Otava
Eka kysymys:
Väestörekisterikeskuksen tietojen mukaan Otava on annettu nimeksi useammin pojalle kuin tytölle. Minun mielestäni nimi on selkeästi pojan nimi. Mutta mieltääkö ihmiset yleensä tuon nimen tytön vai pojan nimeksi? Muistelen että ainakin saksan kielessä taivaankappaleet olisivat feminiinejä. Mielletäänkö Otava nimi siis tytön nimeksi.
Ja toinen:
Mitkä (pojan) nimet sopivat toisiksi nimiksi Otavan kanssa?
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen.
Kommentit (9)
Minä miellän Otavan ihan selkeästi pojan nimeksi. Viime aikoina sitä on totuttu pitämään pojan nimenä ja käsittääkseni sitä on annettu pääosin pojalle. Ehdotuksia toisiksi nimiksi:
Otava Okko Anttoni
Otava Eemi Tapio
Otava Nuutti Johannes
Otava Frans Eemeli
Otava Seeti Verneri
Otava Jooa Jeremias
Otava Niikko Taneli
Otava on minusta ihan selkeästi pojan nimi. Luulenpa että sitä myös yleisesti pidetään pojan nimenä. Tässä yhdistelmiä omaan makuuni:
Otava Vilho Päiviö
Otava Ohto Sammeli
Otava Olli Sammeli
Otava Niilo Sammeli
Otava Utu Tapio
Otava Ukko Rautia
Otava Ukko Aaretti
Otava Ukko Tapio
Otava Jalo Eskil
Otava Armas/Otava Armas Herman
Otava Eliel
Otava Seppo Sakari
Otava Ilkka Sakari
Lähinnä siis suomalaiset nimet sopivat minusta Otavan kaveriksi, vaikka muunkinlaiset voivat sopia.
sopisi esim.
Otava Elmo Tapio
Otava Jussi Elmeri
Siis pojan nimi kyseessä muidenkin mielestä.
Nimiyhdistelmistä löytyy monta hienoa. Pitää laittaa korvan taakse, jos vielä joskus tulee tarvetta antaa pojalle nimi.
Miltäs kuulostaisi:
Otava Eero Anselmi
Otava Sisu Samuli
Otava Aarne Topias
Otava Toivo Taneli
Otava Atso Eerikki
Otava Sampo Johannes
Otava Aarni Eevert(ti)
Otava Sulo Samuel
Otava Hugo Hermanni
Otava Onni Eemeli
Mun mielestä Otava on jotenkin neutraali, sopii kummallekin.
Otava Kiira Ville Korpi Rauvola Runo Kauno Armas Naima Tähti
Otava on Ison karhun seitsemän näkyvimmän tähden muodostama kauhaa muistuttava tähtikuvio.
Otavan tähdet tunnetaan arabialaisperäisillä nimillä (kauhan kulhosta kahvaan päin lukien) Dubhe, Merak, Phecda, Megrez, Alioth, Mizar ja Alkaid. Mizarin lähellä on pieni himmeä tähti Alcor, joka tunnetaan nimellä Silmänkoettaja. Perinteen mukaan ihmisen näköaisti on hyvä, jos hän kykenee erottamaan Silmänkoettajan: nämä tähdet on tervesilmäisen ihmisen helppoa erottaa toisistaan. Arabit kutsuivat Mizaria ja Alcoria hevoseksi ja ratsastajaksi.
Otava on mielestäni miehekäs nimi.
Otava Onni/Ossi Ilmari
Otava Aap(p)o Aleks(e)i
Otava Antto/Antti/Altti Ossian
Otava (S)Eeti Severi
Otava Valo Viljami
Otava Taavi Topias
Otava Atte Anselmi
Otava Iiro Oleksi
Otava Reko Revontuli
Otava Reko Roopertti
Otava Miko Matias
Otava Sampo Olavi
Otava Touko Tapio
Otava Eemu Eljas
Otava Veli Valtteri
jos sitä meinasit, että minkä tyyliset, niin mun mielestä kaikki käy.
Luontoaiheisia lisää, perinteiset suomalaiset, erikoisemmat. Miksei ulkomaankielisetkin (mä en niitä niin taidokkaasti pyöritteli).
NImestä saadaan pehmeä tai särrrmä, molempi parempi.
E-rit-täin käyttökelpoinen nimi siis =D