Raha on vain rahaa. Materia on vain materiaa.
Nyt kun niin monella ei meinaa nuppi kestää tätä tilannetta rahan vuoksi niin muistakaa että kaikesta selviää kun kyse on rahasta ja taloudesta ja materiasta.
Kun on kyse elämästä ja terveydestä niin ei välttämättä selviä.
Tässä maassa on asiat vielä hyvin, on maita joissa jo valmiiksi on elinolot huonot ja nekin silti pärjää.
Jos rahat ei riitä ruokaan, laita ne riittämään. Hae lykkäystä maksueriin (moni pankki jo tarjoaa tätä) tai jätä maksamatta. Kumpi on tärkeämpää, saada lapsille ruokaa vai maksaa asuntolaina kun ääritilanteessa ei voi valita molempia?
Jos et saa maksettua asuntoa, ok, ei sua kukaan just nyt heitä kadulle, ehdit etsiä vuokrakämpän. Muuttaa vaikka toiseen kaupunkiin.
Ei kivaa ei, mutta et siihen kuole. Eikä sun perheesikään.
Jos et saa maksettua lainoja, niin joudut ulosottoon. Ei kivaa, mutta ei siihenkään kuole. Meitä on monta ja elämä jatkuu ihan ok vaikka velkaa ulosotossa.
Moni ajattelee sitäkin että mitä ne muut ajattelee kun menetetään autot, talo ym. Nyt on aika oppia irti tuosta. Ei ole mitään väliä mitä muut ajattelee, ei ole koskaan ollutkaan.
Jos kaikki kaatuu, aina pääsee kiipeemään uudelleen ylös.
Jos henki tai terveys menee, siitä ei pääse pois.
Tähänkin tulee vastauksia "mutta et ymmärrä" ym.
Silti, raha on vain rahaa, ylellisyys on vain tarpeetonta bonusta.
Kommentit (36)
No, vaikka usean kouluikäisen lapsen vanhempi, keski-ikäinen pienyrittäjä ehkä ei osaa ajatella asiaa yhtä rennosti kuin ap.
Myös eristyksen aiheuttamissa taloudellisissa tappioissa on kysymys tuhansista ihmishengistä. Eipä terveydenhuoltoa niin avokätisesti ole rahoitettu, että nyt kriisin iskiessä olisi yltäkylläisesti hoitopaikkoja, tai että palkkataso olisi saatu pidettyä vetovoimaisena.
Joidenkin ihmisten retoriikassa koko julkinen sektori näkyy yhtenä tuottamattomana resurssisyöppönä. Kun talous koronan ja etenkin korona-rajoitusten takia sakkaa, luuletko, että muiden sairauksien hoitoon jatkossa liikenee rahaa sitä mitä nykyisinkään?
Mani Mani Mani Maaaaneeeyyyyy
Zi Zi Zi Zziiiiiinnnccc
Tässä onkin nyt kyseessä ehkä useamman sadan eläkeläispapan henki. Tietenkin talous täytyy ajaa tuhoon ja nuoremmat nälänhädän partaalle, että edes pari pappaa saisi vielä kerran käydä Kanarialla.
Assburger kirjoitti:
No, vaikka usean kouluikäisen lapsen vanhempi, keski-ikäinen pienyrittäjä ehkä ei osaa ajatella asiaa yhtä rennosti kuin ap.
Ärsyttää myös, että ulosottoa pelkäävät oletetaan aina hienolla kodilla, uudella autolla ja ulkomaanmatkoilla keekoilijoiksi, kuten AP tekee.
Meillä on rähjäinen talo, romut autot, käytämme kirpparivaatteita jne. mutta emme voi suhtautua kevyesti ajatukseen elinkeinon ja kodin menetyksestä.
Hyvä tietenkin on, jos ap jaksaa pitää yllä positiivista asennetta.
Assburger kirjoitti:
Ap:llä on useampi kouluikäinen lapsi ja puoliso pienyrittäjä. Ja voin kertoa että ei ole helppoa meillä varsinkaan nyt.
Noin voi kirjoittaa vain sellainen, jolla ei tule koskaan olemaan pulaa rahasta. Et sä sillä hengellä ja terveydelläkään mitään tee, kun ei ole asuntoa, eikä rahaa ruokaan.
Ilman rahaa sä et kyllä eläkään...
Vierailija kirjoitti:
eläkeläiset kyllä elää. Niille se raha tulee joka tapauksessa.
Assburger kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Ärsyttää myös, että ulosottoa pelkäävät oletetaan aina hienolla kodilla, uudella autolla ja ulkomaanmatkoilla keekoilijoiksi, kuten AP tekee.
Meillä on rähjäinen talo, romut autot, käytämme kirpparivaatteita jne. mutta emme voi suhtautua kevyesti ajatukseen elinkeinon ja kodin menetyksestä.
Hyvä tietenkin on, jos ap jaksaa pitää yllä positiivista asennetta.
Mitä täältä olen lukenut ja kuunnellut läheisiä niin eniten itkettää niitä joilla on isot talo- ja autolainat.
Ei tämä ole mitään positiivista asennetta, sanoin vain miten asiat ovat.
Kun on pakko selvitä niin selviää. Ei siihen kuole että joutuu ulosottoon vaikka kivaa se ei olekaan.
Kaikesta selviää. Ihme että tämän sanominen saa joillakin karvat pystyyn.
Raha on pohjimmiltaan vain bittejä joissain pankkien tai muiden rahoituslaitosten tietojärjestelmissä, ei mitään muuta.
Toki ikäviä ulosotot tai konkurssit ym. ym.
Suomessa ei kukaan nälkään kuole.
Sinänsä kivaa jos on rahaa tilillä, ei sen puoleen. Se antaan aina turvallisuudentunnetta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Noin voi kirjoittaa vain sellainen, jolla ei tule koskaan olemaan pulaa rahasta. Et sä sillä hengellä ja terveydelläkään mitään tee, kun ei ole asuntoa, eikä rahaa ruokaan.
Ei, vaan ihminen joka on elänyt niin ettei ole rahaa edes ruokaan ja selvinnyt silti.
Elää edelleen tarkasti kaiken laskien että jää ruokaan rahaa ja selviää silti.
Kaikki resurssit ovat sellaisia, että vain se, jolla niitä on, voi nimittää niitä tarpeettomiksi. Oli kyse sitten rahasta, materiasta tai vaikkapa ulkonäöstä.
Minä kyllä pidän luksuksesta, rahasta ja materiasta, enkä häpeile sanoa sitä. Eihän ne elämässä tärkeintä ole, mutta on se silti kivempi itkeä sadesäällä mersussa kuin pyörän päällä.
Sinulla, ap, näkyy lapsenuskoa ja idealismia vielä riittävän. Kun pääset siihen tilanteeseen kuin minä, mielesi voi muuttua.
Olen yksin, ei ole perhettä eikä kavereita. Olen työtön viidettä vuotta, koska en vain kelpaa mihinkään (palaveerasin juuri TE-virkailijoiden kanssa, eivätkä hekään ymmärrä, miksi en kelpaa). Luottotiedot menivät parin satasen vuoksi niinä kuukausina, joina minua ei hyväksytty työttömäksi työnhakijaksi ja on täysin vailla tuloja. Asunto on menossa alta, eikä maksuhäiriömerkintä oikein avita tilanteen korjaamisessa. Pystyn maksamaan sähkön ja netin, mutta niiden jälkeen ei jää rahaa ruokaan koko kuukaudeksi.
Tämän päivän tilanne. Kaapeissa on jonkin verran perunaa, porkkanaa, muutama kilo jauhoja ja kaksi pussia makaroneja, leipätaikina on ollut yön yli tekeytymässä. Tilillä on pari euroa, lompakossa 30. Rahaa saan 3. huhtikuuta. Olen ajatellut käydä kaupassa perjantaina ja toivon, että tällä kerralla eivät makaroni- ja hernehyllyt ja perunalaarit ole tyhjinä. Ajan kauppaan autolla, josta ei ole maksettu veroja, vakuutusta tai katsastusta ja jonka bensavalo alkoi palaa edellisellä kauppareissulla. Kävellä en jaksa, ainakaan kaupasta takaisin kotiin. Kolmestakympistä en lohkaise kymppiä kotiinkuljetuspalveluihin.
Että sehän on vain rahaa ja materiaa? Sinä ajattelet noin, koska sinä et ole vielä pohjalla. Sinä et näemmä kuitenkaan joudu sinne pohjalle, koska et ole samanlainen väliinputoaja kuin minä, joka monen sattumuksen kautta on pudonnut lähes kaikkien suojaverkkojen ohitse. Ja koska sinä et pohjalle päädy, voit jatkaa riemuidioottina olemista koko loppuikäsi. Saisit kyllä oppia sen, että jos ei asiasta mitään tiedä, kannattaa turpa pitää kiinni vain.
Voi minä olen ollut pohjalla ja olen siellä edelleen. Sä pystyt maksamaan netin ja sähkön, onnea sulle siitä. Multa on pahimpina aikoina katkaistu sähköt kolme kertaa.
Silti olen selvinnyt ja aion selvitä jatkossakin.
Kiitos haukuista <3
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihminen joka on elänyt niin ettei ole rahaa edes ruokaan ja selvinnyt silti.
Elää edelleen tarkasti kaiken laskien että jää ruokaan rahaa ja selviää silti.
Ihan niinkuin arvasinkin siis...
"Jos kaikki kaatuu, aina pääsee kiipeemään uudelleen ylös."
AP ei varmaan muista edellista isoa lamaa Suomessa 90-luvun alussa. Edelleenkään kaikki eivät ole päässeet ylös. Moni myös päätti päivänsä, nyt näkyy varmaan myös tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eläkeläiset kyllä elää. Niille se raha tulee joka tapauksessa.
Ja oikein leviästi... Äidin eläke on 900€..
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Ap:llä on useampi kouluikäinen lapsi ja puoliso pienyrittäjä. Ja voin kertoa että ei ole helppoa meillä varsinkaan nyt.
Voin kuvitella tilanteen. Jaksamista teille.
Raha tuo vapautta.
Tarpeettomalla materialla ei tee hevon hel vettiä.
Ja kirppikset & käytettynä ostettu toimiva rules.