Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaimmat säännöt/tapaukset lastenkodissa?

Vierailija
21.03.2020 |

Olin teininä kuukauden verran lastenkodissa, vai mikä vastaanottokoti nyt olikaan. Kuitenkin lastensuojelun laitoksessa ja siellä oli monia aivan sairaita sääntöjä/tapauksia ja kirjoitan niistä pari. Kertokaa tekin, jotka olette olleet laitoksessa tai tunnette jonkun joka on ollut.

Minulla oli jo teininä piilolinssit, ei silmälaseja. Iltaisin katsottiin salkkarit ja sitten piti mennä suoraan huoneeseen, mainoskatkoilla piti hoitaa vessassa käynnit, hampaiden pesu ym. Minun kanssani sovittiin, että saan ohjelman loputtua käydä ottamassa linssit pois ja sitten menen suoraan huoneeseen, kun en nähnyt ollenkaan ilman linssejä. Yksi ilta olin normaalisti menossa ottamaan linssejä pois ja hoitaja alkoi karjua että mitä minä oikein teen. Ei auttanut sanoa, että kanssani on sovittu näin, vaan hoitaja vei liki niskasta pitäen vessaan huutaen, että tällaiset hoidetaan mainoskatkoilla, ei täällä tehdä kenenkään kanssa poikkeuksia jne. Jouduin sitten rangaistuksena viikon ajan menemään huoneeseeni kun muut katsoivat ohjelman.

Toinen oli, kun tuo samainen hoitaja ei suostunut antamaan minulle lääkkeitäni. Minulla oli käytössä monia vitamiineja, koska jostain syystä ruoasta monet eri vitamiinit eivät imeytyneet, joten jouduin ottamaan purkista niitä. Lisäksi minulla oli allergialääke, melatoniini ja ahdistuslääke. Hän sanoi, ettei anna niitä, koska en tarvitse niitä. Tuosta hän joutui puhutteluun ja sen jälkeen antoi lääkkeeni, toki aina minulle asiasta valittaen.

Minulla oli jo teininä monia erilaisia yliherkkyyksiä, yksi pahimpana tiettyihin ruokiin liittyen. En kyennyt syömään kanakeittoa, koska olin lapsena siitä oksentanut niin monta kertaa, siinä tuntumassa oli jotakin sellaista josta oksensin. Sanoin, etten voi syödä sitä ja selitin syyn, mutta ei, kaikkien pitää syödä samaa eikä siitä jousteta. Tilanne onneksi päättyi siihen, kun en vain suostunut tulemaan syömään huoneestani ja selitin uudestaan ja uudestaan, etten vain voi syödä sitä. En sentään saanut rangaistusta tuosta, vaikka sillä kovasti uhkailtiin.

Yksi inhottava perussääntö tietysti oli, että jos otti höylän suihkuun, sinne tultiin vahtimaan. Tietysti ihan ymmärrettävää, kun paljon itsetuhoisia teinejä.

Minulle oli musiikki todella tärkeää (kuten varmasti kaikille teini-ikäisille) ja minulle olikin pahinta, kun en saanut kuunnella musiikkia, kun puhelin piti antaa pois kun tuonne meni. Minulle luvattiin, että äitini saa tuoda minulle radion ja siihen kuulokkeet ja levyjä. Kun hän toi sen, sitä ei meinattu antaa minulle. Silloin vuorossa oli taas tuo hoitaja, joka oli kimpussani jatkuvasti, lääkkeiden ja linssien suhteen. Sain sen kuitenkin, kun toinen hoitaja tuli vuoroon.

Nämä tulevat nyt äkkiseltään mieleen, on paljon kyllä muutakin.
Mitä mielivaltaisia tapauksia muilla on ollut?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vieläkin lapsi.

Ymmärrät sitten aikanaan.

Vierailija
2/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikin heti mieleen lisää.

