Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja- sinut voidaan velvoittaa hoitamaan korona-potilaita. Menetkö?

Lh
21.03.2020 |

Itse olen lh, enkä todellakaan mene, se on varma.

Kommentit (219)

Vierailija
141/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntekin TV7:lta Pekka Reinikaisen puheen, lääkäri, virus-asiantuntija. Hän kertoi että korona leviää ihmiseen silmien, nenän ja suun kautta.

Millaisessa vaarassa sotalotat ovat olleet sodan aikana, millaisissa paikoissa he ovat tehneet auttamistehtävänsä? Ovatko he olleet taistelukentällä ilman riittäviä suojavarusteita eturintamalla luotien räiskeessä?

Millaiset suojavarusteet hoitajille on varattu?

Vierailija
142/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on mennä jos määrätään, mutta väitän että sairaaloihin sijoitetaan nimenomaan sairaanhoitajia. Sen sijaan hommia lähäreille piisaa ihan niissä palvelutaloissa, kun työkavereita sairastuu ja asukkaita myös. Saa varautua pitkiin päiviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä jeesustelevat kotisohvalla "etätöitä" tekevät turhakkeet, joista ei olisi mihinkään tosipaikan tullen.

Kaikki kynnelle kykenevät ovat kyllä tervetulleita "avustaviin" töihin paskapalkalla. Ei siihen lähihoitajan koulutusta tarvita, onhan se kuultu niin monet kerrat että kuka tahansa niihin töihin pystyy. Että tervetuloa nyt näyttämään!

Jep. Samat sanat. Mä käyn irtisanoutumassa maanantaina. Nyt sitten vapautuu hyvä laikkarin paikka, teet töitä (ja teekin hyvin, koska sairaalahygienian täytää olla korkeaa tasoa!) parilla kolmella osastolla päivässä, pitkää päivää pitäisi olla jatkuvasti tekemässä, koska väkeä ei vain ole. Peruspalkka alta parin tonnin. Kuppi meni lopullisesti nurin eilen, kun selviteltiin mahdollista altistusta. Saatanallisen kiireen takia en muista, minä päivänä olen ollut missäkin, ja esimies ei edes tiedä.

Älkää uskoko, nää on jotain humalaisia/huumepellejä ja juksaa teille näitä juttuja. Eivät tietenkään ole totta. Ketään ei voi pakottaa mihinkään työhön, jos ei itse halua. Ei tällaista laki ole olemassakaan.

Ihmisten asenteet saavat metrisen lerssin otsaan. Ensin vuosia "kaikkihan osaavat siivota" ja nyt vingutaan sokerin ja kukkasten kanssa, kuinka äärimmäisen tärkeä tämä työ on. Kyllä mä sen tiedän, riskiryhmäläisenä en vaan katso yhtään enempää pelleilyä. Kiitokset kuluneista vuosista, työn mielekkyys taisi loppua jo muutama vuosi sitten. Makaan kotona ja katsellaan sitten myöhemmin kesällä, jos jonkun pätkän käy tekemässä jossain poissa ihmisten ilmoilta. 

Ei irtisanoutuminen mitään auta. Työvelvoite voidaan määrätä vaikka olisit kokonaan vaihtanut alaa.

Älkää uskoko näitä - huijaavat teitä. Ovat huumeessa tai humalassa tms.

Ei ketään voi pakottaa yhtään mihinkään työhön, minne ei itse halua mennä.

Sinä se et paljoa aikaasi seuraa. Sanon yhden sanan: valmiuslaki.

Ja nyt sitten googlettamaan, tollo!

Googleta itse, tollo. Työvelvoitetta koskevaa osuutta ei ole hyväksytty, siitä täytyy tehdä uusi esitys.

Vierailija
144/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti menen. En käynyt hoitajan koulutusta vain maatakseni kotona omaa napaani turvaamassa. Kävin sen, koska haluan auttaa muita ihmisiä. Harmi, etteivät kaikki hoitajat näy olevan samoin motiivein koulussa. Vievät turhaan paikkoja niiltä, jotka oikeasti haluavat tehdä hoitotyötä. 

Vierailija
145/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suojakännit vaa , en mene mihinkään. Jos hakevat niin otan taskumatin mukaan ja tissuttelen töitä tehden .

Vierailija
146/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saulin sanoin: "Nyt tarvitaan jokaiselta osallistumista näihin yhteisiin talkoisiin" 

Vierailija
147/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai menen. Se kuuluu ammattiin ja erikoistilanteet tuli mietittyä jo ammattia valitessa.

Vierailija
148/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä jeesustelevat kotisohvalla "etätöitä" tekevät turhakkeet, joista ei olisi mihinkään tosipaikan tullen.

Kaikki kynnelle kykenevät ovat kyllä tervetulleita "avustaviin" töihin paskapalkalla. Ei siihen lähihoitajan koulutusta tarvita, onhan se kuultu niin monet kerrat että kuka tahansa niihin töihin pystyy. Että tervetuloa nyt näyttämään!

Jep. Samat sanat. Mä käyn irtisanoutumassa maanantaina. Nyt sitten vapautuu hyvä laikkarin paikka, teet töitä (ja teekin hyvin, koska sairaalahygienian täytää olla korkeaa tasoa!) parilla kolmella osastolla päivässä, pitkää päivää pitäisi olla jatkuvasti tekemässä, koska väkeä ei vain ole. Peruspalkka alta parin tonnin. Kuppi meni lopullisesti nurin eilen, kun selviteltiin mahdollista altistusta. Saatanallisen kiireen takia en muista, minä päivänä olen ollut missäkin, ja esimies ei edes tiedä.

Älkää uskoko, nää on jotain humalaisia/huumepellejä ja juksaa teille näitä juttuja. Eivät tietenkään ole totta. Ketään ei voi pakottaa mihinkään työhön, jos ei itse halua. Ei tällaista laki ole olemassakaan.

Ihmisten asenteet saavat metrisen lerssin otsaan. Ensin vuosia "kaikkihan osaavat siivota" ja nyt vingutaan sokerin ja kukkasten kanssa, kuinka äärimmäisen tärkeä tämä työ on. Kyllä mä sen tiedän, riskiryhmäläisenä en vaan katso yhtään enempää pelleilyä. Kiitokset kuluneista vuosista, työn mielekkyys taisi loppua jo muutama vuosi sitten. Makaan kotona ja katsellaan sitten myöhemmin kesällä, jos jonkun pätkän käy tekemässä jossain poissa ihmisten ilmoilta. 

Ei irtisanoutuminen mitään auta. Työvelvoite voidaan määrätä vaikka olisit kokonaan vaihtanut alaa.

Älkää uskoko näitä - huijaavat teitä. Ovat huumeessa tai humalassa tms.

Ei ketään voi pakottaa yhtään mihinkään työhön, minne ei itse halua mennä.

Sinä se et paljoa aikaasi seuraa. Sanon yhden sanan: valmiuslaki.

Ja nyt sitten googlettamaan, tollo!

Googleta itse, tollo. Työvelvoitetta koskevaa osuutta ei ole hyväksytty, siitä täytyy tehdä uusi esitys.

Lukutaitoiset meistä huomaavat, että tässä ketjussa keskustellaan ajasta, jolloin työvelvoite on voimassa. Siis oletetusta tulevaisuudesta, ei nykyhetkestä. 

Vierailija
149/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lakiin tulisi lisätä kaikki muutkin ammatit, jos kerran hoitajillakin on tällainen velvoite! Tämä ei valitettavasti ole enää nykypäivää. Kaikki muutkin pystyvät tekemään monenlaisia tehtäviä. Ei suoranaisesti hoitohommia, mutta hyvin monenlaisia muita.

Vierailija
150/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoisia p@skahousuja tuntuvat monet hoitoalalla olevat olevan. Kannattaa nyt viimeistään miettiä alanvaihtoa.

Vierailija
151/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkujuttu joku koronapotilas. Menen tietenkin, jos sinne "käsky käy". Olen ollut Afrikassa ebola-alueella hoitajana, joten ei paljon korona hetkauta. Toki en ole lähihoitaja, vaan sairaanhoitaja, joten siinä mielessä vastasin vähän ohi aiheen. 

Vierailija
152/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lakiin tulisi lisätä kaikki muutkin ammatit, jos kerran hoitajillakin on tällainen velvoite! Tämä ei valitettavasti ole enää nykypäivää. Kaikki muutkin pystyvät tekemään monenlaisia tehtäviä. Ei suoranaisesti hoitohommia, mutta hyvin monenlaisia muita.

Juuri näin. Ilmaista rahaa ei pidä antaa kenellekään. Työvelvoite joka nokalle. Maatilat jättävät suurelta osin viljelemättä tänä keväänä, koska kausityöläiset eivät pääse suomeen. Siinä "hoitajille" siistimpää hommaa, jos ei oma työ miellytä.

Vierailija
153/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on mennä jos käskevät ei kai sitä valita saa. En vaan ole elämässäni niitä hommia tehnyt vaikka ammattirekisterissä virallisesti olenkin, niin kuka haluaa minut hoitamaan?

Ei ole pakko.

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) valmiuspäällikkö, hallitusneuvos Kari Klemm muistuttaa, että vastentahtoisen tai osaamattoman ihmisen määräämisessä terveydenhuollon tehtäviin ei ole mitään järkeä, vaikka laki tämän sallisikin.

https://yle.fi/uutiset/3-11261163

Vierailija
154/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette pyydä poistoa ammattirekisteristä? Ei teitä sitten enää kutsuta hommiin.

Ja miehet voi poistattaa itsensä reservistä ja siirtyä kodinturvajoukkojen puolelle, jos ei valtion palvelu kiinnosta.

Vierailija
155/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on mennä jos käskevät ei kai sitä valita saa. En vaan ole elämässäni niitä hommia tehnyt vaikka ammattirekisterissä virallisesti olenkin, niin kuka haluaa minut hoitamaan?

Ei ole pakko.

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) valmiuspäällikkö, hallitusneuvos Kari Klemm muistuttaa, että vastentahtoisen tai osaamattoman ihmisen määräämisessä terveydenhuollon tehtäviin ei ole mitään järkeä, vaikka laki tämän sallisikin.

Onhan pakko jos käsketään. Siinä ei vaan olis järkeä, mutta edelleen pakko on.

Vierailija
156/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että aikas monella muullakin alalla on ihan samat velvoitteet kuin hoitajillakin. Poliisi, puolustusvoimat, rajavartija ja mitä näitä muita nyt onkaan. Ja monenko heistä näet täällä itkevän aiheesta? 

Vierailija
157/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene. Menen vankilaan mieluummin, koska vihaan Thl:n paskanjauhajia. Nyt pitäisi uhrata henkensä, vaikka hoitajia haukutaan turhiksi ja idiooteiksi.

Tästä tulee minullakin ajatus, että THL ja hallitus vitkuttelivat asioiden hoitamisessa! Rajat olisi pitänyt laittaa kiinni paljon aiemmin. Tätä koronaa ei otettu vakavasti ennen kuin Norjakin alkoi jo hiillostamaan Suomea, meitä huolissaan olevia haukuttiin hysteerikoiksi ja vaikka miksi, me seurattiin vaan paremmin koronan etenemisliikkeitä ja sitä tapaa miten maailmalla se meni. Euroopasta ym muualta maailmasta päin annettiin saapua Suomeen porukkaa, ei karenteeneja, HUS ei pitänyt tärkeänä testata edes hoitajia. Nyt sallitaan 1-3.luokkalaisten koulunkäynti kouluissa, ym ym. Jos tilanne riistäytyy niin pahaksi että hoitajia ei enää riitä kuin he 2000luvun alussa valmistuneet, niin hallituksen tulisi ottaa tästä kyllä täysi vastuu. Kuka voi muistaa enää yhtään mitään tuon ajan opiskelusta? Tuo lh/sh on saattanut tehdä aivan muita töitä tässä ajan saatossa. Päivää varmaan osaa sanoa potilaalle, eipä paljon muuta. Kuka ehtii perehdyttämään siellä sairaaloissa? Ei kukaan ja kuitenkin nykyajan työpaikoilla VAADITAAN täyttä osaamista ja työtaitoa. Ei se riitä että menee pikkuisen lakanoita suoristamaan tai viemään potilaalle vettä. Pitää hallita paljon ja heti.

Niin. Ja jos et hallitse heti kaikkea, kun tulet ovesta sisään - sinua pidetään ihan idioottina - tätä se on tämä lähäreiden naisten käärmepesä -  maailma.

Kyllä! Tämä on totta. Suhtautumisen pitäisi olla ymmärtäväistä ja empaattista, kärsivällistä eikä mitään kyräilyä ja valtapeliä ym hallintaa. Pitäisi antaa sakkorangaistus tms rangaistus sille työntekijälle, joka tällaista sotalottaa alkaisi käärmeilemään.

Vierailija
158/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko.

Onhan pakko jos käsketään. Siinä ei vaan olis järkeä, mutta edelleen pakko on.

Höpö höpö.

Jos on järjetön niin on pakko, tuossa tilanteessa ei olla järjettömiä - ei ole varaa olla.

Vierailija
159/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on jo ainakin poliisit. Heillä on työvelvoite myös muina kuin poikkeusaikoina. Ja tuskinpa palomiehelläkään hirveästi on vara kieltäytyä työstä vain koska oma napa pitää suojata. 

160/219 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein keikkaa päiväkoteihin ennen tätä koronaa.

Nyt ei ole enää päiväkoti keikkaa niin voitteko kertoa miten pääsen hoitaa korona potilaita? Haluaisin.

Olen siis lähihoitaja, osaamisala tosin lapset ja nuoret.

Luulenpa, ettei tarvitse muuta kuin ottaa yhteyttä lähisairaalaan tai kotihoitoon tai vanhuspalveluun vaikka spostitse. Eiköhän varmasti ota. 

Tvssä oli tässä pari päivää sitten alue-uutisissa stand up- esiintyjä Matti Patrosesta, jonka keikkakalenteri tyhjentyi täysin. Oli koulutukseltaan lähihoitaja ja tehnyt niitä hommia jotain 7-8 vuotta sitten. Oli sitten soittanut ja tarjoutunut töihin ja siitä kolmen tunnin päästä oli työsopimus allekirjoitettu. Nyt sitten kotihoidossa töissä. 

Tuosta Patrosen tapauksesta voi kyllä päätellä, että pula on todellinen....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä