Kirjaimellisesti kusessa
Heippa. En tiedä miksi tänne kirjoitan, kai toivon saavani jonkinlaista neuvoa tilanteeseen. Ollaan ajauduttu tilanteeseen, että haastemies toi 3kk vastike haasteen ja tänään olisi viimeinen maksupäivä. Kuvittelin saavani rahat jostain, mutta näin ei käynyt. Mies ei tiedä, jotenkin kummasti olen asian häneltä onnistunut salaamaan ja hänellä ei ole tällaisia rahoja. En enää tiedä mitä tehdä. Lisäaikaa on haettu ja tosiaan viimeinen päivä tänään. Kohta jäädään asunnottomiksi 3 lapsen kanssa. Olen niin loppu, että tekisi mieli vain päättää kaikki ja täten mies saisi vakuutusyhtiöstä rahat ja saisi maksettua kaiken. Rakastan lapsiani ylikaiken.
Kommentit (75)
Jos on asumisoikeusasunto, niin se asumisoikeusmaksuhan palautetaan kun muuttaa pois. Sanotte heti asunnon irti, velka tietty menee ulosottoon mutta voitte maksaa sen pois heti kun saatte rahat asunnosta. Lumolta saatte nopealla aikataululla katon pään päälle.
Vierailija kirjoitti:
Johan mä olen monta kertaa sanonut, että olen valehdellut miehelleni. Olen väittänyt maksaneeni vastikkeet, vaikka todellisuudessa en sitä ole tehnyt. Tänne minulla ei ole mitään syytä valehdella.
En tiedä onko tämä oikea paikka ruveta kenellekään mielenterveysongelmia diagnosoimaan. Mutta en sitä kiellä, etteikö mieleni olisi oikeasti järkkynyt loppuvuodesta kun elettiin epätietoisuudessa. Jotenkin tästä paskasta on vaan henkisesti ollut vaikea päästä pois, vaikka nyt tiedetäänkin jo, että kasvaimet onneksi on hyvälaatuisia. En koskaan olisi uskonut että joudun tähän tilanteeseen, ja tarkoitus oli hakea jutteluapua.
Ymmärrätkö, että sinun on pakko puhua miehellesi nyt heti, vaikka miehesi varmaan suuttuu? Miehesi ehtii vielä ottaa jotakin pikalainaa, jos uskaltaa. Teidän kannattaisi nyt tehdä kaikkenne, että saatte maksettua vuokrarästit pois, että saatte pitää asunnon vielä hetken (jos se on vielä mahdollista) ja saatte pelattua aikaa niin, että ehditte hommata uuden, halvemman vuokra-asunnon. Sen jälkeen maksatte sen pikavipin pois.
Minun mieheni on ulosotossa ja omat raha-asiat ovat sen takia myös aivan veitsenterällä, joten tuollaiset väännöt ovat tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Etsi töitä. Pääsetkö esim. siivoojaksi tai kaupan kassaksi. Voiko esim. isovanhemmat hoitaa lapsia sen aikaa, kun sinä käyt töissä? Parissa kuukaudessa voit päästä jaloilleen.
Eipä taida pariin kuukauteen kukaan saada töitä. Ja ne rahathan piti olla tänään.
Koska se kusi oikein tulee mukaan tarinaan?
Älkää ruokkiko trollia, toi on porvoolainen
Petyin, kun ei ollut kirjaimellisesti kusessa...eli kussut housuunsa.😁
Voisiko mies myydä reikiään ja tienata rahat?
Vierailija kirjoitti:
AP jatkaa.. tiesin mikä myrsky tästä alkaa. En tiedä mitä edes odotin, ehkä vastaavanlaisia kokemuksia ja miten niistä on selvitty. Vastike on ollut vastuullani ja olen niillä rahoilla maksellut lapsen lääkärikäyntejä sen enempää ajattelematta. Ensimmäinen vastike kun jäi maksamatta, valehtelun miehelle sen maksaneeni. Ja siitä se kierre alkoi. TYHMÄÄ tiedän. Tekisin mitä vain jos pääsisin ajassa taaksepäin.
no miksi sitten jätit MYÖS ne seuraavat maksamatta, tai mikset sitten maksanut seuraavan kuun rahoilla sitä edellistä... ja luulit että jostaki maagisesti ilmaantuu rahaa.. jep jep.
Asutte yhdessä mutta valehtelet tällaisesta asiasta miehellesi???
Ovatko lapset yhteisiä?
Nyt ei auta muu kuin tunnustaa miehelle ja kertoa, että rahaa ei ole. Kerran se vain kirpaisee.
Vaikka saisitkin rahaa nyt jostain lainaksi, joutuisit senkin lainan maksamaan ja tulevat vastikkeet jäisivät rästiin.
Kai se mieskin osallistuu jollain summalla vastikkeen maksuun kun on melkein tonni per kuukausi kyseessä...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tämä juttu on päässäsi paisunut kokoaan suuremmaksi ongelmaksi. Kun kerrot miehellesi, asia saa oikeat mittasuhteet, ja pääsette yhdessä eteenpäin.
Tämä. Jos mies kerran on suht hyväpalkkaisissa töissä, luulisi että tuollaiset parit tonnit saisi maksettua ihan luottokortilla? Minä olen työtön ja miehelläni aika pieni palkka ja silti huushollista löytyy sen verran luottoa (jota ei kyllä koskaan käytetä) että tuollaisen voisi maksaa.
Ja jatkossa sitten ihan kaikki laskut ja muut suoraveloitukseen, ettei pääse unohtumaan.
Etkä enää KOSKAAN salaile mieheltäsi asioita. Parisuhteessa täytyy voida luottaa toiseen.
Ai teillä olikin jo luottokorttivelkaa. Miksi helvetissä? Jos on jo asunto- ja autolaina, ei sitä luottoa mihinkään kannata käyttää paitsi hätätilanteissa. Tällaisissa missä olet juuri nyt. Normaaleilla ihmisillä ei ole luottokorttivelkaa, tiedokseksi vaan. Se luottokortti on sitä varten että voi maksaa ulkomailla, mutta ne kuitataan heti kun mahdollista.
Minulla taas on käytännössä kokoajan luottokorttivelkaa. Maksan saldon tosin nollille joka kuukausi niin ei tule korko- ja tilinhoitokuluja. Ilmaista luottoa näin. Ostan siis kaiken kuukauden aikana luotolla, maksan sen sitten kerralla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mies lapsen kasvaimista/leikkauksista ja hoidoista tietää! Mies ei tiedä, että häätö tulee jos ei tänään makseta. Mies ei ole ollut täysin perillä mitä rahoja saan nyt opiskellessa ja ilmeisesti on jotenkin kuvitellut, on että rahani ovat riittäneet kaikkeen kun olen sanonut vastikkeen maksaneeni. En tiedä. En oikeasti tiedä.
Näin voi joskus käydä, meillä kaikilla on omat murheemme ja omat vikamme. Tärkeintä on että opit tästä episodista jotain. Nyt kirjoita asiat paperille ja tee tärkeysjärjestys:
1. Kerro miehellesi tilanne
2. Keskustelkaa miten "tuli sammutetaan" elikä otatteko jonkun vipin tai lainaatteko sukulaisilta/tuttavilta rahaa
3. Tehkää lähikuukausille suunnitelma miten tuo laina maksetaan takaisin
4. Keskustelkaa miehen kanssa miten vältytään vastaavanlaisilta tilanteilta ja väärinkäsityksiltä jatkossa.Oleellista ei ole nyt syyllisen etsiminen, vaan tilanteen ratkaiseminen. Raha pitää jotain löytyä, tai perheesi "joutuu kadulle". Vaikka itse lähtisitkin livohkaan, ei se perhettäsi pelasta, joten nyt järki käteen ja keskustelkaa miehen kanssa!
no eihän sitä syyllistä edes tarvitse ETSIÄ. kaikki sen tietää...
Ap:n tarina on varmaan tosi lapsen kasvaimien ja niiden hoidon osalta mutta: Miten näiden hoitamiseen voi mennä noin 1000e/kuukaudessa? Sairaanhoidossa on olemassa maksukatto jonka jälkeen hoidot saa joko ns. halvemmalla tai kokonaan ilmaiseksi. Maksukatto oli ainakin vuonna 2016 muistaakseni 690e/vuosi. Eli kun tuo 690e tuli täyteen sen jälkeen hoidot/lääkärikäynnit yms. oli joko edullisempaa tai näistä ei tarvinnut maksaa lainkaan.
Sitten tämän voi ymmärtää jos ap:n lasta hoidetaan Docrateksessa - tämä yksityinen syöpäsairaala laskuttaa kaikesta ns. todellisen hinnan mukaan.
Joka tapauksessa suosittelen ap:lle että kertoo miehelleen koko tilanteen ja etsitte yhdessä keinot mennä eteenpäin. Kerran se kirpaisee mutta helpottaa kun kerrot kaiken. Usko pois!
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on asumisoikeusasunto ja korkojen kera summa on jo vähän reilu 3000e. Olemme asuneet tässä jo 4 vuotta ja nyt ensimmäistä kertaa tämä tilanne. Kaikki kaatui marraskuussa kun saimme kuulla , että tytöllä on kasvaimia. Tyttö voi hyvin ja kaikki on hoidettavissa, sen puoleen ei hätää, mutta henkisesti asia oli niin raskas, että kaikki muu jäi. Tiedän jo etukäteen, että on aivan turha lähteä hakemaan apua mistään sosiaalitoimisto yms, sieltä ei meille apua heru. Miehen tulot ovat kuitenkin hyvät ja sen perusteella meidän pitäisi pärjätä. Ja pärjäsimme, ellen olisi itse kurssit kaikkea. Tämä tilanne on ihan täysin oma vika.
Kuule, ihan inhimillistä ja vain elämää. Itsellä oli sama tilanne oman sairastelun, vesivahingon ja sairastelun takia. Sain apua ja kaupunki maksoi velan.
Sinä ja miehesi olette ne joiden nyt vaan pitää alkaa hoitaa tätä, ilman syyttelyitä.
Soita vaikka kriisipuhelimeen aluksi ja saa vähän voimaa.
Kohta tilanne on hoidettu. Ja onhan teillä asumisoikeusraha.
Mulla oli puolen vuoden vuokrat omasta päätöksestä maksamatta, kun ei homekämpälle tehty mitään.
Eikä näköjään tehdä.
Voimia, syöpä ja pelko ajaa käsittelemään asiaa mielenkiintoisella tavalla.
Olet ihminen et suorittaja.
Nyt eteenpäin💖
Jos Suomessa tolla hinnalla tienaisi, niin valitettavasti olisin valmis vaikka tekemään sen. -Ap