Minulla on ollut aivan lapsesta asti paha atooppinen ihottuma, joka pahenee tietyistä aineista ja liiasta vedellä lotraamisesta. Sen takia en voi käydä suihkussa kuin ihan maksimissaan parin päivän välein ja se menee siitäkin todella pahaksi. Tuolla oli kuitenkin sääntönä, että joka päivä käytiin suihkussa, eikä poikkeuksia tehty. Tuon olisin ehkä vielä kestänyt, mutta siellä käytettiin pesuainetta, jolle olin ehkä allerginen. Ihoni oli aivan verelihalla ja vuosi ja oli kipeä, eivätkä rasvat auttaneet. Kuitenkin niin vain piti mennä joka päivä suihkuun ja käytettiin samaa pesuainetta. Ymmärrän kyllä, kun on paljon nuoria, mutta ihan oikeasti, koko vartaloni oli vereslihalla ja vuosi nesteitä ja kipu oli aivan valtava, vaatteetkin sattuivat päällä ja itkin siitä kivusta.

Sitten oli vaatteet. Vaatteet eivät saaneet olla liian paljastavat, joka tarkoitti sitä, että ei saanut esim. näkyä olkapäitä, käsivarsia, ei mitään kaulan alapuolelta. Kerran suihkun jälkeen laitoin päälleni O-aukkoisen perus t-paidan ja olin menossa iltapalalle. Vastassa ollut hoitaja alkoi huutaa, että nyt normaalit vaatteet päälle eikä mitään h*mmetin biletysvaatteita. Olin kyllä aika ihmeissäni, varsinkin kun kukaan ei koskaan tuon kuukauden aikana minulle selittänyt paikan sääntöjä vaikka pyysin kymmeniä kertoja. Aina sanottiin, että katsotaan.

Juu tosiaan katsottiin, jouduin oppimaan sääntöjä kantapään ja rangaistusten kautta, vaikken edes tiennyt niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäammatillinen henkilökunta.

Epäilen tosin, että liioittelet tai provoat?

- 22v lastenkodeissa duunia takana

Vierailija
4/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vieläkin lapsi.

Ymmärrät sitten aikanaan.

No en kyllä ole, vaan liki 30v nykyään jo. Ymmärrän monien sääntöjen perimmäisen tarkoituksen, mutta kyllä likimain kaikki olivat aivan mielivaltaisia. 

Nuoretkin ovat ihmisiä, ei heitä voi kohdella miten tahansa. Nykyäänkin tulee koko ajan ilmi lisää tällaisia vastaavia tapauksia, monissa paikoissa on aivan epäinhimilliset olot nuorilla.

Kamalinta on, jos on sellainen nuori kuin minä olin. Olin kiltti, tottelin aina, tein kaiken kuten käskettiin, mutta alkoholisti äitini keksi, ettei kestä minua kun kehtasin kerran uhmata häntä siinä, että 17v voisi tulla kotiin kyllä vasta klo 19 tai 20. 

Ap

Vierailija
5/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kerrot. Muuten noi kauheudet jää pimentoon. Puhukaa, puhukaa ja puhukaa.

Vierailija
6/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäammatillinen henkilökunta.

Epäilen tosin, että liioittelet tai provoat?

- 22v lastenkodeissa duunia takana

En liioittele tai provoile, miksi tekisin niin? Pahinta näissä paikoissa on se, että nuoria ei kuunnella kun he kertovat näistä.

Minäkin kerroin näistä omalle sosiaalityöntekijälleni, mutta eihän minua uskottu, kun olin nuori. Nykyään minua uskotaan, koska olen aikuinen ja monet ovat todella järkyttyneitä näistä.

Ap

Vierailija
7/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että kerrot. Muuten noi kauheudet jää pimentoon. Puhukaa, puhukaa ja puhukaa.

Juuri siksi kerronkin näistä. Tiedän sen itse, että nuoria ei kuunnella, ei kuunneltu minuakaan kun kerroin näistä. Nykyään minua uskotaan kun olen aikuinen.

Tekee aina niin pahaa kun luen uutisia samanmoisista paikoista, nyt sentään on hiukan paremmin kuin minun aikanani. Ei silloin kun minä olin laitoksessa, näistä koskaan saanut lukea uutisista.

Ap

Vierailija
8/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aivan lapsesta asti paha atooppinen ihottuma, joka pahenee tietyistä aineista ja liiasta vedellä lotraamisesta. Sen takia en voi käydä suihkussa kuin ihan maksimissaan parin päivän välein ja se menee siitäkin todella pahaksi. Tuolla oli kuitenkin sääntönä, että joka päivä käytiin suihkussa, eikä poikkeuksia tehty. Tuon olisin ehkä vielä kestänyt, mutta siellä käytettiin pesuainetta, jolle olin ehkä allerginen. Ihoni oli aivan verelihalla ja vuosi ja oli kipeä, eivätkä rasvat auttaneet. Kuitenkin niin vain piti mennä joka päivä suihkuun ja käytettiin samaa pesuainetta. Ymmärrän kyllä, kun on paljon nuoria, mutta ihan oikeasti, koko vartaloni oli vereslihalla ja vuosi nesteitä ja kipu oli aivan valtava, vaatteetkin sattuivat päällä ja itkin siitä kivusta.

Sitten oli vaatteet. Vaatteet eivät saaneet olla liian paljastavat, joka tarkoitti sitä, että ei saanut esim. näkyä olkapäitä, käsivarsia, ei mitään kaulan alapuolelta. Kerran suihkun jälkeen laitoin päälleni O-aukkoisen perus t-paidan ja olin menossa iltapalalle. Vastassa ollut hoitaja alkoi huutaa, että nyt normaalit vaatteet päälle eikä mitään h*mmetin biletysvaatteita. Olin kyllä aika ihmeissäni, varsinkin kun kukaan ei koskaan tuon kuukauden aikana minulle selittänyt paikan sääntöjä vaikka pyysin kymmeniä kertoja. Aina sanottiin, että katsotaan.

Juu tosiaan katsottiin, jouduin oppimaan sääntöjä kantapään ja rangaistusten kautta, vaikken edes tiennyt niitä.

miksei saanut olla omia pesuaineita

Vierailija
9/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietarsaaressa eräässä laitoksessa työskenteli nainen joka kävi melkein kaikki talon pojat läpi. Asia hyssyteltiin julkisuudelta pimentoon.

Vierailija
10/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksei saanut olla omia pesuaineita

Koska kaikki laitoksen vuodevaatteet pestiin siellä. Samoin myös vaatteet. Ehdotin tietysti, että minulle voisi tuoda omat pesuaineet, ei heille siitä olisi tullut enempää hommaa, koska itse tuolla pestiin omat pyykit. Se oli taas yksi mielivaltainen sääntö, että ei tehdä poikkeuksia. Tuntui, että kaikessa siellä oikein yritettiin näyttää, että et voi mitään meidän mielivallalle, alistu ja itke.

Ap

Vierailija
11/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut migreenilääkkeitä kunnes itkin kurkku suorana ja oksensin, sitten tietysti lääkkeet eivät auttaneet ja jouduin sairaalaan. Se lääkkeitä pihdannut ä""ä joutui puhutteluun ja kosti minulle kaikin mahdollisin tavoin, mutta sääntöihin vedoten

- Minulla oli trikoopaita jossa oli v-aukko, se oli kuulemma liian paljastava ja minun pti mennä vaihtamaan  toinen paita

- Kaadoin ruokailussa vahingossa lasin ja jouduin huoneeseeni "riehumisesta"

- Olin suihkussa ja sheivasin jalkojani, tämä piti tehdä  valvottuna koska osa nuorista saattoi alkaa itsetuhoisiin puuhiin ja   olin juuri saanut toisen jalan hoidettua kun tuli  ilmoitus että olet ollut suihkussa nyt liian kauan, suihku kiinni heti.

Vierailija
12/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoret pakotettiin katsomaan sellaista roskaa kuin Salkkarit?

Vierailija
13/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostipa karsealta. Sitä tosin en ymmärrä, miksi käytit sopimattomia pesuaineita, jos kerran ihosi meni aivan rikki. Olisit käyttänyt pelkkää vettä, ja vain harvoin pesuainetta.

Vierailija
14/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla tuntemillani piilolasien käyttäjillä on myös oikeat lasit. Piilolaseja ei suositella missään ainoiksi laseiksi, niillä tuhoaa silmänsä.

Vierailija
15/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran työssäni sijoitettu nuori kertoi,että oli käyty käsiksi kun oli komennettu illalla omaan huoneeseen. Oli pienikokoinen tyttö kyseessä. Tein ilmoituksen hänen omalle sosiaalityöntekijälleen. En saanut koskaan tietää, johtiko se mihinkään. Minun on helppo uskoa, että joku yksin vuorossa oleva työntekijä voi olla aika mielivaltainen, jos ei tule nuorten kanssa toimeen.

Vierailija
16/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on parhaillaan lastenkodissa. Mitään tuollaista ei ole kortonut tapahtuneeksi. Kohtelu on aina ollut ystävällistä.

Sen sijaan kyllä usein laiminlyödään tai unohdetaan lääkkeet, kenkien osto kun vanhoissa jo 10 sentin halkeama yms. Tuntuu myös siltä, että tahallaan suljetaan silmät lasten välisiltä jutuilta, varhaisteinit harrastavat seksiä keskenään ja tupakat ja huumeet vaihtavat omistajaa. Kun asiasta huomauttaa, kukaan ei tiedä mitään, ei näe mitään.

Moni kuvittelee, että kun lastenkotiin laitetaan kuriton nuori, hän saa vihdoin rajat. Meillä nuori menetti rajat. Alle puolen vuoden oli alkanut säännöllisen tupakoinnin, satunnaisen juomisen ja huumekokeilut. Että kiitos paljon!!!

Vierailija
17/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostipa karsealta. Sitä tosin en ymmärrä, miksi käytit sopimattomia pesuaineita, jos kerran ihosi meni aivan rikki. Olisit käyttänyt pelkkää vettä, ja vain harvoin pesuainetta.

Tätäkin ehdotin, ei käynyt, kaikille samat säännöt. Ei auttanut, vaikka näytin ihoani, käskettiin vain rasvaamaan enemmän. Ei auttanut myöskään lääkärin todistus.

Ap

Vierailija
18/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on parhaillaan lastenkodissa. Mitään tuollaista ei ole kortonut tapahtuneeksi. Kohtelu on aina ollut ystävällistä.

Sen sijaan kyllä usein laiminlyödään tai unohdetaan lääkkeet, kenkien osto kun vanhoissa jo 10 sentin halkeama yms. Tuntuu myös siltä, että tahallaan suljetaan silmät lasten välisiltä jutuilta, varhaisteinit harrastavat seksiä keskenään ja tupakat ja huumeet vaihtavat omistajaa. Kun asiasta huomauttaa, kukaan ei tiedä mitään, ei näe mitään.

Moni kuvittelee, että kun lastenkotiin laitetaan kuriton nuori, hän saa vihdoin rajat. Meillä nuori menetti rajat. Alle puolen vuoden oli alkanut säännöllisen tupakoinnin, satunnaisen juomisen ja huumekokeilut. Että kiitos paljon!!!

Mikä lastenkoti?

Vierailija
19/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi moni ketjuun kommentoineista ei käsitä sitä, miten mielivaltaista touhua noissa laitoksissa on. Ei siellä voi tehdä kuten tarvitsisi, esim. tuo ap.n atooppinen iho, joka meni rikki pesuaineesta. Ei sitä voi olla käyttämättä, jos siellä niin sanotaan. Joko laitat sitä jos käsketään tai sitten he laittavat ja sinä saat rangaistuksen tottelemattomuudesta.

Noissa laitoksissa on oikeasti tuollaista, siellä nuorilla ei ole ihmisarvoa ja heidän oikeuksillaan pyyhitään p*rsettä, eikä kukaan usko. Vasta kun on itse ollut siellä, tietää millaisia mätäpaiseita ne ovat.

Vierailija
20/27 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut nuorisokodissa joskus 2000-luvun alkupuolella. En muista enää kaikkea mitä siellä tapahtu mutta samanlaisia juttuja kuin aloittajalla. Mm. Nuori suihkussa kun ohjaaja (mies) repii oven auki ja huutaa (ei lukkoja ovissa). Nuoret ei mennyt kouluun niin ne lukittiin päivän ajaksi sellaiseen kylmään aulaan. Ohjaajilla oli joku työnohjaus ni piti olla käytävällä (oma huoneeseen pääsI sellaisen yhteisen tilan läpi)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan