Oletko saanut potkut tai lomautuksen korona takia? Tunnetko ketään joka on saanut?
Ihmeen vähän ääntä tuosta ollaan pidetty. Onko se nyt niin ettei se olekaan juuri vielä vaikuttanut työmarkkinoihin?
Jos tiedät jonkun, niin mitä hän teki työkseen?
Jos olet työnantaja, olethan jo perunut rekryt?
Kommentit (43)
Ruotsi tekee oikein, kun ei anna kaiken kaatua. Alkaa tuntua, että tästä tehtiin keinotekoinen lama.
Puolisolla alkoi yt:t vaikka työskenteleekin kriittiseksi määritellyllä alalla.
Mä veikkaan et meillä alkaa viimeistään syksyllä kun firman tulos sukeltaa useamman kuukauden peräkkäin ja ennusteet tulevat näyttämään huonolta.
Lomautusten varoitusaika lyheni kahdesta viikosta viikkoon. Toimitusjohtaja varoitteli vaikeasta keväästä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi tekee oikein, kun ei anna kaiken kaatua. Alkaa tuntua, että tästä tehtiin keinotekoinen lama.
Niinhän se eliitti aina masinoi lamoja. Saavat halvalla sitten ostettua kaiken omistamisen arvoisen keskiluokalta (kiinteistöt, osakkeet, metsät jne).
Määräaikaisuutta ei jatkettu, vaikka viikko sovittiin suullisesti vuoden pituisesta jatkosta. Se oli heti byebye! Ja kulttuuriala.
Lomautus tulee voimaan ensi maanantaina, työt loppui jo 3 vkoa sitten kuin seinään. Matkailuala.
Arvioitu töihinpaluu 1.9.
Sinänsä ei haittaa, pärjäämme kyllä taloudellisesti
Kolmanneksella tuttavapiiristä yt-laput saatu. Hyvin pian realisoituvat.
Suuri osa tutuistani on mua heikommin palkatuissa töissä. Pienyrittäjiä myös suht monta, jotka täysin kusessa.
Itse olen (osin onnenkauppaa) päätynyt rahakkaaseen duuniin, jossa mulla on valta tehdä päätöksiä miltei yksin. Vastaan työnantajani kiinteistöomaisuudesta. Enimmäkseen toimitiloja, ei lainkaan kivijalkaa tms. liiketilaa.
Viime viikolla tein päätöksen pudottaa kolmanneksella kaikkien näiden tilojen vuokria syksyyn asti. Yksikään asiakasyritys ei ollut vielä ehtinyt pyytää mitään vastaantuloa.
Koko vastuullani oleva kiinteistöomaisuus on yhden varsin varakkaan henkilön omistama. Yli parinkymmenen milj euron omaisuudesta on kyse. Pomoni totesi, että tässä on tehty toistakymmentä vuotta niin hienoa tulosta, että nyt on oikea aika tulla vuokralaisia vastaan. Idea oli minun, mutta pomo lähti siihen hetkeäkään epäröimättä.
Toivottavasti saadaan muutama työpaikka säästettyä. Kiitosviestejä piippailee jo noista yrityksistä.
(Kirjoitan tämän tietäen, että kaikki mut tuntevat luultavasti tunnistavat mut tästä. Samapa tuo.)
Lomautusta on tulossa, vaikka ala on määritelty kriittiseksi. Saa nähdä miten toteutetaan, jos väkeä alkaa sairastua. Mutta ei ole minun huoleni, minä menen töihin kun käsketään ja pysyn poissa kun käsketään.
Meillä lähtee lomautukset pyörimään ihan kohta, vain tietyt yksiköt ja avainhenkilöt ovat lomautusten ulkopuolella (esim. oma osastoni säästyy).
Päiväkodissa olen ja perjantaina tuli ilmoitus lomautuksista.
Vierailija kirjoitti:
Kolmanneksella tuttavapiiristä yt-laput saatu. Hyvin pian realisoituvat.
Suuri osa tutuistani on mua heikommin palkatuissa töissä. Pienyrittäjiä myös suht monta, jotka täysin kusessa.
Itse olen (osin onnenkauppaa) päätynyt rahakkaaseen duuniin, jossa mulla on valta tehdä päätöksiä miltei yksin. Vastaan työnantajani kiinteistöomaisuudesta. Enimmäkseen toimitiloja, ei lainkaan kivijalkaa tms. liiketilaa.
Viime viikolla tein päätöksen pudottaa kolmanneksella kaikkien näiden tilojen vuokria syksyyn asti. Yksikään asiakasyritys ei ollut vielä ehtinyt pyytää mitään vastaantuloa.
Koko vastuullani oleva kiinteistöomaisuus on yhden varsin varakkaan henkilön omistama. Yli parinkymmenen milj euron omaisuudesta on kyse. Pomoni totesi, että tässä on tehty toistakymmentä vuotta niin hienoa tulosta, että nyt on oikea aika tulla vuokralaisia vastaan. Idea oli minun, mutta pomo lähti siihen hetkeäkään epäröimättä.
Toivottavasti saadaan muutama työpaikka säästettyä. Kiitosviestejä piippailee jo noista yrityksistä.
(Kirjoitan tämän tietäen, että kaikki mut tuntevat luultavasti tunnistavat mut tästä. Samapa tuo.)
Iso 👍❤
Virallisesti lomautus astuu voimaan kuun lopussa, mutta viikko sitten suljettiin työpaikka. Olen töissä lasten sisäleikkipuistossa.
Taksinkuljettaja mies sai lomautuksen samantein. Itsellä vakivirka kriittisellä alalla.
Sain lomautuksen, ensi viikolla loppuu työt. Olen töissä kahvilassa joka sulkee nyt muutamia toimipisteitä.
Kumppanilla yt:t päällä mutta vielä on töissä. Töitä olisi mutta eivät saa ehkä materiaaleja jne tuotannon ylläpitämiseen joten siksi yt:t käynnistetty.
Vierailija kirjoitti:
Goldman Sachs now says US GDP will shrink 24% next quarter amid the coronavirus pandemic - which would be 2.5 times bigger than any decline in history
Ja suomessa vaan -5% vaikkei täällä mitään tonnin shekkejä kirjoiteta . LOLOLOLOLOOLOLOTROLLOOLOO!!!!!
Ennuste -24 % seuraavassa kvartaalissa, kun Suomen ennuste -5 % vuodessa. Vuositasolla Goldmanin ennuste USA:lle -3,8 %.
13.3. loppui työt kuin seinään. Kiellettiin menemästä työpaikalle. Kansanopiston ope.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet pomo tai muu insideri jossain yrityksessä niin kerro montako % ollaan irtisanomassa? Tuleeko mitään irtisanomispaketteja vai onko se vaan heippa?
Meillä koko henkilöstö lomautetaan ja lomautusten päätteeksi irtisanotaan 20-40% henkilökunnasta. Koko yhtiön tulevaisuus vaakalaudalla. Liikevaihto useita miljoonia euroja mutta kassa ja tase ei kestä tätä tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Täysin tahallaan ja turhan takia. Käsittämätön tilanne.
Nyt se raha tehdään, velkaelviksiltä viedään autot ja talot :D