Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomautettuna toistaiseksi ja töistä soitellaan neuvoja, mitä teen?

Vierailija
25.03.2020 |

Eli olen töistä lomautettuna toistaiseksi. Lomautus alkoi vasta ja joka päivä on soiteltu tai viestitelty töistä työasioissa, esim mitä teen x asian kanssa, tai missä vaiheessa joku duuni x on nyt, vaikka nämä ennen lomautusta käytiin läpi mutta kellään ei ole kokonaiskuvaa töistäni koska esimiehet ei tee töitään, tai eivät ole tehneet. Ei taida olla aivan laillista? Voinko jättää vastaamatta viestiin / puheluun tai palata asiaan pitkän ajan päästä toivoen että ratkaisu on keksitty? Mitä sanotte arvon kanssatallaajat?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritys ei maksa palkkaa, sinä et tee töitä. Yksinkertaista. Tietenkään et vastaa eikä sillä voi olla mitään seuraamuksia. 

Ps. Ei kai sinulla ole työsuhdepuhelinta käytössä nyt? 

Vierailija
2/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vastaisi ollenkaan. Sä et saa palkkaa niin ei tarvii neuvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ehkä en vain jatkossa ole tavoitettavissa. On työsuhdepuhelin, ainoa puhelin, ja se näemmä oli virhe.

Vierailija
4/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään sinun ei tarvitse hoitaa työasioita lomautuksen aikana. Sinun ei tarvitse vastata puheluihin tai viesteihin. Jos haluat, kerro soittelijalle, että sinulle pitää maksaa palkkaa, koska työttömyyskassa katsoo sinun olevan töissä työasioita hoitaessasi. Sano, että kääntyvät pulmissaan esimiesten puoleen.

Vierailija
5/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ehkä en vain jatkossa ole tavoitettavissa. On työsuhdepuhelin, ainoa puhelin, ja se näemmä oli virhe.

Työsuhde-edut eivät ole voimassa kun palkanmaksu ei ole voimassa. Eli puhelin olisi pitänyt jättää töihin, nyt joudut maksamaan sen käytöstä työnantajalle. Katso verottajan ohjeet jos et usko. 

Vierailija
6/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän riippuu, mitä meinaat tehdä lomautuksen jälkeen. Menetkö takaisin töihin vai vauhdatko maisemaa.

Eka reaktio on toki ettö en neuvo enkä vastaa. Mutta toisaalta, en haluaisi ihan polttaa siltoja ja näyttää fckia työpaikalle. Onhan se vielä kuitenkin sun työpaikka.

Mä neuvoisin muutaman kerran ja aika minimaalisesti. Ja muostuttaisin joka kerta huolella, että johan nämä asiat on läpi käyty.

Sitten muutaman viikon kuluttua sanoisin että lähdin mökille enkä ole enää tavattavissa, ei voi mitään ja heippa!

Minulta kysyttiin yksinkertaista tarkistuslistaa varmaan 3 kertaa. 2 kertaa tein sen ja jätin kahdelle eri esimiehelle sen. Kolmatta kertaa sitä ihsn samaa listaa pyysi minua tekemään vielä yksi pikkupomo. Sanoin kylmän viileästi, että olen sen sanan jutun jo kahdesti tehnyt ja antanut henkilöille x ja y, kysyppä sieltä ja minä en enää kolmatta kertaa kierra ympäri koko tehdasta tarkistamassa samoja asioita.

Vierailija
7/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuria korvaan vaan

Ja viesteihin ET vastaa

Vierailija
8/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsuhde-edut eivät ole voimassa kun palkanmaksu ei ole voimassa. Eli puhelin olisi pitänyt jättää töihin, nyt joudut maksamaan sen käytöstä työnantajalle. Katso verottajan ohjeet jos et usko. 

En sanoisi että nyt voi soveltaa ihan normilainsäädäntöä kun ollaan poikkeuslain alla. Ei nämä lomautuksetkaan menneet ihan sääntöjen mukaan.

Vierailija
9/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes vastaisi töistä tuleviin puheluihin.

Vierailija
10/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi että nyt voi soveltaa ihan normilainsäädäntöä kun ollaan poikkeuslain alla. Ei nämä lomautuksetkaan menneet ihan sääntöjen mukaan.

Ihan varmasti noudatetaan. Meinaatko että minä saan käyttää työsuhdeautoani jos minut lomautetaan vaikka verotusarvoa ei voi periä palkasta? Ajan ilmaiseksi?

Vierailija
11/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lomautettuna toistaiseksi, voit palata töihin seitsemän päivän varoajalla työnantajan niin pyytäessä. Laittaisin sähköpostiin poissaoloviestin, jossa kertoisin, että kyselyt näistä asioista henkilöille x, y & z. Puhelimeen en vastaisi tai jos sama puhelin toimisi henkilökohtaisena puhelimenani ohjaisin kysymään oikeilta henkilöiltä. Ei ole sinun ongelmasi, jos asiat käytiin läpi ennen lomautustasi.

Lain mukaan saat olla vaikka muualla töissä lomautuksesi aikana, joten ei ole sinun tehtäväsi vastailla työviesteisin palkatta.

Vierailija
12/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa olla pelisilmää. Otat esimieheen yhteyttä ja kerrot tilanteen, sekä tarjoudu palaamaan töihin. Jos ei onnistu, niin palautat tietenkin puhelimen ja hankit lomautuksen loppumiseen saakka itsellesi väliaikaisen puhelimen ja liittymän.

Vierailija
13/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat kännykän äänettömälle etkä vastaa. Laittavat tekstarin sitten kun haluavat maksaa taas palkkaa.

Vierailija
14/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin työpaikkani olevan olemassa tämän jälkeenkin, joten vastaisin silloin, kun tilanne sen sallii. Teen nytkin töitä vielä iltaisin, vaikka liukumani ei sinne asti yletykään. Vastaavasti vietän esim. nyt iltapäiväkahvia juodessani hetken täällä.

Vierailija
15/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et hoida työasioita kun et ole töissä. Jos sun työpanosta tarvitaan niin sitten sulle maksetaan myös siitä korvausta. ei ole sun ongelma miten työt hoituu. Kääntykööt esimiehensä tai sun esimiehen puoleen jos tulee kysyttävää.

Kännykän ja koneen useimmiten saa pitää irtisanomistilanteessa ja lomautuksen ajan. Niiden kanssa puljaaminen eestaas tilanteen muuttuessa on aivan turhaa höseltämistä. Oman koneen salasanoja ei saa antaa tietoturvasyistä kellekään joten eipä siitä koneesta työmaalla kauheasti muille iloa olisi ;D

Vierailija
16/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle soitettaisiin lomautuksen aikana työasioista, sanoisin että jatkossa en ota työhön liittyviä puheluita vastaan. Susta voi tuntua pahalta, kun kieltäydyt auttamasta työkaveria, mutta ethän saa kerran palkkaa, miksi sinun tulisi tehdä ilmaiseksi töitä?

Työnantajan on pärjättävä sillä väellä mitä on, hän on kerran päätöksen lomautuksesta tehnyt, siten joutuu kantaa myös seuraukset.

Vierailija
17/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa työsuhde-edut ovat voimassa, jos näin on työnantajan kanssa sovittu. 

Vierailija
18/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa työsuhde-edut ovat voimassa, jos näin on työnantajan kanssa sovittu. 

Kyllä, ja niistä kuuluu tällöin maksaa korvaus työnantajalle. Verottaja ei hyväksy vastikeetonta etua. 

Vierailija
19/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työntekijä lomautetaan, luontoisedut eivät enää ole hänen käytettävissään. Syy on se, että palkanmaksu lakkaa. Luontoisedut pitää käsittää osaksi palkkaa, joten niitä ei enää saa.

Työnantaja ja lomautettu voivat kuitenkin sopia luontoisetujen käytöstä myös lomautusaikana. Lomautettu voi siis käyttää luontoisetuja vain, jos tästä on sovittu työnantajan kanssa.

Osapuolet voivat esimerkiksi sopia, että lomautettu saa edelleen käyttää työautoaan lomautuksen aikana, mutta hän maksaa siitä työnantajalla vuokraa. Jos työnantaja antaa työntekijälle esimerkiksi työauton käyttöön lomautuksen ajaksi ilman vastiketta, tulee tällaisesta autoedusta maksaa normaalisti tulovero ja palkan sivukustannukset.

Vierailija
20/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvoitetta olla tavoitettavissa, vastata puhelimeen tai neuvoa ketään. 

Minutkin on lomautettu, mutta tiedän, että lomauttaminen oli tosi paha paikka työnanatajalleni ja he kyllä olisivat pitäneet minut töissä, jos se olisi ollut mahdollista. Olen sitoutunut työnantajaani ja huolissani, kestääkö firma poikkeuajan yli. Toivon, että voin kesällä palata töihin.

Siksi olen sanonut esimiehelleni, että minulle saa soittaa ja kysyä neuvoa. Vastaan toki oman aikatauluni ja jaksamiseni rajoissa. Jos ei huvita vastata vaikka kesken elokuvan, en vastaa. Soittelen takaisin myöhemmin jos ja kun ehdin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi