Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eli millainen riski ja todennäköisyys on altistua koronalle kauppaostoksilla?

Kuumottaa kauppareissu
24.03.2020 |

Kun mietin että myyjätkin ovat koko päivän töissä ja tuskin kukaan on sairastunut. Tai ei siitä ainakaan ole keskustelua.
Oletteko muuten huomanneet että tuttu myyjä on vaihtunut toiseen lähiaikoina?
Siis te jotka joudutte joka päivä käymään ostoksilla, vaikka toisten mielestä uhka on todellinen.

Tuli vain mieleen kun ainakin kaupat on auki ja ilmeisesti riskiä ei sitten olekaan, vaikka joidenkin lähteiden mukaan virus säilyy melko hyvin ja virusta voi kantaa oireettomastikin.

Kommentit (224)

Vierailija
181/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähikaupassani ihmiset käyttäytyivät juuri kuten ei pidä käyttytyä: nuoria maleksimassa aikansa kuluksi. Yksi seisoi keskellä käytävää ja tukki muiden tien. Ihmiset näpertelivät ostoksia sen sijaan, että olisi heti ottanut sen mitä tarvitsee. Kassajonossa oltiin liian lähellä toisia. Ei pidetty turvavälejä.

Ovatko kaikki idiootteja?

Vierailija
182/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Pikku Ironisti' kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin lähikaupassa kun n. 60-vuotias nainen yski estottomasti ihan ruokahyllym edessä, eikä pannut suun eteen mitään. Ihan kuin olisi tehnyt tahallaan. Yök

Viimeinen sana kommentissasi paljasti mistä on kysymys: kammoat omaa vanhenemistasi ja halusit tapasi mukaan vain päästä yököttelemään itseäsi vanhempia ihmisiä.

60-vuotiaat ihmiset (varsinkaan jos on mitään perussairauksia) tiedostavat olevansa jo niin lähellä varsinaisia riskiryhmiä, että eivät takuulla mene kauppaan pandemia-viruksen aikaan yskimään tahallaan noin kun sinä kuvasit.

Anonyyminahan  on helppoa valehdella kenestä tahansa ja ihan mitä hyvänsä ja kun ihmisestä josta valehdellaan ei kerrota muuta kuin sukupuoli ja ikä, niin silloin vain oma mielikuvitus on rajana niillä valheilla.

Eikä silläkään ole yhtään mitään  väliä onko itse 10,vaiko 100-vuotias.

Ainoa kriteeri mikä noilla valheilla on, on se , uskooko lukija nuo valheet sellaisenaan tosiasioiksi ,eli pitääkö niitä totena jonkun   yököttelyn esittämisen perusteella.

Minä olen,kuules,  lukenut ja katsellut tätä palstaa sen verran, että  tuon viestisi motiivi, sisältö ja tausta  avautui minulle heti.

(...vaikken sinusta mitään muuta tiedäkään) 

Oletko seitinohuessa? Kauppaan ei mennä yskimään eikä niiskuttamaan. Itse olen viikon sisään nähnyt kaupassa kahden nuorehkon naisen ja yhden vanhemman naisen köhivän, mahdolliset koronanlevittäjät saivat muilta jäisiä katseita.

Vastauksestasi päätellen et siis lukenut kommenttiani ennenkuin jo vastasit siihen .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kertishanskat kädessä, kun aamulla kaupassa kävin. Kotona heti käsien pesu, käsidesi ja kaikki päällysvaatteet pesuun. Cittarissa näin ekaa kertaa jollain maskin, se oli kankainen. Varmaan pitää itsekin alkaa pitämään maskia, tuntuu jo tosi ällöttävältä käydä ostoksilla ilman.

Se maski suojaa vain ulkopuolisia pahimmilta ysköksiltä.

Vaaditaan kaasunaamaria että koronan kokoinen hiukkanen suodattuisi mihinkään.

Kangas tai naamarit ei auta virusten kokoisiin hiukkasiin.

Ajatuksena on ettei tarvitse yskiä hihaan kun on naamari mihin yskitään.

Kotitekoisia esim.paidasta tai muusta kankaasta tehtyjä naamioita on tutkittu sellaisten mikrobien kohdalla, jotka ovat kooltaan verrannolisia koronavirukseen. 

Niiden on todettu olevan selvästi tyhjää parempia, vaikka ei yhtä hyviä kuin sairaalakäytössä olevien hengityssuojien. 

Eli voidaan otaksua, että jos kaikki käyttäisivät edes kotitekoista naamaria, virus leviäisi paljon vähemmän jos he eivät ajattelisi itsekkäästi, että "tämä suojaa vain ulkopuolisia, joten ei tarvi käyttää röyh". Tavallisesti vain maskin tehoa vähätellään, koska sitä pidetään nolona toisin kuin käsien pesun tehoa. 

https://www.researchgate.net/publication/258525804_Testing_the_Efficacy…

Nyt joku voi taas tulla viisaana sanomaan, että maskia voi käyttää väärin. Kyllä ja kädet voi pestä väärin, mutta se ei tarkoita, ettei niitä kannata nyt pestä ollenkaan, koska kyse on todennäköisyyksistä. 

Vierailija
184/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa lähikaupassani ihmiset käyttäytyivät juuri kuten ei pidä käyttytyä: nuoria maleksimassa aikansa kuluksi. Yksi seisoi keskellä käytävää ja tukki muiden tien. Ihmiset näpertelivät ostoksia sen sijaan, että olisi heti ottanut sen mitä tarvitsee. Kassajonossa oltiin liian lähellä toisia. Ei pidetty turvavälejä.

Ovatko kaikki idiootteja?

Vain 99 prosenttia ihmiskunnasta on täydellisiä idiootteja.

Nähdäänhän se jo tälläkin palstalla, etteivät ihmiset usko muutakuin pakkokeinoja.

Ikävintä asiassa on se, että näitä idiootteja hallitsevat ja ohjeistavat idioottiarmeijan kerma, cream of the cream, riemuidioottien armeija, Thl (ei se suomeen tule, no hätä, hengityssuojain ei auta) ja heitä kuunteleva perässähiihtäjien ja poliittista peliä pelaava hallitus (kahtellaan, mietitään, kokoustetaan, jonka jälkeen kahvia ja kampaviinereitä), joten vituiks menee kuin vapaussota, joten lopppeleissä me olemme kaikki omillamme.

Be careful out there.

Vierailija
185/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa käynti on iso riski

Coronavirus elää ptkään pinnoilla

Elää pitkään myös hengitysilmassa, eli kolme tuntia tartunnan saaneen kauppareissun jälkeen myymälän ilmatilassa.

Virus ei lentele ilmassa koskaan yksin, vaan yskäisyn tai aivastuksen mukana tulleessa pisarassa tai aerosolissa (=hyvin pieniä pisaroita). Ne laskeutuvat kyllä huomattavasti nopeammin kuin kolmessa tunnissa. 

Vierailija
186/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ajattelin tänään lähteä kauppaan täysin pelotta.

Enemmän pelottaa että olenko se "kantaja", kun muu perhe sairastelee jotain mystistä sairautta.

Valitettavasti kaapit on jo tyhjiä ja mitään verkostoa ei ole syntynyt, koska olemme pätkätöiden perässä muuttavia.

Eli kontaktit jäävät hyvin lyhyiksi ja saavat jäädäkin, kun ei turhia ihmissuhteita kannata muutaman kuukauden työpätkät vuoksi luoda.

Sen on oppinut vuosien saatossa, että numeroiksi ne jää puhelimiin.

Hienoja ihmisiä tosin ja sitä en kiistä.

Valitettavasti ei Oulun tutuista ole apua pk-seudulla.

Eli toivotaan ettei minulla ole mitään päällä. Ajattelin illalla käydä kun alkoholistit ovat käyneet hakemassa kaljansa.

PK-seudulla saa ruokaa kotiin kuljetettuna, jos osaa edes parin päivän verran ennakoida. Minkä nyt ei pitäisi normaalijärkiselle olla mahdottomuus.

Tuohan on vielä pahempi, et voi mitenkään itse vaikuttaa siihen minkälaiset ysköstäjät ovat käsitelleet tilaamiasi tuotteita (keräily, pakkaaminen, kuljetus jne.) 

Ihan sama. Siihen mennessä kun itse saan tavarat niin kaikki pöpöt pinnoilla on jo kuolleet. Sitäpaitsi eiköhän työntekijät noudata kerätessäkin hygieniasääntöjä.

Kuinka koronatartunnan saanut vielä oireeton kaupan myyjä noudattaa hygieniasääntöjä?

Hän hyllyttää tavaroita, istuu kassalla, koskee jokaiseen tuotteeseen viedessään ne lukulaitteen läpi.

Ne virukset eivät ole kuolleet tuotteiden pinnoilta, sillä muovipinnalla joihin suuri osa tuotteista on pakattu, on vielä vuorokausien ajan viruksen saastuttama.

Pyyhkikää ne tuotteet jollain pesuainerätillä tai alkoholipitoisella aineella vähentääksenne tartuntariskiä.

Tautinen myyjä ei pärski päin tuotteita tai käsiinsä. Luultavasti hän käyttää hanskojakin. Että tätä kautta saisi taudin niin on aika olematon riski. Virus kuolee muovipinnoillakin aika pian kun ei missään laboratorio-olosuhteissa olla.

Jonkun pitäisi varmaan mennä kaupasta etsimään tuotteiden pinnoilta niitä viruksia, kun ei ihmiset muuten usko, että ei niitä ole.

Vierailija
187/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän pelottaa että olenko se "kantaja", kun muu perhe sairastelee jotain mystistä sairautta.

Valitettavasti kaapit on jo tyhjiä ja mitään verkostoa ei ole syntynyt, koska olemme pätkätöiden perässä muuttavia.

Eli kontaktit jäävät hyvin lyhyiksi ja saavat jäädäkin, kun ei turhia ihmissuhteita kannata muutaman kuukauden työpätkät vuoksi luoda.

Eli toivotaan ettei minulla ole mitään päällä. Ajattelin illalla käydä kun alkoholistit ovat käyneet hakemassa kaljansa.

PK-seudulla saa ruokaa kotiin kuljetettuna, jos osaa edes parin päivän verran ennakoida. Minkä nyt ei pitäisi normaalijärkiselle olla mahdottomuus.

Tuohan on vielä pahempi, et voi mitenkään itse vaikuttaa siihen minkälaiset ysköstäjät ovat käsitelleet tilaamiasi tuotteita (keräily, pakkaaminen, kuljetus jne.) 

Ihan sama. Siihen mennessä kun itse saan tavarat niin kaikki pöpöt pinnoilla on jo kuolleet. Sitäpaitsi eiköhän työntekijät noudata kerätessäkin hygieniasääntöjä.

Kuinka koronatartunnan saanut vielä oireeton kaupan myyjä noudattaa hygieniasääntöjä?

Hän hyllyttää tavaroita, istuu kassalla, koskee jokaiseen tuotteeseen viedessään ne lukulaitteen läpi.

Ne virukset eivät ole kuolleet tuotteiden pinnoilta, sillä muovipinnalla joihin suuri osa tuotteista on pakattu, on vielä vuorokausien ajan viruksen saastuttama.

Pyyhkikää ne tuotteet jollain pesuainerätillä tai alkoholipitoisella aineella vähentääksenne tartuntariskiä.

Tautinen myyjä ei pärski päin tuotteita tai käsiinsä. Luultavasti hän käyttää hanskojakin. Että tätä kautta saisi taudin niin on aika olematon riski. Virus kuolee muovipinnoillakin aika pian kun ei missään laboratorio-olosuhteissa olla.

Jonkun pitäisi varmaan mennä kaupasta etsimään tuotteiden pinnoilta niitä viruksia, kun ei ihmiset muuten usko, että ei niitä ole.

Tartunnan saanut myyjä ja kaikki muutkin tartunnan saaneet ovat ensimmäiset päivät oireettomia, mutta levittävät virusta heti tartunnan saatuaan.

Koronavirus leviää tartunnan saaneesta hengityksen mukana ja ne virukset laskeutuvat mikä minnekin, osa tuotteille, osa lattialle, osa muiden asiakkaiden hengitysteihin.

Vierailija
188/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elää pitkään myös hengitysilmassa, eli kolme tuntia tartunnan saaneen kauppareissun jälkeen myymälän ilmatilassa.

Virus ei lentele ilmassa koskaan yksin, vaan yskäisyn tai aivastuksen mukana tulleessa pisarassa tai aerosolissa (=hyvin pieniä pisaroita). Ne laskeutuvat kyllä huomattavasti nopeammin kuin kolmessa tunnissa. 

Ihmeellistä, että asiantutijat ovat kanssasi eri mieltä asiasta.

Virus leviää sairastuneen (vielä oireettomankin) hengitysilman mukana ilmaan ja elää siellä kolme tuntia ennen kuolemistaan.

Vierailija
189/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikket kaupassa kävisikään niin virus säilyy 3-8 päivää muovipinnoilla. Miten desinfioit ne ruokatarvikkeet? Itse käytän otsonaattoria mutta se ei oikein sovellu kuin hyvin pakatuille tuotteille. Sitä otsoonia ei sitten pidä hengittää koska se tuhoaa keuhkot että täytyy rakentaa sellainen ilmatiivis boksi josta poistoilma poistuu ulos missä desinfiointi tapahtuu.

Helpompaa on saunottaminen. Virus tuhoutuu jo alle 60 asteessa, minkä muovikin kestää. 

Vierailija
190/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoitan kauppakäynnit 2 krt/vko, mutta teinit pitää huolen siitä, että kyllä se tauti kantautuu tänne kotinurkkaankin. Niin ja koulu avittaa tätä taudin kulkeutumista kodista kotiin järjestämällä ryhmäetätenttejä!! Vai järjestääkö nämä kuolemattomat teinit niitä ihan itse? Jaa, täytyypä taas pistää kuulustelu pystyyn näppynaamoille, vaikka ”haista paskaa” tuleekin niskaan.

Vierailija
191/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävin viimeksi. En käyttänyt hanskoja, mutta pidin etäisyyttä toisiin ihmisiin - ei ollut vaikeaa, koska porukkaa oli todella vähän liikkeellä. Kädet pesin huolellisesti heti kotiin tultuani ja vielä uudelleen sen jälkeen, kun olin pistänyt ostokset kaappeihin. Olen myös pyyhkinyt keittiön tasoja melkein päivittäin, koska virus jää elämään pinnoille. Enempään en kuitenkaan oikein tunne pystyväni.

Vierailija
192/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vaikket kaupassa kävisikään niin virus säilyy 3-8 päivää muovipinnoilla. Miten desinfioit ne ruokatarvikkeet? Itse käytän otsonaattoria mutta se ei oikein sovellu kuin hyvin pakatuille tuotteille. Sitä otsoonia ei sitten pidä hengittää koska se tuhoaa keuhkot että täytyy rakentaa sellainen ilmatiivis boksi josta poistoilma poistuu ulos missä desinfiointi tapahtuu.

Helpompaa on saunottaminen. Virus tuhoutuu jo alle 60 asteessa, minkä muovikin kestää. 

Ei säily noin kauaa. Parhaimmillaan muutaman tunnin. Käytännössä hyvin harvoin niinkään kauaa. Turha saunoa niiden jauhelihojen kanssa.

Vierailija
193/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijae kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartunnan saanut myyjä ja kaikki muutkin tartunnan saaneet ovat ensimmäiset päivät oireettomia, mutta levittävät virusta heti tartunnan saatuaan.

Koronavirus leviää tartunnan saaneesta hengityksen mukana ja ne virukset laskeutuvat mikä minnekin, osa tuotteille, osa lattialle, osa muiden asiakkaiden hengitysteihin.

Kun juuri yritin sitä sanoa, että jos myyjä toimii asianmukaisesti, niin ei ole väliä onko hänellä virus vai ei.

Ja vaikka olisi, ja vaikka aivastaisi päin ostoksiani, niin tuskin siltikään saisin virusta.

Vierailija
194/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on aina yököttänyt kaupassa yskivät ja pärskivät nenänsä kaivelijat ja sen jälkeen leipäpusseja  kopeloivat asiakkaat. Joskus yskiminen tulee yllättäen aivan vieressä samalla hyllyllä olevalta henkilöltä, niin että suojaan ei roiskeelta pääse, salamasprinttitaidotkaan eivät siinä tilanteessa auta. Nyt kun on tämä hirviövirus maailmassa niin tilanne on meikäläiselle painajaismainen. Sitä tuntee oikeaa ja syvää kammoa mennä elintarvikkeita hakemaan, mutta koska ne ovat elintarvikkeita, ne ovat myös elintärkeitä - jokaiselle meistä. Asioiden tiedostamisesta ja omista kokemuksista kaupassa seuraa se, että stressi sen kun kasvaa, ja stressin kasvaminen sinänsä jo nostaa pöpöille altistumisen astetta.

Ollaan siis aikamoisessa kierteessä, ja kun tilanne jatkuu hamaan epämääräisyyden tappiin saakka, niin kyllä alkaa kansan psyykkinen terveys pikku hiljaa pettää. Miten kauan menee ennen kuin toivumme tästä, fyysisesti ja psyykkisesti. Sellaista tänään mietin.

P.S. Ja sitten on niitä, joita tämä koko hässäkkä ei näytä koskevan ollenkaan. 

Vierailija
195/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hauska, kun mamma se tietää maailmalla täysin uuden viruksen kaikki ominaisuudet, vaikka tutkijatkaan eivät ole vielä varmoja!

Vierailija
196/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kova ja todennäköinen riski, siellähän ihmisiä aina on tai on ollut kaikissa kohdissa.

Itse en muualla käy kuin kaupassa, kun lähden kerran viikossa ovesta ulos, olen jo alkanut nähdä kaupan oikein viruspesäkkeenä, johon on pakko sukeltaa pakon edessä. Olo on suoraansanoen saastainen kun pääsen kotiin.

Mitenköhän oikeat bakteerikammoiset tästä ajasta selviävät, kun minuakin hirvittää. Nimittäin, vaikka kaupassa itse toimisi miten fiksusti ja pysyisi ihmisistä kaukana, aina sitä jostain kuitenkin joku tunkee niskaan hegittämään tai kävelee päin.

Vierailija
197/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän kokemuksen perusteella sanoisin, että riski on kohtalainen. Vaikka itse suojautuisit ja toimisit niin kuin on ohjeistettu, kohtaat kotoa poistuessasi hyvin todennäköisesti ihmisiä jotka eivät tiedä tai eivät välitä toimia samoin. Kävelin aamulla kauppaan ja joku keski-iän vanhemmassa päässä oleva nainen ohittaessaan minut yski suoraan eteensä yrittämättäkään yskiä kainaloon tai nenäliinaan. Myös kassatyöntekijä yski, kääntyi toki poispäin kassasta mutta eipä se taida paljon lohduttaa meitä alle metrin päässä hänestä olleita. Kaupassa tungeksi väkeä ja kukaan muu kuin minä ei vaikuttanut välittävän edes yrittää pysyä 1,5 metrin päässä toisista asiakkaista tai työntekijöistä. Ostin kasan ruokaa sillä ajatuksella, että seuraavan kerran korkeintaan viikon päästä uudestaan...

No, totta kai kun sinun kohdallasi noin kävi yhden kerran, niin toki jään kotiin itkemään viikkokausiksi.

Itse käyn melkein joka päivä kaupassa/ulkona ja aika monta sataa ihmistä on mennyt ohitseni eikä kukaan ole koskaan yskinyt jne.

Mutta ainahan nämä yskimiset ym. tapahtuvat keskustelupalstojen kirjoittajille sillai jännästi 👍

Vierailija
198/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä, että asiantutijat ovat kanssasi eri mieltä asiasta.

Virus leviää sairastuneen (vielä oireettomankin) hengitysilman mukana ilmaan ja elää siellä kolme tuntia ennen kuolemistaan.

Teoreettisesti varmasti. Käytännön olosuhteet ovat kuitenkin vähän erilaiset. Missään ilma ei vain seiso vaihtumatta vaan varsinkin julkisissa tiloissa on tehokas ilmanvaihto joka sekä sekoittaa että poistaa ilmaa melko tehokkaasti. Viruspitoisuudet ilmassa siis laimenevat hyvin nopeasti.

Jos tartunta ilmateitse olisi noin tehokasta kun väität niin meillä ei enää juuri olisi yhtään tervettä koko maassa.

Vierailija
199/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisaratartunnan lisäksi koronavirus voi levitä ilmateitse, tutkijat arvioivat.

Suomalainen huippuvirkamies oli 10 minuuttia samassa kokoushuoneessa oireettoman viruksen kantajan kanssa. Hän sai koronatartunnan.

Rouva Eeva Ahtisaari sai tartunnan naistenpäivän konsertissa.

Aiemmin on ajateltu, että koronavirus leviää lähinnä kosketus- ja pisaratartuntana.

Koronavirus leviää niin tehokkaasti, että on epäiltävissä, että korona tarttuu myös ilmateitse.

https://www.is.fi/terveys/art-2000006451189.html

Vierailija
200/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häviävän pieni mahdollisuus saada korona, jos toimit viranomaisten suositusten mukaan.

Alle prosentin luokkaa. Mutta katsotaan nyt huvin vuoksi kuinka eri mediat jaksavat pelotella ihmisiä.