Mitä palstan akateemiset humanisti-ihmettelijät siihen sanovat, kun yhteiskunnan kriittiksiksi ammateiksi listattiin mm. siivoojat ja ruokakauppojen myyjä ?
Mutta esim. naistutkijaa ei listalta löydy?
"Yhteiskunnan kannalta tärkeiksi ammateiksi listattiin esimerkiksi hoitajat, lääkärit ja poliisit, mutta myös siivoojat, ruokakauppojen myyjät sekä elintarviketeollisuuden ja ruokakuljetusten ammatit."
Kommentit (47)
Löysin myös yllättäen itseni kriittisten ammattien listalta, vaikka olenkin nyt etätöissä. Uskotko ap, että kaikki työ on tärkeää? ( ei tosin kriittistä )
t. Humanisti-ihmettelijä lukion ja peruskoulun yläluokkien opettaja
Tämä akateeminen on samaa mieltä. Mä en oikein oo koskaan tajunnut tosta naistutkimuksesta höyryämistä kun se ei oo edes pääaineena missään, hirvee hiertävä kivi kengässä joillekin silti.
Tämä humanisti sanoo, että aivan oikein. Ensin huolehditaan perustarpeista. Mikä tässä nyt on arvon ap:lle epäselvää?
No eipä sieltä löydy myöskään kemistejä tai luonnontieteilijöitä.
Naisten työt ovat kriittiset alat. Lääkärit, sairaanhoitajat, päiväkodin tädit, sosiaalityöntekijät, Kelan etuuskäsittelijät, kaupan kassat, siivoojat. Harvaa miestä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä akateeminen on samaa mieltä. Mä en oikein oo koskaan tajunnut tosta naistutkimuksesta höyryämistä kun se ei oo edes pääaineena missään, hirvee hiertävä kivi kengässä joillekin silti.
Se onkin nykyään nimellä Sukupuolentutkimus. Ongelmahan siinä on että se on lähinnä poliittista ideologiaa, jossa meuhkataan miesten pahuudesta ja patriarkaatista (joka on Illuminaatteihin verrattava salaliittoteoria). Siis täysin epätieteellistä huuhaata. Vähän saman kuin yliopistossa voisi opiskella astrologiaa.
Juurikin asia, jota en ihmettele. Kaltaisiasi jaksan ihmetellä.
Holi Shit. Kaupan kassat puuttuu listalta ja opettajat on listattu, joita ilman pärjättäisiin hätätilassa vaikka vuosia.
Moni muukin tärkeä asia kuten vaikka ahtaajat puuttuu.
Ei kovin uskottava lista ..
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Naisten työt ovat kriittiset alat. Lääkärit, sairaanhoitajat, päiväkodin tädit, sosiaalityöntekijät, Kelan etuuskäsittelijät, kaupan kassat, siivoojat. Harvaa miestä tarvitaan.
Heh. Kaikki ne paskahommat jotka pitää sähköt talossa ja järjestelmän toiminnassa ja järjestyksessä (palomies, poliisi). Ihan turhia.
Niinpä .Eivät saa kuitenkaan arvoistansa palkkaa.Minä ainakin sain aina kokea olevani joku alamainen noihin konttorirottiin verrattuna.Ajattelin että jollakin sitä täytyy itseään nostaa varmaankin halveeraamalla toisia.Nyt kiljutaan desinfiointia kauhuissaan.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä .Eivät saa kuitenkaan arvoistansa palkkaa.Minä ainakin sain aina kokea olevani joku alamainen noihin konttorirottiin verrattuna.Ajattelin että jollakin sitä täytyy itseään nostaa varmaankin halveeraamalla toisia.Nyt kiljutaan desinfiointia kauhuissaan.
Mä olen kyllä saanut.jo vuosia sokeroitua lässytystä arvostuksesta. Palkassa se ei näy. Nyt sitten on muka niin perkeleen tärkeä, että pitäisi mennä töihin altistumaan, kun toiset pitkästyvät kotona. Kotiin jään minäkin, maanantaista. On onni olla velaton.
Yhteiskuntatieteilijänä olen täysin samaa mieltä. Ja ihan maalaisjärjelläkin olisin sen ymmärtänyt.
Olipahan taas hassu avaus.
Edelliselle. Kyllä meissä "konttorirotissakin" on kriittisten alojen työntekijöitä. Itse TE-toimistossa ja kuulutaan kriittisiin aloihin. Työttömäksi jääneiden on saatava lausunnot, joilla etuudet maksetaan. Ei se ole niin mustavalkoista. Itse arvostan duunaritöitä paljon, mutta joskus toivon että se menisi myös toisinpäin.
Ymmärrän täysin miksi ne on listattu.
T: Humanisti
Ilman puhdasta vettä ja sähköä ette kyllä selviä. Duunarit pyörittävät tällä hetkellä koko yhteiskuntaa.
Luonnontieteilijät ainakin ovat sellaisia sottapyttyjä, etten ihmettele lainkaan, että siivoojia pidetään tärkeämpinä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntatieteilijänä olen täysin samaa mieltä. Ja ihan maalaisjärjelläkin olisin sen ymmärtänyt.
Olipahan taas hassu avaus.
Mutta niille akateemisille tärkeilijöille, joita palsta on vilissyt, on karvas kalkki tuo.
Mielestäni listasta puuttuu vielä ammatteja, sekä siinä on pari vähemmän kriittistä ammattia liikaa.
T: Humanisti
Halla-aho sai/saa runsaasti kritiikkiä blogista, jossa hän pohti, että ihmisarvon voi mitata välinearvolla yhteiskunnalle eli kenestä on eniten hyötyä yhteiskunnalle. Samassa blogissa hän totesi, että hän filologian tohtorina olisi ensimmäisenä niiden joukossa, jotka heitetään laidan yli uppoavasta veneestä.
Näyttää siltä, että korona-virus todisti Halla-ahon ajatukset oikeiksi.
Tämä humanisti sanoo että aivan oikein, noin se on.