierailija
25.03.2020 |

Lapseni isä on lähtenyt kävelemään vuosia sitten eikä hänestä ole kuulunut yhtään mitään. Huoltajuuden yritin saada yksin itselleni, koska en pääse kaikkia asioita muuten hoitamaan. Isä ei anna yksinhuoltajuutta. Hän luritteli istunnossa miten olen vieraannuttanut lapsen ja isä ei halua aiheuttaa hämmennystä lapselle olemalla väkisin elämässä mukana, lol! Samoin sen että olen mielenterveysongelmainen ja isä haluaa olla varmistamassa että lapsella on asiat hyvin jos sekoan jne. Siis kaikkea ihan tuubaa.

Isä teki vaikutuksen tuomariin ja yksinhuoltajuutta ei myönnetty. Nyt on kulunut neljä vuotta eikä isää ole näkynyt kertaakaan. En edes tiedä missä hän asuu. Elämä on melkoista taistelua asioiden hoidossa. Passin sain lapselle vasta poliisilta, koska isä ei myöntänyt sitä. Hän lähetti pitkät perustelut poliisille miksi lapselle ei voisi muka myöntää passia. Mukana taas selitykset mielenterveysongelmista jne. Poliisi päätti passin kuitenkin myöntää, mutta aikaa siinä meni.

Nyt sitten olin menossa lopettamaan lapsen vanhaa tiliä jotta saataisiin avattua uusi tili pankkiin jota koko meidän muu perhe käyttää. Soitin pankkiin, mutta sieltä sanottiin että tiliä ei voi lopettaa, koska minulla ei ole siihen mitään oikeuksia koska tiliä saa vain isä hoitaa. WHAT?? Minulle ei voi edes kertoa kuinka paljon siellä tällä hetkellä on varoja ja onko isä käyttänyt tiliä mahdollisesti omiin tarpeisiinsa. Isältä pitäisi kuulemma kysyä että voisinko olla toinen tilinhallinnoija. TIETENKÄÄN isä ei sihen suostu! Eli minulla ei siis huoltajana ole mitään sananvaltaa asiaan, vaan tiliä hoitaa yksinvaltuudella isä joka ei kuulu millään tavalla lapsen elämään.

Isä on perustanut uuden perheen, sen tiedän. Käyttääkö nyt sitten lapsen rahat uuden perheensä kustannuksiin vai mitä. Miten voi olla näin sairas kuvio? Tällä hetkellä tilanne on se, että etäkoululaiseni tarvitsisi läppärin/tietokoneen opiskeluun. Siltä tililtä olisi voinut rahoittaa lapselle koneen. Polkupyöräkin on jäänyt pieneksi. Itsellä ei ole varaa irrottaa yhtäkkiä summaa isompiin lapsen hankintoihin. Miten voi olla näin!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kädessä se on vain rahaa. Kysy koululta apua koneasiassa ja polkupyörän voi ensi hätään ostaa käytettynä. Kysy pankista miten uuden tilin avaamisen kanssa kannattaa toimia. Minulla on ollut oman tilin rinnakkaistili lapsen rahoja varten.

Valitse taistelusi.

Vierailija
2/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä taas luin. Isä on avannut lapselle siis tilin joskus. No se tietenkin on lapsen tili joku päivä sitten. Sitä ennen sieltä ei rahaa mihinkään käytetä. Sä voit säästää lapselle itse toiselle tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes voi avata uutta tiliä lapselle. Olisin tallettanut sinne perinnön jonka saan lähitulevaisuudessa. Eikö näihin kertakaikkiaan ole mitään poikkeusta olemassa niin kuin passin myöntämiseenkin?

Ap

Vierailija
4/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasimme tilin siis yhdessä vuosia sitten. Jostain käsittämättömästä syystä minulla ei ole siihen oikeuksia!

Ap

Vierailija
5/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat sen olemassa olevan tilin käytön ja avat omiin nimiisi tilin lapselle. Jos teillä on yhteishuoltajuus pankin on pakko saada suostumus palvelujen avaukseen lapsen molemmilta huoltajilta. Avaa keskustelu huoltajuudesta uudestaan, aikaa on kulunut, jospa päätös olisi tällä kertaa muu, kuin yhteishuoltajuus.

Vierailija
6/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes voi avata uutta tiliä lapselle. Olisin tallettanut sinne perinnön jonka saan lähitulevaisuudessa. Eikö näihin kertakaikkiaan ole mitään poikkeusta olemassa niin kuin passin myöntämiseenkin?

Ap

Siitä menee sitten lahjaveroa. Sinä voit itse avata omiin nimiisi niin monta tiliä kuin haluat ja jemmata alaikäiselle lapsellesi myöhemmin siirtyviä varoja.

Vierailija
7/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuteen en jaksa enää lähteä, sitä paitsi minulla ei ole siihen rahaa. En usko että pärjään isälle, hän todella osaa esittää asiansa uskottavasti. 

Ap

Vierailija
8/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä tarviit rahaa lapsen tililtä ja samalla selität kuinka tallettasit perinnön lapselle. Tuota aika ristiriitaista tekstiä. Sillä perinnöllä varmaan saisi koneen ja polkupyörän.

Vierailija
9/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypoon saat avattua tiin. Ei tosin käyttötili, mutta tilin kuitenkin.

Samoin s-pankkiin. Isä voi sähköisesti antaa luvan.

Vierailija
10/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hypoon saat avattua tiin. Ei tosin käyttötili, mutta tilin kuitenkin.

Samoin s-pankkiin. Isä voi sähköisesti antaa luvan.

Isä VOISI antaa luvan sähköisesti moneen muuhunkin pankkiin. Tämä kyseinen isä ei ilmeisestikään anna lupaa.

Vierailija
11/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä pankkitilin avaamiseen tarvitsee molemman huoltajan luvan? Onko tämä joku yleissääntö?

Vierailija
12/21 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vähän nössö. Jos isästä ei ole moneen vuoteen kuulunut, saat ilman muuta yksinhuoltajuuden. Lastenvalvojalle nyt vaan.

Lapsen rahat voit pitää omalla tililläsi niin kauan kun on alaikäinen.

Vierailija
13/21 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä väitettäsi ettet voi avata lapselle tiliä (uuteen pankkiin?). Sillähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa että et pysty lopettamaan vanhaa tiliä jonka miehesi on avannut. Minun vanhempani ainakin avasivat pojalleni (lapsenlapselleen) tilin paikalliseen pankkiin kun poika oli syntynyt ja laittoivat sinne rahaa. Minulta ei kukaan kysynyt mitään.

Onko tässä nyt jotakin mitä en oikein ymmärrä?

Vierailija
14/21 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae uudestaan oikeudesta yksinhuoltajuutta sillä perusteella, että isä ei ole ollut lapsen elämässä 4 vuoteen. Jos alkaa väittää muuta niin pyydä todistamaan oikeudelle miten ovat olleet tekemisissä.

Vierailija
15/21 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä väitettäsi ettet voi avata lapselle tiliä (uuteen pankkiin?). Sillähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa että et pysty lopettamaan vanhaa tiliä jonka miehesi on avannut. Minun vanhempani ainakin avasivat pojalleni (lapsenlapselleen) tilin paikalliseen pankkiin kun poika oli syntynyt ja laittoivat sinne rahaa. Minulta ei kukaan kysynyt mitään.

Nykyään ei pysty avaamaan lapselle tiliä, jos lapsella ei ole henkilöllisyyspapereita ja kummatkin vanhemmat ole paikalla suostumassa tilin avaamiseen. 

Vierailija
16/21 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa omalla nimellä tili johon laitat lapselle käyttöoikeuden, hänelle voi tilata myös kortin tähän tiliin.

Jo sitten kun hän on täysi-ikäinen niin pyydätte pankkia vaihtamaan tilin hänen nimiinsä

Ihan turha alkaa tappelemaan hankalan exän kanssa, noin pääset helpommalla

Vierailija
17/21 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa joku sosiaalityöntekijä voisi varmaan haastatella lasta ja kysyä mitä kaikkea kivaa tekevät isin kanssa ja milloin viimeksi näkivät tai puhuivat. Isähän voi toki väittää että äiti ei anna pitää yhteyttä ja on surusta soikea...

Vierailija
18/21 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei pysty avaamaan lapselle tiliä, jos lapsella ei ole henkilöllisyyspapereita ja kummatkin vanhemmat ole paikalla suostumassa tilin avaamiseen. 

Ok. Nyt ymmärrän. Sitten on vain kaksi vaihtoehtoa: Hakea yksihuoltajuutta tai säilöä lapsen rahoja omalla tilillään kunnes lapsi tulee täysi-ikäiseksi tai ainakin sen ikäiseksi että pankki suostuu perustamaan tilin ilman isän suostumusta.

Vierailija
19/21 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä tarviit rahaa lapsen tililtä ja samalla selität kuinka tallettasit perinnön lapselle. Tuota aika ristiriitaista tekstiä. Sillä perinnöllä varmaan saisi koneen ja polkupyörän.

Perus av-trolli. Esitetään ongelma ja kun ihmiset ehdottaa ratkaisuja "joo, mutku ei toimi koska...". Mielellään avauksen jälkeen kuvioon saadaa lisuketta esim. tässä kohtaa vainoava ex-anoppi toisi uutta pöhinää.

Vierailija
20/21 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No etkö sää voi perintös tallettaa kuule ihan omalle tilille? Vai meinaatko että sossun rahat kusee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi