Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eli millainen riski ja todennäköisyys on altistua koronalle kauppaostoksilla?

Kuumottaa kauppareissu
24.03.2020 |

Kun mietin että myyjätkin ovat koko päivän töissä ja tuskin kukaan on sairastunut. Tai ei siitä ainakaan ole keskustelua.
Oletteko muuten huomanneet että tuttu myyjä on vaihtunut toiseen lähiaikoina?
Siis te jotka joudutte joka päivä käymään ostoksilla, vaikka toisten mielestä uhka on todellinen.

Tuli vain mieleen kun ainakin kaupat on auki ja ilmeisesti riskiä ei sitten olekaan, vaikka joidenkin lähteiden mukaan virus säilyy melko hyvin ja virusta voi kantaa oireettomastikin.

Kommentit (224)

Vierailija
161/224 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sympaattisen oloisen pienikokoisen vanhemman ukkelin jolla oli suumaski ja käsissä sellaiset keltaiset siivoushanskat. 🥺 Lutunen. 🐻

Vierailija
162/224 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako jos laittaa ruokakassin varastoon pariksi päiväksi ennen kuin alkaa syömään niitä?

Luultavasti. Ei ne pöpöt kaikilla pinnoilla montaa päivää elä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/224 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni oli kuulemma lähikaupassa nähnyt kuinka eräs mies oli kaivanut nenää ja sen jälkeen katsellut ja vaihdellut leipäpusseja. Joten aina löytyy tälläsiä idiootteja jotka eivät yksinkertaisesti välitä. Eli uskon hyvinkin voin sairastua ihan vaan kauppareissulla.

Vierailija
164/224 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni oli kuulemma lähikaupassa nähnyt kuinka eräs mies oli kaivanut nenää ja sen jälkeen katsellut ja vaihdellut leipäpusseja. Joten aina löytyy tälläsiä idiootteja jotka eivät yksinkertaisesti välitä. Eli uskon hyvinkin voin sairastua ihan vaan kauppareissulla.

Kosketustartunnalta on helppo välttyä, putsaa ostokset kotona ennen kaappiin laittoa. Toki tuollaiset nenänkaivajat kannattaa muuten kiertää kaukaa.

Vierailija
165/224 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lähikaupassa kun n. 60-vuotias nainen yski estottomasti ihan ruokahyllym edessä, eikä pannut suun eteen mitään. Ihan kuin olisi tehnyt tahallaan. Yök

Vierailija
166/224 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kertishanskat kädessä, kun aamulla kaupassa kävin. Kotona heti käsien pesu, käsidesi ja kaikki päällysvaatteet pesuun. Cittarissa näin ekaa kertaa jollain maskin, se oli kankainen. Varmaan pitää itsekin alkaa pitämään maskia, tuntuu jo tosi ällöttävältä käydä ostoksilla ilman.

Kaikki päällysvaatteet pesuun? Pitäisi varmaan, jos aikoo minimoida tartunnan saannin, mutta en ole saanut aikaiseksi. Mites muut toimitte?

Vierailija
167/224 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikket kaupassa kävisikään niin virus säilyy 3-8 päivää muovipinnoilla. Miten desinfioit ne ruokatarvikkeet? Itse käytän otsonaattoria mutta se ei oikein sovellu kuin hyvin pakatuille tuotteille. Sitä otsoonia ei sitten pidä hengittää koska se tuhoaa keuhkot että täytyy rakentaa sellainen ilmatiivis boksi josta poistoilma poistuu ulos missä desinfiointi tapahtuu.

Vierailija
168/224 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona tarttuu ilmassa leivujista pikkupisaroista suun, nenän, silmien ja korvakäytävien välityksellä sen lisäksi, että pisaratartuntana käsien kautta.

Eli kannattaa olla ripeä kauppareissulla. Yksi tuttu yleislääkäri vetäisi eilen kaupan läpi tosi nopeasti, poimi tavarat määrätietoisesti, eikä jäänyt seisoskelemaan ja oli jo ulkona siinä vaiheessa, kun itse valitsin vielä vihanneksia ekalla osastolla. Meinaan tehdä ensi kerralla samoin.

Vaikka oisit kuinka ripeä joudut hengittämään! Hengityssuojain ja uimalasit! huivikin on parempi kuin ei mitään.Huppu korvia suojaamaan. Hanskat! Tärkeintä on nyt että sinun ja L. Uojasi välit ovat kunnossa. kuka vain meistä voi olla se jolle ei hengityskonetta riitäkään. Etsikää J. U. M. alaa kun vielä voitte!

Niinpä!

Vierailija
169/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa käynti on iso riski

Coronavirus elää ptkään pinnoilla

Muutama päivä pinnoilla, voin laittaa tarvikkeet karanteeniin siksi aikaa.

Vierailija
170/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltähän se sitten tarttuu. Ihmiset yskivät kaupoissa avoimesti. Sen huomaa nopeasti, kun asiaan kiinnittää vähän huomiota. Kassajonossa ollaan yksinkertaisesti liian lähekkäin. Sitten on se maksupääte, jota käyttävät sadat ihmiset päivittäin. Niiden joukossa on pahimman epidemian aikaan väistämättä viruksen kantajia. Vaatteiden pesusta ei ole mitään hyötyä. Jos viruksia on ilmassa, niin, että laskeutuvat vaatteillesi, on niitä jo mennyt hengityksen mukana nenääsikin. Pese siis ennemmin kasvot ja nenä. En kyllä tiedä, onko siitäkään mitään hyötyä. Ehtiikö virus edetä ennen kuin pääset kotiin saakka ja voiko nenää pestä niin tehokkaasti saippualla, ettäs se lähtisi. Ja kuinka syvälle sitten menee sinne nenään. En tiedä. Mutta ennemmin tai myöhemmin tulet altistumaan virukselle kaupassa. On niin paljon välinpitämättömiä yskijöitä, suurin osa heistä on keski-ikäisiä. Seuraapa 60- naisia, sellaisia ihan tavallisia työssäkäyviä naisia. He ovat pahimpia. Yskivät täysin avoimesti ja suoraan eteensä, yhtään ajattelematta. Siitä se sitten lähtee eteenpäin.

Vierailija
171/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikket kaupassa kävisikään niin virus säilyy 3-8 päivää muovipinnoilla. Miten desinfioit ne ruokatarvikkeet? Itse käytän otsonaattoria mutta se ei oikein sovellu kuin hyvin pakatuille tuotteille. Sitä otsoonia ei sitten pidä hengittää koska se tuhoaa keuhkot että täytyy rakentaa sellainen ilmatiivis boksi josta poistoilma poistuu ulos missä desinfiointi tapahtuu.

Se säilyy tuon ajan täydellississä laboratoriaolosuhteissa, normaalissa kodissa tartuntariski romahtaa kahden tunnin jälkeen.

Vierailija
172/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuhka-aikojen ulkopuolella merkityksettömän pieni. Hanskat käteen koko kauppakäynnin ajaksi.

Mitä ne auttaa? 😂😂

Ei korona käden ihon läpi mene verenkiertoon ja aiheuta tartuntaa.

Auttaa esim niitä jotka eivät muista olla koskematta naamaansa. Auttaa myös siinä että ei leviä käsistä mihinkään pinnoille eteenpäin kun virukset jää niihin hanskoihin jotka otetaan pois.

Pa*kasella hanskakädellä on turvallista näpelöidä naamaa? 

Tässä taas yksi iloinen tahallaan väärinymmärtäjä joka ei halua ymmärtää hanskojen käyttöä.

Ja vastaus kysymykseen: kädellä on turvallisempaa näpelöidä naamaa hanskan poiston jälkeen. Ja naamaahan ei tietenkään pidä näpelöidä ollenkaan, mutta helposti niin tulee vahingossa tehtyä.

Vierailija
173/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaupassa käynti on iso riski. Viimeisin niitti tulee kun näppäilee kortin tunnuslukua. Kuinka moni on näppäillyt ennen sinua????

Prisman itsepalvelukassalla ainakin hyvin aktiivisesti pyyhittiin itsepalvelupäätteitä.

Vierailija
174/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ajattelin tänään lähteä kauppaan täysin pelotta.

Enemmän pelottaa että olenko se "kantaja", kun muu perhe sairastelee jotain mystistä sairautta.

Valitettavasti kaapit on jo tyhjiä ja mitään verkostoa ei ole syntynyt, koska olemme pätkätöiden perässä muuttavia.

Eli kontaktit jäävät hyvin lyhyiksi ja saavat jäädäkin, kun ei turhia ihmissuhteita kannata muutaman kuukauden työpätkät vuoksi luoda.

Sen on oppinut vuosien saatossa, että numeroiksi ne jää puhelimiin.

Hienoja ihmisiä tosin ja sitä en kiistä.

Valitettavasti ei Oulun tutuista ole apua pk-seudulla.

Eli toivotaan ettei minulla ole mitään päällä. Ajattelin illalla käydä kun alkoholistit ovat käyneet hakemassa kaljansa.

PK-seudulla saa ruokaa kotiin kuljetettuna, jos osaa edes parin päivän verran ennakoida. Minkä nyt ei pitäisi normaalijärkiselle olla mahdottomuus.

Tuohan on vielä pahempi, et voi mitenkään itse vaikuttaa siihen minkälaiset ysköstäjät ovat käsitelleet tilaamiasi tuotteita (keräily, pakkaaminen, kuljetus jne.) 

Ihan sama. Siihen mennessä kun itse saan tavarat niin kaikki pöpöt pinnoilla on jo kuolleet. Sitäpaitsi eiköhän työntekijät noudata kerätessäkin hygieniasääntöjä.

Vierailija
175/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kertishanskat kädessä, kun aamulla kaupassa kävin. Kotona heti käsien pesu, käsidesi ja kaikki päällysvaatteet pesuun. Cittarissa näin ekaa kertaa jollain maskin, se oli kankainen. Varmaan pitää itsekin alkaa pitämään maskia, tuntuu jo tosi ällöttävältä käydä ostoksilla ilman.

Kaikki päällysvaatteet pesuun? Pitäisi varmaan, jos aikoo minimoida tartunnan saannin, mutta en ole saanut aikaiseksi. Mites muut toimitte?

Turhaa touhua

Vierailija
176/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltähän se sitten tarttuu. Ihmiset yskivät kaupoissa avoimesti. Sen huomaa nopeasti, kun asiaan kiinnittää vähän huomiota. Kassajonossa ollaan yksinkertaisesti liian lähekkäin. Sitten on se maksupääte, jota käyttävät sadat ihmiset päivittäin. Niiden joukossa on pahimman epidemian aikaan väistämättä viruksen kantajia. Vaatteiden pesusta ei ole mitään hyötyä. Jos viruksia on ilmassa, niin, että laskeutuvat vaatteillesi, on niitä jo mennyt hengityksen mukana nenääsikin. Pese siis ennemmin kasvot ja nenä. En kyllä tiedä, onko siitäkään mitään hyötyä. Ehtiikö virus edetä ennen kuin pääset kotiin saakka ja voiko nenää pestä niin tehokkaasti saippualla, ettäs se lähtisi. Ja kuinka syvälle sitten menee sinne nenään. En tiedä. Mutta ennemmin tai myöhemmin tulet altistumaan virukselle kaupassa. On niin paljon välinpitämättömiä yskijöitä, suurin osa heistä on keski-ikäisiä. Seuraapa 60- naisia, sellaisia ihan tavallisia työssäkäyviä naisia. He ovat pahimpia. Yskivät täysin avoimesti ja suoraan eteensä, yhtään ajattelematta. Siitä se sitten lähtee eteenpäin.

Kasvosuoja on kätevin ja huolettomin kaupassa. Pysyy omat pikku köhät suojan sisällä, ei pääse koskettamaan suoraan suuhun tai nenään, eikä toisen ihmisen suusta tirskahtava pisara pääse oman suun tai nenän pinnalle. Kotona voi varmuudeksi pestä kasvot maskin riisumisen jälkeen.

Vierailija
177/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin lähikaupassa kun n. 60-vuotias nainen yski estottomasti ihan ruokahyllym edessä, eikä pannut suun eteen mitään. Ihan kuin olisi tehnyt tahallaan. Yök

Viimeinen sana kommentissasi paljasti mistä on kysymys: kammoat omaa vanhenemistasi ja halusit tapasi mukaan vain päästä yököttelemään itseäsi vanhempia ihmisiä.

60-vuotiaat ihmiset (varsinkaan jos on mitään perussairauksia) tiedostavat olevansa jo niin lähellä varsinaisia riskiryhmiä, että eivät takuulla mene kauppaan pandemia-viruksen aikaan yskimään tahallaan noin kun sinä kuvasit.

Anonyyminahan  on helppoa valehdella kenestä tahansa ja ihan mitä hyvänsä ja kun ihmisestä josta valehdellaan ei kerrota muuta kuin sukupuoli ja ikä, niin silloin vain oma mielikuvitus on rajana niillä valheilla.

Eikä silläkään ole yhtään mitään  väliä onko itse 10,vaiko 100-vuotias.

Ainoa kriteeri mikä noilla valheilla on, on se , uskooko lukija nuo valheet sellaisenaan tosiasioiksi ,eli pitääkö niitä totena jonkun   yököttelyn esittämisen perusteella.

Minä olen,kuules,  lukenut ja katsellut tätä palstaa sen verran, että  tuon viestisi motiivi, sisältö ja tausta  avautui minulle heti.

(...vaikken sinusta mitään muuta tiedäkään) 

Vierailija
178/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitä aikaa myös kun tuo hiekkapöly rupee yskittää. Itse kävin vähän pyöräilemässä ja tottakai nenä sitten vähän vuosi. Niistin tietenkin nenää juuri kun menin kauppaa. Huudothan sain joltain naiselta. 

Vierailija
179/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Pikku Ironisti' kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen sana kommentissasi paljasti mistä on kysymys: kammoat omaa vanhenemistasi ja halusit tapasi mukaan vain päästä yököttelemään itseäsi vanhempia ihmisiä.

60-vuotiaat ihmiset (varsinkaan jos on mitään perussairauksia) tiedostavat olevansa jo niin lähellä varsinaisia riskiryhmiä, että eivät takuulla mene kauppaan pandemia-viruksen aikaan yskimään tahallaan noin kun sinä kuvasit.

Anonyyminahan  on helppoa valehdella kenestä tahansa ja ihan mitä hyvänsä ja kun ihmisestä josta valehdellaan ei kerrota muuta kuin sukupuoli ja ikä, niin silloin vain oma mielikuvitus on rajana niillä valheilla.

Eikä silläkään ole yhtään mitään  väliä onko itse 10,vaiko 100-vuotias.

Ainoa kriteeri mikä noilla valheilla on, on se , uskooko lukija nuo valheet sellaisenaan tosiasioiksi ,eli pitääkö niitä totena jonkun   yököttelyn esittämisen perusteella.

Minä olen,kuules,  lukenut ja katsellut tätä palstaa sen verran, että  tuon viestisi motiivi, sisältö ja tausta  avautui minulle heti.

(...vaikken sinusta mitään muuta tiedäkään) 

Oletko seitinohuessa? Kauppaan ei mennä yskimään eikä niiskuttamaan. Itse olen viikon sisään nähnyt kaupassa kahden nuorehkon naisen ja yhden vanhemman naisen köhivän, mahdolliset koronanlevittäjät saivat muilta jäisiä katseita.

Vierailija
180/224 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ajattelin tänään lähteä kauppaan täysin pelotta.

Enemmän pelottaa että olenko se "kantaja", kun muu perhe sairastelee jotain mystistä sairautta.

Valitettavasti kaapit on jo tyhjiä ja mitään verkostoa ei ole syntynyt, koska olemme pätkätöiden perässä muuttavia.

Eli kontaktit jäävät hyvin lyhyiksi ja saavat jäädäkin, kun ei turhia ihmissuhteita kannata muutaman kuukauden työpätkät vuoksi luoda.

Sen on oppinut vuosien saatossa, että numeroiksi ne jää puhelimiin.

Hienoja ihmisiä tosin ja sitä en kiistä.

Valitettavasti ei Oulun tutuista ole apua pk-seudulla.

Eli toivotaan ettei minulla ole mitään päällä. Ajattelin illalla käydä kun alkoholistit ovat käyneet hakemassa kaljansa.

PK-seudulla saa ruokaa kotiin kuljetettuna, jos osaa edes parin päivän verran ennakoida. Minkä nyt ei pitäisi normaalijärkiselle olla mahdottomuus.

Tuohan on vielä pahempi, et voi mitenkään itse vaikuttaa siihen minkälaiset ysköstäjät ovat käsitelleet tilaamiasi tuotteita (keräily, pakkaaminen, kuljetus jne.) 

Ihan sama. Siihen mennessä kun itse saan tavarat niin kaikki pöpöt pinnoilla on jo kuolleet. Sitäpaitsi eiköhän työntekijät noudata kerätessäkin hygieniasääntöjä.

Kuinka koronatartunnan saanut vielä oireeton kaupan myyjä noudattaa hygieniasääntöjä?

Hän hyllyttää tavaroita, istuu kassalla, koskee jokaiseen tuotteeseen viedessään ne lukulaitteen läpi.

Ne virukset eivät ole kuolleet tuotteiden pinnoilta, sillä muovipinnalla joihin suuri osa tuotteista on pakattu, on vielä vuorokausien ajan viruksen saastuttama.

Pyyhkikää ne tuotteet jollain pesuainerätillä tai alkoholipitoisella aineella vähentääksenne tartuntariskiä.