Lasten toinen vanhempi vaatii lapsia itselleen poikkeustilan ajaksi
Hei! Olemme jo muutama vuosi sitten eronneet entisen vaimoni kanssa. Meillä on kolme yhteistä lasta jotka ovat iältään 9-, 5-, ja 3-vuotiaat. Entisellä vaimollani on uusi miesystävä, ja heillä on kolme lasta jo yhdessä. (Poika ja kaksoset). Nyt tämä toinen vanhempi haluaa pitää meidänkin lapset itsellään tämän poikkeustilan ajan. Ehdotin että entä jos he majoittuisivat luonani, onhan hänellä kolme pientä lasta hoidettavana yhteisten lapsiemme lisäksi. Tämä ei kuitenkaan exälle käynyt. En myöskään tykkää exän uudesta miesystävästä, sillä hän syrjii lapsia, jotka eivät ole hänen, ja viettää mieluummin aikaa omien lastensa kanssa. Vanhin on minulle kertonut, että haluaisi asua minun kanssani, jos tämän valitsehan tilanteen myötä valinnan joutuu tekemään. Hän on minulle avoimesti kertonut, että hän ei viihdy uuden isäpuolen seurassa.
Kumpi olisi teidän mielestä parempi ratkaisu? Lapset äidillään vai lapset isällään?
Kommentit (18)
Lasten pitää olla siel, missä he ASUVAT ja missä on heidän KOTINSA. Mikään paikka, missä he ”majoittuvat”, ei ole tarpeeksi hyvä.
Omasta mielestäni teidän pitäisi keskustella asiani keskenänne. Millainen systeemi teillä on ollut ennen? Onko teillä ollut vuoroviikkosysteemi, vai ovatko lapset olleet sinulla viikonloppuisin? Jos jälkimmäinen, on lasten varmaan parempi olla siellä, missä he enemmän aikaa viettävät. Vuoroviikko systeemin kanssa taas lapset voisivat ihan yhtä hyvin olla tämän aikaa sinun luonasi. Varsinkin, kun lasten äidilläkin on vielä pieniä lapsia kotonaan. Jutella tilanteesta, ja yrittäkää löytää tähän ratkaisu. Mielestäni kuitenkin on nyt parasta, että lapset asuvat vain toisen vanhemman luona tämän aikaa, eivätkä seilaisi kahden kodin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Lasten pitää olla siel, missä he ASUVAT ja missä on heidän KOTINSA. Mikään paikka, missä he ”majoittuvat”, ei ole tarpeeksi hyvä.
Joo, tuo sana kyllä pomppasi tekstistä. Ei hyvällä tavalla.
Muutama vuosi sitten erottu, mutta nuorin yhteinen lapi 3 vuotias. Tämän lisäksi ex-vaimo ehtinyt muutaman vuoden aikana löytämään uuden miehen, kenen kanssa kahdesti oltu raskaana. Toki mahdollista, joskin epäillyttävää.
On juridisesti säädetty, että lapsilla voi olla vain yksi virallinen osoite. Nyt kun kontaktit rajoitettu minimiin lasten paikka on tässä virallisessa kodissa. PISTE
Joo, majoittua on väärä sanavalinta, myönnän sen. Kaipaisin kuitenkin neuvoja, koska en haluaisi olla erossa lapsistani niin kauaa, kuin ei voi tietää edes, kauan poikkeustila kestää. Meillä siis on ollut käytössä vuoroviikko systeemi, joka laitettiin exän toimesta jo nyt jäihin. Tämä viikko oli lasten tarkoitus viettää minun luonani. Ymmärrän kyllä että lasten on nyt parasta asua toistaiseksi vain yhdessä osoitteessa, mutta millä perusteella se on juuri lasten äiti, jonka luona he asuvat?
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten erottu, mutta nuorin yhteinen lapi 3 vuotias. Tämän lisäksi ex-vaimo ehtinyt muutaman vuoden aikana löytämään uuden miehen, kenen kanssa kahdesti oltu raskaana. Toki mahdollista, joskin epäillyttävää.
Veljen ex oli raskaana uudelle ennen kun edes erosi veljestäni.
On muuten aika harvinaista että 3-vuotiaalla olisi 3 nuorempaa sisarusta...
Vierailija kirjoitti:
Tämän miehen löysi kun 3-vuotias oli vauva. (3v täyttää kesällä jo 4) olimme olleet jo pitkään riidoissa, ja avioero pistettiin vireille myös kuopuksen vauva-aikana. Eron astuttua voimaan hän ilmoitti saman tien uudesta seurustelukumppanistaan. Välit oli meillä pitkään kireällä, ja nykyäänkin olemme tekemisissä vain yhteisten lastemme takia. En tykännyt myöskään siitä että heti raskaana tälle uudelle miehelle, mutta eipä se minulle kuulu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, majoittua on väärä sanavalinta, myönnän sen. Kaipaisin kuitenkin neuvoja, koska en haluaisi olla erossa lapsistani niin kauaa, kuin ei voi tietää edes, kauan poikkeustila kestää. Meillä siis on ollut käytössä vuoroviikko systeemi, joka laitettiin exän toimesta jo nyt jäihin. Tämä viikko oli lasten tarkoitus viettää minun luonani. Ymmärrän kyllä että lasten on nyt parasta asua toistaiseksi vain yhdessä osoitteessa, mutta millä perusteella se on juuri lasten äiti, jonka luona he asuvat?
Nyt pitää vaan kaikkien sopeutua.
Sillä perusteella, että lasten paikka on nyt siellä mikä on heidän virallinen kotiosoite. Jos olette yhdessä sopineet, että se on äidin koti niin...
Mitkä on molempien mahdollisuudet hoitaa lasten kotikoulu? Käytkö töissä, voitko tehdä etänä? Lasten äiti lienee kotona kun noin paljon pieniä. Miten kumpikin pystyy rajaamaan sosiaaliset kontaktit?
Vierailija kirjoitti:
Jos te olette määritelleet, että sinä olet se muualla asuva vanhempi ( ei samaa osoitetta lasten kanssa) olet se oikeudeton vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on molempien mahdollisuudet hoitaa lasten kotikoulu? Käytkö töissä, voitko tehdä etänä? Lasten äiti lienee kotona kun noin paljon pieniä. Miten kumpikin pystyy rajaamaan sosiaaliset kontaktit?
Itse olen lomautettuna, joten aikaa on lasten kanssa touhuta ja esikoisen kotikoulussa huolehtia. Lasten äiti tosiaan on äitiyslomalla.
Ap
Kysyisin lastenvalvojalta mielipidettä tilanteeseen. Asiasta on varmaan olemassa joku virallinen suositus, jonka pohjalta päätös on helpompi tehdä yhteisymmärryksessä.
Ymmärrän että haluat tavata lapsiasi. Varsinkin jos Exän uusi miesystävä syrjii sinun lapsiasi, niin voi tuntua pahalta jos lapset jäävät toistaiseksi pysyvästi sinne. Mutta mikäli se on lasten virallinen osoite, niin lapset jäävät sinne. Sinuna puhuisin exäsi ja mahdollisesti hänen uuden puolisonsa kanssa. Kyllä lasten isäpuolenkin täytyy ottaa huomioon myös ne lapset jotka eivät ole biologisia, jos kuitenkin asuvat saman katon alla. Omat lapset on todella pieniä, joten voi olla että he vievät paljon huomiota, vaikka tahtoisikin antaa sitä myös lapsipuolille.
Niin siis tarkennuksena, ehdotin siis exälleni että meidän yhteiset lapset majoittuisivat luonani, ei exäni koko hänen perhe.
Ap