Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistus on kasvanut kestämättömäksi

Vierailija
25.03.2020 |

Valtava huoli läheisistä. Itken koko ajan, siis koko ajan. En enää muista milloin olen syönyt, eikä ruoka edes maistu. Nukun parin tunnin yöunia. Olen alkanut saamaan agressiivisia ajatuksia, mielialoja. Tekisi mieli hakata ihmisiä. Nämä ajatukset pelottavat, koska olen perusluonteeltani hyvin kiltti. Voimakkaita pelkotiloja joka ikinen päivä. Voi kun tämä painajainen loppuisi, mutta eihän se lopu. Kaikki on vasta alussa ja tilanne pahenee koko ajan. Yritän kovasti jaksaa, mutta on hyvin paha olo. Ihan koko ajan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo panikointi auttaa?

1. Syö hyvin, terveellisesti ja säännöllisesti

2. Nuku riittävästi (vähintään 8 tuntia per yö)

3. Ajattele positiivisia asioita - älä lue uutisia tai tätä palstaa jos ne ahdistavat

Noilla pääsee jo pitkälle.

Vierailija
2/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ystävä.

Koitetaan jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule: sinä autat paraiten muita auttamalla itseäsi. Laitat vaikka kännykkään herätyksen ruoka-ajoiksi. Ei kannata vetää itseään huonoon kuntoon huonolla ravinnolla tai syömisellä ja nukkumattomuudella. Käy vaikka päivystyksessä kertomassa olostasi ja pyytämässä lääkkeitä avuksi.

Koko ajan on auki myös auttavia puhelimia, joihin voi soittaa.

Vierailija
4/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua. Muutaman yön unilääkitys auttaa jo paljon ja unien korjaannuttua on helpompi suhtautua asioihin eri tavalla. Puhun kokemuksesta ja nimenomaan tämän koronakriisin yhteydessä.

Vierailija
5/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Aamulla niska totaalisen jumissa, kun puren hampaita yhteen nukkuessa. Kaikki ahdistus vapautuu unessa ja aamulla koko pää on kireä ja kipeä joka puolelta. Lievenee iltaa kohti jatkuakseen taas seuraavana aamuna.

Vierailija
6/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti lääkäriin, unilääke on ehdottomasti otettava käyttöön, kun saat yöllä nukuttua, niin jaksat paremmin ja päivän askareet eivät ole ylivoimaisia.

Vierailija
7/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää nioitä lääkäreitä välttää vaivaamasta pikkuasioilla. Kyllä pikkuasioilla. kaikkia meitä ahdistaa.

Vierailija
8/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin, kuulostaa vakavalta mielenterveysongelmalta. Tarvitset lääkitystä ja keskusteluapua, ei tuollainen itsestään ohi mene.

Se on pelottava askel, mutta kun saat sen tehtyä niin olosi helpottuu pian. Älä jää ongelman kanssa yksin.

Vierailija
9/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kynsi lohkes just. Pitäisikö munkin mennä lääkäriin?

Vierailija
10/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt oikeesti juosko lääkärissä pikkuvaivojenne kanssa. Lääkäreitä tarvitaan nyt pelastamaan ihmisten henkiä. And I mean it!

Vierailija
11/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia osa ihmisistä tupakoi.

Moni ei tajua sitä miten paljon tupakointi helpottaa tuollaisia tuntemuksia.

Tupakoivia pidetään vain tyhminä, mutta taustalla on aina joku pätevä syy.

Vierailija
12/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta muistaa että just nyt sulla ei ole mitään hätää. Onko läheisiä riskiryhmissä? Minä olen lähinnä huolissani äidistäni, joka käy kaupassa itse. Ollaan sovittu että katsotaan kotiinkuljetuksia jos alkaa siltä tuntua, tai minä käyn kaupassa. Meilläpäin ei "pitäisi" vielä olla kovin paha tilanne, ainakaan sairaanhoidossa olevien perusteella.

Pystytkö olemaan kotona, etätöissä? Onko perhe myös kotona? Ihmiskontaktit mahdollisuuksien mukaan minimiin, pese niitä käsiä vaikka tuntuukin laimealta neuvolta, älä koske kasvoihin. Tee mitä pystyt, ja totea sitten että olet tehnyt kaiken mahdollisen asian eteen. Muuta ei nyt voi. On tärkeä huolehtia omasta hyvinvoinnista. Älä seuraa uutisia koko ajan, tai tätä palstaa. Käy ulkona. Katsele jotain kevyttä telkkarista. Kaikki menee ohi.

Mutta tosiaan, ota yhteyttä johonkin jos käy liian vaikeaksi. Ei tuollaista yksin voi kestää.

Vierailija
13/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia, ystävä hyvä. Yritä rajoittaa uutis- ja sometulvaa, katso uutiset esim. aamulla ja illalla, ja hae muuten tieto vaikka suoraan THL:n sivuilta. Vältä ainakin Twitteriä. Yritä muistaa hengittää. Todennäköisesti tästä selvitään vähin vaurioin. Pohdi myös sitä, mitä sinun sekoamisesi tekisi sinun läheisillesi, ei mitään hyvää. Pidä huolta itsestäsi, jos et itsesi, niin läheistesi vuoksi <3 

Vierailija
14/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki lääkärit koronapotilaita nyt hoida. Eihän heitä onneksi vielä edes monta ole. Kyllä aika voimakkaalle ahdistukselle kuulostaa. Hae apua, jos et pysty syömään ja nukkumaan.

Vierailija
15/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukkuu huonosti, immuunipuolustus heikkenee. Eli sinun täytyy nukkua. Olisko apteekin reseptivapaat rauhoittavat. Monivitamiinitabletti ainakin, ja syö jotain proteiinia, ettei lihakset surkastu. Kannattaa myös jumpata.

Vaikka olisi huolissaan läheisistä, sinun täytyy huolehtia nyt ensin itsestäsi. Ei tämä koronaharmi ikuisesti kestä.

Vierailija
16/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei tosi hyvä neuvo näin koronan alla!

Vierailija
17/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin käy, kun on ikänsä ajatellut, että kun käyttäytyy hyvin niin maailmakin tekee niin. Nyt on suomut pudonneet silmiltä ja olet samaan aikaan hädissäsi ja raivoissasi, koska sinut ja omasi on petetty hengenvaarallisella tavalla.

Muista, meitä on monta jotka reagoidaan hyvin samoin kuin sinä, eikä siinä ole mitään kummallista. Et ole heikko, vaan vahva, koska uskallat kohdata tilanteen ja reagoida siihen.

Kun käyt nämä tunteet läpi, löydät taas rauhanpäästä kiinni. Olosi siis tuskin pahenee tuosta. Rentoudu, ensin viideksi sekunniksi, ja sitten pätkinä pidemmäksi ajaksi. Tee jotain, millä saat ajatukset siirrettyä, pese vaikka lattia apinan raivolla ja nurkat hammasharjalla. Ärise, murise, huuda, itke. Ja sitten istut heijaamaan itseäsi. silität itseäsi ja syötät ja juotat itsellesi jotain niin pientä, että mahasi ei siitä suutu. Älä pelkää itseäsi, sinulla on voimia vaikka kuinka kunhan löydät ne.

Ja sitten nukut, vaikka sitten kymmenessä pätkässä ja pitkin päivää.

Rakastan sinua. Tee sinäkin niin.

Halaus.

Vierailija
18/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinta osaa maailman väestöstä ahdistaa tällä hetkellä, yöunet vähissä. Nyt ei kuitenkaan olen sen aika kuinka MINUA ahdistaa.

Töihin on mentävä, otettava koronat vastaan ja nukuttava yö autotallissa, ettei sitä lapsiin tartuta. Mutta nyt jokainen hoitaa sen pienen tonttinsa kunnialla, itketään sitten kun tämä on ohi!

Vierailija
19/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt oikeesti juosko lääkärissä pikkuvaivojenne kanssa. Lääkäreitä tarvitaan nyt pelastamaan ihmisten henkiä. And I mean it!

Psykiatrit ja mielenterveystyöntekijätkö ne siellä koronaosastoilla hoitavat? Varmaan vaikeaa ymmärtää ahdistusta, jos sitä ei ole itse kokenut ja apua tarvinnut.

Vierailija
20/22 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen joka kerta punaista, kun joku puolustaa tupakkaa!!! Vi ttu käyttäisitte edes nuuskaa. Me jotka ei polteta, emme todellakaan haluaisi altistua yhtään missään tupakan myrkyille! Mutta kun kaduillakin löyhkää!! Tajuatteko mitä myrkkyä te vedätte keuhkot täyteen ja aiheutatte tupakan poltolla passiivista tupakointia täysin niille jotka haluaisivat olla vailla tupakan haittoja?! Te tupakoitsijat olette itsekkäintä porukkaa mitä tiedän! Entä mikähän porukka on nyt tässäkin koronassa se riskiryhmää. Alkaisikohan tupakoitsi... keksikää itte viimeiset kirjaimet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä