Miten suojaudutte kauppareissuilla?
Ja tää on ihan vakava kysymys. Kaasunaamaripellet älkööt vaivautuko vastaamaan!!!
Mihin aikaan menette kauppaan? Onko käsineet, hengityssuojain ym.? Käytättekö ruuan kotiintuontipalveluita? Kertokaa kaikki asiaan liittyvä.
Nimim. Meillä on kaasunaamari ja hengityssuojaimia, mutta ei koronaa varten hankittuja, vaan muista syistä
Kommentit (36)
Ihan vaan käymällä kaupassa harvoin, pitämällä käsineitä kaupassa ja pitämällä etäisyyttä muihin. Kaupasta tullessa heitän hanskat roskiin. Kotona pesen käteni.
Pesen käteni ennen kauppaan lähtöä jotten tartuttaisi sitä kautta muita jos minulla sattuisi olemaan virus (oireita ei ole). Pidän koko reissulla mielessä etten kosketa mitään osaa kasvoistani. Pidän etäisyyttä muihin. Kun tulen kotiin, pesen kädet ohjeiden mukaisesti heti ja lisäksi laitettuani ostokset jääkaappiin.
Hattu, hengityssuoja, hanskat.
Minulla on kroonista yskää, joten kanssaihmisten takia hengityssuoja.
Yritin tilata kotiin ruokaa, mutta tilausruuhkam takia toimitus vasta ens viikolla.
Veljeni on lupautunut auttamaan, jos en itse jaksa käydä kaupassa.
Kertakäyttöhaalari hupulla, kenkäsuojat, hanskat ja koko naaman peittävä moottorimaski päällä. Kotipihalla poltan suojaimet, moottorimaski maksaa ikävä kyllä niin paljon että sitä ei raaski polttaa. Sen säteilytän sterilointikaapissani puhtaaksi. Samaan kaappiin menee kaikki ostokset.
Pidän sormikkaita kaupassa. Hedelmäpussitkin olen toistaiseksi saanut auki sormikkaat käsissä, vaikka siinä kestää kauemmin kuin normaalisti.
Tutkin tuotteita katsomalla niitä ja otan ne käsiini vasta ostopäätöksen tehtyäni.
Kierrän ihmiset kaukaa sekä kaupassa että jalkakäytävällä. Jos vastaan on tulossa ihminen tai varsinkin pari, vaihdan vastakkaiselle jalkakäytävälle. Se on onneksi mahdollista kauppareitilläni.
Käyn kaupassa vain kerran viikossa.
Kuulun niihin, jotka "pesevät" tuotteiden pakkaukset (niiden tuotteiden, joita ei kannata avata ja siirtää toiseen pussiin / rasiaan). Vasta jos saan tutkittua tietoa siitä, ettei se kannata tai on jopa haitallista, lopetan sen.
Näin kaupassa kuinka monet asiakkaat koskettelivat useita tuotteita ja laittoivat takaisin hyllyyn, ja tekivät niin paljain käsin. On ällistyttävää, ettei se mene osalla ihmisistä jakeluun vieläkään, ettei niin saa tehdä. Kaupassanikin pyöritettiin kuulutusnauhaa, joissa kehotettiin olemaan koskettelematta tuotteita.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla on muuten refluksin takia jonkinmoista yskää ja rykimistä aina, joten oon jo pitkään pohtinut miltä mahtaa vaikuttaa kun painelen kaupoissa ja muuten julkisuudessa köhien....
En ole vielä varautunut tähän. Viimeksi kävin kaupassa niin, että silmälasien sivuilla olivat suojana hatun lipat. Minulla on kyllä kotonani läpinäkyvää kalvoa, josta voisi tehdä ''visiirin.'' Roskapussista askartelin jo yhden suojahanskat, enää mietin miten hengitys-suojan tekisi niin, etten tukehdu. Luulen kyllä, että visiiri ajaa roiskeiden kanssa samaa asiaa kuin hengityssuojain.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on muuten refluksin takia jonkinmoista yskää ja rykimistä aina, joten oon jo pitkään pohtinut miltä mahtaa vaikuttaa kun painelen kaupoissa ja muuten julkisuudessa köhien....
Samaa ongelmaa! Mietin myös miten allergikot tykkäävät käydä kaupassa aivastelemassa, siitepölyaika on tainnut jo alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ongelmaa! Mietin myös miten allergikot tykkäävät käydä kaupassa aivastelemassa, siitepölyaika on tainnut jo alkaa.
Jyväskylässä pöllysi tänään todella kovan tuulen takia kivasti katupöly. Minua se alkaa yskittää todella pahasti. Pidätin kauppareissulla yskää koko ajan ja tuntui, että tukehdun, kun en uskaltanut suunnilleen hengittää, etten ala yskiä, ja etteivät muut sitten säikähtäisi. Oli elämys...
Vierailija kirjoitti:
Käyn aikaisin aamulla kaupassa, kuitenkin vasta ensimmäisen tunnin jälkeen että riskiryhmäläiset ovat saaneet käydä jo rauhassa ostoksilla. Menen puhtain ja desinfioiduin käsin, desinfioin ostoskärryn kahvan, ja kiepautan siihen vielä käsien kohdalle tyhjät vessapaperihylsyt (kokeilkaa, olin niin innoissani kun keksin tämän vinkin!!). Kosken puhtain käsin vain ostamiini tavaroihin, painan hanskalla tai muulla suojuksella nappeja yms. Nyt vain huivi kasvojen edessä, hengityssuojan käyttöä harkitsen mutten haluaisi niitä tuhlatakaan, jos tilanne tulee kestämään vielä kauan. Hiukset ponnarilla tai myssyn alla, ettei tule niitä räpelöityä kasvoilta.
Käsien desinfiointi vielä autossa, ja sitten pesu kotona.
Pakko kysyä, että oletko ajatellut miten paljon kaikkea basillia tuo huokoinen, pahvinen vessapaperirulla on kerännyt itseensä vessassa pyöriessään? Sinua tervehtii infekstiohoitaja.
No joo, kaikenlaista sitä keksitään. Pakko myöntää, että näitä viestejä lukiessani, en voinut olla nauramatta, niin monenlaista kyhäelmää ootte keksineet. Tiedän kyllä, että vakava asia on kyseessä. Taidan itse käydä kaupassa vain normivaatteet ja nitriilihanskat päällä.
T.ap
Käytän kaasunaamaria kaupassa enkä välitä katseista. Kuulun riskiryhmään keuhkosairauden takia.
Huivi, jonka pesen aina sisälle tultua. Käsineet, jotka riisun kun maksan, sitten desinfioin kädet, hanskat takaisin ja ostokset kassiin.
Kotona käsineet pois, pesen kädet ja säilykepurkit. Otan päällimmäiset vaatteet pois.
Pidän etäisyyden muihin ihmisiin ja käytän koko ajan hansikkaita. Kotiin tullessa pesen kädet huolellisesti.
Ysksin koko kauppareissun ajan, ihmiset väistää. Aina jos joku lähenee niin yskiminen kovenee.