Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäopetus yläkoulussa/lukiossa. Tyhmä kysymys opettajille.

Vierailija
22.03.2020 |

Opet, jos/kun pidätte etänä tunteja yläkoululaisille/lukiolaisille vaikka Teamsin tai Meetin kautta, onko teillä koko ajan videokokous käynnissä? Jos on vaikka 75 tai 90 minuutin tunti.

Vai oletteko osan ajasta videokokouksessa (esim. tunnin alussa ja lopussa) ja muuten chat auki koko ajan.

Olen itse ihan muulla alalla ja tässä tylsyyksissäni aloin miettiä asiaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulu: läsnä koko ajan. Lukio läsnä 60 min.

Vierailija
2/10 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio: riippuu vähän aiheesta, mutta yleensä tunnin aluksi yhteinen osuus, esim. uuden asian läpikäynti ja hommien aloitus, videokokouksena. Siihen menee esim. 10-30min. Sen jälkeen kaikille yhteinen kokous poikki, mutta olen koko ajan chatissa neuvomassa ja voin olla yksittäisten opiskelijoiden kanssa videoyhteydessä. Opiskelijat tekevät yksin tai omissa Teams-tiimeissään tai muilla sivustoilla yhdessä. Tunnin lopuksi taas 10-15min yhteinen videokokous. Tunnit 75min.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole oppilailla kunnan laitteita ja kaikilla ei ole kotona sellaista laitetta (tai se on etätyössä olevan huoltajan käytössä), jolla livet onnistuisivat hyvin. Lisäksi kuntamme ei ole tehnyt sopimuksia sähköisten opiskelualustojen käytöstä esim. Googlen tai Microsoftin kanssa. Ne eivät siksi ole käytettävissä.

Joudutaan pärjäämään hyvin valituilla ja suunnitelluilla tehtävillä (jotka pääsääntöisesti eivät ole kirjasta) ja ilmaisilla chatti alustoilla.

Teen vain kaikkein tärkeimmistä aiheista video-opetuksen, koska monissa talouksissa netti jumittaa jo nyt.

Vierailija
4/10 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia teille, opettajat! Kuulostaa haastavalta. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin. "Teen parhaani" -motto on teille varmasti osuvin.

Vierailija
5/10 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sama systeemi kuin tuolla aiemmalla lukion opettajalla. Mulla on isot ryhmät, 29-34 opiskelijaa, eikä kaikilla kestä netti jatkuvaa videoyhteyttä. Opiskelijoilla on laitteet ja pääosin kaikki osaavat käyttää niitä.

Etäopetus lukiossa on varmaan se helpoin etäopetus, sillä opiskelijoiden voi olettaa osaavan toimia ihan itsenäisesti ilman vanhempien vahtimista. Jos ei osaa oppimisvaikeuden takia niin osaavat kertoa siitä ja ottaa yhteyttä. Jos eivät osaa tai ei huvita muusta syystä niin voi voi.

Vierailija
6/10 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettajana näen nyt kaikkien aineenopettajien toimintaa meillä, koska tuen monia oppilaita monissa aineissa. Vaihtelee. Jotkut antaa tehtävät, on tavoitettavissa jossain chatissä oppituntien ajan ja vaatii tehtävät palautettuna esim. klo 15 mennessä johonkin boksiin tai paukahtaa poissaolo. Jotkut vetää nettitunteja. Helpoimmalla pääsee ne, jotka heittää jonkun  kahden viikon kirjoitelman kerralla ja käskee kysyä Wilman kautta, jos tarvii neuvoa. Sanoisin, että 9/10 opettajaa ottaa tämän TODELLA tosissaan ja tekevät valtavasti töitä. Ei varmaan tarvitse mainita, että löysimmin asian ottavat vanhemmat miesopet. Yksikin antoi oppilaille monistenipun ja käski olla yhteyksissä, jos kysyttävää. Siis monistenippu on tämän koko 3,5 viikon työt oppilailla hänen aineestaan.

Itse olen aivan ylikuormittunut, aivan hirveästi ollut hommaa. Toivottavasti rauhoittuu, koska en jaksa tämmöistä 3,5 viikkoa.

Vierailija
7/10 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesopettajissa on ihan valtavasti lusmuja :(

Vierailija
8/10 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/10 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi olen tehnyt etäilyyn sopivia tehtäviä. Huomenna aloitan liveohjauksen Wilman lisäksi. Oppitunteja en pidä livenä, koska oppilailla ei ole kaupungin puolesta omisa laitteita.

Osa oppilaista käyttää sisarusten/vanhempien kanssa yhteisiä laitteita, joten en voi olettaa oppilaiden olevan koneella koko päivää.

Vierailija
10/10 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion opettaja olen ja samaan tyyliin vedän tunnit kuin nuo edellisetkin lukion maikat. Viime viikko meni pääosin pelkkiä tehtäviä antaessa, sillä valvoin joka päivä tuntikausien ajan yo-kirjoituksia. Ensi viikolla oikeaa opetusta, sitten koeviikko ja sen jälkeen uusi jakso ja tietenkin ”live-opetusta” alusta saakka niille ryhmille.