Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Piikkien/lääkkeiden kuljettaminen lentomatkalla?

15.08.2006 |

Tässä ollaan menossa kohti kolmatta ivfää ja nyt kun arvuuttelen (lääkäri vasta huomenna) aikataulua, niin näyttäisi että noin 3-5 päivää ennen punktiota olisi edessä työmatka lentämällä Keski-Eurooppaan.

Oletteko lentäneet sinä aikana kun olette piikitelleet Ivfää varten?

- kuljetitteko piikit käsimatkatavaroissa vai matkalaukussa ruumaan? Käsimatkatavaroihin kun itse ne haluaisi laittaa etteivät vaan jää jonnekin lojumaan.

- reagoiko turvatarkastus piikkeihin? Ei haluaisi että kaivelevat piikkejä esiin siinä kaiken kansan eikä varsinkaan kollegojen edessä

- tarvitaanko lääkkeille erikseen lääkäriltä joku lappu (esim. diabeetikoilla on kai erillislupa että saavat kuljettaa lääkkeet /piikit käsimatkatavaroissa?)

En haluaisi siirtää hoitoa mutta en pysty oikein jäämään matkasta poiskaan, onneksi perillä vain 1-2 yötä joten ei tarvitse koko apteekkia raahata mukana.

Viimeaikaiset turvajärjestelyt on kai aika tiukkoja (käsimatkatavarat läpinäkyvään pussiin) mutta miten on ennen niitä ollut tilanne?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet (=ampullit) saat ainakin viedä käsimatkatavaroissa, muistaakseni pitää/kannattaa (?) olla resepti mukana, jolla todistetaan tarpeellisuus tms.

Finnairin sivuilta: " Lääkkeitä, rahaa, tärkeitä asiakirjoja, pilaantuvia tai helposti särkyviä tuotteita tai muuta arvotavaraa ei pidä pakata ruumaan menevään matkatavaraan vaan käsimatkatavaraan. Asiakas on itse vastuussa lääkkeiden säilytyksestä ja kuljetuksesta koko lentomatkan ajan."

Itse piikkien kohtalosta en osaa sanoa eikä Finskin sivuillkaan ollut mainintaa. Olisiko mahdollista esim jättää henkilökunnalle ja " lunastaa" perillä? Hoitosuunnitelman kopio voi olla hyvä myös, että selviää lääkkeiden sen hetken tarpeellisuus?

Olen itse aika varman päälle ottaja, voi selvitä vähemmälläkin.. Laittaisin varmaan itse sähköpostia ko. lentoyhtiölle ja tulostaisin vastauksen matkalle mukaan.

Vierailija
2/7 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lataa kynän valmiiksi, niin se kai menee käsimatkatavarana mutta eihän lääkkeestä ole hyötyä jos piikit menee matkatavaroissa ruumaan, jos tavarat jää jostain syystä tulematta. Varsinkin kun on vaihtolento luultavasti tiedossa. Ja menomatkalla aamulento, paluumatkalla iltalento joten piikki on luultavasti pakko pistää kentällä tai koneessa joko mennessä tai tullessa, riippuen miten pistää.

Lääkkethän pitäisi säilyttää jääkaapissa mutta kaipa ne tilapäisesti voi olla huoneenlämmössäkin? Ja hotellissa minibaarissahan ne säilyy ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muistan oikein, sekä Gonal-F että Puregon kynät säilytetään " lataamisen" jälkeen huoneenlämmössä max. kuukauden ajan. Injektioruiskuilla jos pelataan, niin ne kyllä pitää olla jääkaapissa, mutta ei muutaman tunnin lämpimässäolosta pahene mihinkään suuntaan ja huoneen minibaarissa säilyy hyin.

Kynien piikit on niin ohuet ja pienet ettei niistä pitäisi olla riskiä (jollei hysteerinen tarkastushenkilökunta pelkää että uhkaa hivillä?) mutta varsinaisten injektioruiskujen kanssa voikin olla eri juttu. Varaa matkaan vai juuri sen verran kuin välttämättä tarvitset, Suomesta luultavasti pääset ihan helposti pois vaikka neulojen kanssakin mutta paluumatka voi kohteesta riippuen olla haasteellisempi. Toivottavasti et ole menossa Lontooseen...

Kuten muutkin ovat neuvoneet, ota mukaan hoitosuunnitelma, reseptit ja lääkäriltä voit pyytää englanninkielisen lapun, jossa sanotaan että tarvitset nämä lääkkeet hoidon vuoksi. Oli hyvä ajatus, että käyt sähköpostikirjeenvaihtoa etukäteen ja otat saamasi ohjeistuksen myös mukaan.

Toivottavasti kaikki menee hyvin, kerro miten kävi koska voi meille muillekin tulla joskus aiheelliseksi!

Vierailija
4/7 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan tässä vaiheessa, nyt kun saa hoitosuunnitelman niin voi sumpliakin toivottavasti ettei tule Lontoon reissua. Tuonne saksankielisiin maihin suuntailen. 1 ivfssä oli puregonit ja 2 ivfssä gonal-f joten siksi ajattelinkin että jos tuota 1-2 yötä varten lataa kynään patruunan ja sitten tarvitsee vain pari-lkolme neulaa.

Kun nyt ei jarrua joutuisi pistämään silloin, siinähän taisi olla muistaakseni ihan injektioruisku (?), tai ainakin eka ivfssä oli orgalultran muistaakseni jarru.

Täytyypä pyytää huomenna lääkäriltä joku lappu.

Etukäteispaniikkia aiheuttaa se jos joutuu kaivelemaan ne käsimatkatavaroista esiin saati ojentamaan neulat työkavereiden nähden, tai jotain lappuja kaivelemaan siinä turvatarkastuksessa...

Kerron sitten miten kävi, jos siis sattuu että työmatka ja piikitys sattuu samaan aikaan.

Vierailija
5/7 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikothan joutuvat ottamaan aina insuliinit mukaan lentokoneeseen, joten uskoisin että kynien ja neulojen kuljetus on turvatarkastuksissa ihan rutiinia. Reseptit luonnollisesti kannattaa ottaa mukaan, mutta vaikea kuvitella että ketään turvatarkastuksessa kiinnostaisi hoitosuunnitelmat. Itse ottaisin lääkkeet käsimatkatavaroihin ihan vaan senkin vuoksi, että ruumassa saattaa lämpötila laskea melko alhaiseksi ja siitä tuskin lääkkeet tykkää. Toiseksi matkatavaroita joutuu aina silloin tällöin väärille teille ja harmillista olisi, että hoidot peruuntuisi lääkkeen hukkumisen vuoksi. Helpoiten varmaan saat mielenrauhan soittamalla finnairille tai lentokentälle johonkin neuvonta numeroon.

Vierailija
6/7 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen kuljeskellut piikit mukanani ympäri lentokenttiä. Mulla siis oli MS-tautia varten pistoslääkitys, ja käsimatkatavaroissa kaikki ruiskut ja lääkkeet kuljetin. Mulla oli kyllä sellainen lääketehtaan lappu, että ko. henkilö käyttää ko. lääkettä, joten sitä olisin näyttänyt jos oltaisiin pysäytetty. Varmasti näkyivät piikit läpivalaisussa, mutta eivät sitten kaiketi olleet niin vaarallisia. Ja kävin siis myös USAssa niiden ruiskujeni kanssa, missä varmaan ollaan tarkimpia näiden suhteen.

Hyvää matkaa :)

b

Vierailija
7/7 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kuljetin käsimatkatavarassa, gonal kynän sekä tarvittavat piikit (otin vain kaksi käsimatkatavaraan) ja sumupullon

- lääkkeet olivat omissa laatikoissaan

- reseptien lisäksi minulla oli klinikalta mukana varmuuden vuoksi hoitosuunnitelma (eivät hekään oikein tienneet mitä tarvitaan)

Missään välissä ei käsilaukkua avattu eikä lääkkeistä kyselty. Matka tosin suuntautui tuonne Keski-Eurooppaan, joten en osaa sanoa noista muista kohteista esim. USA tai Englanti.

En soittanut finnairille kun ajattelin että en jaksa jonotella puhelinpalveluissa tuntitolkulla.